Jump to content
Naimisiin.info

Pukeutuminen hääjuhlaan?


Recommended Posts

En ole koskaan aikaisemmin ollut häissä muualla kuin Suomessa, mutta nyt sekin kokemus on edessä.

Täällä tuo pukeutumisetiketti on nykypäivänä aika vapaa, mutta mites muualla? Esim. Ranskassa? Valkeaa en tietenkään aio laittaa, mutta pitääkö tietää jotain muuta htä tärkeää?

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäisenä tuli mieleen, että jos häät ovat katolilaisessa kirkossa, niin kannattaa muistaa että sinne kirkkoon ei saa mennä sisälle jos olkapäät tai polvet on näkyvissä.Eli esim. häämekon valinnassahan tuo saattaa koitua ongelmaksi, itse ainakin olisin halunnut olkaimettoman mekon...

Mutta jos vierailla on vaikkapa olkaimeton mekko, niin siihen päällehän voi laittaa esim. jonkun jakun siksi aikaa kun ollaan kirkossa.  

Link to comment
Share on other sites

Näppituntuman mukaan Suomessa pukeudutaan häihin aika rennosti. Jakkupuku on monen naisenkin mielestä iltavaate!  ???

Meillä jopa suomalainen äitini meinasi vetää herneen nenään kun miehiä ilmaantui meidän häihin värillisissä kauluspaidoissa. Värilliset paidat ovat arkivaatteita.  Eli miehelle ehdottomasti valkoinen paita ja tumma puku.

Naiselle ei neuleita tai rentoja kesämekkoja, vaan jotain vähän tyylikkäämpää. Ei myöskään tavallista jakkupukua, koska monessa maassa dress-code töissä on formaalimpi ja jakku on nimenomaan työvaate. Joku kaunis 1- tai 2-osainen leninki, siihen korkeat korot ja käsilaukku. Jakku käy mielestäni leningin tms. kanssa hyvin, kunhan on alaosan kanssa selkeästi eri paria.

Tyyliniekat tietysti tehkööt parhaan harkintansa mukaan, mutta mielestäni on parempi olla yli- kuin alipukeutunut.  Ranskassa etenkin!  

Link to comment
Share on other sites

kirkkoon ei saa mennä sisälle jos olkapäät tai polvet on näkyvissä.

Tämä ei riipu uskonnosta vaan maan kulttuurista. Molesti myös kat. kirkossa morsiammilla on olkaimettomat puvut.

Mitä vieraisiin tulee (ymmärsin että teidät on kutsuttu AdiraGira vieraiksi) niin avoimet hässäkät ovat mielestäni morsiammen etuoikeus siinä missä kokovalkoinenkin.

Link to comment
Share on other sites

Tämä ei riipu uskonnosta vaan maan kulttuurista. Molesti myös kat. kirkossa morsiammilla on olkaimettomat puvut.

Mitä vieraisiin tulee (ymmärsin että teidät on kutsuttu AdiraGira vieraiksi) niin avoimet hässäkät ovat mielestäni morsiammen etuoikeus siinä missä kokovalkoinenkin.

Jep olen samaa mielta Susien kanssa, eli avoimet leningit ja olkaimettomat/spagettiolkaimelliset topit ovat morsimamen yksinoikeus samoin kuin kokovalkoinen. Tama patee enemman kirkoon, juhlissa voi sitten ottaakin jo aika paljon rennommin ( jotkut jopa vaihtavat vaatteita tassa valissa).

Espanjassa pukeudutaan myos erittain koreasti haihin, on huivia, shaalia, leninkia, flamencopukua(=kuin kansallispuku) .Korkeat korot, nayttavat korvikset ja komeat hiuslaitteet(joissa usein kukkia) seka meikit ovat tarkeita.

Jos on epavarma kannattaa pukeutua leninkiin/mekkoon ja ottaa huivi harteille tai jakku jos on viilea ilma. Myos housupuku on yleista, mutta sita koristellaan huvilla, koruilla, koroilla ja kampauksella.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä!

Tuo miehen paidan väri oli myös oleellinen tieto! En edes huomannut kysyä. Ostetaan siis valkoinen!

Arvelinkin, että muutamissa suomalaisissa häissä pitämäni mekko on liian arkinen sinne. Leninkikauppaan siis!  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Yleensä kuitenkin ulkomailta tulleet vieraat saavat anteeksi, vaikka ei ihan täsmäasu olisikaan. Minun ystäväni häissä täällä suomessa oli pari vierasta toiselta puolelta maapalloa farkuissa ja villapaidoissa, kun tulivat lento-ongelmien takia suoraan kentältä ja matkalaukut juhlakuteineen saapuivat vasta seuraavana päivänä...

Itse olen ulkomaisissa häissä pukeutunut usein suomalaiseen tai mieheni kotimaan kansallispukuun. On eksoottinen, eikä kukaan sano, ettei sopisi tilaisuuteen.

Link to comment
Share on other sites

matkalaukut juhlakuteineen saapuivat vasta seuraavana päivänä...

Mekin ollaan oltu (hyvistä neuvoistani huolimatta) yksissä häissä todella alipukeutuneita. Oltiin juuri muutettu Suomeen ja kaikki juhlavaatteet, myös miehen puku, oli kontissa jossain vasta matkalla Suomeen.  

Jos aikataulu on tiukka, on hyvä ottaa juhlavempeleet käsimatkatavaraksi, ettei käy köpelösti jos laukut ei löydä perille samassa aikataulussa. Hätätilanteessa on sitten pakko improvisoida...  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

apua lukeekohan tätä sivua/kohtaa enää kukaan...

olen menossa italialaisiin häihin ja tuli mieleen noista teidän pukeutumiskeskusteluista oma pukuvalintani... olen ajatellut valkoista housupukua (valkoiset suorat housut & valkoinen jakku) ja sinne alle joku kivan kesäisen värinen paita. MUTTA, nyt kun puhuitte näistä valkoisista vaatteista (morsiamen etuoikeus), niin mikäs eteen? olisiko epäkohteliasta pukeutu noin valkoiseen? voihan hitsi

Link to comment
Share on other sites

olen ajatellut valkoista housupukua (valkoiset suorat housut & valkoinen jakku) ja sinne alle joku kivan kesäisen värinen paita. MUTTA, nyt kun puhuitte näistä valkoisista vaatteista (morsiamen etuoikeus)

Lisää jakkupukuun väriä isolla huivilla, värillisellä käsilaukulla ja aurikolaseilla. Kokovalkoinen on morsiammen etuoikeus, myös Suomessa.

Link to comment
Share on other sites

no huh ettei ihan järjetön idea ois... aattelinki et laitan kengät, laukun ja korut tosi värikkäitä sen jakun alla olevan paidan mukaan ni ei ihan kokonaan valkosis ois... tai sitte täytyy vielä koluta kauppoja alkukesästä

Link to comment
Share on other sites

Voi herttinen! Meillä painiskellaan päinvastaisen asian kanssa. Belgialaiset vieraamme (jotka siis ovat ilmoittaneet tulostaan) eivät sitten millään meinaa uskoa, että Suomessa on tapana pukeuta häihin. Siellä on totuttu menemään häihin farkuissa ja T-paidassa ja puvun päällepukeminen on erittäin vaikeaa puhumattakaan sen hankkimisesta, jos sellaista siis ei vielä omista. Laitoimme kutsuihin dress coding ihan siltä varalta, että sulhasen puolen sukulaiset ymmärtävät pistää hieman parempaa päälle häihimme tullessaan jo ihan heitäkin ajatellen. Olisihan se outoa jos minun sukulaiseni ja tuttavani tulevat häihin tummassa puvussa ja leningissä ja mieheni suku farkuissa ja t-paidoissa. Tämä on vaikea asia selittää heille, ja minusta muutenkin kummallinen suhtautuminen ajatellen erityisesti sitä, että he yleensä pukeutuvat hienosti muutenkin ja ravintolaan ym. aina viimeisenpäälle hienoissa vetimissä, mutta häihin sitten sopii mennä farkuissa  

No saa nähdä kuinka käy. Kirkossa toisella puolella istuu tummat puvut ja toisella värikkäät t-paidat  

Link to comment
Share on other sites

Jep, itseasiassa juuri eilen mietin viimetalvisia hollanti-belgia häitä ja siellä tosiaankin oli yksi (belg.) pariskunta farkuissa ja villapaidoissa ja se on kuulemma aika yleistä Benelux-akselilla. En usko että kukaan ottaa sitä henk. koht. loukkauksena, mutta luulisi että heillä itsellään olisi ollut inhottava olo kun muut olivat about ykköset (tai ainakin kakkoset) päällä...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Minäkin olen menossa Italiaan suomalais-italialaisiin häihin ja mietin pukuvaihtoehtoja. Minulla olisi kaksikin erilaista leninkiä: toinen silkkinen, iltapukumainen, spagettiolkaiminen pitkä leninki ja toinen joku polvimittainen leninki. Mietin nyt kummanko laittaa vai suunnatako leninkikaupoillle. Mahtaakohan tuo ns. iltapukumainen puku olla jo liian juhlava. Täällä oli puhetta noista spagettiolkaimista, uskaltaako sellaista laittaa hartiahuivin kera?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Mahtaakohan tuo ns. iltapukumainen puku olla jo liian juhlava?

En tiedä, onko ongelma enää ajankohtainen, mutta häihin ei yleensä pukeuduta iltapukuun vaan ns. vierailupukuun, joka voi olla leninki, jakkupuku tai vaikka housuasu. Klo 18 jälkeen alkaviin tilaisuuksiin laitetaan iltapuku.

Omasta mielestäni on aika typerän näköistä, kun jopa lakkiaisissa ja konfirmaatioissa päivänsankareilla / vierailla on iltapuvut. Nimensä mukaan iltapuku on iltakäyttöön! ;)

Itsekään en kyllä laittaisi kokovalkeaa jakkupukua vieraana häihin. Nykyisin on muutenkin yleistä, että morsiamen kengät tms. voi olla teemaväriä ja muutenkin asusteet voi olla värikkäät. Ja jotkuthan menevät naimisiin jakkupuvussa... Mun mielestä valkea jakkupuku vieraalle on vähän turhan suuri riski.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...