Onko pakko laulaa?


Guest Tetzi

Recommended Posts

Mitä mieltä olette häistä joissa ei lauleta mitään virsiä tms. vaan ihan pelkkä vihkiminen (tietenkin sisäänmarssi musiikilla jne.).  Kummassakaan suvussa ei ole laulu tyyppejä ja tiedän että pappi sekä kanttori laulaisi virret kahdestaan joten ehkä on parempi jättää ne pois kokonaan, onko se "vasten etikettiä" tms.?? Ajattelin vaan kysellä mielipiteitä kun täällä tuntuu kaikilla olevan virsiä ym. vihkiseremoniassa.

Link to comment
Share on other sites

Niin siis että pitääkö vihkimisessä olla virsiä, eikö vaan? ;)

Riippuu papista ja kanttorista. Koska kirkollinen vihkiminen on jumalanpalvelus, monet virantoimittajat ovat sitä mieltä, että siihen kuuluu ainakin yksi virsi. Toiset taas ovat sitä mieltä, että ilmankin voidaan viedä homma läpi. Etikettiin tämä ei liity (ja minusta niin sanotulla etiketillä voisi pyyhkiä vaikka - -) vaan nimenomaan seurakunnan ja kristillisen yhteisön perinteisiin ja tapoihin.

Link to comment
Share on other sites

Guest keijuneiti

Käsittääkseni itse vihkimisessä on oltava kaavan mukaan virsi.(korjatkaa jos olen väärässä) Ja laulaahan ei kenenkään tarvi jos ei osaa tai halua. sitten pappi ja kanttori saa laulaa kahdestaan..  ;D Juhlassa sitten kukin tekee oman maun mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Kokemusta on useistakin häistä joissa virren tilalla on ollut musiikkiesitys. Jos ulkopuolista muusikkoa ei löydy (tai ei haluta palkata), myös kanttorilta löytyy varmasti jotain tilaisuuteen sopivaa. Vaikka suku ei olisikaan lauluihmisiä, niin ei musiikkia tarvitse välttämättä kokonaan jättää pois.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Riippuu varmaan vähän papista ja kanttorista. Meille pappi sanoi, että vähintään yksi virsi on oltava, musiikkiesitys korvaa toisen pakollisen. Meille sopii ihan hyvin, kun vieraissa on varmasti innokkaita laulajia. Mutta morsiamen raakuntaa ei ehkä päästä kuuntelemaan.  :P Mun mielestä musiikki tuo juhlavuutta lisää, mutta tietysti jos kukaan vieraista ei laula, niin onhan se vähän piinallista.. ::) kukin tyylillään.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mun tietojen mukaan kirkkovihkimisen "peruskaavaan" kuuluu kaksi virttä. Me saatiin vaihtaa toinen musiikkiesitykseen, mutta pappi vaati pitämään yhden virren. Kirkkovihkiminen kun on kuitenkin jumalanpalvelus. Valittiin virsi, jonka kaikki vieraat tunsivat, ja se toimi tosi hyvin.  :-X

Link to comment
Share on other sites

Kaavassa virsi kuuluu niihin, jotka voidaan jättää pois tai korvata muulla (hengellisellä) musiikilla Suosituksena on yksi virsi, että koollaoleva seurakuntakin saa osallistua. Ilman virsiäkin selvitään, mutta se riippuu paljon papista ja kanttorista. Itse annan vihkiparin päättää, miten toimitaan. Tilaisuus kun on heidän juhlansa myös.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...