Jump to content
Naimisiin.info

Kysymyksiä häistä Ranskassa


Recommended Posts

Onkohan joku ollut häissä Ranskassa tai tietää muuten sikäläisistä tavoista? Olen itse menossa sinne häihin syksymmällä, ja olisin oikein kiitollinen kokemuksista tai neuvoista!

Kutsuissa kutsuttiin erikseen sekä vihkimiseen kaupungintalolla että hääjuhlaan kauempana Pariisista. Vihkiminen on 6 tuntia aikaisemmin kuin itse juhla, joten oletan että juhliin ei mennä suoraan vihkimisestä? Ilmeisesti tässä välissä on tarkoitus esim. itsenäisesti syödä jotain, laittautua, matkustaa juhlapaikkaan? Jostain olen saanut päähäni, että tässä välissä olisi tapana vaihtaa vaatteita, niin että vihkimisessä olisi esim. jotain jakkupuvun tapaista ja illalla hienompaa? En myöskään oikein tiedä, miten tähän iltajuhlaan tulisi pukeutua, ihanko pitkään iltapukuun vai vaan juhlavasti? Miehelle tumma puku? En ole ihan varma mainitaanko kutsussa tästä (ranskan taitoni on aika heikkoa). Juhlakutsun alun ymmärrän, mutta lopussa lukee "pour un cocktail suivi d´un repas" enkä ihan ymmärrä että voisiko tästä päätellä pukeutumista, vai mainitaanko siinä vaan cocktail-tarjoilusta jonka tiedän juhlien aluksi olevan... :-[  Juhlat ovat kyllä selvästi hienot, ovat vanhassa linnassa, ja tarjoiluna on aluksi cocktail-paloja, sitten pöytiin tarjoiltu ranskalainen monen ruokalajin illallinen. Sitten en oikein tiedä mitä tapahtuu, juhlat jatkuvat ainakin, ehkä jotain tanssia. Ilmeisesti suomalaisten häiden tyylinen tanssi ei kuitenkaan ole tapana ranskalaisissa häissä? Eiköhän tässä jo näitä kysymyksiä ollut, sen takia lähinnä haluaisin etukäteen joitan tietää, kun olen ollut ranskassa joitakin kuukausia vuosia sitten, ja huomannut että ranskalaiset ovat usein aika tarkkoja tavoistaan. Häissä tai muissa hienoissa juhlissa en ole kuitenkaan koskaan siellä ollut. Kiitos paljon, jos joku osaa auttaa!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! Oon ollut parissa haissa Ranskassa, ja menin toki itsekin siella naimisiin Ranskalaisen mieheni kans, joten enkohan pysty jotenkin auttamaan ;D!

Se vihkiminen tapahtuu Ranskassa tosiaan aina siella maistraatissa, koska se on sen lain mukaan sitova. Koska sen maistraatin ja kirkon valissa on noin kauan aikaa, luulen etta vieraiden on tarkoitus loytaa omaa ajanvietetta siksi aikaa. Tama myos antaa vieraille mahdollisuuden vaihtaa vaatteita, joten esim. maistraatissa voi olla paalla vaikka joku jakkupuku, ja sit illaksi paalle jotain hienompaa. Olen kylla itse ollut myos sellaisissa juhlissa joissa noiden kahden valille ei jaanyt aikaa vaihtaa vaatteita, joten mentiin samoilla kamppeilla molempiin. Ja sit sellainenkin on mahdollista etta jos ei halua ihan kahta taysin erillaista asua, niin sellainenkin kay etta maistraatissa on paalla joku mekko ja sen kans jakku, ja sit iltajuhlassa jakun sijasta kaunis hartiahuivi, jne.. Niista iltajuhlista sen verran etta esim. meidan haissa naispuolisilla vierailla oli paallaan seka pitkia mekkoja kuin myos lyhyita mekkoja. Esim mun miehen aiti oli pukeutunut lyhyeen mekkoon kun taas miehen siskoilla oli pitkat mekot (ns. iltapuku). Joten jos haluaa pukeutua juhlavasti niin kylla mun mielesta kaunis lyhyt mekkokin kay.

Illallinen alkaa aina silleen etta ekaksi on se cocktail, ja sit sen jalkeen vieraat siirtyvat poytiin syomaan. Tuon cocktailin tarkoituksena on kai se etta vieraat voi seurustella keskenaan ennenkuin asettuvat poytiin (joihin on yleensa laadittu istumajarjestys) ja myos haaparin kans. Usein myos valokuvaaja ottaa kuvia vieraista haaparin kans cocktailin aikana. Nain esim meidan haissa.

Yleensa sit ranskalaisissa haissa on sellaista ohjelmaa etta haaparin kaverit on tehnyt jonkinlaisen hauskan esitelman parista, miten he tapasivat jne. taa on yleensa powerpoint muodossa (kuvia lapsuudesta jne). Sit monesti he ovat keksineet jonkun hauskan laulun haaparista jne. Haissa on myos tanssia, Suomen perinteinen haavalssi voi olla joku hidas biisi, mut voi kylla olla kans valssi. Ja sit vieraat yleensa tanssii melko myohaan, haat kestaa yleensa tosi myohaan (n. klo 4 asti). Se muuten viela etta se syominen kestaa kans tosi kauan, kun niita ruokalajeja riittaa! Kakku leikataan yleensa melko myohaan, meilla oli jotain puolenyon maissa.  

Toivottavasti naista neuvoista on apua, kysy vaan lisaa jos tulee jotain muuta mieleen!  :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos paljon tiedoista! Hauskaa vähän tietää mitä on odotettavissa, varsinkin pukeutumisen suhteen. Tuo jakun vaihto hartiahuiviin illaksi voisi olla mulle hyvä suunnitelma. Ja kiva kuulla tuosta tanssista, se on aina niin hauskaa, ja muutenkin kiva jos ohjelma ei rakennu pelkän seurustelun varaan kun ainakaan ranskankielinen keskustelu ei multa oikein suju.. Todella kiva kyllä päästä noihin häihin, ja Pariisiinkin pitkästä aikaa.    

Link to comment
Share on other sites

Pariisin_puolukka, saanko myös kysellä meidän häistä jotka tosin ovat Suomessa, mutta mies ja suurin osa vieraista on juuri Ranskasta...?...

Meillä on vihkiminen klo 17, oletan että ollaan juhlapaikalla n. 18:15. Silloin tarjotaan ensin vin d'honneur ja sitten siirretään ruokapöytiin.

Klo 21:30 tulee ilotulitus. Tämä on siis ainoa "ohjelman numero".. mitään leikkeja meillä luultavasti ei ole.

Sitten ilotulituksen jälkeen leikataan kakku ja heitetään kimppu  

Noin klo 23 juhla loppuu, bussi tulee hakemaan vieraita.

Olen tosi huolestunut asiasta, kuulostaako tämmöinen ohjelma liian vähäiseltä/huonolta ranskalaisten vieraiden silmin?...

Onko 3 tuntia ruokailuun (illallinen = 4 ruokalajia, vieraita alle 40) liian paljon/liian vähän??

Link to comment
Share on other sites

Hei Elena-Sofia,

Ei sun kannata huolehtia siita mita ranskalaiset vieraat ovat mielta, maassa maan tavalla! He tulevat varmaan ihan innoissaan suomalaisiin haihin, ja ymmartavat sen etta eri maissa on erilaiset tavat. Ei sun kannata olla siita huolestunut ollenkaan! Asun nykyaan Lontoossa ja oon kuullut etta Englannissa on sama juttu, siis etta haat loppuu 'aikaisin’. Omia haitamme suunnitellessa olin aluksi melko huolissani etta jaksanko bilettaa klo 4:n asti, ja sanoinkin miehelleni etta juhlimisen pitaisi loppua aikaisemmin. Mies oli sita mielta etta ei missaan nimessa, vieraita ei voi pyytaa lahtemaan tiettyyn kellon aikaan, ja lopulta jaksoin kun jaksoinkin bilettaa loppuun asti. Mutta aluksi en ollut ollenkaan innostunut ajatuksesta!

Ehka se auttaisi etta kertoisitte vieraille etukateen minkalaiset suomalaiset haat yleensa on ja siita etta Suomessa haat loppuu yleensa puolen yon maissa niin etta se ei tule sitten yllatyksena? Mieheni sisko ja hanen miehensa olivat pari vuotta sitten haissa Suomessa, ja he olivat melko yllattyneet siita etta haat loppuivat klo 23. He paattivat sitten menna haiden jalkeen jatkoille tanssipaikkaan. Tamakin on siis yksi vaihtoehto jos vieraat haluaa bilettaa myohaan?

Joten ehka olisi hyva idea kertoa ranskalaisille vieraille vahan etukateen miten suomalaiset haat sujuu? Nimittain ennen meidankin haita kerroin suomalaisille kavereilleni ja perheelleni siita mita ranskalaisissa haissa on odotettavissa.

Ruokailusta sama juttu, eli maassa maan tavalla. Ranskalaiset vieraat tutustuvat varmaan ihan mielellaan suomalaisiin ruokiin, ja mun mielesta 3 tuntia ruokailuun on ihan riittava aika. Ranskalaisissa haissa siihen syomiseen kaytetaan liikaakin aikaa, ja sen takia siina onkin varmaan valilla sita ohjelmaa tuomaan taukoja.

Ala murehdi turhaan, vaan keskity haitten valmistelemiseen ja niista nauttimiseen! Ne tulevat olemaan ranskalaisille varmaan ainutlaatuinen kokemus, myos senkin takia etta Suomi ja Ranska ovat niin erilaisia maita.  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sainkin sitten vielä nyt viikkoa ennen häitä vielä "ohjeita" meilitse Ranskan morsiamelta. Ohjeissa luki mielestäni tosi kivasti jotenkin näin: "Monet naispuolisista ystävistäni ovat ajatelleet pukeutua maistraattiin kesämekkoihin, ja vaihtaa sitten juhliin juhlapuvut. Tämä on mielestäni loistava idea!" Englanniksi kuulosti kyllä paremmalta vielä. Ihailen tuollaista taitoa sanoa asiat kohteliaasti, rennosti ja kuitenkin niin että kaikille tulee selväksi miten on tapana tehdä!

Hauska yllätys oli sekin, että he olivat suunnitelleet ohjelmaa myös häitä edeltäville muutamille päiville, ravintolaillallisia, seinen risteilyä ym. En tiedä onko tämä yleisesti tapana, mutta liittyy varmaan siihen, että paljon vieraita tulee ulkomailta (morsian itsekin alunperin amerikkalainen, vaikka asunut ranskassa varmaan 15v) Innolla kyllä odotan tuota hääreissua, tulee varmaan tosi hauskat juhlat ja matka!

Link to comment
Share on other sites

Olen ollut pari kertaa häissä Ranskassa. Kirjoitin aiheesta blogiinikin:

http://haayoaieyooionta.blogspot.com/2007/...alaiset-ht.html

Meille on pari vierasta tulossa Ranskasta (ja yksi Suomessa asuva ranskalainen). Sieltä Ranskasta tulevat jo kyselivätkin, että miten ne häät Suomessa menevät ja heille kirjoittelin, kuinka kuvio kulkee. Meillä häät ovat tosin vähän tavallisesta kaavasta poikkeavat, kun aloitamme morsiusmessulla ja ruokailu ja iltajuhlinta ovat eri paikoissa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaa että Suomessa häät loppuvat klo 23? Olen kolunnut läpi n. 12 häät ja niistä kahdeksalta päättyneet menivät myöhään, ja hääpari pahoitteli ohjelman viivästymistä henkilökohtaisesti. Eli Suomenkin sisällä on näköjään sukujen kesken näin suurta vaihtelua! En ikimaailmassa jaksaisi olla häähepenissä noin pitkään, vieraana tai morsiamena... Pohjois-Amerikassa olen nähnyt kolmet häät, ne loppuivat juurikin yhdentoista aikaan ja olin ihan kuollut.

Link to comment
Share on other sites

En ikimaailmassa jaksaisi olla häähepenissä noin pitkään, vieraana tai morsiamena... Pohjois-Amerikassa olen nähnyt kolmet häät, ne loppuivat juurikin yhdentoista aikaan ja olin ihan kuollut.

Meilla oli muuten kans miehen kans kinaa siita etta kuin pitkalle juhlat kestaa... Ma oon siis yleensa aamuvirkku ja vasyn tosi nopeesti iltaa kohti, joten ajatuskin klo 4 asti kestavista pippaloista tuntui kauhealta. Mut mies oli sita mielta etta vieraiden pitaa antaa juhlia niin kauan kuin he haluavat. Lopulta ne haat taisi loppua sit klo 5 aamulla, mut valilla kylla teki tiukkaa...

Link to comment
Share on other sites

Joo siis meillä ei ollut tietoakaan mistään hääyöstä, molemmat nukahdettiin heti kun kaaduttiin sänkyyn, ja hotellin ihanasta aamiaisestakaan ei tullut mitään kun heti seuraavana päivänä piti lähtee kuskaamaan vieraita rääppiäisiin. Siis ei keretty syödä yhtään mitään, nukuttuakin tuli vain 5-6 tuntia... Mutta näin Ranskassa!

Elena-Sofia, kiva että teidän häät sujui mukavasti ja että kaikki oli tyytyväisiä  :) !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Ei sun kannata huolehtia siita mita ranskalaiset vieraat ovat mielta, maassa maan tavalla! He tulevat varmaan ihan innoissaan suomalaisiin haihin, ja ymmartavat sen etta eri maissa on erilaiset tavat. Ei sun kannata olla siita huolestunut ollenkaan!

Meidän häihimme on myös tulossa ranskalaisia vieraita (asuin itse Pariisissa seitsemän vuotta ennen Suomeen paluutani viime vuonna) - ja heistä ainakin on iki-ihanaa ja eksoottista päästä täysin suomalaisiin häihin (siis sekä minä että sulhaseni olemme suomalaisia)!

Joten ehka olisi hyva idea kertoa ranskalaisille vieraille vahan etukateen miten suomalaiset haat sujuu? Nimittain ennen meidankin haita kerroin suomalaisille kavereilleni ja perheelleni siita mita ranskalaisissa haissa on odotettavissa.

Me laitoimme kutsujen mukaan ylimääräisen hääinfon ranskalaisille vieraille, ja kiitosta on tullut :)

Kerroimme siinä mm. suomalaisesta vihkimisestä (usein kirkko joskaan ei meillä) ja tärkeimmistä perinteistä (häävalssi jne.) sekä käänsimme vihkikaavan (tapahtuu meillä kokonaan suomeksi)...

Ruokailusta sama juttu, eli maassa maan tavalla.

Tätähän osa odottaa melkein enemmän kuin häitä itseään: yksi ystävistäni sattuu olemaan kävelevä ravintolaopas ja suunnittelee vesi kielellä sitäkin, missä ravintoloissa ehtii käymään hääviikonlopun aikana :lol:

Muokattu: , käyttäjä: tammikuu09
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Jaa että Suomessa häät loppuvat klo 23? Olen kolunnut läpi n. 12 häät ja niistä kahdeksalta päättyneet menivät myöhään, ja hääpari pahoitteli ohjelman viivästymistä henkilökohtaisesti. Eli Suomenkin sisällä on näköjään sukujen kesken näin suurta vaihtelua! En ikimaailmassa jaksaisi olla häähepenissä noin pitkään, vieraana tai morsiamena... Pohjois-Amerikassa olen nähnyt kolmet häät, ne loppuivat juurikin yhdentoista aikaan ja olin ihan kuollut.

:o

Viimekesäisissä kaverin häissä me viimeiset mentiin nukkumaan joskus aamukuudelta pitkällisen saunomisen jälkeen. Kukaan ei edes olettanut, että pileet olisivat loppuneet klo 23 saati iltakahdeksalta.

Kaikilla paikalle jääneillä oli mukana vaihtovaatteet, jotain häähepeneitä rennompaa.

Muokattu: , käyttäjä: Calendula
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...