Tepe

Vinkkejä kuvaukseen (yhdistetty)

59 viestiä aiheessa

huh pitkä juttu. Asia ei kuitenkaan ole noin mustavalkoinen - halpiskuvaaja / kallis huippukuvaaja. Kalliskin kuvaaja osaa tehdä jonkun mielestä todella rumia kuvia ja digipokkarillakin saa huippuhienoja kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kuvaajan käsitys hyvästä ja hienosta voi erota dramaattisestikin omasta käsityksestänne, vaikkapa asentojen, yksityiskohtakuvien tai niiden tarpeellisuuden, sommittelun, valojen tms suhteen. Varmistakaa, että käsityksenne osuvat yksiin.

Tämä on mielestäni se tärkein valintakriteeri kuvaajan valinnassa. Joka kuvaajalla on kuitenkin jollain tapaa oma tyylinsä kuvata. Oli se sitten kallis tai halpa, ammattilainen tai harrastaja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
...digipokkarillakin saa huippuhienoja kuvia.

Saa toki. Jos on hyvä kuvaaja. Tai hyvä tuuri ( = ihanteelliset olosuhteet, eli kuva onnistuu kamerasta huolimatta eikä kameran ansiosta). Siihen on syynsä, miksi ammattilaisilla on ammattilaisten välineet.

Kiitos aloittajalle hyvistä vinkeistä! Tuli esille monta juttua joita en ollut tullut ajatelleeksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Loistava postaus, kiitos!! Paljon hyviä juttuja, joista itselle jäi päällimmäisenä mieleen nuo muistilaput ja mallikuvat. Meillä otetaan sekä studiokuvat, miljöökuvat että dokumentointi päivän aikana. Näistä studio-ja miljöökuvat otetaan studiossa, jossa olemme aiemmin ottaneet jos jonkinnäköistä kihlajais-, lakkiais- ja kissanristiäiskuvaa, joten puolin ja toisin tunnemme tyylimme ja siihen suuntaan luottamua on kyllä korkealla. Dokumentaarinen kuvaus tulee kuvaajalta, jonka tuotoksia olemme nähneet vain portfoliossa eli suosittelujen kautta päädyimme häneen, ja tuohon suunnittelupalaveriin täytyy todella käyttää aikaa ja vaivaa. Palaveri on jo sovittu, mutta mallikuvat olisivat varmasti jääneet viemättä... Kiitos vinkeistä!

Näistä kuvaajista kumpikin edustaa tyylisuuntaa "hyvää ei saa halvalla", eli rahallisesti panostamme kuvaukseen varsin paljon. Toivottavasti on sen arvoista. :-X

muoks. Lisätään nyt vielä, että myös tutuksi tulleen studiokuvaajan kanssa on sovittu suunnittelupalaveri, eli vaikka kuinka olisi tuttu ja ottanut meistä paljon kuvia joihin olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä, haluamme (jälleen puolin ja toisin) ottaa mahdollisimman varman päälle. Tuolla toisessa threadissa joku kirjoitti osuvasti, että "hääpäivästä jää morsiamelle käteen mies, sormus ja valokuvat"...

Muokattu: , käyttäjä: pikku-pärä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tulipa ihan vanhat muistot mieleen, ehkä jokupäivä lähtisin vielä kuvaamaan.

Muutama pointti:

Aina ei kannata tehdä asioita liian vaikeiksi. Varmistelu varmistelun päälle vie keskittymisen pois itse juhlasta. joillekin tällainen ei sovi, ja joillekin sopii enemmän varman päälle. Mutta jos ei ole sitä tyyppiä , ei kannate huolestua tai kokea syyllisyyttä, heh

Itse olen antanut myös toisten kuvata vierelläni, jos joku tai mukanani oleva "opiskelija" tuntee löytävänsä kuvakulman minun "siivellä". Siitä vaan, antaa paukkua. En voi häiriintyä turhasta tilaisuudessa jossa on kuitenkin yllätyksiä yläreiden perään. (halpiskuvaajana koska olen enemmän videokuvaaja joka suostun joskus ottamaan potretit jos välttis halutaan, laatu on mitä kamerasta tulee) Tärkeä on että joku vain muistaa välillä kuvaajalle sanoa, mitä seuraavaksi tapahtuu että ehtii esim vaihtaa muistikortin tyhjempään jos on seuraavaksi tiedossa tärkeitä hetkiä.

Eli minä halpiskuvaajana sovin sellaisille asiakkaille, joille ei ole henki ja elämä miettiä niin pilkuntarkasti, vaan luotetaan kuvaajaan ja hänen järjenkäyttöön, jos jotain jää, niin toivonmukaan sen tilalla on jotain taas plussaakin. Tietysti on kiva jos minulle osoitellaan sukulaisia ja painotuksia, mutta todellisuudessa jos kuvaan, kuvaan koko ajan ja ihan kaikkea joten ei tarvi asiakkaan siinä miettiä mitään.

Joskus minulle on osoitettu sukulainen, josta ehdottomasti pitää saada kuva (esim harvinaisempi vieras) ja tämä on tärkeää, ettei vahingossakaan käy sitten ettei tullut hyvää kuvaa.

Ja sitten pieni vinkki harrastelijoiden taikka "kakkoslaatu" kuvaajien kuvia katsellessa: älkää antako liian taiteellisuden hämätä. Joskus kuva näyttää hienolta kun siinä on sävytys ja morsian suutelee takaviistosta kuvattuna. Mutta jos katsoo tarkemmin, kuvassa on pelkkä takaraivo + jota hämätään jälkikäteis sommittelulla + värillä taiteellisen vaikutelman luomiseksi. Toki jos se näyttää hienolta, voi myös olla kyse siitä että se ON hieno;) En ala vastaankaan väittämään, koska asiakas on oikeassa. ITse sitä katsoo kuitenkin kriittisemmin että mikä on taidetta ja mikä on pelkkää luistamista.

Itse pyrin siihen, että jos asiakas haluaa muistoja, niin joukossa pitää olla myös niitä naama näkyy-kuvia. Sitten vasta voi valita joukosta myös taideräpsyjä. Ja jos kokematon ottaa potretteja, niin en tiedä mitä nykyään ollaan mieltä mutta kannattaa ottaa ainakin yksi mahdollisimman normaali ja tavallinen kuva, jossa on hyvä tarkkuus, valo, sekä se NASSU näkyy, sekä kokonaan että tiukempia kuvia;) ja sitten kun nämä ovat olemassa, sitten vasta käydään leikkimään. Eli kun on varmistettu että jotain näkyvää on saatu talteen..Ja kuvathan toimii monesti joukkona. Kun niitä katsoo peräkkäin, löytyy tarina. Silloin kun tarina on ehyt, ei ole väliä jos jossain on taide takaraivokin sitten pääosassa kunhan se on ehyt kokonaisuus. Ja takaraivostakinhan näkee morsiamen kampauksen muistona jos ei muuta.

Sen tiedän videokuvaajana että vaikka komppis joskus menee vikurallaan niin se on olosuhteiden tuomaa haittaa, mutta voi siltikin toimia osana kokonaisuutta jos video on 1 h pitkä. tai valokuvia on monta. Joku voi käsittää tämän että olen välinpitämätön, tai en ole kunnianhimoinen, mutta siitä ei ole kyse. Kunnianhimoon kuuluu kokonaisuus, onko myös mukavaa kaikilla vain onko kuvaus koko häiden pääasiana. mutta joillekin tosiaan sopii sellainen tyyli paremmin.

t elina s.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

..lisäys vielä että toki auttaa eteenpäin jos häissä on selkeä henkilö jolle on organisointi nakitettu, joka myös auttaa siinä jos vieraat eivät tykkää kuvaamisessa, ja muistuttaa minne mennään seuraavaksi, sekä jos on paljon hälyä voi osallistua myös ohjailuun, että ne laahukset ovat suorassa.

Ja aloittajalla oli hyvä pointti: kuvankäsittely. Siihen menee tällä tyylillä kyllä enemmän aikaa. Kun niitä laahuksia ei ole paikanpäällä ehditty/muistettu katsoa, niin minä istun sitten ja vaihtelen toisista kuvista laahuksia huonosti olleiden tilalle.

Ja mitä kokeneempi ja nimenomaan valokuvaukseen perehtyneempi kuvaaja, sitä vähemmän mokia ehkä sattuu, ja pariskunnan kannattaa suunnitella tukensa sitten senmukaan miten luotettavana kuvaajaa pidetään, millaiset näytöt on.

Eli jos on ottanut amatöörin, kannattaa myös tukea ja olla itse aktiivinen, ja varmistaa että on ne varmat otokset tallessa.

Olen joskus käsitellyt kun amatöörikuvaaja päätti alkaa vastavalon kanssa leikkimääN: tuloksena oli sellainen juttu että henkilöt olivat kuvassa suttua..ei niistä tullut mitään. Eli ne peruskuvat kun on, puolivarjossa ja eikä kuvaaja yritä yhtään enempää mihin taidot riittää: monesti pelastaa koko sadon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Uppia

mielestäni hyville vinkeille. :girl_smile:

Tuleeko kenellekkään tuoreempia päivityksiä asiasta mieleen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tosi hyviä pointteja tässä ketjussa, kiitos vinkeistä *kirjoittaa ylös muistiin*!!!

Toisaalta ap:n halveksiva asenne "halvalla" tekeviin kuvaajiin vähän naurattaa, asia ei todellakaan ole niin yksiselkoinen!

Itse en ole kuvaaja enkä edes liiemmin alan harrastaja, mutta vinkkaan myös siitä, että harjoitelkaa ilmeitä ja asentoja/poseerauksia kotona peilin edessä! Ja jos valokuvaaja ei huomaa, niin pyytäkää kaaso tms mukaan katsomaan, että solmio on suorassa, huulipunat nätisti, tukka poissa silmiltä, huntu suorassa ym ym :)!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olipaha katkeraa tekstiä :D Jos asia käännetään toisinpäin, niin tähän voisi myös valokuvaajille (niille kalliille) kertoa että kaikki morsiamet eivät ole halukkaita tuhlaamaan omaisuutta valokuviin kun niitä kerran halvemmallakin saa. Kaikille morsiamille sillä, että onko kuva nyt täydellinen ammattilaisen luomus vai amatoorin hyvänmielen räpsy, ei ole pienintäkään merkitystä. Joillekkin morsiamille hääpäivän pääasia on se naimisiinmeno, ja jos joku siitä oottaa kuvia muistoksi niin kiva juttu :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään