Like-Angel

Helppo menu, ehdotuksia?

37 viestiä aiheessa

Emme halua häihimme pitopalvelua, joten teemme ruuat itse. Meillä on yksi ruokapuolesta vastaava, joka ei osallistu muilla  osin häihin. Nyt pitäisi siis keksiä helppo, nopea ruoka. Leivonnaiset/pikkusuolaiset on mahdollista toteuttaa aika helposti, mutta haluaisimme tarjota jotain lämmintä ruokaa. Mietimme ensin keittoja, jotka voisi tehdä valmiiksi, mutta onko liian arkinen? Kaikki ehdotukset peliin, ja jos on jakaa omia kokemuksia niin olisin kiitollinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miksei hyvä keitto voisi ihan hyvin olla hääruoka! Muita helposti toteutettavia ruokia ovat pataruuat ja kiusaukset, niitä voi valmistaa vaikka suuriin foliovuokiin. Jos paellapannu järjestyy, niin sekin voisi olla hyvä ja helppo idea.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin ehdotan jotain keittoruokaa.Miltä kuulostaa herkullinen kalakeitto? Ja jos on kala-allergisia ,niin joku vihanneskeitto vaihtoehdoksi. Myös kinkkukiusaus on helppo tehdä isoihin foliovuokiin edellisenä päivänä valmiiksi ja juhlapäivänä laittaa

uuniin eri tasoihin vain lämpenemään ja sitten tarjoilla. Ruokaisat salaatit lisuukkeeksi ovat mahtava juttu.

Kuinka paljon sinulle tulee vieraita? Onko sinulla buffet-pöytä? Syövätkö vieraasi pöydän ääressä vai ...

Ajattelin, vain että jos olet pyytänyt yli 40 vierasta, on  "yhdellä talkooihmisellä" yksin keittiössä aika hikinen homma edessä.

Kokemuksen rintaäänellä kehoittaisin hankkimaan hänelle "apulaisen" pöytien kattamiseen ,ruokapöydän ja juomalasien täyttämiseen, tiskaamiseen... jne juhlien aikana.

Muuten huomaat olevasi mukana keittiössä hääräämässä hänen apunaan ja sulhanen joutuu yksin seurustelemaan vieraittenne kanssa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vieraita on kutsuttu vajaa 50, mutta on noutopöytä tyylinen.. Eli lautaiset yms on pinossa ruokien lähettyvillä. Pöytät katetaan muuten edellisenä päivänä.. Täytyy miettiä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehdotan valkosipuli- (tai juusto-kerma-) perunoita ja lihapullia/kasviskroketteja, ne on kaikki helppo tehdä valmiista kamasta ja työntää vain uuniin/nostaa vuuissa pöytiin. Lisukkeeksi pari erilaista salaattia.  Myös kiusauksia on helppo tehdä.

Keittokin (esim. kermainen savulohikeitto) on tosi juhlava, mutta vaatii huomattavasti enemmän työtä kuin nuo edellämainitut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

hei!

Joko on ruoat päätetty?. Itse ehdottaisin perunamuusia ja poronkäristystä suolakurkku ja puolukkahillo lisukkeineen. Jos tuntuu liian hintavalta niin miltei yhtä hyvää on riistakäristys, jossa siis ainakin saksanhirvenlihaa. Tämä on ainakin helppo valmistaa ja voi tehdä etukäteen.

Itse olen tätä vaihtoehtoa jo miettinyt vaikka omat juhlat ovat haaveissa vain  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mites ois joku helppo Pasta ruoka? nopee ja edullinen ruoka!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille tulee lohikeitto ja ruokaisa salaatti kera leipien ja karjalanpiirakoiden, 2 ihmistä tekemässä. puolet karjalanpiirakoista tulee tädiltä, ja toinen keittäjistä tekee loput.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehdottaisin kiusausta tai pastaa ja vihersalattia + esim porkkanaraaste.

Kummastakin on helppo tehdä myös lihaton/kalaton vaihtoehto allergikoille.

Oletko huomioinu että jos tarjoat keittoa ja salattia, niin tarvitset 2 lautasta + haarukat ja lusikat? Miettien sitä yksinäistä keittiössä, niin mitä vähemmän astioita sen helpompi hänelle  :-*

Laittakaa astioiden palautus keittiön puolelle/ läheisyyteen, jolloin keittiössä olevan ei tarvitse niitä blokkailla pöydistä/ etsiä ympäri juhlasalia. Näin myös näette milloin vieraat on lopettanut

ruokailun ja voitte siirtyä muuhun ohjelmaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

keittoa tulee, ja tarviihan leipälautasen = siihen myös salaatti? meillä on siivooja joka hoitaa jälkikäteen kaiken siivouksen :) ja 2 keittäjää jotka hoitaa kaiken muun...:D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
mites ois joku helppo Pasta ruoka? nopee ja edullinen ruoka!

Pasta on vaan aika vaikea saada pysymään lämpimänä... Melkein pitäisi saada suoraan liedeltä lautaselle, jottei jäähtyisi. Mutta esim. karjalanpaisti tms. on helppo tehdä vaikka etukäteen ja lämmittää ennen ruokailua. Pysyy myös melko pitkään lämpimänä lämpöhaudeastiassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä on just ongelmana tuo ruoan lämpimänä pysyminen ja ratkaistiin se kylmillä ruoilla, eli meille ei tuu lämmintä ruokaa ollenkaan!! eli salaatteja, kaloja yms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös suunnitellut lämpimäksi kinkkukiusausta,lihapullia,sallaatia,kanamunia jne. Mulla valuu jo kuola suustakin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille kanssa mun äiti tekee ruoat yhdessä muiden apurien kanssa, niin ajateltiin tehdä karjalanpaistia, perunoita, salaatteja, karjalanpiirakoita, ehkä jotain kylmiä kaloja... yms.

Vieraita n.80, iso homma äidille, kiitos siitä!!  :-X

juhlapäiväksi on sentään tarjoilijat tulossa..! ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä myös samanlainen tilanne. Vieraita tulee 50 ja mietin myös budjettia... Mikä olisi halpa ja hyvä vaihtoehto joka olisi suhteellisen helppo toteuttaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan hyviä vaihtoehtoja, mutta keliaakikko, laktoosi-intolerantikko, maitoallergikko ja vegaani jäisivät näillä eväillä nälkäisiksi. Selvittäkää siis mahdolliset erikoisruokavaliot ja tehkää tarvittaessa vaihtoehtoiset tarjoilut ruokavalioita noudattaville.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ihan hyviä vaihtoehtoja, mutta keliaakikko, laktoosi-intolerantikko, maitoallergikko ja vegaani jäisivät näillä eväillä nälkäisiksi. Selvittäkää siis mahdolliset erikoisruokavaliot ja tehkää tarvittaessa vaihtoehtoiset tarjoilut ruokavalioita noudattaville.

nämähän ovat vain siitä kiinni miten ruoat valmistetaan. suurimman osan voi muokata allergikoille sopiviksi ja varsinkin laktoosi-intolerantikolle on hyvin helppo valmistaa, melkein tekee vaikka saman ruoan laktoosittomista/hyla-tuotteista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Niinpä, mutta onko "menu" helppo enää sen jälkeen, kun on tehty pari eri versiota kaikista ruoista?

Täällä oli näköjään ketju myös allergisten huomioimisesta:

http://www.naimisiin.info/cgi-bin/yabb21/Y...um=1083846094/0

on, jos on tottunut laittamaan ruokaa. allergikkojen ruokia on nykyään helppo valmistaa. ja varsinkaan hylaa ei välttämättä tarvitse tehdä erikseen, ei ole kallista ja helposti saatavilla, samalla tekee vaikka kaikille. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin, itse en vain voi syödä mitään, missä on käytetty maitotaloustuotteita. Usein, kun olen pyytänyt maidotonta ruokaa, minulle on tarjottu laktoositonta vai vähälaktoosista. Laktoosia voisin siis syödä vaikka suoraan pussista, mutta homogenoitu lehmänmaito ärsyttää paksusuolen moneksi viikoksi. Vegaanille taas ei kelpaisi edes luomumaito, jota voin pieniä määriä käyttää.

---

Siis harvemmin näitä ketjussa mainittuja ruokia valmistetaan esimerkiksi soijamaidosta, joka sopisi maitoallergiselle, maitotautiselle ja vegaanille, sillä se nostaisi hintaa enemmän kuin vähälaktoosinen tai laktoositon maito eivätkä tarjoilut välttämättä kelpaisi maitoon ja kermaan tottuneille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Niin, itse en vain voi syödä mitään, missä on käytetty maitotaloustuotteita. Usein, kun olen pyytänyt maidotonta ruokaa, minulle on tarjottu laktoositonta vai vähälaktoosista. Laktoosia voisin siis syödä vaikka suoraan pussista, mutta homogenoitu lehmänmaito ärsyttää paksusuolen moneksi viikoksi. Vegaanille taas ei kelpaisi edes luomumaito, jota voin pieniä määriä käyttää.

---

Siis harvemmin näitä ketjussa mainittuja ruokia valmistetaan esimerkiksi soijamaidosta, joka sopisi maitoallergiselle, maitotautiselle ja vegaanille, sillä se nostaisi hintaa enemmän kuin vähälaktoosinen tai laktoositon maito eivätkä tarjoilut välttämättä kelpaisi maitoon ja kermaan tottuneille.

miksiköhän tästä piti nyt tehdä näin vaikeaa? itse mainitsit laktoosi-intoleranssin, mutta selvähän se on, että maitoallergia on eriasia, ja laktoosiongelmiakin on erilaisia. toistan itseäni, mutta ruoan laitto erikoisruokavalioisille on nykyään suhteellisen helppoa ja tulokset maukkaita.. tosin täällähän taidettiin kaivata ruokaohjeita eikä allergia-valistusta..?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ No jos luet tarkemmin tuon ensimmäisen aihetta koskeneen kommenttini, huomaat, että mainitsin niin laktoosi-intoleranssin, maitoallergian, keliakian kuin veganisminkin. Ja kyllä, ohjeitahan täällä kaipaillaan, mutta halusin nyt vain huomauttaa, että tällaiset parin ruokalajin "helpot menut" eivät ehkä loppujen lopuksi olekaan niin helppoja, jos halutaan ottaa huomioon nämä yleisimmät ruokarajoitteet. Paljon helpommalla pääsee, kun on tarpeeksi monen eri ruokalajin noutopöytä, eikä kaikkiin ruokiin lisätä edes laktoosittomia maitotaloustuotteita, kananmunaa sidosaineeksi tai jauhoteta vuokia. Tällöin ei välttämättä tarvitse tehdä erikseen maidottomia, munattomia ja gluteenittomia vaihtoehtoja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

hohhoijaa. enpä viitsi toista enää muutamaan kertaan mainitsemiani asioita ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

pähkäilen kanssa tämän menu hässäkän kanssa... meillä häät vietetään teltassa/ulkona/mökillä ja ruokien tarjoilu tapahtuu tod.näk mökin kuistilta käsin. pitopalvelua mietiskelen tai sitten "emäntää" paikan päälle laittamaan ruuat loppuun. itse olisi tarkoitus ainakin osa tehdä. vieraita tulossa noin 55 henkilöä. auttakee, antakee miulle ideoita tämmöiseen juhlaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään