Guest Mikko Virtanen(Guest)

Sormuksen koko ei osu millään kohalleen

18 viestiä aiheessa

joo eli ostettiin sormus joka oli sovittaessa sopiva! noh kun sormukset haettiin oli se niin iso etten uskonut samaksi somukseksi koko oli 20.5 vaikka piti olla 19.5 eli oli käynyt joku erehdys! noh liike suostui sormusta pienentämään ja koko supistettiin 20- ja sormus tuntui jälleen hyvältä ja näin olikin 2 päivää jonka jälkeen sormus oli jälleen iso noh muutaman päivän sinnittelin ja luotin lämpötila eroihin ja muuhun turvotukseen mutta turhaan oli jälleen matka sepälle ja pienennyttämään!noh nyt sormus on 19.5 ja ei kun sama kuvio jatkuu 2 päivää hyvä ja taas tuntuu isolta!

joten kysymykseni kuuluu 1.venyykö sormus supistuksen jälkeen ja jos venyy ni kuinka paljon?

2.kuinka monta kertaa sileää keltakulta sormuksen  (5mm) kokoa voi muuttaa?

3.kuluuko ilmeisesti supistus koneesta tulleet pienet naarmut pois sormuksen sisäpinnalta?(näitä ei ekalla kerralla tullut)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olisin kyllä tässä tilanteessa pyytänyt tilaamaan uuden sormuksen, jos kerran liike oli omana virhenään tilannut liian suuren. Sormukseen voi aina jäädä jälkiä pienentämisestä (kuten nytkin oli toisella kerralla käynyt) eikä ole muutenkaan kivaa ostaa uutta sormusta, johon joudutaan jo ennen käyttöönottoa tekemään muutoksia :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla kädet turpoilee tämän tästä, sormien kokoero on huomattava normaalista turvonneisiin verrattaessa. Pakko oli ostaa reilu sormus, kun malli on tosi leveä vielä. Meinasin ensin, että pienennytän tarvittaessa sormusta. Mutta en taida uskaltaa, sormus kun välillä on sopiva.

Olen kuullut, että vastaavassa tilanteessa on hankittu ohut sormus oman sormuksen sisään pitämään sormus sormessa silloin kun se ei ole turvonnut. En oikein ymmärrä mitä tämä tarkoittaa? Onko vinkkejä, ettei sormus tipu ja sitä voisi kuitenkin käyttää?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Varsinaista kokonaista sormusta ei runkoon ympätä, mutta toisinaan rakennetaan eräänlainen joustava kappale sormuksen alaosaan. Näitä tehdään isokivisiin sormuksiin, jotka helposti kellahtavat raskaan kiven vuoksi kallelleen. Myös pari pientä palloa sormuksen sisäpuolella lisäävät istuvuutta.

Näistä voi jutella sepän kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo mitä Nindy sanoi, pitää paikkansa. Mulla on sen malliset sormet, että nivel on tosi iso, eli sormus on vaikea saada nivelestä yli, mutta siellä sormen juuressa se saattaa jopa pyöriä paikallaan. Mulla ainakin kädet "turpoilee" ja "kutistuu" koko ajan, ja olen huomannut, että etenkin aamuisin kädet ovat usein turvoksissa (eli sormuksia on vaikea saada sormiin), kun taas illalla ne irtoavat (ja menevät takaisin) ihan ongelmitta.

Munkin kihlaa jouduttiin pienentämään (se oli aluksi selvästi liian iso), ja pienennyksen jälkeen ehdin epäillä, pienennettinkö sitä liikaa. Ei pienennetty, vaikka välillä se on vaikea saada käteen. Kihla ja vihki ovat nyt samankokoiset, mutta kihla on vähän vaikeampi saada sormeen / pois sormesta siksi, että siinä on pavé-istutettuja timantteja ja jokaisen timantin takana on pieni kolo. Sormuksen sisäpinta on siis puoliksi epätasainen, mikä vaikeuttaa sen liukumista sormeen, jos kädet ovat turvoksissa. Soliteerivihkin kanssa vastaavaa ongelmaa ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla oli sormus kokoa 15 ja sitä pienennettiin kokoon 15-.. kuulemma jollain pumpulla? nyt tuntuu että sormus taas liikkuu samalla tavalla kuin ennen pienennystä.. onko siis oikeasti mahdollista että sormus jotenkin muuttaa muotoaan ja venyy takaisin alkuperäiseen kokoon? :girl_impossible:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin ja vielä jatkoa edelliseen että ku se 15 oli vähä liian iso tai jossain tilanteissa tuntu et putoaa ja ei ottanu juurikaan niveleen kiinni ja oli pakko pienennyttää. Sitten se 15- tuntuikin vähän liian pieneltä.. ei meinannu millään tulla nivelen yli ja sattui aika lailla ku yritin ottaa.. ja oon sitte muutaman kerran kokeillu et millä tekniikalla parhaiten lähtis pois ku on ollut niin tiukassa. ja sain siis pienennetyn version torstaina. Voiko siis olla niin että kun olen yrittänyt väkisin vetää sormusta pois niin se on jotenkin venynyt tai saunassa kuumassa suurentunut tms.. ? nyt sormuksen pienentämisessä kesti 3 päivää mutta kun tehtaalle pitää lähettää niin en usko että nyt saa yhtä nopeasti jos on tarve taas pienentää ku sellanen 1-2viikkoa kuulemma voi mennä mut nyt jostain syystä näin nopeasti.. vai voisikohan olla että sormet vaan ovat jotenkin pienemmät nyt tänä iltana kuin to ja pe.. en tiedä mutta harmittaa jos taas joutuu lähettämään.. :girl_sad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla ja miehellä on vähän sama ongelma. Ostettiin hopeiset kihlat, jotka olivat sovittaessa juuri passelit, mutta nyt pyörivät sormissa ja minun ei tarvitse laskea kuin kättä hiukan alas ja heilauttaa ja jo lentää sormus jonnekin! Minulla koko 17 ja miehellä tais olla 18,5. Voiko oikeasti mennä niin että ostettaessa sopivat ja parin päivän päästä ihan liian löysät? Sitten kanssa jos kokeilee oikean käden nimettömään, ei ole niin löysä. Onko hopeisia kihloja mitään järkeä viedä pienennettäväksi (eivät olleet kovin kalliit edes, kaiverruksineen 54e)? Sormuksia kuitenkin tarvisi jaksaa pitää sormissa vielä muutaman vuoden, mutta eiväthän ne tätä menoa edes sinne asti pysy tallessa kun tippuilevat!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Oiskohan sormien turvotuksenna vaikutusta? Ainakin näillä keleillä sormer turpoaa... Mä muistan, kun kävin sovittelemassa sormuksia, että jännitti ja sormet "kuumeili" ja piti aina viedä ulos jäähtymään sovitusten välillä, ettei tullut liian isoa valittua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Oiskohan sormien turvotuksenna vaikutusta? Ainakin näillä keleillä sormer turpoaa... Mä muistan, kun kävin sovittelemassa sormuksia, että jännitti ja sormet "kuumeili" ja piti aina viedä ulos jäähtymään sovitusten välillä, ettei tullut liian isoa valittua.

No joo, olisikin, mutta kun itse liike oli hyvin ilmastoitu ja tosi viileä, niin jotenkin tuntuisi oudolta että viileässä sormet turpoisivat. Mietin vaan että vaikka yritin olla tarkka, niin kuin monesti käy siinä sovitellessa että sitten lopulliseen ostoon tuleekin vahingossa noukittua sieltä vääränkokoiset sormukset sieltä laatikosta, jos niitä on eestaas vetvattu ja sovitettu?

No, ens kerralla (eli vihkisormuksen kanssa) olen sitten tarkempi ja ostan semmosen joka just ja just menee sormeen..ai niin piti vielä sanoa, että miehellekin tuli himpun liian iso eli molemmilta tahtoo sormukset suorastaan tippua sormista pois..tarkkana täytyy olla ettei sormukset häviä mihinkään!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Tällasella ilmalla voi kertyä myös nestettä sen verran elimistöön, että se turvottaa.. Ja siihen ei nopeat lämpötilavaihtelut vaikuta. Mulla menee ainakin aina ekaks paino/turvotus just nakkeihin :grin:

Myös se, että vetelee niitä sormuksia edestakaisin, voi turvottaa sromia. Hopeisia sormuksia voi kyllä pienentää, mutta kannattavuudesta en tiedä. On suunnilleen saman hintaista kun uuden ostaminen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Käykää kokeilemassa talvella sormuksen oikeaa kokoa, niin tietää sitten kesällä, mikä on se oikea koko. Mulla ainakin on talvella pienemmät sormet ja sormus pyörii helpommin sormessa kuin kesäisin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos, oikein hyviä vinkkejä! Pitänee vihkisormuksia hommatessa käydä jo talvella sovittamassa. Tosin ajattelin ehkä teetättää omani, mutta kai ne käyttää samoja kokotaulukoita teetetyillä ja valmiilla sormuksilla?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Ja muista ottaa kahdet mitat. Minulla on toisella mittataulukolla (muistaakseni) 15.0 ja toisella 49.0. Toinen on ympärysmitta ja toinen halkaisija. Ja kyllä eri valmistajilla samat mitat pitäisi olla - oli sormus teetetty tai valmiina ostettu. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

-

Muokattu: , käyttäjä: Mim0sa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viestiketjun alussa oli maininta siitä, että sormuksen pienentämisestä/suurentamisesta voisi tulla sormukseen joitain näkyviä jälkiä. Onko teillä, jotka olette muuttaneet sormuksenne kokoa, tullut jotain harmittavia naarmuja sormukseen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään