Jump to content
Naimisiin.info

SAA LUKITA! Ohjeita USA:n viisumeiden hakuun K-1 (kihlattu)


Recommended Posts

Niin totta tosiaan, nimenmuutoksen yhteydessähän se passin hankinta tulee sitten minullekin eteen. Me olemme myös alustavasti varanneet jo hääpaikan Lake Tahoelta myöhemmälle syksylle. Ajateltiin että se käy sitten hyvin myös todisteena viisumiprosessissa.Toivottavasti ehditään saada kaikki kuntoon ennen sitä.

Ymmärrän hyvin että olet hermona :) minä olen hermona jo pelkästään lomalle menosta ja siitä pääsenkö maahan. Tässä sinulle yksi mielenkiintoinen blogi jossa myös kerrotaan miten kivuttomasti haastattelu meni. http://rapakontaakse.blogspot.com/ Ja kerro ihmeessä sitten miten sinulla meni ja millaista oli!!! :) Tsemppiä oikein paljon!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Pompula/PennyV, pidan peukkuja pystyssa sulle haastattelua varten!

Tuo 2 viikon viive ei johdu FBI name checkista. Jos olisi siita kiinni, olisi kuukausien tai parin vuodenkin mahdollinen viive (meilla K-3 kesti 03/2007:sta 10/2009 asti, ja mitaan syyta ei koskaan saanut virallisesti, mutta kaivamalla selvisi etta joku convicted felon on samanniminen ja syntymapaivanen ja samaa rotua kun mun mies, ja sita niilla selvittaessa kesti noin julmetun kauan). Eli ei syyta huoleen.

Kaikilla ei ole valttamatta erityisen virallisia asuja haastatteluun, mutta asu jota kehtaisi kayttaa esim. tyohaastatteluun tai pankissa isompaa lainaa hakiessa sopii. (Mulla oli jakkutakin alla t-paita jossa oli Davy Crockettilta lainaus "You can all go to Hell, I'm going to Texas").

Jos ei viela ole niin nyt on hyva aika varmistua etta sulla on myos valokuvia tms naytettavaa. Me teetettiin kirja meidan 5 vuoden valokuvista (joka on kiva olla olemassa muutenkin, eli tuollaiset jaa itselle mukaan). Ja jos on lentolippuja, lippuja paikoista joissa olette olleet yhdessa tms tms, nekin on olla hyva mukana.

(Alien-numero, tai se jolla numerolla kaikki maahanmuuttoasiasi loytyvat, liitetaan jossain vaiheessa siihen laakarin lausuntoon. En muista laittaako laakari sen siihen, vai liittavatko sitten lahetystossa tai jossain USCIS:ssa vasta.)

Haastattelussa (lahetystossa, seka myos USCIS:n paikallistoimistoissa, sitten aikanaan AOS:n yhteydessa) voidaan kysya ihan mita tahansa. Niissa maissa joissa on paljon viisumipetoksia, joskus on bad cop-asenne kysymyksiin. Eli aivan mita vaan, ikaeurosta, uskonnoista, yrittavat todistaa ja saada myontamaan etta olisit tulossa vaarin perustein jne. Tai sitten tietenkin jos on paljon 'punaisia lippuja'; iso ikaero varsinkin jos nainen vuosikymmenia vanhempi, eri rotua tai uskontoa, jos ei ole melkein mitaan todisteita siita etta on tuntenut pidemman aikaa, jos ei ole mitaan yhteista kielta jne. Kiltimmat kysymykset on sitten niita mihin nyt toki tietaa yleensa vastauksia jos on puolisosta tai kihlatusta kyse: miten tapasitte, onko/oletko tavannut vanhemmat, monta kertaa olette nahneet, jne jne. Lempiruoka, silmien vari ja vastaavaa.

Mutta en ole kenenkaan kuulleen saaneen asiatonta kohtelua Helsingin lahetystosta, enka oikein osaa kuvitella etta ainakaan noita punaisia lippuja nyt monella tulisi kohdalle.

Link to comment
Share on other sites

Olen henkisesti varautunut jopa vastaamaan kysymyksiin sarjassamme "lempiasentonne", tai "minkä kokoinen sulhollasi on..." Odotan pahinta, joten hyvässä lykyssä tilanne on paljon helpompi.

Olen tehnyt monta vuotta töitä turva-alalla, hankalissakin asiakaspalvelutilanteissa, ja sen pokan pitää vaan kestää, vaikka toinen remuaisi alasti katolla foliohattu päässä... Noin niinkun esimerkkinä. En ole moisen kuullut oikeasti tapahtuvan... :)

Minulla on myös hieman niinkun laskuvarjo, eli jos homma menee puihin, minulla on yhden puhelun päässä vakituinen, oman alan työpaikka - tai kaksi - ja paikallisen urheiluseuran kisajoukkueeseenkin tuli kutsu varauksella "jos et menekään USAan..." :) En halua turvautua noihin vaihtoehtoihin, mutta jos homma menisi ei-toivotulla tavalla, sulhanen aloittaisi kongressiedustajan kanssa keskustelut, ja rupeaisi järkkäämään töitä Skandinaviasta, kun Suomalaisena saan kuitenkin asua esim. Ruotsissa, mistä saa sulhasen alan töitä ilman suurempia paperisotia, ja hänen työnantajansa hoitaisi hänelle viisumit ja asunnon. Eli namisiin mennään, vaikka väkisin. (Suomessa tällä hetkellä vain yksi firma, n 20 henkeä, mieheni alalla samoissa hommissa, ja mieheni tasoista työtä ei löydy. Tämän olen halukas selittämään myös haastattelijalle, jos kysyy, miksei asuta täällä.)

Kuvia meillä on aika vähän, koska emme ajatelleet suhteen alussa, että kaipaamme todisteita, kun ei ollut hajuakaan, että halutaan vihille. Mieli muuttui vasta vuosi sitten, kun Kanadan rajaviranomaiset eivät Vancouverin lentokentällä tunnu tietävän, että Schengen-alueella ei tosiaan saa leimoja passiin, ja että USA-Kanada-USA-leimat passissani ei tarkoita, että olen oleillut siellä laittomasti 2008-2010... *mur*

Tosin minulla on kolmen vuoden ajalta lentolipuntynkiä yli sentin paksuinen nippu, ja sulhasen käynneiltä Suomeen on mm. kuvia, joissa hän on samassa kuvassa pikkuveljeni kanssa päiväretkellä Suomenlinnassa, kuvissa mukana myös esim. sukellusvene Vesikkoa ja muita "maamerkkejä"... Minulla on myös jossain lipuntyngässä jäljellä maininta, että olen kuljettanut kissani KLM-lennolla Vancouveriin Kanadaan, jossa sulhanen aiemmin asui, ja veimme kissan Yhdysvaltoihin rajan yli. Pojat viettävät poikamieselämää vielä toistaiseksi, ja kissa nukkuu visusti "äitin ja isin" välissä, vaikka joutuu kampeamaan ittensä meidän väliin voimakeinoin, koska parivuoteessa nukutaan yleensä minä sulhon ympärillä solmussa... ^_^

Sulhasen taustat ovat kohtuullisen hyvin valtionsa tiedossa, koska käsiaseen piilokantolupaan vaaditaan hyvinkin tarkka syyni. Tuo nopeutti myös sulhaseni passin hankkimista, kun hän hankki passin muutama vuosi sitten, koska hänen tietonsa ovat jo "systeemissä". Enemmän minua huolettaa, koska minulla on sukupuolestani huolimatta sotilastausta, jos täällä on muita naisreserviläisiä, joilla olisi kokemuksia, kertokaa ihmeessä, vaikuttiko! O_o

Sulhanen on myös asunut ja käynyt koulua Euroopassa lapsena, kun appiukko oli USAn sotilastukikohdassa Saksassa töissä, ja molempien vanhempien suku on Euroopasta kotoisin, joten hänellä on hieman enemmän kontakteja tänne kuin ehkä keskivertojenkillä. :)

Eilen hakemusten postittamisesta on kulunut 9kk (EDIT: Olikin 8kk... matikkapää ei pelaa, ei pelaa...). Eli pitkä taival, ja vielä jatketaan. Kyllä tämä tästä. Ja kun kerran törmäsin vertaistukiryhmään, tuli heti parempi olo. Oli niin yksinäistä aiemmin. Jokainen tapaus on uniikki, ja minä olen vieläkin hermoheikko... ;)

Muokattu: , käyttäjä: PennyV
Link to comment
Share on other sites

Onhan tuossa muutaman sentin pino todisteita kevyesti, eli ei olla ihan eilen tavattu miesta ekaa kertaa. :)

Lentolipusista lahtien, ja samoin toki sulhon passissa kun osa Kanadan leimoista on samaan aikaan kuin sinun leimasi sinne, en usko etta on ongelmaa. Ja eikohan nuo kuvat riita myos.

Link to comment
Share on other sites

Onhan tuossa muutaman sentin pino todisteita kevyesti, eli ei olla ihan eilen tavattu miesta ekaa kertaa. :)

Lentolipusista lahtien, ja samoin toki sulhon passissa kun osa Kanadan leimoista on samaan aikaan kuin sinun leimasi sinne, en usko etta on ongelmaa. Ja eikohan nuo kuvat riita myos.

Kyllä tämä tästä. Mökille pesemään talviturkkia ja juoksemaan paljasjaloin metsässä koirien (äidillä pari Tanskandoggin ja Sheefferin jälkeläistä) kanssa ja kalaan, niin kyllä hermot rauhoittuvat. Palataan asiaan siinä reilun viikon päästä, kun on haastattelu takana. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

PennyV, huomasin että sulla on tänään (ollut?) haastattelu, kerrohan miten meni!!!

mäkin kysyn nyt puolestani lääkärintarkastuksesta. Lähden ensi viikolla 2 kuukaudeksi Jenkkilään muruni luokse, ja kaiken järjen mukaan NOA2 tulee ennen kuin olen takaisin Suomessa heinäkuun lopussa. siksipä ajattelin valmistautua jo hyvissä ajoin, ja varata lääkärintarkastuksen valmiiksi elokuulle ennen ensi viikon lentoa. Eli, voiko sen varata ilman Packet3:ssa olevaa "viitenumeroa"? Ja ketkä ne lääkärit ovatkaan - Erkki-Pekka Helle (joka BTW onpi Suosikki-lehden Eki-setä vai mikä olikaan, Honey&Bees palstalta :-))) ja kuka muu? ja ajan voi siis varata jo etukäteen?

Toinen kysymys, muutan nyt jo pois asunnostani kuun vaihteessa ja siirrän postit vanhempieni luokse. Olen JV:stä lukenut, että osoitteenmuutoksen voi ilmoittaa Suurlähetystölle täällä suoraan, kun hakemus on saapunut sinne? Mutta ettäsitä ei voi tehdä etukäteen? Haluan luonnollisesti varmistaa, että Packet3 tulee oikeaan osoitteeseen eikä vanhaan, jotta asiat etenevät vauhdilla sitten elokuussa. Ei ole nimittäin kivaa olla asunnottomana :-)

Kiitos taas kaikille! -Eve

Link to comment
Share on other sites

Heips Eve.. tavattiin varmaan visajourneyssä? Minäkin lähden heti kesäkuussa jenkkilään ja käyn sitä ennen valmiiksi lääkärintarkastuksessa. Varasin ajan Mehiläiseen Erkki-Pekka Hellelle joka halusi itse henk.koht. kertoa millainen tarkastus on ja mitä pitää olla mukana. Siis 2 passikuvaa (suomen tai amerikan koko), passi ja rokotustodistukset. Ei viitenumeroa. Ajan sai tosi nopeasti, ihan jo seuraavalle viikollekin olisi ollut.

Minulla ehkä sama tilanne edessä asuntoni kanssa mutta olen ajatellut että käännän postini vanhempieni osoitteeseen niin ei tule turhia viivytyksiä visaprosessiin. Postiinhan voi tehdä ilmoituksen ja ne kääntävät jonkun ajan ilmaiseksi. Luin että ennen NOA2 saamista osoitteen muutos tehdään USCIS:ään ja se viivyttää prosessia viikon pari.

Hyvää kesää ja matkaa sinulle! Kerro välillä kuulumisia!

Link to comment
Share on other sites

PennyV, huomasin että sulla on tänään (ollut?) haastattelu, kerrohan miten meni!!!

mäkin kysyn nyt puolestani lääkärintarkastuksesta. Lähden ensi viikolla 2 kuukaudeksi Jenkkilään muruni luokse, ja kaiken järjen mukaan NOA2 tulee ennen kuin olen takaisin Suomessa heinäkuun lopussa. siksipä ajattelin valmistautua jo hyvissä ajoin, ja varata lääkärintarkastuksen valmiiksi elokuulle ennen ensi viikon lentoa. Eli, voiko sen varata ilman Packet3:ssa olevaa "viitenumeroa"? Ja ketkä ne lääkärit ovatkaan - Erkki-Pekka Helle (joka BTW onpi Suosikki-lehden Eki-setä vai mikä olikaan, Honey&Bees palstalta :-))) ja kuka muu? ja ajan voi siis varata jo etukäteen?

Toinen kysymys, muutan nyt jo pois asunnostani kuun vaihteessa ja siirrän postit vanhempieni luokse. Olen JV:stä lukenut, että osoitteenmuutoksen voi ilmoittaa Suurlähetystölle täällä suoraan, kun hakemus on saapunut sinne? Mutta ettäsitä ei voi tehdä etukäteen? Haluan luonnollisesti varmistaa, että Packet3 tulee oikeaan osoitteeseen eikä vanhaan, jotta asiat etenevät vauhdilla sitten elokuussa. Ei ole nimittäin kivaa olla asunnottomana :-)

Kiitos taas kaikille! -Eve

Heips kaikki. Haastattelu siirrettiin lähetystön toimesta tiistaille maanantailta. Palasin sieltä vähän aikaa sitten...

Minun saamassani paperinivaskassa ei ollut viitenumeroa lääkärille, vaan ihan vaan ohjeet, miten se buukataan. Siitä puuttui yksi liitelomake, jota en saanut ollenkaan postitse, vaikka sanoivat että piti, mutta sain täyttää sen ihan tuolla lähetystössä (lomake oli nimeä ja syntymäaikaa lukuun ottamatta tyhjä, kun en ole naimisissa, saati äiti...)

Olin tälläytynyt, mutta en normaalista koulu/työvaatetuksestani poikkeavalla tavalla, kun epämukavuudesta kiemurtelu voisi olla epäilyttävää... ja meikki ns. "nude", eli vaan näppylät peittoon ja vähän väriä kalkkilaivan kapteenille, jonka silmäripset ja kulmat on blondimmat kuin hiukset. Silmämeikin sävyvalinta tietysti korostamaan "sinistä", kun ne hieman meikistä riippuen on harmaanvihreät tai harmaansiniset. Eli "Swedish Bikini Team"-lookki! :)

Turvatarkastuksen jälkeen (tavarat jäi sinne, siitä sai kuitin) odottelin noin 10 minuuttia, että kutsuivat luukulle, jossa suomenkielinen setä kattoi paperit, ja varmisti, että on kaikki, ja kehotti istumaan taas... noin 10-15 min jälkeen englanninkielinen mies kutsui luukulle, tervehti tavallisella "how are you today?" -tervehdyksellä ("Nervous, for obvious reasons..."), jonka Brittivastine on "How do you do". Vannoin, että kaikki sanomani ja papereissa seisova on totta, ennen kun kysymykset alkoivat ("Do you swear that..."-kyssäriin vastaukseni tietysti, että "I do"). Vastailin reilut 5 min kysymyksiin, mm, milloin on tavattu, kuka oli mun hakemuksessa se toinen hakija (miun muru), minne päin USAa olisi muutto, koska häät on, kuinka usein on tavattu keskimäärin... Haastattelija tiesi pikkuruisen kotikylämme, kun on joskus asunut lähiseudulla, joten puhuttiin hetki säästä. :)

Tilanne oli ihan rento, ja mies oli kohteliaan asiallinen. Hän ei ottanut minulta sormenjälkiä, mutta ne lienevät jo systeemissä ennestään useampien USA-visiittien vuoksi (tai sitten kutsu tulee erikseen, en tiedä vielä...) Sanoivat, että parin viikon päästä palauttavat paperit postitse.

Koska paperit jäi heille, passia myöten, vietän lähiviikon tai pari hankkimalla itselleni vielä omat kopiot rikosrekisteriotteesta apostillella, sekä toiset kopiot avioliiton esteettömyystodistuksesta ja virkatodistuksesta, kun odottelen... että on sitten omat, kun sinne jääneethän joutuvat kuiteskin maahan saapuessa tuonne USCIS-keskusarkistoon, ja rohmusivat jopa varmuuskopioni (kai vahingossa) O_o

VÄLIHUOMAUTUS: Maistraatissa epäiltiin (soitin tässä välissä), etten välttämättä saa tuota avioliiton esteettömyystodistusta, koska niitä annetaan vain yksi kerrallaan, ja sitten vasta, kun se vanhenee, voi saada uuden. Hirvitys! Virkatodistuksessa tosin lukee "single".

Vihkimis-puolella sanoivat, että kyllähän niitä välillä koiratkin syö, eli saan vanhoilla päivämäärillä (Vika voimassaolopäivä 21.6.2011) saman paperin postissa! JESH! Jos sitten hääpäivä siitä viivästyy, voipi olla, että tarttee uuden, mutta marriage-license on voimassa Washingtonin osavaltiossa 60vrk, joten saadaan se haettua ajoissa ennen häitä. Kaikki on taas hyvin!

Oikeusrekisterikeskuksen naapurissa samassa talossa on maistraatti, muuten, joten sieltä saa Apostillen paperiin pyytäessä. Rikosrekisteriote tulee tilata kirjallisesti, mutta netissähän on ihan simppeli lomake sitä varten. Eli hoitui nuokin paperit 10 minuutissa, saanen ne postitse loppuviikkoon mennessä.

Sitten muuta...

Eiran lääkäriasemalla Kaivopuiston laidalla on Georg Borgström, ja Munkkivuoren Dextrassa/Ympyrätalossa (Mehiläinen?) on Erkki-Pekka Helle.

Karin Mattson, jonka yhteystiedot olivat ihan netistäkin löydettävissä (joku .gov-sivusto, linkitän, jos löydän sen!) samassa listassa jäi eläkkeelle tuossa suunnilleen tammikuun puolivälissä, mikä kävi ilmi, kun yritin varata ajan.

Mitä osoitteeseen tulee, olen virallisesti asunut Mummin luona jo huhtikuusta 2010 alkaen, vaikka olen välillä ollut äitini luona - isompi kämppä, iso keskenkasvuinen koiranpentu, joka ei pärjää ilman seuraa/valvontaa/lenkittäjää täysien työpäivien takia. Olen tehnyt keikkatyötä Staffpointin kautta erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä sen jälkeen, kun vuosi sitten irtisanouduin vakituisesta hommasta, jossa esimiesasemasta huolimatta paloi käämit aika pahasti... Vietin viime kesän ensin 1kk Kanadassa, sitten 2kk USAssa sulhasen kanssa. Tuona aikana kanssa kypsytettiin tuo avioliittopäätös ja alettiin keräämään hakupapereita.

Jos on nettipankkitunnukset käytössä, voi muuttoilmoitus.fi-sivun kautta tehdä ilmoituksen koska vaan. En tosin pystynyt sitä kautta muuttamaan &Co-osoitetta omaksi osoitteeksi (kun ei voi muuttaa samasta samaan...), joten kävin Maistraatissa muuttamassa sen.

Link to comment
Share on other sites

Moi taas! Suurkiitos PennyV mahtavan yksityiskohtaisesti haastattelun selostuksesta!! Kuulostaa aika simppeliltä, ja näin oon käsittänytkin, eihän me piskuiset suomalaiset olla vaarallisia (paitsi jääkiekossa :-DD).

Hillitön yllätys tuli tänään, me saatiin NOA2!!!! noin 2 kk ennen kuin oli arvioitu, ja mihin ollaan henkisesti (sekä muutenkin) valmistuduttu! MAHTAVAA!!!!! Suunnaton helpotuksen tunnehan se oli kun se sieltä tupsahti, mutta sitten kun aloin miettimään että mitä kaikkea nyt, niin voi apua. No, onneks nyt on melkein viikko Suomessa aikaa valmistella valmiiksi lääkärikäynnit ja muut paperit jotta saan heti lähetettyä kuittauksen konsulaattiin kun tulen takaisin heinäkuun lopussa ja sitten as soon as possible haastatteluun.

Olin vikkelä ja kerkesin tänään pistää konsulaattiin mailia mun osoitteenmuutoksesta, kysyin että miten menettelen kun 25.5. lähtien on uusi osoite, jotta varmasti Packet3 löytää perille (postithan kääntää vain kuukauden postit ellei osta koko vuotta), ja pyysivät että lähetän heille uuden osoitteeni niin lähettävät tiedot sinne takuuvarmasti. Piece of cake!

Soitin myös Helteelle lääkärintarkastuksesta, ja oli ystävällinen puhelimessa ja kertoi mitä tarkastukseen tarvitsee mukaan. Sanoi myös, että minun tarvitsee hommasta kaikista, siis KAIKISTA, saamistani rokotuksista valokopio ja tuoda tullessani. Mulla on rokotuskortti (vauvana saatu, updeitattu aina kun olen jonkun rokotuksen saanut/ottanut) jonka tiedot siirrettiin virallisesti rokotushoitajan toimesta kansainväliselle rokotuskortille samalla kun kävin viime talvena hakemassa puuttuvat sekä joitakin vahvikkeita. Helle sanoi, etteivät nuo kelpaa vaan tarvitsee ne valokopiot terveyskeskuksista.. voi apua. Mitä rokotustodistuksia teillä on ollut? Eikös siellä lekurilla lääkäri siirrä tiedot jollekin DS-3025 -kaavakkeelle, joka sitten jenkkien päässä on virallinen dokkari? PennyV, kumman luona kävit tarkastuksessa?

Mitenköhän mun psyyke kestää nää kaikki paperisodat - olen organisointifriikki sekä hätähousu, kuulemma pahimmillaan vedän vertoja Frendien Monicalle - en usko :-DDD

BTW, minnepäin USA:ta olette PennyV ja Pabe muuttamassa?

PennyV, eli naimisiinmenoa varten tarvitaan Suomesta myös esteettömyystodistus, virkatodistus jossa lukee SINGLE ei riitä?

Link to comment
Share on other sites

Hei Eve,

hienoa että saitte NOA2. Sain samat ohjeet lääkäriltä ja soitin seuraavana päivänä kotikaupunkini terveyskeskuksen arkistoon. Sieltä lähettivät minulle samana päivänä valokopiot rokotuksista (lapsuusiän rokotusseuranta ja aikuisiän seuranta) ja ne pitäisi Helleen mukaan käydä. Minullakin olisi ollut kansainvälinen rokotuskortti johon työterveyshoitaja siirsi kaikki rokotukset. Minä olen onnekseni saanut rokotukset yhdessä kaupungissa joten soitto yhteen TK:een riitti :)

Onnea PennyV.. nyt se haastattelu on sitte ohi ja voit huokaista :)

Olen muuttamassa Kaliforniaan San Joseen. Minnepäin te olette muuttamassa?

Link to comment
Share on other sites

Onnea Eve! Kauas on kulunut paperien jättämisestä? Meillä tulee kesäkuun 3. täyteen 9kk hakuprosessiin kokonaisuudessaan. :(

Itse asiassa esteettömyystodistuksesta ei ollut mitään varsinaista puhetta, mutta paperi Suomalaiselta viranomaiselta, jossa sanovat, että "tämä henkilö on ilmoittanut aikeistaan naida ulkomaalainen nimeltään <henkilötiedot>, eikä avioliitolle ole Suomen lain mukaan esteitä" on ihan hyvä liite, kun puhutaan todisteiden hankinnasta. Työkaveri edellisessä paikassa, jonka Amerikkalainen mies muutti Suomeen ehdotti, että "hanki ihmeessä kaikki paperit, mitä heltiää varmuuden vuoksi!"

Jos tekisin jotain toisin, olisin jättänyt esteettömyystodistuksesta konsulaatille valokopion. Ja ottanut Apostillet vain omaan kopioon dokumenteista, joka olisi jäänyt kotiin haastatteluun mennessä... Mutta tuli hötkyiltyä... (Lähetystön lähettämästä sähköpostista, korostus oma):

[...]In Finland the birth certificate is ‘Virkatodistus’ from your local Maistraatti and no new police certificate is needed and no apostilles either [...]

Best regards, US consulate.

This email is UNCLASSIFIED.

Virkatodistus vastaa syntymätodistusta USAssa, ja varsinkin, jos siinä on Apostille, joten halusin varmistaa, että saan itselleni ikioman uuden kopion. Sain tilattua sen puhelimitse.

Avioliiton esteettömyystodistus pitää anoa kirjallisella lomakkeella, mutta onneksi, kun se oli vielä voimassa se vanha, ne voi lähettää sen puhelimitse.

Ja rikosrekisteriote ei ainakaan haittaa, jos semmoinen on tallessa. :)

Mitä tuli niihin rokotuksiin, kun olin aikoinaan vienyt kaikki rokotustodistukset omaan terkkariin, ne pystyivät tulostamaan sieltä rokotusluettelon ja leiman päälle, eikä maksanut rahaakaan, kun hain sen itse. Soita oman terkkarin neuvontaan/ajanvaraukseen, ja sovi siitä, Eve.

Kävin (taas mainitsen) Georg Borgströmin vastaanotolla Eirassa. Palvelu oli niin hyvä koko visiitin, että kehtaan mainostaa. Neuloja pelkäävänäkin, ei se oikeasti edes ehtinyt pistää se verikoe tai rokotus!

Psyyke kyllä kestää. Suosittelen ulkoilemaan paljon. Voin sanoa, että vika viikonloppu ennen haastattelua hermot oli sen verran kireällä, että en nukkunut yli 6h putkeen pariin yöhön, näin painajaisia siitä, että paperit lentelee pitkin lattioita (ei uni toteutunut kuin puoliksi, pudotin ne tänään portaikkoon, kun piti näyttää vartijalle passi... Onneksi kaikki paperit oli kirjekuorissa/muovitaskuissa, joten ne sai kerättyä kasaan!) ja unohdin syödä noin 2/3 aterioistani edellisellä viikolla. Tänään se kostautui: suklaatuulihattuja, salmiakkia, tiramisua...

Huomenna kun ronkkivat gynekologin toimesta minua intiimimmin kun haluttaisi (kierukan poisto. AUTS!), palkitsen itseni prinsessakakulla! :grin: Onnekseni painoindeksi putoaa yleensä 3kk sisällä takaisin 18.5-19 kieppeille, missä normaalisti on, kun ei käytä hormoneita tai masennuslääkkeitä. Tällä hetkellä painoindeksini on sellainen 22.6 *mur*

Kävin kanssa etukäteen varmistamassa, että tiedän, missä konsulaatin ovi sijaitsee. Kun olisin muuten ollut vieläkin hermoheikompi... :blush: ...pienoista kontrollifriikin oiretta minussakin.

Kotipaikka lukee tuossa jo ihan kuvani alla viestin laidassa. Seattlen ulkopuolella lähellä Redmondia Washingtonin osavaltiossa, missä Microsoftin pääkonttori on... Miehen työ kun sivuaa sitä IT-alaa. :girl_cleanglasses: (<--nörttimorsian!)

Muokattu: , käyttäjä: PennyV
Link to comment
Share on other sites

Huomenia!

Kiitos PennyV vinkistä rokotusten suhteen! Soitin juuri myös Eiran lääkärivastaanoton ajanvaraukseen, jossa ystävällinen hoitaja kertoi että rokotuskorttini riittää hyvin, ei tarvitse valokopioita, ja sain varattua ajan Borgströmille jo ens tiistaiks, wautsi!! En ehdi papereita sieltä hakea ennen kuin elokuun alussa, joten joutuvat säilyttämään ne siellä koska niitä ei kuulemma voi/saa lähettää vaan pitää tosiaan henk koht hakea.

Virkatodistuksen hätäpäissäni hain jo jokunen viikko sitten (asun ihan tässä Helsingin keskustassa maistraatin kulmalla), tosin en tiedä kuinka kauan se on voimassa, ja pitääkö hakea uusi jossa on osoitetiedot ajan tasalla (muutto ensi viikolla). Rikosrekisteriotteen tilaan myös netistä valmiiksi jotta odottelee mua sitten kun tulen takaisin heinäkuun lopussa. Eikös se pidä Suomestakin tilata? Tyhjähän tuo on, mutta kuitenkin.. USA:sta ei ymmärtääkseni tarvitse otetta hommata jos siellä on asunut :-)

PennyV, mä niin ymmärrän sun tuskasi. Itsellä on paino noussut viimeisen vuoden sisällä aika hurjasti, suurimmaksi osaksi tän etäsuhteen tuomien paineiden ja mielialaheitteilyiden takia. On se jännä, miten tällainen suhde rassaa niin kovin että minäkin, supersosiaalinen ihminen, olin melkein koko talven yksikseni neljän seinän sisällä ja märehdin ikävääni. Suomen masentava talvi tuo vielä oman pikantin lisämaun tähän :-( Kaiken lisäksi olen ollut aikamoisella säästöbudjetilla jotta on ollut varaa lennellä eestaas USA:han, ja maksoin myös opintolainan kokonaan pois nyt keväällä ettei jää inhoja lainariippakiviä Suomeen. Luonnollisesti oon yrittänyt myös pistää rahaa säästöön mahdollisimman paljon näitä viisumi- ja lääkärimaksuja varten, ja jotta on sitä omaakin rahaa sitten rapakon toisella puolella kun töitä ei saa heti tehdä. Suomalaisena itsenäisenä naisena mulle on mahdotonta ajatella että eläisin mieheni rahoilla :-)))) Enivei, säästöbudjetti on rajoittanut luonnollisesti pikkasen tekemisiäkin, sanoin jo syksyllä Elixia-jäsenyyden irti, ja viikonloppuisin en ole riekkunut kavereiden kanssa kaupungilla jottei vahingossa tule tuhlattua liikaa.

Niin tosiaan, paperit me jätettiin joulukuun alussa 2010, mutta tulivat takaisin tammikuun alussa koska shekki oli väärälle summalle (vaihtoivat anomuksen hintaa päivää ennen kuin vietiin se postiin, eikä tietty tarkistettu sitä, mur!). NOA1 on päivätty 10.1.2011 (vai oliko se 11.1.), eli reilu 4kk siinä meni.

Aikamoista kiirettä tässä pitelee, eilen olin viimeisen päivän toimistolla ja siivosin työpisteeni, tänään teen etänä ja odottelen tässä kierrätyskeskuksen hakuautoa, huomenna projektipäällikköpäivä ja perjantaina pidän muuttovapaan, sitten se onpi viikon loma! Viikonloppu menee kavereiden kanssa mökkeillessäm, alkuviikko pakatessa ja nyt sitten lääkärissä, ja ensi ke pitäisi asunto tyhjentää ja siivota lopullisesti, perjantaina onkin jo lento armaani kainaloon! Sain onneksi aika hyvän diilin tehtyä töissä ja teen kesäkuun Jenkeistä etätöitä ennen kuin elokuussa sitten siirrään projektini lopullisesti muualle.

PennyV, mä vietän myös päiväni nörttitaivaassa Mikkiksen yhteistyökumppaniyrityksessä ja menossa insinöörin kanssa naimisiin :-)))

Pabe, me käytiin just viime toukokuussa San Josessa kun oltiin Kaliforniassa. Voi vitsi, Kaliforniassa on niin kaunista ja se ilmasto!!! Varsinkin San Fransiscon liepeillä. PennyV, mun hyvä ystävä asuu Oregonin Portlandissa, ja kun olin visiteeraamassa kävin myös Seattlessa, aurinko paistoi (vissiin poikkeuksellisesti?) kaikki 3 päivää :-)

Josh asuu Syracusessa, New Yorkin osavaltion pohjoisosassa ja siellä ollaan nyt kesän yli ainakin. Tarkoituksena on muuttaa Washington D.C.:hen mahdollisimman pian, muttaa katsoo nyt miten mahtaa käydä...

Link to comment
Share on other sites

Heiii minunkin puolestani...Kiitos paljon haastattelukertomuksesta! Itsellä se on edessä kolmisen viikon päästä, hiukan jännittää jo ja yritin olla miettimättä koko asiaa. Meillä taitaa nuo paperijutut toimia hiukan eri tavoin kun olemme jo naimisissa. Sähköpostiin tuli ainoastaan ilmoitus haastattelusta ja mitään muuta ei taida olla edes odotettavissa ennen haastattelua kun kaikki viralliset paperit ovat jo NVC.llä. Lääkärillä kävin itse Helteellä Mehiläisessä, mielenkiintoinen tapahtuma oli kyllä ja jäi hieman outo maku suuhun kyseisestä reissussa. Noh siitä selvittiin ja nyt ootellaan... Itse olen muuttamassa Kaliforniaan Los Angelesin ja OC:n rajamaille.

Link to comment
Share on other sites

Onnea kaikille haastatteluihin!

MrsVal, ehtisitko joskus laittaa tiivistetysti miten etenit tuon hakemuksen kanssa?

Itse olen siis myos naimisissa amerikkalaisen kanssa, kun haen syksylla viisumia ja ihan hukassa mita pitaisi tehda. Olen yrittanyt lukea visajourneyta yms, mutta kun olen tallainen stereotyyppinen blondi, niin en ymmarra :D Kiitoksia etukateen!

Link to comment
Share on other sites

Hei Ellinora! Elikkäs me laitoimme ensimmäiset paperit sisään viime syksynä. Eli USCIS ja I-130 paketti.

Petitioner’s (USC) Documents:

1 Passport Style Color Photo (See Specifications)

Birth Certificate

US passport

Naturalization Certificate

Marriage Certificate

Prior Marriage Termination Documentation (Divorce certificate(s), Death certificate(s) etc. if applicable)

Employment Letter

Last 3 years of personal tax returns (i.e. Federal IRS Form 1040) Best to have tax transcripts from the IRS

Last 3 years of W-2s

Evidence of Assets: Deeds, Bank Account statements, etc. (Needed if petitioner does not clear the poverty threshold and needs to count assets toward this threshold)

Beneficiary’s (Foreign Spouse)Documents:

3 Passport Style Color Photos (See Specifications)

Birth Certificate

Copy of current and valid Passport (all pages)

Police Certificate(s)

Prior Marriage Termination Documentation (Divorce certificate(s), Death certificate(s) etc. if applicable)

Military Records (if applicable)

Court and Prison Records (if applicable)

Deportation Documentation (if applicable)

Evidence of Bona fides of Marriage

Affidavit from petitioner and beneficiary verifying the marriage or relationship

Sitten odoteltiin ja 4 kuukauden jälkeen saimme NOA2:den jolloin paperit oli käsitelty tuolla USCIS:ssä ja lähtivät eteenpäin NVC:hen. Itse olimme niin ulkona että mitä pitää tehdä ja missä järjestyksessä joten menetimme aikaa tuolla National VIsa Centerissä.

Maksoimme paljon erilaisia maksuja ja lähetimme seuraavia paketteja..

the petitioner for I-864 Affidavit of Support Package

the Beneficiary for DS-230 Immigrant Visa (IV) Package

Kun kaikki vihdoin on saatu hoidetuksia NVC:N kanssa ja soitettua miljoona kertaa ja tarkistettua olisiko oma case vihdoin tullut päätökseen he laittavat mailia jossa on annettu päivämäärä haastattelulle. Itse saimme jutun päätökseen huhtikuun puolivälissä ja kuulema Helsingissä oli niin kiireistä eivätkä he sopineet enää uusia haastatteluja toukokuulle niin oman aikani sain kesäkuun alkuun. Noh parempi näinkin että homma on melkein päätöksessä vaikka erossa oleminen onkin kamalaa

Täällä on lisää tietoa mitä tehdä..

http://www.visajourney.com/wiki/index.php/How_to_bring_your_foreign_spouse_to_live_in_the_US

...Noille ohjeilla me menimme eteenpäin ja monta iltaa olen viettänyt noit samperin sivuja lukiessa. :D HIh jos sinulla on jotain kysyttävää niin laita ihmeessä viestiä osoitteeseen.. [email protected]

Link to comment
Share on other sites

Hei Val, tervetuloa hermoheikkojen joukkoon, siis.

Sain tänään sähköpostin lähetystöstä, käyn huomenna aamulla uudelleen siellä jättämässä sormenjäljet, jotka taisivat unohtua nimenomaan kiireen takia konsulilta. Onneksi asun Helsingissä, enkä vaikka Oulussa, ettei tartte matkustaa mitään pitkää matkaa (20 min julkisilla)... :)

Ja Eve, oma kokemus Eirassa oli tosiaan se, että pitävät huolta potilaasta, ja yrittävät olla mahdollisimman ystävällisiä ja auttavaisia, ja Borgström jutteli mukavia tutkimuksen lomassa, hän oli joskus muinoin ennen kun äitinikään oli aikuinen Seattlessa jossain konferenssissa, ja kertoi tykänneensä kaupungista todella...

Suomenruotsalaiseen tapaan hän myös tenttasi hetken, onko sukuni Itä- vai Länsiuudeltamaalta, ja olenko sukua hänen naapuritalossaan asuvalle sukunimikaimalleni. (Olen, ja sitten piti selittää, mitä sukua... *huoh* :rolleyes:)

Ja Borgström sekä koko henkilökunta Eirassa hoiti kaiken ruotsiksi - äidinkielelläni - heti, kun kattoivat papereista, että kielikoodini on "svenska". Palvelu oli sellaista, että jos tarttee käydä taas yksityisellä, menen ehdottomasti mielummin sinne kuin Mehiläiseen, Terveystaloon tai Dextraan, kun tuli sellainen olo, että kaikki huolehtivat, ettei mitään unohdu, ja varmistavat, että asiat ovat hyvin. Kaiken kukkuraksi selvisin hieman halvemmalla, kun pelkäsin, ja katsoivat, että röntgenistä saa Kela-korvaukset.

Kun tuossa Eve mainitsit, itse olen jo vuoden verran ollut säästöbudjetilla. Onneksi ei ole tarvinnut maksaa vuokraa. Edellisen USAn reissun maksoin itse säästötililtä, ja seuraavan matkan kanssa. Syy: Vastaukseni lomakkeessa kysymykseen oli, että "I will pay for the trip myself", eli siinä pitäydytään, koska vannoin konsulille eilen, että kaikki paperit ovat paikkansapitävia!

Säästöjä on sen verran, että ei huoleta, vaikka vähän shoppailisikin, ja velkoja ei ole (en ole ikinä opintolainaa ottanut, enkä ehtinyt 2v sitten syksyllä ostaa asuntoa, vaikka pankista jo annettiin lainasummasta lausunto että "saat rahaa") Visa-lasku on nollissa! :D

Lentänen (taas) KLM-yhtiöllä, kun saan bonusmailit plus lyhyimmät lentoyhteydet Seattleen, ja kotikaupunki on silloin Port of Entry, eli ei jonotusta CBP:n luukulle, laukkujen jonotusta karusellilta, kuskausta tullijonosta jonoon check-in-luukulle ja uutta turvarijonoa!

Maksan mielelläni siitä, että sinne lentää 15h, sieltä tänne 13h! Eli kivuttomat siirtymäajat! (Seuraavaksi nopeimmat, "halvemmat" 18h, 22h, 26h...) Tosin rassaa, että edestakainen on alle 700 euroa, kun yksisuuntainen on rapiat 1200e, vaikka matkustusaika on lyhyempi, ja laukkuja saa kanta-asiakaskortilla halvemmalla mukaan enemmänkin. Aika, vaiva ja tavaramäärä, plus mahdollisuus extra-jalkatilaan tekevät "Kelmistä", kuten lentokenttähenkilökunta sitä kutsuu pienen lisäkulun väärtin. Suosittelen, New Yorkiin voipi päästä alle viidensadan Amsterdamin kautta. :)

Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että lipun saa halvemmalla, jos käy Helsinki-Vantaalla ostamassa sen ihmiseltä, samalla saattaa saada matkatavaroista sovittua etukäteen määrä/hinta - kuten kissa (Finski ei päästäisi niin isoa eläintä matkustamoon) käsimatkatavaroihin -> +200€. Viimeksi niin tehdessä antoivat lisää jalkatilaa, ja tuli kokonaiskulut halvemmaksi!

Oman miehen tulot ovat onneksi reilusti yli hänen alansa keskiarvon, ja headhunterit yrittivät vokotella häntä jo toiseen firmaan kuusinumeroisella palkalla, joten ei tunnu niin pahalta, että jään hetkeksi kotiin kissan kanssa ja vietän aikaa muiden kotirouvakavereiden kanssa. Pääsen takaisin lempipuuhan pariin, eli maalaamaan, ompelemaan vaatteita, ja kirjoittamaan ja kuvittamaan lastenkirjoja... (Pöytälaatikko pursuaa "kirjoja") kunhan valvon, ettei mies taas siirrä kaikkia rahojaan tililtä osakesalkkuun, ja unohda säästää ruokarahoja ensi palkkapäivään saakka, kuten hän on jo pari kertaa tehnyt... (minä olen meidän tiimissämme se taloustieteilijä, hän on insinörtti-graafikko... :wub::rolleyes:

Nyt sitten... katselen jo, mikä lomake se piti olla, että saan "kapiot" ilman tullimaksua maahan, kun kerran on aikaa, eikä enään kamala stressi päällä...

http://www.visajourney.com/faq/k1k2visa-enter.html <-- Yleisiä ohjeita maahan saapujalle englanniksi. :)

http://www.visajourney.com/faq/k1faq.htm <-- K1-FAQ! ( :-X )

http://www.foreignborn.com/visas_imm/entering_us/3customsinfo-nonres.htm <-- henk.koht. esineiden tullausohjeet. (Tässä hyvä puoli on se, että kaikissa pöytähopeissa on kaiverruksena etunimeni, ja olen omistanut ne 5-16 vuotta. :) ) Maahan tuotuja esineitä ei saa myydä 3v sisällä maahan saapumisesta maksamatta niistä tullimaksuja, tai jos niin tekee, valtio voi takavarikoida ne. Onneksi en aio luopua perintökoruista tms ennen kun esikoinen on tarpeeksi vanha, että saa ekan "ennakkoperinnön"... :)

Muutamia juttuja siis maahan saapuessa/tultua:

  • Vihkilupa (kestää 3vrk, voimassa 60vrk myöntämisestä)
  • Sosiaaliturvatunnus (saa haettua ennen vihkimistä, mutta nimenmuutokset pitää tehdä uudelleen henk.koht. joten kannattanee odotella häitten jälkeen)
  • Ajokortti (Washingtonin osavaltion kortin saa suoraan, jos on British Columbian tai Saksan [?!] ajokortti. Muuten inssi + teoriankoe 30vrk mennessä AoS-hakemuksesta, tai menee ajo-oikeus...)
  • Vihkitodistukseen apostille (WA:ssa Office of the Secretary of State hoitaa, kun vihkipaikan "county" antaa "certified copy"-dokumentin. Näissä saattaa kestää, ellei etukäteen pyydä saada sellaista. Muuten ne tulevat parissa viikossa postitse, ja apostillessa menee pari viikkoa...)
  • Vihkitodistus, Apostille, Nimenmuutospaperit ja "Ilmoitus Ulkomailla Suoritetusta Vihkimisestä" lähimmän konsulaatin kautta Suomeen, kestää pari viikkoa, ja status muuttuu väestörekisterissä... Tärkein tässä kuitenkin on, että USAn pään viralliset paperit hoidetaan *heti*
  • Osoitteenmuutos virallisesti ulkosuomalaiseksi (huonot kokemukset Kelan nuivan asenteen takia opettivat, että muuttoilmoitus vasta, kun on varmasti pysyvästi poissa)
  • Tieto osoitteenmuutoksesta Puolustusvoimien Pääesikunnalle (Pistävät kutsuntalistalta mappi-Ö:hön... Jos myöhemmin anon USAn kansalaisuutta, voin joutua luopumaan Suomalaisesta sotilasarvostani. :( )
  • AoS-hakemus vireille heti!
  • Jonkin lomareissun yhteydessä Los Angelesin Pääkonsulaatista uusi Suomen Passi uudella sukunimellä!

Unohtuikohan nyt jotain..? :blink:

  • HENGITÄ! ^_^

EDIT! Unohtui! :)

  • Visajourney-sivulta selvisi, että tarttee olla uusi sukunimi USAn SSN-kortissa, että saa ajokortin!

Muokattu: , käyttäjä: PennyV
Link to comment
Share on other sites

PennyV kiitos tärkeistä tiedoista.. täytyy ihan tulostaa tuo lista talteen että voin käyttää kun olen itse tuossa vaiheessa. Minäkin lennän KLM:llä mutta ja uutta tietoa oli että saan lisälaukun halvemmalla mukaan kanta-asikaskortilla. Täytyypä ottaa selvää. :)

Minulla oli varattuna Hellelle lääkäriaika kesäkuun ensimmäiselle viikolle mutta eilen oli tullut s-postia että se on peruttu (ilman kertomatta edes syytä, tai että olisivat edes soittaneet) :( Harmittaa koska lähden samana iltapäivänä lennolle ja olisin näin säästänyt matkakulut pohjanmaalta Helsinkiin ja takaisin pelkkää lääkärintarkistusta varten. Onneksi minulla ei kuitenkaan ole vielä kiire tarkastuksen kannsa. Taidankin varata ajan tälle Borgströmille kun tässä on käynyt ilmi että siellä homma toimii. MrsVal, mitä outoa lääkärintarkistuksessa oli? Et siis suosittelisi muille sitä paikkaa? Kerro Eve sitten oma lääkärikokemuksesi kun olet käynyt.

Ihanaa kuulla etten ole ainoa joka on tässä mielialojen vuoristoradassa hiukan saanut lisäkiloja tmv. Minulla on välillä kausia kun käyn hullun raivolla ratsastamassa ja salilla, sitten taas lässähdän ja herkuttelen kotona töiden jälkeen. Minulla on viimeiset viikot työssäni ravintolapäällikkönä ja sitten lennän lomalle kuukaudeksi ja palaan odottelemaan NOA2 Suomeen. Että jospa tämä olokin tästä helpottuu kun pääsee Usa:n kamaralle kullan kainaloon. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei taas rouvat ja neidit.

Joo, minulla oli alunperin kanssa varattu aika Hellelle, mutta soittivat päivää ennen lääkäriaikaa, että "hei kuule, toi Helle on Tahkolla hiihtolomalla, eli pitää perua"... (Ei edes valkean valheen yritelmää, tsiisus!) Seurauksena siitä varasin ajan Eiraan Borgströmille. Eli "vika vaihtoehto". Borgström oli kiltti, ja huomaavainen ainakin minulle. Kehui jopa, kun testaili verenpaineita yms yms, että olen ammattiurheilijan kunnossa. (Taitoluisteluseura kyllä kutsui aikuisten amatöörien kisajoukkueeseen, jos en lähdekään Amerikkaan, mutta se ei ole se kunnon perimmäinen syy, kaksi hirmu isoa rakkia, joita ulkoilutan 2h päivässä ovat... :) )

KLM-lennoista sen verran, että ainakin Flying Blue -kortilla (mahd. myös ilman) saa online-check-in-lomakkeella maksettua jo netin kautta kappalehinta ylimääräisestä max 23kg laukusta 50€. Minulla, kun oli lentäessä useampi laukku viimeksi (3kpl), kun lensin Vancouveriin Kanadaan, sain ottaa kolme 23kg laukkua mukaan lipun hinnalla. (laukut 20kg, 27kg ja 16kg, ottivat keskiarvon painosta per laukku, ja sanoivat, että menee sellaisena läpi!) Maksoin kissan "lipusta" 200€, ja sen lippu niitattiin omaani. Koirat yms pitäisi lennättää ruumassa, mutta KLM:llä on "lemmikkihotelli" Amsterdamissa, missä ne ulkoilutetaan ja ruokitaan, jos vaihto on yli 90 min, joten lemmikeistä pidetään huolta. Rontti-poika hurmasi lentoemot, jotka luulivat, että automatkailuunkin tottunut kissani oli huumattu... :rolleyes:

Kävin tänään taas konsulaatissa antamassa sormenjäljet. Taisi tulla kunnon blondimaine turvamiesten mielestä, kun en tiennyt, että iPhonen saa pois päältä... Opin siis jotain uutta! XD

Ja joo... kiloja tuli lisää kierukan takia (poistettiin eilen, iso auts, vaikka sain puudutuksen ja rauhoittavia!). Lääkäri kirjoitti reseptin käsivarteen asetettavaa keltarauhashormoni-implantaattia varten, ja käski varata ajan, kun kuukautiset alkavat. Se jää kuitenkin lunastamatta, koska pitkällisten keskustelujen jälkeen sovittiin Murun kanssa, että ollaan varovaisia kunnes AoS saadaan pois alta, mutta jos käy "vahinko", ollaan valmiit vauvaan. :-X

Omat läskit hupenivat ja lihasmassa lisääntyi, kun kävin murua tapaamassa. Tuli vietettyä punttisalilla ja taloyhtiön uimahallissa aikaa. Saunaa tosin tuli ikävä... Mutta kyllä tämä tästä. Paino varmaan tasautuu takaisin reilusta 70 kilosta 63:n kieppeille tuossa syksylle mennessä ilman aktiivista "dieettiäkään"... Tällä viikolla olen mässäillyt pelkkää makeaa, kun eka ei malttanut syödä viikkoon, ja nyt tuntuu siltä, että tekee vaan jatkuvasti mieli sokeria... Paitsi tietty jos tuleekin vauvoja, jolloin kiloja ei tartte yhtä tiukasti laskea... ;)

Nyt toivottavasti helpottuu tilanne, ja saan viisumin pian... Pari viikkoa sanoivat että siinä menee, kun haastattelussa kävin. Sanoivat tänään, että pyrkivät hoitamaan paperini mahdollisimman pikaisesti, mutta epäilisin, ettei se parista viikosta paljon lyhene. Ehdin hoitaa vikat pakolliset asiat ja sukuloida vikat kerrat ennen kun tulee lähtö. Odottelen jo toiveikkaana, että saisin ostettua lentoliput kohta. Ja kuten viimeksi yksisuuntaista ostaessa, haluan 110% varmasti ostaa liput kentältä, niin saan varmasti hyvät paikat koneessa, tai mahd. maileilla päivitettyä "Pisnesluokkaan" seuraan... (Lisämailien osto + lentokenttäverot on muuten halvempi kikka lipun ostoon HKI-AMS-SEA -välille, kun puuttuvat lisämailit maksaa 510 euroa, ja verot yms 150 euroa. Yksisuuntainen lento rahalla maksettuna maksaisi melkein 1300. Minkähän mie otan?..) ^_^

Tänään eväsivät minua ennen haastateltavalta ulkomaalaiselta opiskelijaviisumin, ja epäilenkin, että jos papereissa olisi ollut jotain häikkää, olisivat jo kertoneet. Eli peukut ja varpaat pystyssä!

Link to comment
Share on other sites

Pabe: Itsekkin yritin saada aikaan tuonne Eiraan mutta eivät sopineet omaan aikatauluun niin piti käydä Mehiläisessä. Lääkäri sinällään oli varmasti hyvin osaava ja mukava mutta miten hän asiat minulle esitti oli jotenkin loukkaavaa. Ja nyt toivotaan ettei hän lue tätä palstaa ;)

Mutta siis olen aina ollut laiha, vauvasta saakka ja koulussa lääkärit eivät ikinä siihen puuttuneet koska menin omien käyrieni mukaan. Olen siis 172/51-52, kuulema kukaan ei voi olla luonnostaan laiha että joka minulla on syömishäiriö tai kilpirauhasten liikatoimintaa ja sitten väiteltiin tästä asiasta. (Esim äitini oli aivan saman mittainen/kokoinen kun alkoi minua odottamaan) Hän sanoi että joutuu nyt kirjoittamaan papereihin että olen alipainoinen..no kai se hyvä näin päin..luulisi että Jenkeissä niitä ylipainoisia riittää;) Toinen asia oli että toinen jalkani on toista pidempi, ehkä noin sentin verran ja hän sitä kauhisteli että miten sille ei ole koskaan tehty mitään..laittoi seisomaan peilin eteen rintaliiveissä ja sanoi että miten ihmeessä minua ei voi häiritä tämä selän vinous että yleensä naisia häiritsee pienemmätkin asiat ja varsinkin tällainen epäsymmetria. Heh kyllä tässä ollaan sinut oltu oman kropan kanssa kohta 30-vuotta ja eipä tuo ole sen suuremmin ikinä häirinnyt. Näkö oli kuulema huono ja voin ajaa sateessa jonkun päälle viellä, korvat keräävät vaikkua..Jouduin vielä ottamaan influlenssa rokotuksen ja ravasin kerrosten väliä kun kukaan ei tiennyt mistä niitä saa ja jouduin sitten odottamaan lääkäriä uusiksi että hän kirjoitti reseptin rokotteeseen..

Itsellä tuli todella paha mieli lääkärin jälkeen, itketti kun soitin miehellä että mähän olen ihan romu vaikka luulin olevani terve..:) Ja kävin muuten niissä kilpirauhastesteissä ihan oman mielenrauhan takia ja eihän niissä mitään vikaa ollut..

Muokattu: , käyttäjä: MrsVal
Link to comment
Share on other sites

No olipa aika erikoinen suhtautumistapa lääkärillä :o Olisin myös loukkaantunut tuollaisesta! Tämähän sinetöi siis sen että yritän aikaa sinne Eiraan ennemmin. Minulla on kilpirauhaset jo kerran tutkittu (koska kuulemma ne on normaalia isommat) niin että ainakin sen suhteen tiedän olevani terve.

No aina se on yksi etappi kohti viisumia vähemmän kun olet saanut tarkastuksen tehtyä. Ehkä mekin sitten nauramme näille kokemuksille ja tunteille eläkeiässä. :) Alan varailemaan sitä aikaa nyt...

Link to comment
Share on other sites

MrsVal: Osuikohan meille sama laakari? Makin olin tosi epasuhtainen ja kaikinpuolin surkea ihminen. Tuntui etta se laakari oli joku natsitohtori, jonka piti poistaa kaikki ei-taydelliset ihmiset paasemasta USAan. Vaikka kaikesta tuosta on jo nelisen vuotta tai jotain, vielakin muistelen tuota noyryytysta. Ja ma kun luulin etta oon kaikinpuolin ihan niinkun muutkin ihmiset.

Tuo mieslaakari, en nyt muista nimea, silla on seka Eirassa, etta Mehilaisessa vastaanotto, ainakin ennen muinoin oli.

MUOKS: Hellehan se oli. En suosittele :grin:

Muokattu: , käyttäjä: MiaMaria
Link to comment
Share on other sites

MiaMAria: Vitsit sama Hellehän se on ollut sitten meillä molemmilla. Huh hyvä kuulla että muillakin on sitten ollut ei niin kivoja kokemuksia, mietin että oliko hän todella niin inhottava vai oikeasti jotenkin psykologinen että saisi selville kaikki oikeat vaivat. :/ No tämäkin juttu on sitten koettu ja ihana että se on ohi.. ja tosiaan jos voin suositella niin mielummin jollekin toiselle tohtorille ;)

Link to comment
Share on other sites

Tuohan kuulostaa siltä, että ihan hyvä, etten Hellen vastaanotolle joutunut. Sain sen yhden puhelun aikana, kun hän neuvoi, miten toimia haastatteluun saapuessa jo sen kuvan, että jo puhelu hoitui lääkärin "nenänvartta pitkin". :(

Viimeksi vuosi sitten melko tasan, kun olin auto-onnettomuuden jälkeistä kaularangan MRI-tutkimuksen tulosta kuulemassa työterkkarissa Terveystalolla, alunperin minua hoitanut ihana topakka asiallinen ortopeditäti oli lomalla, joten pistivät minut miespuolisen henkilön vastaanotolle. Se kattoi blondeja hiuksiani ja naamaani kerran, ja sitten se rupesi selittämään tilannetta kuin 8-vuotta täyttäneelle, vaikka ymmärrän melko hyvin myös lääketieteellisiä termejä, ja minullahan on "neron" ÄO... :rolleyes: ...niskassa oli välilevy turvonnut ja puristi aivorankaa, mutta se oli jo korjautumassa itsekseen, vaikkakin hitaasti... jos olisin silloin jaksanut, olisin yrittänyt potilasasiamiehen kanssa selvitellä, miksi edes röntgeniin ei päässyt ennen kuin 2vk kuluttua työtapaturmasta, vaikka niska rusahti aika pahasti, ja kipuilun takia vietin aikaa päivystyspolilla toistuvasti. Onneksi ihmisruumis osaa korjata itsensä aika hyvin, jos se saa levätä.

MrsVal, älä ikinä anna semmoisten ihmisten kun Erkki-Pekka Helle lintata itsetuntoasi. On ihan hyvä, että kilppariarvosi otettiin, liikatoiminta on yksi yleisimmistä "alipainon" lääketieteellisistä syistä, koska kilpirauhashormoni säätelee aineenvaihduntaa. Kaverilla oli kilpirauhasen vajaatoiminnan takia juuri kroppa ihan sekaisin, ja maksa tulehtunut niin, että kaikki ehdittiin pelästyä pahasti. Nyt on tilanne parempi, onneksi.

Ei lääkärin pitäisi suhtautua potilaaseen noin, sehän on ihan kamalaa, että se hakemalla hakee potilaasta "vikaa". Ei me olla Miss USA-kisoihin sitä viisumia hakemassa, itse rupean kotirouvaksi ja kotiäidiksi, joka vapaa-ajallaan varmaan aloittaa ruokabloggaamisen aktiivisemmin ja avaa etsy.com-sivustolle vaatteita ja ehkä myöhemmin vauvanvaatteita ja -makuupusseja yms yms myyvän verkkokaupan, jos ompeluprojektini ei enään mahdu meillä komeroihin. :rolleyes:

Onhan minullakin kropassa omat "viat", olen likinäköinen, hampaat sojottaa vähän mihin sattuu, olen tottunut painamaan ennen parikymmentä täyttäessä aloitettuja ehkäisy- ja myöhemmin masennuslääkkeitä alle 60kg, ja nyt painan yli 70 (tavoitteena pudottaa noin 63-64 kieppeille, että olisin edes vähän tyytyväinen), ja polvissa on sääriluun epämuodostuman ja jalan virheasennon (valgus) takia rasitusvamma, johon pitää käyttää tukipohjallisia ja polvitukia. Sen vuoksi treenaankin paljon, että lihakset siinä ympärillä suojelisivat niveltä hieman itseltään. Tällaisista huolimatta, mitä sivuttiin hieman, Borgströmin ainoa kommentti oli, että "ihan perusterve olet, hyvä!" :)

Muokattu: , käyttäjä: PennyV
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...