Juhlaohjesääntö / hääinfo


Guest Oodi

Recommended Posts

Heipsis kaikille!

Tässä kutsujen suunnittelun(pitäis pikkuhiljaa saada jotain myös aikaiseksi)lomassa kyselen juhlaohjesäännöstä.

Tuo sana esiintyy lähes aina kutsuista puhuttaessa, mutta itse en ole koskaan sellaista hääkutsun yhteydessä saanut.

Onko juhlaohjesääntö siis kutsun liite, johon tulevat tarkemmat tiedot, esim.pukeutuminen, lahjalista- asioita, häiden tarjoiluista.. ???

Itselläkin olisi tarkoitus tällainen liite tehdä, koska kaikkea informatsuunia ei viitsisi kutsuunkaan laittaa, kävis tila ahtaaksi ;D

Kertokaa, millaisen juhlaohjesäännön teette, onko esim.samankaltaista materiaalia kuin kutsu ja mitä asioita siihen kirjoitatte.

Avusta kiitollisena,

Oodi

Link to comment
Share on other sites

Guest onnellinen

JUHLAOHJESÄÄNTÖ

K:n ja J:n häät 20.1.2001

Tämä juhlaohjesääntö ei ole vakavasti otettava, eikä pykäliä rikkovia juhlijoita rankaista tahi muuten paheksuta. Silti juhlaväki ottakoon kaikki pykälät huomioon valmistautuessaan juhlatapahtumaan.

YLEISET KÄYTTÄYTYMISOHJEET

Juhlan päätarkoituksena on pitää hauskaa ja bailata sopivasti. Juhlatilaisuudessa iloisena esiin-tyminen on toivottavaa.

MERKITTÄVÄT LUOTTAMUSTOIMET

Sulhasen bestmaneiksi on kutsuttu herra X X Vantaan kaupungista (gsm xxx) sekä herra Y Y Lappeenrannan kaupungista (gsm xx).

Morsiamen apuna toimii neiti C C Iisalmen kaupungista (gsm xxxxxx).

ESIINTYMINEN KIRKOSSA

Kirkossa esiinnyttäköön kaikella vakavuudella ja parhaalla suomalaisella jäykkyydellä. Juhlavä-ki saapukoon paikalle ajoissa. Mikäli juhlija huomaa olevansa myöhässä tahi väärässä kirkossa, välttäköön hän suuriäänistä asiasta valittamista lisävahingon rajoittamiseksi.

Morsiamen sukulaiset sekä ystävät istukoot kirkon vasemmalla puolella, sulhasen oikealla. Latti-alla istumista vältettäköön.

LAHJUKSET JA NIIHIN VERRATTAVAT HANKINNAT

Lahjain hankinnassa kehotetaan kääntymään ilmoittautumisten vastaanottajien puoleen (yhteys-tiedot löytyvät kutsusta). Heidän tehtävänään on pitää ennakkoon lukua hankittavista lahjuksista ja niiden laadusta, jotta juhlakalut säästyvät useiden samanlaisten hilavitkuttimien saamiselta. Lahjainhankintapäälliköiltä saa tarvittaessa konsultaatiota juhlakaluille suunnattavien lahjusten suhteen.

RUOKAILU JA KAHVITARJOILU

Juhlaväelle tullaan tarjoamaan ruokaa. Mikäli juhlija kärsii laktoosi-intoleranssista tai vastaa-vasta ruoka-aineallergiasta, tämä saatettakoon ilmoittautumisen vastaanottajan tietoon ikävien yllätysten välttämiseksi ja juhlailman hyvänä pysymiseksi.Juhlakalut ottavat ensin. Tätä pykälää noudatetaan pääruokaan sekä pääruuan jälkeen tarjottavaan kakkukahviin. Muut noudattakoot ”nopein ensin” –periaatetta.

MUSIIKKI JA BAILAUS

Juhlaväen viihdytyksestä vastaa orkesteri monipuolista tanssimusiikkia esittämällä. Illan kulues-sa esitettävä ohjelmisto saattaa muuttua nopeatempoiseksi.

Ennen varsinaisia tanssiaisia juhlakalut tulevat tanssimaan keskenään häävalssin. Tällöin muu juhlaväki pidättäytyköön tanssimisesta. Häävalssin jälkeen juhlaväkeä tosin kehotetaan tanssi-maan ankarimman kautta.

ALKOHOLI JA SEN NAUTTIMINEN

Alkoholin nauttiminen on suotavaa täysi-ikäisten vieraiden osalta. Ylenantamista vältettäköön. Juhlija voi ottaa omia alkoholiannoksiaan juhlapaikalle. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä, sillä juhlakalut ovat varanneet juomia, kuten viiniä ja boolia myöhempään iltaan.Sulhaselle ei saa tarjota jatkuvista pyynnöistä huolimatta.

LAPSET

Olemme huomioineet myös juhlaväessä olevat lapset. Heitä varten olemme varanneet muutaman kaitsijan, jotka järjestävät lapsille omaa viihdykettä.

MAJOITTUMINEN

Jos joku vieraista tuntee tarvetta apuun yösijan järjestämisessä, olemme pyytäneet tarjoukset paikkakunnan hotelleista.

Hotelli: 1hh 2hh

Kaikkiin hintoihin sisältyy aamupala.

Varaustunnus: ”x/x –hääväki”.

XXssa 16.11.2000

Mä olen tuon poiminut aikanaan Sinistä ja muokannut sitä meille.

Link to comment
Share on other sites

Guest onnellinen

Me laitetaan tuo liitteenä erilliselle paperille, johon tulee myös ajo-ohjeet kirkkoon ja juhlapaikalle sekä lahjatoiveruno.

Enkä mäkään koskaan ole tuollaista saanut, mutta onpahan aiankin jotain uutta meikäläisten sukulaisille ja muillekin vieraille.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Meidän kutsut ja juhlaohjesääntö menivät eilen perille vieraille ja paljon tuli kommentteja ja kehuja juhlaohjesäännön hauskasta tekstistä, joten kannattaa laittaa mukaan!

Link to comment
Share on other sites

Guest onnellinen
ONNELLISELLE!

Luin tuolta päiväkirjastasi, että teilläkin on häät ravintolassa, joten mieletöntä viinan kustannusta ei voi järjestää. Miten ajattelit muokata juhlaohjesääntöä alkoholin osalta? Meillä pohditaan tarjoako boolia vai jakaa ns. "juomalappuja".... ???

Meidän häät on sellaisessa perhehotellissa ja sillä on A-oikeudet, joten viinat tulee kalliiksi. Booli maksaa 100 mk/litra, joten sillei.

Me otetaan boolia jonkun verran ja loput saa ostaa baarista. Ehkä 20 litraa tms on sopiva. Laitettiin juhlaohjesääntöön maininta, että boolia on tarjolla on jonkun verran, mutta lisää saa ostaa omakustanteisesti baarista.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Guest onnellinen
Laitettiin juhlaohjesääntöön maininta, että boolia on tarjolla on jonkun verran, mutta lisää saa ostaa omakustanteisesti baarista.  ;D

Tarkistin miten se oli, ainakin tällä hetkellä ja se oli näin:

Juhlakalut ovat varanneet jonkin verran boolia myöhempään iltaan, mutta juhlapaikalla on myös omakustanteinen baari, josta voi hankkia lisää suun kostuketta.

Link to comment
Share on other sites

mutta kysynpä kuitenkin ;D

Onko tämä muoto(kiitos siitä :-*)"virallinen" juhlaohjesääntö vai tekeekö jokainen omanlaisensa? Entäpä te, joille ei tule tätä erillistä lomaketta, miten laitatte muut toiveet kuin varsinaisen kutsuosuuden?

Kiitos taas :-X,

Oodi

Link to comment
Share on other sites

Onko tämä muoto(kiitos siitä :-*)"virallinen" juhlaohjesääntö vai tekeekö jokainen omanlaisensa?

No noi on ne viralliset juhlaohjessäännöt, jotka netistkin löytyy, mutta me ainakin muokattiin omaa versiotamme aika paljonkin itellemme sopivaks. Esim. me karsittiin kaikki "juhlakalut" -sanat, se kun tuo mulle mieleen jonkun kauheen mielleyhtymän... ;D

Link to comment
Share on other sites

No noi on ne viralliset juhlaohjessäännöt, jotka netistkin löytyy, mutta me ainakin muokattiin omaa versiotamme aika paljonkin itellemme sopivaks. Esim. me karsittiin kaikki "juhlakalut" -sanat, se kun tuo mulle mieleen jonkun kauheen mielleyhtymän... ;D

Siis mikä vika juhlakalu- sanassa ;D? Kalu kun kalu.. ja eiku kellariin häpeämään 8)

Link to comment
Share on other sites

Juu ja mun vanhemmat kielsi laittamasta kun alkoholin ylenantaminen tarkoittaa kuulemma oksentamista, itse ymmärsin sen liikaa juomiseksi ja ja juhlailman pilaaminen piereskelyä, jonka minä taas ymmärsin ilmapiirin huonontumiseksi...

Siis tällä tarkoitan sitä, joka tässäkin ketjussa on esimerkkinä. Itse olisin sen hieman lyhennettynä laittanut, mutta sain aika rankat kommentit  :-[

Ransu

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minäkin ylenantamisen oksentamiseksi ymmärrän, mutta tuo sanamuoto on ainakin meidän kutsuvieraiden osalta ihan paikallaan ;D

Juhlailman pilaaminen- piereskelyä???? Vanhempasi osaavat todella lukea rivien välistä ;)itse en olisi myöskään noin osannut edes ajatella!

Ps Ala-asteella lauletun laulun sanoin(sävel Kesäpäivä Kangasalla)

" Mä oksennan ylen annan, ja muutenkin pahoin voin.."

Onkos teillä yhteislauluja? ;D

Vitsi vitsi vitsi..

Link to comment
Share on other sites

Ps Ala-asteella lauletun laulun sanoin(sävel Kesäpäivä Kangasalla)

" Mä oksennan ylen annan, ja muutenkin pahoin voin.."

Onkos teillä yhteislauluja? ;D

Vitsi vitsi vitsi..

Hyvä kun Oodi muistutit minuakin... ::) ;D *lisää laulumonisteeseen...*  ;D ;D

Meillä menee nuo Ransun mainitsemat kohdat näin: "Mikäli juhlija kärsii ruoka-aineallergiasta, tämä saatettakoon ilmoittautumisten vastaanottajain tietoon pitkien vessajonojen välttämiseksi. " Ei siis puhetta "iliman pilluusta"  ;D ;D

ja se toinen: "Juhlassa tullaan tarjoilemaan suunkostukkeeksi boolia. Ylenantamista ja -ottamista  vältettäköön. Sulhaselle ei saa tarjota jatkuvista pyynnöistä huolimatta!!!! "  

JA juuh...kyllä se ylenantaminen on oksentamista...puke.gif

Sulho on just monistamassa Juhlaohjesääntöä... huomenna pitäisi saada kutsut postiin!!!!!!rolleyes.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Juhlailman pilaaminen- piereskelyä???? Vanhempasi osaavat todella lukea rivien välistä ;)itse en olisi myöskään noin osannut edes ajatella!

Siis sitä nimenomaan se tarkoittaa! Edellähän on pyydetty ilmoittamaan mm. laktoosi-intoleranssista (josta tunnettu vaiva on piereskely) jottei ilma pilaannu. Eihän sitä voi ymmärtää mitenkään muuten.  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Höh!  :o Saatiin aikaan riita juhlaohjesäännöstä!!! ???

Minä väkersin sellaisen juhlaohjesäännön, jonka jo nimesin "pehmeämmin" juhlaohjeistukseksi sulhaseni pyynnöstä, mutta silti tuli niin rankkaa kritiikkiä, että suustuspäissäni revin koko tuotoksen! :(

Mies toivoo siihen sellaisen kevyen, "meidän tyylisen" (ja tietysti minäkin haluan meidän näköisen!!!), rentoa huumoria pursuavan version! Bestamania ei tietenkään saa herroitella ja mitään hänen mielestään tekohauskaa ei saa olla! Sanoja tyyliin: tahi/sallittakoon/pyydettäköön jne. ei saa olla! Meni oikeesti niin komeesti hermo, kun olin täällä töissä yön hiljaisina tunteina tapellut wordasettelujen ja tekstin kanssa kaksi tuntia ja sitten äijä mollaa koko jutun! Se ei ollut vielä toissapäivänä moisesta juhlaohjesäännöstä kuullutkaan, mutta osaspa tuo silti osoittaa mokakohdat. GRRR! Sanoinpa sitten, että herra on hyvä ja tekee itse "aidosti" hauskan juhlaohjeistuksen! Sopii yrittää, sillä ei se oikeesti niin helppoa ole jos tekstin pitää olla niin pirun originelli noin yksinkertaisessa asiassa...

No saatiinhan se riita sitten sovittuakin! Ja edelleen ollaan menossa naimisiin. :D Olen kyllä aika säpäkkä reagoimaan vastaväitteesiin näissä hääasioissa.. :-[ Jospa sitä taas oppi jotain uutta! Ei sitä sellaista kutsua voi kuitenkaan lähettää, jota sulhanen ei tunnista omakseen!

Sorry kun purnasin tänne! Mutta pjuuh, helpotti ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Moi Pipari!  :D

Ei meillä mikään ihmeellinen juttu se juhlaohjesääntö ole. enemmän vaan "maanläheinen" ja meidän "juuriin" viittaava. Mies on pohjanmaalta ja minä karjalan tyttöjä...Eli sellaista karrikoitua juttua näistä "roduista". Esimerkkinä vaikkapa: kirkossa käyttäydytään pohjalaisella jäykkyydellä. Juomia löytyy, tottakai, kun on pohjalais-karjalaiset häät, mutta puolensa kannattaa pitää, kun paikalla on runsain joukoin niitä karjalaisiakin... ;D siis tän tyyppistä läppää!

Me ei käytetä lainkaan  "wanhaa kieltä" , sallittakoon, suotakoon jne, vaan ihan tavistyylin kirjoitellaan. Sitten keksittiin "omia vitsejä" sellaisten tavallisimpien tilalle, niinkuin kohtaan:  tanssimaan kahdesta vasemmasta jalasta huolimatta muokattiin oma versio, on kyllä hiukan unohtunut, miten se meni...mut kai se oli ihan hauska... ;D. Tarkkaan en nyt muista mutta voin laittaa meidän juhlaohjesäännöstä tänne tarkempiakin tietoja, kun taas ehdin ja pääsen nettiin...(Alkaa loma eikä kotona ole nettiä...jos ei käydä Stockan "hullujen päiviltä" Welholiittymää, kun näytti olevan tarjouksia aiheesta...) :P Palataan asiaan taas ;)

Link to comment
Share on other sites

Meillekin tulee tuo onnellisen juhlaohjesääntö tietysti itselle sopivaksi muokattuna lahjatoiverunoineen(rahaa!).Tulostan sen siniselle paperille,leikkaan reunat koristesaksilla ja taittelen nätisti kutsun mukaan.Kutsussa itsessään kun on jo ns. välilehti missä kutsuteksti niin juhlaohjesääntö ei sinne enää sopinut.

Link to comment
Share on other sites

Meillekkin tulee Larryn tapaan siniselle paperille ja reunat naksitaan kuviosaksilla :D Mein juhlaohjesääntö tulee Oulun murteella.. molemmat kun ollaan sieltä päin. Alunperin meillä oli sellainen tavallinen.. siis tavallisella kielellä, mut toi murrejutska kuulosti niin paljon paremmalta ja hauskemmalta ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
---- Kyllä minäkin ylenantamisen oksentamiseksi ymmärrän ---

Juhlailman pilaaminen- piereskelyä???? ---

Minä ainakin ymmärsin nämä kohdat heti ensilukemalta oksentamiseksi ja piereskelyksi, enkä osannut edes pahastua ::) Tiedä sitten kertooko tämä seikka enemmän juhlaohjesäännön tulkittavuudesta vai lukijan kierosta mielikuvituksesta ja kummallisesta huumorintajusta ;D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...