Jump to content
Naimisiin.info

"Pehmon polttarit"


Annas kun

Recommended Posts

Entä jos morsiammella on pieniä lapsia (esim. alle puolivuotias) eikä intoa, halua tai pienintäkään mahdollisuutta jättää näitä hoitoon jotta saisi viilettää vapaana kaupungilla..? :)

Perinteiset saunat ja muut pienet ehostukset, leffailut yms. onnistuu tietenkin, mutta tuskin keskeytyksettä.

Tai jos ylipäänsä mikään menojalka ei vipata vähääkään? Mitäs sitten tehdään?

Link to comment
Share on other sites

Löytyy paljon kaikkia kivoja vanhoja perinteitä, jotka eivät vaadi riekkumista ja onnistuu mielestäni ihan hienosti, vaikka vauva on mukanakin ja keskeytyksiä saattaa tulla. Mukaanhan voi halutessaan ottaa myös oman äidin tai tulevan anopin, joka voi auttaa vauvan hoidossa, enkä usko, että keskeytykset iltaa mitenkään häiritsee. Olisi varmaan tuoreelle äidillekin ihanaa saada hieman hemmottelua ja hellimistä :) Kasvohoitoja voi toteuttaa ihan helposti kotonakin, samoin hierontaa ja käsi- tai jalkahoitoja. Näissä myöhemmissä tosin varmaan plussaa, jos tekijä oikeasti osaa asiansa. Voihan olla, että löytyy myös ammattilaisia, jotka olisivat valmiita tulemaan toisen kotiin.

Muokattu: , käyttäjä: Pähkinäinen
Link to comment
Share on other sites

^ Kyllä, kotiinkin voi pyytää kosmetologin tai hierojan tekemään hemmotteluhoitoja. Kaikki eivät siihen lähde, mutta kyselemällä selviää.

Polttarit voi ihan hyvin järjestää kotona tai jossain muussa rauhallisessa paikassa, johon morsian pääsee vauvan kanssa helposti. Mummi vauvaa hoitamaan on hyvä idea, jos on välimatkallisesti mahdollista ja muutenkin tuntuu luontevalta, että hän on polttareissa mukana. Muussa tapauksessa ystävien toivoisi olevan valmiita auttamaan vauvan hoidossa.

Kotipolttarit voivat sisältää juuri hyvää ruokaa, saunomista, hemmotteluhoitoa ja rentoa yhdessäoloa, jossa myös vauvan hoitoon on mahdollisuus ilman että ohjelma siitä häiriintyy. Ja ajankohdaksi silloin käy varmasti arki-ilta tai jo lauantaina keskellä päivää, ettei yötä myöten illasteta. Tällaiset polttarit voivat olla tosi kivat, jos ne tehdään morsianta ajatellen. Ei tarvitse viettää tylsiä polttareita, rauhalliset voivat olla aivan yhtä ikimuistoiset! :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Ihana että täältä löytyy vahvistusta siihen että tällainenkin voi onnistua.

Kuinkahan muu polttariväki on jaksanut innostua? Tietenkin ne polttarit on morsianta varten, mutta varsinkin pienellä joukolla koko kokemus muuttuu ja jokaista osallistujaa tarvitaan hyvän fiiliksen luomiseen että morsiammestakin tuntuu päivä erityisen erityiseltä :) Ja ettei morsiammenkaan tarvitse pelätä

vauvasta eroon joutumista, vaikka onhan se päivä ainutlaatuinen, mutta eivät kaikki halua silti omien arvojen menevän päivän edelle.

Hieronta olisi kyllä varmasti ihana ihan jokaiselle morsiammelle ja varmasti erityisen hienoa pienen lapsen äidille!

Muokattu: , käyttäjä: Annas kun
Link to comment
Share on other sites

Minulla tuli mieleen pari "ohjelmanumeroa", jotka olen lukenut täältä jostain. Eli hemmottelun, saunan ja kokkailun lisäksi rauhallisia "kotiin sopivia" ohjelmanumeroita voisivat olla:

- (oma suosikkini) jokainen vieras tuo jonkin esineen/valokuvan/muun muiston morsiamesta ja hänestä. Yhdessä voidaan arvuutella tuojaa tai morsian kertoo takana piilevän tarinan jne. Näin vieraatkin tutustuvat toisiinsa ja ei ujostuta niin paljon?

- "käsityöt" esim. kaikki painavat pyllyn kuvat lakanaan, joista sulhon tehtävä häissä tunnistaa vaimon pylly

- vaimotesti (kysymyksiä ja tehtäviä löytyy muista ketjuista, niistä sitten morsiamen persoonan mukaan)

- lautapelit tai pihapelit (jos niistä tykkää)

- kevyttä liikuntaa tyyliin mammajumppa, jos vauva mukana (polttarivieraille vaikka limpsapullot :D )

Link to comment
Share on other sites

Annas kun: noissa mainitsemissani polttareissa kaikki olivat ihan innolla ja hyvällä mielellä mukana sekä suunnittelemassa että toteuttamassa. Ehkäpä tälläisessä tilanteessa tulee jotenkin ihan erityisen tärkeäksi se, että morsian kokee päivän erityiseksi, vaikka ei "pääse riekkumaan". (Enkä nyt sano, etteikö niissä tavallisissa polttareissa olisi morsian myös etusijalla). Kaikille oli kuitenkin niin tärkeää saada jotain erityistä aikaiseksi, vaikka mahdollisuudet olivatkin hieman rajatut, että tunnelmakin oli mielestäni sen mukainen.

Link to comment
Share on other sites

Oi noi ehdotukset kuulosti hyviltä :)

Laitan korvan taakse.

Ajattelin tehdä kaasolleni laajan listan vaihtoehtoja ja vinkkejä kerrallaan, että haluamani suunta selviää, mutta myös että en tietäisi mitä tuleman pitää (kun on pitkä lista, niin tietää ettei kaikkea voi ehtiä tai jaksaa, joten joku muu päättää mitä tehdään + keksii omaa).

Ajattelin täydentää listaan oleellista ja epäoleellista tiedolla kerralla, ettei kaaso myöskään joudu kyselemään kovin paljon esimerkiksi osoitetta ja muita jotten saisi vihiä päivän ohjelmasta.

Kotiäitinä on helppoa olla aina paikalla, joten ajankohdalla ei ole niin väliä pienimmän lapsenkaan kanssa. Sen ikäiset nyt muutenkin nukkuvat miten sattuu :)

On ehkä hölmöä tehdä listaa haluamistaan vaihtoehdoista, mutta luulen että kaikilla on kokemusta niistä hieman vapaammista polttareista, muttei sitten "lapsen ehdoilla" tyyppisestä kun äiti ei kerta kaikkiaan haluaisi lastaan jättää. Eli ikäänkuin vain vinkkilista joka varoittaa tarvittavasta pitkästä pinnasta mahdollisten keskeytysten takia.

Link to comment
Share on other sites

Minusta olisi myös hyvä puhua kaasolle tai muille polttareiden järjestäjille asiasta ihan suoraan. Varsinkin lapsen asettamista reunaehdoista on hyvä puhua (esim. noin pientä ei voi jättää moneksi tunniksi hoitoon) ja siitä, mitä itse haluat: muut eivät voi tietää kaipaisitko edes paria tuntia "aikuisten kesken" ilman vauvaa, vai pidätkö lasta mielellään jatkuvasti mukana. Ei polttareiden tarvitse välttämättä olla muuta kuin varpaan kynsien lakkausta ja tyttöjen leffa :).

Jos budjetti antaa myöten, minäkin kannattaisin hierojan tai kosmetologin kotikäyntiä - tai vaikka jooga-ohjaajan - mutta näitä voi tehdä itsekin. Myös turvehoito kotisaunassa voisi olla kiva ja erikoinen (sitä saa netistä: http://www.lehtopeat...id=18&Itemid=39, ja luontaistuotekaupoista), mutta polttariporukan täytyy muistaa pestä sauna lopuksi :).

Me suunnittelimme leikkivämme yksissä polttareissa tarot-korteilla: tarkoitus oli, että jokainen vieras olisi nostanut yhden kortin ja "ennustanut" siitä jotain parista tai tulevasta liitosta (olimme fuskanneet ja poistaneet pakasta mm. kuoleman ja muut "pelottavat" kortit, ettei kukaan olisi ennustanut lyhyttä ja onnetonta liittoa). Tämä jäi kuitenkin tekemättä, sillä meillä oli aika tavalla tekemistä vaikka kotipolttarit olivatkin.

Ja ihmisten innostumisesta ja juhlien kestosta: minkä verran sitä nyt yleensä voi odottaa kyläilevien ystävien viipyvän? Tuskin kukaan alkaa tyttöjen saunaillassakaan tunnin jälkeen vilkuilla kelloa ja miettiä kotiin lähtöä. Harvemmin sitä ystävien keskellä kuoliaaksi tylsistyy. Tietysti voi olla haastavaa olla kauhean innoissaan, jos joutuu katselemaan morsiamen kasvohoitoa kaksi tuntia, mutta kyllä uskon, että aikuiset ihmiset osaavat järjestää sen verran tasapainoiset juhlat, että kaikki paikalla olijat voivat osallistua.

Link to comment
Share on other sites

Kaaso tietää jo pääpiirteittäin kyllä mitä haluan ja miksi näin. Sanoin etten alle vuoden ikäistä jätä kyllä todennäköisesti paria tuntia pidemmäksi aikaa.. Ja aika tarkasti tietää millainen olen lapsen kanssa. Ajattelin silti helpottaa kaasonkin taakkaa siitä, ettei tarvitse ihan täysin tuulesta temmata tekemistä ja panna suunnitelmaa täysin uusiksi sitten jos olen jyrkästi vastaan. Saa aika kattavan kuvan viimeistään listalta että kotona pysytään tai "vaunumatkan päässä" :)

Ja ajattelin itse lahjoittaa sokkona hieman rahaa kaason käyttöön, koska realistisesti ajatellen neljällä hengellä budjettikaan ei ole kummoinen, koska ketään ei haluta vararikkoon ajaa. Ja mielelläni sen teen, koska enhän minä tiedä mitä hienoa ystävät keksivät sen avulla :)

Link to comment
Share on other sites

Minulle olisi kaasona kyllä hieman loukkaavaa saada pitkä lista vaihtoehdoista, aivan kuin en itse osaisi keksiä mitään. Väittäisin, että osaisin järkätä kivat ja morsiamelle sopivat polttarit pelkällä ohjeistuksella tyyliin: "Olisi mukava tehdä jotakin porukalla kotona, niin että on huomioitu se, että vauva tarvitsee silloin tällöin huomiota".

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nyt kun nämä tämmöiset pehmot polttarit ovat kerran toteutumassa, niin täytyy sanoa että alkaa jännittää vaikka häihinkin on vielä 1,5 vuotta aikaa :)

Kaaso on kuitenkin pyytänyt jo vieraslistat ja muut ja varmasti ideoi parhaillaan kovaa vauhtia :) Luulen että minun toiveeni on kuultu kunnolla, koska kaaso sanoi miten aikoo pitää vieraat kurissa jottei mun tarvitse pelätä niitä asioita mitä en halua (eli erittäin todennäköisesti poistua kotoa tai jättää pienintä jne). Meillä kun olisi hääpäivänä n. 1,5v lapsi ja uusi raskauskin on mahdollinen, niin luulen että kaaso ideoi jo sellaisia polttareita jotka voidaan toteuttaa vaikka hyvän aikaa ennen häitäkin jos sillon vaan on se "paras hetki" (eli esimerkiksi yksi näistä menoa hidastavista tekijöistä vielä puuttuisi) :)

Kerroin että nämä paikalle haluamani vieraat ovat vähän liiaksi juuri niitä jotka ajattelevat lapsen pärjäävän ilman minuakin tai pienenkin huudon verran, kun minä taas en usko sellaisiin asioihin hetkeäkään ja minusta sen pienen ei kuulukaan pärjätä ilman minua, joten annoin siunaukseni tuolla "kurin" pitämiselle ja kaason oikeudelle polkea jalkaansa kunnolla että EI, nyt EI tehdä niin :) Ja aika vakuuttava keskustelu muutenkin käytiin (+ että kaasoni on nähnyt kyllä kuinka sekoan enkä voi nauttia sekunnistakaan jos tämä homma hoidetaan väärin).

 

Tosta idealistasta vielä piti sen verran kommentoida, että vaikka mm. Charlene on sitä vastaan, niin luulen kyllä herätelleeni kaikilla ajatuksillani myös kaason mielikuvitusta :) Vinkkasin mm. popcorn kärryistä ja hattarakoneesta joista varsinkin jälkimmäisen haluaisin ehdottomasti paikalle ja vilautin vielä sivuja mistä niitä saisi :)

Samoin olen sikäli auttanut kaasoa, että täällä päin vaan on kaikki nämä kauneushommat ja muut kaukana ja käyttämättömissä, niin silti hieman mietiskelin että kun naapurikunnalla näyttäisi olevan tarjolla polttariporukalle myös kauneushoitoa hoitolassa jne. mikä muuten kutkuttaisi, mutta olisi sen verran kauempana ja sen verran hankala kun ajatuksena oli olla kotona, mutta että jos tilanne on se että esim. lapsi olisikin valmis hoidettavaksi hetken aikaa muiden toimesta niin silloin voisin tätäkin harkita. Eikä näistä yksikään ole ollut ehdoton asia, paitsi ehkä hieman tuo hattarakone jota olen unelmoinut melkein siitä päivästä lähtien kun sen näin :P Mutta että kaikki ehdotukset ovat vaan vinkkejä siitä millaisesta menosta pidän jne. koska suurinta osaa ei ole pienintäkään mahdollisuutta suorittaa edes tällä paikkakunnalla.

 

 

Ainoa mitä kaaso ei tunnu ymmärtävän on se, että minä haluan laittaa itse myös rahaa noihin polttareihin. Ensinnäkin jo siksi että minä haluan että ne ovat kotona tai todella todella lähellä kotia. Toisekseen siksi, että vieraita on maksimissaan 7 kappaletta ja ketään ei ole tarkoitus perikatoon saada. Kolmanneksi, minä haluan mielummin "saada kaiken" kuin sitten surkutella miten "olisi voinut olla jotain lisääkin". Eihän sitä kaikkea rahaa ole pakko tuhlata, mutta haluan tarjota sen mahdollisuuden, koska jo mm. hattarakoneen vuokra tietäisi n. 20e/nuppi mikä on aika paljon (ei riitä yksi vuorokausi sen palauttamiseksi).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...