Jump to content
Naimisiin.info

puna- ja valkoviineista


neiti kevät

Recommended Posts

Voi hyvin ottaa (ja kannattaakin ottaa) kuivan valkoviinin, jossa on esim. 5 grammaa jäännössokeria. Se tuntuu jo hieman, ja esim. kestosuosikki Vina Maipo on juuri tämän kaltainen viini. Moni luulee, ettei se ole kuiva, kun on niin hedelmäinen maultaan. Sokeria saa mielestäni olla korkeintaan jotain 12 grammaa, muuten menee liian makeaksi.

Muita buffettiin sopivia, joissa on hieman jäännössokeria: Savia Viva Xarello n. 8e Espanja (löytyy myös hyvä punkku samalta tuottajalta); Triade 10e Italia, Anselmann Weissburgunder 10e Saksa (jo puolikuiva), Meinklang Gruner Veltriner Itävalta 11e... kysykää myyjiltä, jotta he voivat löytää juuri teille sopivat ehdotukset. 

 

Espanjasta Raimat Chardonnay valkoviini 10e ja Raimat Abadia punkku 9e hyvä pari, jos haluaa "samalla" etiketillä. Australiasta Jacobs Creek Chardonnay + mikä tahansa Jacons Creekin punkku (8-10e). Ranskasta Vielle Ferme valkkari ja punkku 9-10e, etiketissä kukko ja kana :) Chilestä Sunrise punkku ja valkkari, esim. Cabernet & Chardonnay 8e.

 

Jos on pöytiintarjoilu, voi hyvin ottaa ns täsmäviinit ja voimakkaamman liharuualle. Buffettiin ei kannata ottaa liian voimakasta.

Link to comment
Share on other sites

Itse yhdistäisin paahtopaistiin vain punaviinin (keskitäyteläisen), esim. eteläamerikkalaisen cabernet sauvingonin tai australialaisen/eteläafrikkalaisen shirazin. 

On kuitenkin tosiasia, että osa vieraista ei punkkua juo, joten voihan siihen tarjolle laittaa kuivaa tai puolikuivaa valkoviiniä. Saavat ruokailijat tehdä itse päätöksen viinin väristä.

Link to comment
Share on other sites

Kuten nilmelwen tuossa jo sanoikin niin paahtopaistilla valitettavasti hyvin käy vain punaviini. Toki voi valkoviiniäkin tarjota ja jos haluaa edes yhtään yrittää parittaa lihaa ja valkoviiniä niin valinnan kannattaisi olla kuiva, voimaakkaasti tammitettu hedelmäinen chardonnay. Tuolla voisi olla laihat mahdollisuudet jaksaa lihan voimakkuus ilman, että viinin maku häviää/kärsii.

Vaalean lihan kanssa (esim. possu) valkoviinit kyllä käy, mutta paahtopaisti on hiukan liian voimakasta.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista! Itse olen pikku hiljaa siirtynyt valkkarista punaviinin juomiseen, olenkin tainnut jossain maistaa juuri tuota cabernet sauvignonin punkkua ja tykästyin kovasti sen makuun. Se voisi siis olla yksi hyvä vaihtoehto ruokajuomaksi :). Ja varmaankin ostetaan pienempi erä valkkaria, sillä olen melko varma että kaikki vieraistamme ei ole punaviinin ystäviä.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...