Jump to content
Naimisiin.info

Vieraspotretit juhlapaikalla


glenniV

Recommended Posts

Hei,

en löytänyt vastaavaa aihetta, joten ajattelin perustaa uuden aiheen. Nykyään alkaa olla melko yleistä, että dokumentaariseen kuvaukseen liitetään juhlan aikana myös vieraspotrettikuvausta. Voisiko tähän ketjuun koota ideoita vieraspotreteista. Kuvatkin sallittu, jos niitä on jollain lupa julkistaa. Netistä löytää hirmuisen vähän tällaisia kuvia, koska kovinkaan moni ei anna lupaa lisätä kuvaansa yleiseen jakeluun.

Tämä kuulostaa nyt hassulta, mutta meillä on ongelmana juhlatilan seinät. Ollaan valittu juhlapaikka huolella, mutta huonon sään sattuessa vieraspotretit otetaan sisätiloissa. Olen ehkäpä hieman pikkutarkka näissä asioissa, mutta en haluaisi hirsiseinää kuvaustaustaksi, koska koen, että kuvat, joissa ihmiset pönöttävät hirsiseinän edessä ei ole sitä, mitä itse haluaisin. Olemme siis miettineet päämme puhki erilaisia ideoita tähän. Mahdollista olisi erilaisten taustojen rakentaminen puulevystä (maalaus, kankaalla pinnoitus ym.). Mielestäni esim. mustan taustan edessä pönöttäminen ei ole yhtä paha asia kuin hirsiseinän. :girl_haha: Leveän ikkunan ikkunaverhot olisi helppo vaihtaa esim. joihinkin kivoihin ikkunan peittäviin verhoihin, jolloin saisi ison taustan kuvaamiselle. Voisiko kuvauksen tehdä ihan jollain muulla tavalla kuin seinän tai taustan edessä? Tietysti tämän rekvisiitan pitäisi olla helppo pystyttää ja poistaa, tai vaihtoehtoisesti sellainen, mikä voisi olla esillä koko juhlan ajan.

Toinen ongelma, johon olen törmännyt on juuri tuo ihmisten pönötys. Mitä erilaisia vaihtoehtoja olisi tuolle "seisotaan nyt tässä vierekkäin"-mallille?

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_kuvaaja

Ryhmäkuvia näkyy turhan usein otettavan seinän tai ikkunoiden edestä. Ryhmäkuvia voi ottaa myös esim keskellä tanssilattiaa, jossa on muutenkin avaraa. Vieraita voi pyytää sijoittumaan hääparin ympärille,istuen ja seisten. Jos juhlapaikassa/salissa on esiintymislava, asettaisin vieraat tanssilattialle esim. sydämmenmuotoiseen kuvioon, hääpari seisoisi tai istuisi keskellä kuviota. Kuva otettaisiin esiintymislavalta eli ylhäältä alas, tällöin varmistetaan myös että kaikkien kasvot näkyvät.

Ryhmäkuvauksiin on hyvä valjastaa seremoniamestari(t) hoitamaan vieraiden sijoittelua, että kuvaus sujuu jouhevasti.

Link to comment
Share on other sites

Googlen kuvahaku esim. "wedding portrait ideas" ; "wedding portrait ideas guests" ; "wedding group (tai party) photo ideas" ;)

Teeman mukaiset Mr&Mrs Smith /Charlien enkelit -poseeraukset (sellaisia tuossa näytti paljon tulevan) on varmasti hauskoja, jos seurue eläytyy. Lisäksi kivoja tilannekuvia voisi saada , kun pyytää vieraita järjestäytymään vaikka pituuden/iän/sukupuolen jne. mukaan parin ympärille.

Jos kuvat kuitenkin ottaa seinää vasten, kaikken tärkeintä on, ettei kukaan seiso seinässä kiinni!

Link to comment
Share on other sites

Faktahan on, että suomalaisia tavan tallaajia on aika vaikea saada esiintymään valokuvassa erityisen rennosti ja vapautuneesti. Ehkä nuoria ja hääparin kavereita voi laittaa esim. halailemaan tai muuten rennosti "kasaan" mutta jos kuvissa on paljon setiä/tätejä yms vanhempia ja ei ehkä niiiiin tuttavallisia ihmisiä, ei ole niin helppoa. Sitten jos kaikkia vieraita aletaan erikseen asettelemaan, muutoin kun riviin, siihen menee aikaa.

Itse mietin ensin, että olisi kiva jos ryhmäkuvat olisi vähän jotenkin "erilaisia", mutta sitten aloin miettimään miksi kuvat ylipäätään otetaan, ja meillä syy on lähinnä se, että varmasti muistetaan ketä on ollut paikalla ja mukava myös kymmenien vuosien päästä ihastella muotia :) Tähän tarkoitukseen "pönötykset" riittävät. Sehän ei tarkoita, että kuvissa olisi pakko jäykistellä, voihan ne ihan lepposia olla tunnelmaltaan, jos kuvaaja on hyvä. Jos kuville olisi jokin tärkeämpi käyttötarkoitus (esim annettaisiin niitä lahjaksi vieraille) sitten voisi kuvaukseen varata enemmän aikaa ja suunnitella kaikille kokoonpanoilla omanlaisensa kuvan, mikä sopisi sille porukalle.

Taustasta vielä: materiaaliin kannattaa myös kiinnittää huomiota, jos vaikka haluaa mustan taustan, niin kannattaa etsiä vaikka samettia, joka oikeasti voi näyttää mustalle, joku muu materiaali voi valossa näyttää rumalle harmaalle. Henk. koht. valkkaisin kyllä ehdottomasti hirsiseinän, jos se on juhlamiljöössä, enkä mitään yksiväristä taustaa mikä ei ehkä liity asiaan mitenkään, mutta makuasioita :) Tai ehkä keksitte jonkun juuri teidän teemoihin sopivan taustan!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä! Me (tai siis minä) tosiaan ehkä mietimme asiaa hieman liikaa, mutta jotenkin haluaisin saada kuvaajasta (ammattikuvaaja) kaiken irti. Meillä on monia järkkärillä varustettuja vieraita, jotka tykkää kuvata ja joista kuka tahansa olisi voinut näpsäistä nämä pönötetään-seinän-edessä-kuvat. Sisätilat eivät ole kovinkaan isot, mutta pieni tanssilattia löytyy. Rivimuodostelma on ehkä mielestäni pahin, joten ehkä lähdemme vielä miettimään esim. sellaisia kuvia, joissa minä istuisin tuolilla keskellä, mieheni minun takana (esim. kädet olkapäilläni, ja muu kuvattava porukka reunoilla vieressä. Vieraatkin voisi sijoittaa hieman limittäin eli pariskunta ei olisi vierekkäin vaan toinen edessä ja toinen hieman takana. Lapset taas edessä, enemmän minun vierellä. Tämä olisi helppo myös ohjata.

Entä, haluatteko, että vieraspotrettikuvat on kaukaa otettuja (ihmiset näkyvät varpaista päähän ja hieman taustaakin) vai läheltä otettuja (esim.puolivartalokuvia)? Kumpi on kuvauksellisempaa? Itse mietin, että jos tausta ja ympäristö ei ole niin kuvauksellinen (siis mikään ylellinen juhlasali), niin haluaisin läheltä otettuja kuvia. Läheltä otetut kuvat näyttävät mielestäni myös vähemmän pönöttäviltä.

Link to comment
Share on other sites

Samalla linjalla Pengantin kanssa, en koe että ryhmäpotrettien suhteen tarvitsisi mitään erikoisjärjestelyitä. Kaikki muut kuvat tulee olemaan tilannekuvia ja hääparin kuvatkin jotain muuta kuin pönötystä, joten ryhmäkuvat saavat olla niitä perinteisiä. Jos haluaa vieraista jotain erikoisempaa, voi vieraat kuvauttaa photobooth-tyyliin, taatusti erilaista ja hauskaa!

Photoboothista löytyy keskustelua täältä:

sekä täältä:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...