Jump to content
Naimisiin.info

SAA LUKITA! Ohjeita USA:n viisumeiden hakuun K-1 (kihlattu)


Recommended Posts

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Miu.: Mahtavaa etten ole ainoa kalpea Kaliforniassa! :D Paikallisella punttisalilla huomasin olevani ainoa blondi käristyneiden tätien joukossa ja tunsin itseni hiukan yksinäiseksi... :P

Odottavan aika käy pitkäksi - olen käynyt kurkkaamaassa igor's listiä tänään ainakin 7 kertaa ja meidän sijalukumme on huonontunut kahdella. Höh. Ja mä kun luulin, että noa1:n odottaminen on tuskaa. Mutta kai se noa2 sieltä joku päivä tupsahtaa minullekin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kaliforniassa on paljonkin suomalaisia, joten hyvalla tuurilla saattaa teidankin alueilta loytya jotain suomalaisten yhteisoja ja Suomi-kouluja tms. jossa voi tavata muita alueen suomalaisia. Yahoo groupsin suomi-amerikkamammat on myos hyva lista muiden amerikansuomalaisten paikallistamiseen, suosittelen liittymista (vaikka ette mammoja olisikaan).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Höh, tää taitais olla taas kovasti blondi kun ei löydä tuota suomi-amerikkamammat-sivustoa...? JenniN, voisitkohan liittää tähän jonkun linkin...? Mammoja etsiessäni törmäsin mielenkiintoiseen "suomalainen ruoka"-keskusteluun suomi24:n sivuilla. Ihanaa tietää, että ihan kaikesta ei sentään tarvitse luopua vaikka vaihtaakin manteretta.

Meillä on nyt takana uuvuttava viiden kuukauden ero - näimme toisemme viimeksi tammikuun alussa. Eihän tällainen etäsuhde ole enää inhimillistä, mutta kaiken ikävöimisen, itkeskelyn ja skypessä huokailun jälkeen olemme kuitenkin selvinneet voittajina ja sulho on vihdoin kahden viikon päästä täällä. Tuntuu niin uskomattomalta ajatukselta saada viettää aikaa yhdessä! Toivottavasti sitä osaa sitten elää elämänsä niin, ettei ala pitää yhdessäoloa itsestäänselvyytenä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tsemppiä Fitz! Minä kärvistelen täällä kuumuudessa jo... ja kokoan AOS pakettia. :) Niin uskomattomalta kun kuulostaakin, niin paikalliset tahot ja viranomaiset ovat olleet erittäin ystävällisiä ja avuliaita, mutta suurimmat ongelmat on ollut kotimaan byrokratian kanssa. :( En olisi ikinä uskonut, että suomalaisten kanssa voi mennä hermot.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

JEEEEEE!!! Sulho herätti mut tänään ihanalla puhelinsoitolla ja kertoi, että meidän postilaatikosta oli löytynyt vihdoinkin se kauan odottamamme NOA2! Aivan mahtavaa!!!!! Nyt sitten jännitetään, että onko NVC nopea liikkeissään... Olen kuullut huhuja, että Kalifornian myöntämillä NOA2-hakemuksilla on voinut kestää jopa kuukauden ennen kuin paketti on vihdoin saapunut NVCn kautta lähetystöön. Mutta voiton puolella ollaan joka tapauksessa! Hih! :grin:

Miu.: Joko olette lähettäneet AOS-paketin? Miten meni? Lykkyä odotukselle! Taas vahvistuu se ajatus, että koko USAn viisumijärjestelmä peittoaa meidän pikku KELAn ihan 100-0...!

Link to comment
Share on other sites

Kovasti onnea !!!

Kaliforniassa on jostain syystä ollut tosi lukkiutunut tilanne nyt keväällä. Mekin jouduttiin odottaan mun Green Cardia 7 kk AOS:n jättämisen jälkeen!!! Luulis kyllä, että nyt kun luvat on jo myönnetty, niiden ei tarvi muutakun lähettää ne paperit Suomeen. Mulla tuli ne Suomeen ihan alle viikossa ! Joten voi olla että jo piankin posteljooni kolkuttelee ovella :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos! :D

7kk! Sissus! No täytyy toivoa, että tulis se lottovoitto pian niin ei olla ihan puilla paljailla kunnes vihdoin saadaan se green card... :P

Työpaikan löytäminen on asia, joka mua kaikkein eniten stressaa. Onko täällä kellään kokemuksia asiasta/ oletteko kuulleet mitään juttuja? Onko suomalaisten helppoa saada töitä? Entäs vakuutukset? Lasten hankkiminen? Uudet ystävät? Apua! Nyt rupes jännittämään!!! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Moi kaikille!

Olen lukenu tätä palstaa jonkun aikaa kun tämä paperisota/taistelu on minulle vielä kokonaan edessä, mutta ajattelin että voishan tänne rekisteröityäkin ;)

Poikaystäväni on amerikkalainen, emmekä ole naimisissa. Olin jotenkin kuvitellut että naimisiin meno on välttämätön muuton takia, mutta nyt olen lukenut tuosta K-1:stä, eli kihlattunakin homma voisi siis hoitua??

Tiedän että tässä keskustelussa näitä juttuja on hoettu jo moneen kertaan, mutta voisiko joku tiivistää mulle pikaisesti ne suurimmat erot K-1:n ja K-3:n välillä? Eli lähinnä plussat ja miinukset......onko K-3 nopeampi tai jotenkin varmempi vaihtoehto? Te jotka olette tuon paperisodan jo kokeneet, kumpaa suosittelette?

Unelmoin siitä että noin vuoden päästä pääsisin muuttamaan Chicagoon. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Pickie: Nykyisin ei oo kai enää paljon eroa, kumpi on nopeampi, erityisesti, jos sulho vielä asustelee ameriikassa. Ero on ainoastaan siinä, haluutteko olla naimisissa vai kihloissa prosessin kuluessa. Kummassakin tapauksessa joutuu odottelemaan lupaa Suomessa. Puoliso-viisumin kanssa ei vissiin tarvi käydä läpi AOS prosessia, vaan tuut maahan Green Cardin kanssa, kun taas kihlattu-tapauksessa haet Green Cardia vasta USAssa.

Fitz: Mulla oli jonkinlaisia hidasteita työpaikan saamisessa siinä, että mun kaikki suosittelijat oli Suomesta. Jotkut myös epäili, selviänkö kielitaitoni kanssa. (Nyt oon siinä työpaikassa, joka näitä epäilyjä esitti, ja olen todella todistanut kaikki vääräks.) Sain työpaikan n. 1 kk sen jälkeen, kun sain työluvan, eli hakekaa samalla kun laitatte AOS prosessin menemään sulle työlupaa. Se tulee n. 3 kk sisällä.

Mulla on vakuutus mun miehen työpaikan kautta ja saan vissiin jonkunlaisen omastakin firmasta, kunhan virallisesti siirryn niiden palkkalistoille. Nyt oon vielä 1 kk vuokratyövoiman palveluksessa. Ne kyllä sanoi, että ostavat mut ulos millon vaan haluan. Saas kattoa.

Uusia ystäviä... amerikkalaiset ei ehkä silleen syvällisesti ole ystäviä oikeen, kavereita ja tuttuja kyllä saa, varsinkin työpaikan ja harrastusten parista. Lapsista en tiedä, muutakun että niiden tekeminen maksaa paljon :P Siis synnytys. Hmm... sepä siinä kai noin lyhykäisesti.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksesta MiaMaria!

Mulla tuli vielä semmonen mieleen että mikä ero on tuolla K-3:lla ja CR-1:lla?

Luin tuolta visajourneysta että käsittelyajoissa ei ole paljon enää eroja, ja CR-1 on pitkällä aikatähtäimellä parempi vaihtoehto, ja kenties myös halvempi(??).

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa joukkoomme Pickie!

Joku muu osaa varmaan vastata tuohon CR-1-kysymykseen paremmin - itselleni se on suuri mysteeri...

Me valitsimme K-1-vaihtoehdon siksi, että jotenkin erossa olo tuntui kihlattuna "helpommalta" vaihtoehdolta. Yllättävän nopeasti aika kului ja nyt tuntuu todellakin siltä, että ollaan voiton puolella kun se kauan kaivattu NOA2 on kädessä. Täytyy tunnustaa, että vielä viime kesänä pidin kihlaviisumia jonkinlaisena keinona saada 3kk lisäaikaa tutustumiselle. Nyt kun aikaa on kulunut ja olemme keskellä paperisotaa, olen oppinut kantapään kautta, että K-1 on erittäin raskas prosessi, johon ei pidä ryhtyä ellei todellakin ole vakavissaan menossa naimisiin. Tällä hetkellä suunnittelemme häitämme innolla ja kaikkein ihanin ajatus on se, että kaiken tämän erossaolon ja papereiden pyörittelyn jälkeen pääsemme vihdoin aloittamaan yhteisen elämämme! Vuosi sitten emme olisi olleet siihen vielä valmiita.

MiaMaria: Tää olis nyt taas vissiin ymmärtänyt ihan väärin: luulin, että AOS on samalla työlupahakemus... Höh! Terveiset taas Tyhmät Blondit Ry:stä! :grin:

Tiedätkö mitään siitä väliaikaisesta työluvasta, jota voi hakea maahantullessa? Ja kiitos edellisestä vastauksesta!

Link to comment
Share on other sites

Pickie: :) CR on halvempi (pitkällä aikavälillä) kun K3 ja vähemmän paperityötä (Green Card samantien käteen, ei tarvetta hakea AOS), mutta nykyisin ei muistaakseni voi CR:lla hakea, jollei puoliso ole asunut pitempää aikaa Suomessa. Kannattaa tarkistaa vaikka lähetystöstä. Tai kahlata visajourney-sivuja :P

Osittain mekin valittiin K1 -kihlattu samasta syystä kun Fitz, eli tuntui jotenkin "helpommalta" olla erossa kihlattuna, kun aviopuolisoina.

Fitz: :lol: AOS on yksi hakemus, jolla on yksi hinta, mutta yleensä, just tästä syystä, ihmiset hakee samalla sekä työlupaa, että matkustuslupaa, koska ne kuitenkin sisältyy siihen hintaan. AOS-hakemus on Green Card-hakemus, ja GC on samalla työlupa (sitten kun sen saa). Mutta jos haluat työskennellä ennen kun saat Green Cardisi, johon voi mennä 6 kk:kin, saat alkaa työt työluvan kanssa ehkä jo 2-3 kk:n kuluttua hakemuksen jättämisestä.

Maahantullessa työluvan saaminen on kai tuurista kiinni. JFK:n lentokenttä on kai ainut josta sitä saa, mutta kaikki ei sitä sielläkään saa, enkä tiedä miten sen voisi saada. Riippuuko se sitten virkailijasta. Kannattaa luke visajourneystä, muistaakseni siellä on ollut keskustelua asiasta, mutta en tarkemmin sitä muista.

Muokattu: , käyttäjä: MiaMaria
Link to comment
Share on other sites

Hmm, onpas monimutkaista. Saitteko te sulle matkustusluvan samaan aikaan kuin työluvan? Vai olitko matkustuskiellossa koko 7kk? :blink:

Väliaikainen työlupa kuulostaa vähän hankalalta... Ehkä mä keskityn ensin opiskelemaan ajokorttia varten ja murehdin työpaikkaa sitten kun sen aika koittaa. Mä oon jo nähnyt kivoja painajaisia ajamisesta. Kun nyt ensin erottais kaasun ja jarrun... :grin:

Link to comment
Share on other sites

Hah.. Juu, ei ole hääviä se Jenkeissä autolla ajo!!! :mellow: mulla on ollu kortti Suomessa jo yli 10 vuotta, mut silti se on siellä yhtä takkuamista, kun kaikki ajaa niin h***tin lujaa ja kaistojakin on se 3-4! Kyllä siinä on aran pikku-blondin pää pyörällä, mut perix en anna!!! Ehkä mä siihen vielä joku päivä totun!? :P Tsemppiä muillekin teiden ritareille!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Sori Fitz; mä oon auttamattoman huono selittämään... :grin:

AOS on "Adjustment of Status" hakemus. Sen tuloksena on Green Card. Kun saat Green Cardin, se on samalla lupa matkustaa ja työskennellä. Jos kuitenkin haluat matkustaa tai työskennellä ennen kun saat Green Cardin, pitää hakea työlupa (EP) ja matkustuslupa (AP).

Ennen kaikki 3 lupaa maksoi erikseen, mutta nyt kun ne nosti AOS:n hinnan yli tuhanteen dollariin, samaan hintaan sisältyy nyt sekä työ-, että matkustuslupa, kun niitä hakee samaan aikaan. (Lähettää kaikki 3 hakemusta yhtä aikaa.)

Me haettiin mulle kaikkia 3 lupaa, ja sainkin matkustusluvan 3 kk päästä, just ennen Suomessa pidettäviä häitä :grin: Ja työluvalla tosiaan työskentelin n. 1kk jälkeen sen saamisesta. Eli sekä matkustuslupa, että työlupa tuli samaan aikaan. Ne kai käsitelläänkin paikallisesti.

Iina77: Mä oon niin samaa mieltä tuosta ajamisesta!! Ne on hulluja täällä kaikki! Kun 100 kmh on nopeusrajoitus, ne ajaa ainakin 120 kaikki! Ja just ne kaikki kaistat ja liittymät... Sen takia mä yritän päästä ajamaan inssiajoani pikkukaupunkiin :grin:

Muokattu: , käyttäjä: MiaMaria
Link to comment
Share on other sites

MiaMaria: Kyllä sä hyvin selitit (tää koko ketju on täynnä mahtavaa infoa, Fitzin sisälukutaidossa on vaan vähän parantamisen varaa... :D ), lähinnä päivittelin tätä koko systeemin monimutkaisuutta.

Mutta huojentavaa kuulla, että työ-ja matkustusluvassa ei sentään mene se 7kk...!!! Ja mä olin jo unohtanut, että AOSkin maksaa taas maltaita. :angry: Mitähän kroisoksia ne kuvittelee siirtolaisten olevan?!!!

Kiva kuulla, että teitäkin pelottaa ajaa vaikka olette jo ajaneet paljon Suomessa. Sehän tarkoittaa sitten sitä, että mä oon aina ihan p****t housussa kun pitäis tarttua rattiin. Toivottavasti ette ole liikkeellä Etelä-Kaliforniassa? Mä olen sitten se, joka ajaa motaria 40km/h aamu-tv:n liikennehelikopteri perässä. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kuinka paljon olette ottaneet todisteita mukaan haastatteluun?

Mulla on tosi paljon valokuvia ja lentolippuja, mutta kirjeita, sahkoposteja ym. ei juurikaan ole kun kommunikoimme suurimmaksi osaksi skypessa. Kuinka tarkkaan naita todisteita syynataan? Pitaisiko mun tilata viela eriteltyja puhelutietoja? Niiden saamisessa tuppaa vaan menemaan vahan aikaa ja jokainen ylimaarainen minuutti tuntuu tuskalta talla hetkella. Tahtoo jo oman kullan syliin!!!!

Link to comment
Share on other sites

Fitz: Mun luullakseni skypestä saa jonkunlaisen puheluerittelyn tulostettua: ainakin näkee miten useesti ootte olleet yhteyksissä. Tosi hyvä, jos kuvia on paljon ja kanssa sellasia, jossa ootte jommankumman sukulaistenkin kanssa yhdessä.

Ja mä ajoin pari vuotta sitten etelä-Kaliforniassa, ja ymmärrän sua kyllä, siellä oli ihan mahotonta meininkiä! Sillon kun oli vielä paljon puhetta niistä ampumisista ja mä olin varma, että meikäläisen köröttelemiseen suivaantuneet kalifornialaiset pamauttais meikän ilmat pihalle tuota pikaa :P Ei käy kateeks sun siellä ajelemista!! :grin:

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_Marian_*

Nyt se on sitten lähetetty: K-1 hakemus!!! Lähti Vermontin toimipisteeseen tänään ja nyt olen yhtäaikaa onneni kukkuloilla ja kauhuissani odotus ajasta...! Onneksi olen vielä 1,5 USAssa, joten ainakin ekat viikot odotetaan yhdessä.

Lueskelin tuossa edeltävistä keskusteluista, että mitä tapahtuu NOA2 jälkeen, mutta muutama asia on edelleen epäselvä: eli meneekö tiedot automaattisesti suurlähteystölle vai pitääkö minun lähettää sinne jotain ensin itse? Käsitin, että suurlähetystöön menee tiedot ja ne lähettää minulle päin sitten 'paketin' haastattelun sopimista varten? Sitten lähetän 'paketin' takaisin niille ja saan jossain vaiheessa haastattelu ajan... oikein? Ja lääkärintarkastuksesta: milloin se pitää olla suoritettu, onko siinä mitään aikarajaa vai voinko esim. hoitaa sen pois alta jo nyt kun menen Suomeen vai pitääkö odottaa lähempää ajankohtaa.... Siinä kai kaikki tällä erää, mutta varmasti vielä tulee tuhat ja miljoona kysymystä tässä odottelu aikana... mutta huh, on tää silti NIIN ihanaa!!! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Onnea Marian!!! Aivan mahtavaa, etta olette saaneet paperit kasaan!

Aivan kohta saatte sen NOA1-ilmoituksen ja sitten voitte rekisteroitya USCIS-sivuille ja seurata paperin etenemista. Meilla ei tosin tapahtunut mitaan muutosta koko odotusaikana, NOA2 vaan tipahti yhtakkia postiluukusta ja nettisivuilla lukee vielakin meidan kohdalla "case received and pending".

NOA2 jalkeen USCIS lahettaa paperit NVC:lle, josta ne lahetetaan lahetystolle, josta saat heti kirjeen, joka sisaltaa ohjeet seuraaviin vaiheisiin. Laakarin aika kannattaa varata heti kun saatte NOA2, itse sain ajan seuraavalle viikolle (laakari oli tosi kiva ja otti mut ylimaaraisena listalle!) kun soitin suoraan laakarille(laakari antaa ohjeet tarkastusta varten henkilokohtaisesti). Han sanoi aiemmin jutellessamme, etta tarkastus on voimassa vain 3kk, joten en uskaltanut varata sita etukateen.

Sulhon kannattaa lahettaa omat paperinsa sulle myos heti kun NOA2 saapuu, siihen ei mun mielesta saatu mitaan kovin selvaa ohjetta, ja lahetyston kirjeessakin oli vain checklist, jossa affidavid of support oli epamaaraisesti mainittuna. Kannattaa kuitenkin noudattaa VJn ohjeita sulhasen lahettaman paketin kasaamiseen (MiaMaria on suomentanut ne tanne sivuille, laakarilistakin loytyy ketjun alusta) ja hatatilassa vaikka kysya lahetystosta.

Onnea hakuprosessiin! :D Olette todella onnekkaita kun haette Vermontin kautta, ymmartaakseni Vermontin prosessi on edelleen nopeampi kuin Kalifornian. Meilla meni NOA1-NOA2 melko tarkasti 4kk ja NVC-lahetysto 2vk, eli ei mitenkaan paha aika odottaa!

Nyt odottelen vain sita sulhon lahettamaa pakettia ja sehan on tietty jossain Atlantin ylla kadoksissa. Huoh! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_Marian_*

Olen seurannut tarkasti K-1 aikatauluja sekä Visa Journeyn, että USCIS:n sivuilta ja nyt ihmettelen, että miksi odotusaika näyttää niin pitkältä NOA-2 ja suurlähteystön haastattelun välissä? Standardadi näyttäisi olevan 2kk ellei enemmänkin. Eli jos saisimme NOA-2 esim. 4kk:ssa, pitääkö sen jälkeen vielä odotella 2kk suurlähetystön haastattelua... uuh ei jaksa! :o Miten nopeasti muut on saanet ajan sinne?! Ja mikä noihin pitkiin aikoihin on syynä? Kiitos... taas! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Onneksi olkoon Marian, munkin puolesta! Siitä se taival alkaa ja sitten kun on vihdoin kullan kainalossa, ei muistakaan miten rankkaa aikaa se odotus oli :)

NOA2:n ja suurlähetystön välisen ajan ei pitäis olla niin pitkä...ennemminkin se on NOA 1 ja 2 välinen aika, joka on kurjaa odotusta. Voi sitten olla, että ties minkä takia, papereiden lähettäminen lähetystöön vie nykyisin enemmän aikaa, kun ennen. Meidän tapauksessa NOA2:n ja suurlähetystön väli oli joku 2 viikkoa.

Voi olla, että niillä on USCIS:ssa työvoimapula tai liian paljon hommia, tai mistä johtunee. En tiedä. NOA2 ja lähetystön välinen aika pitäis olla suurinpiirtein vaan mitä posti kulkee ja kusti polkee.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...