Jump to content
Naimisiin.info

oleskeluluvan odotus ja sakkorangaistus


Guest Vieras_hippu_*

Recommended Posts

Guest Vieras_hippu_*

olen naimisissa etelä-afrikkalaisen miehen kanssa ja haemme hänelle nyt oleskelulupaa suomeen. mieheni asuu toistaiseksi vielä kotimaassaan ja minä hoidan hakemuksen vireille suomesta käsin. saako hän tulla tänä aikana käymään suomessa turistiviisumilla? kauanko teillä on kestänyt oleskeluluvan saamisessa, pitääkö maahanmuuttoviraston ilmoittama 4 kuukautta kuinka hyvin paikkansa? meillä on kaikki hakemukseen vaadittavat paperit kunnossa ja lisäselvityksiä yhteisestä menneisyydestä yms... lisäksi miehelläni on kuitenkin sakkotuomio rattijuopumuksesta englannista vuodelta 2004, pitkittääköhän tämä mahdollisesti käsittelyaikaa? entä jos sen jättäisi mainitsematta?

kiitos paljon avusta ja kommenteista!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Vieras_bubble_*

MInuakin kiinnostaisi tämä...kuinka yleensä jokin rikos vaikuttaa oleskeluluvan saantiin? Kuinka 'kaukainen' tai 'läheinen' rikos vaikuttaa, ja voiko esim rattijuopumus tai huumeiden hallussapito estää oleskeluluvan saannin?

Link to comment
Share on other sites

Jaa-a, tuskin oleskelulupaa voidaan evätä rangaistuksen vuoksi...? Olen kuullut että taustoja selvitellään, joten jos kysytään onko rikoksia niin ei kannata valehdella. Saavat kuitenkin jostain selville.

Oon muuten vähän hämilläni että mistä ne oleskeluluvat oikein haetaan... soitin maistraattiin kysyäkseni mitä kaikkia papereita poikaystäväni tarvitsee Venezuelasta, jotta voimme mennä Suomessa naimisiin. Viisumiasioissa maistraatissa kehotettiin kääntymään poliisin puoleen.

No, soitin poliisille ja osastolle, jossa vastaavat viisumeista. Ja uskomatonta mitä siellä sanottiin... Oli oikein mukava poliisi. Hän sanoi, että "juu, sitten kun ootte naimisissa, niin todistus siitä tänne poliisille ja paperit vetämään. Jaa-has, ai että sinä olet suomalainen. No sitten me hoidamme oleskeluluvat eikä Ulkomaalaisvirasto ja siinä kestää noin 1-3 kk. Poikaystäväsi on laillisesti Suomessa kun hakupaperit ovat meillä, hänen ei tarvitse lähteä kotimaahansa vaikka turistiviisumi menee umpeen..."

Onko oikeesti näin helppoa?? Vai kuulostaako vaan... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vielä oleskeluluvasta... anteeksi rönsyää hieman tosta otsikosta. Toivottavasti joku osaa kertoa parempaa faktaa tuosta rikoksen kertomisesta tai kertomatta jättämisestä!

Niin eli en viitsi avata uutta ketjua pikaiseen kysymykseen. Jos joku tietää pliiiiis kertokoon! Voiko mieheni liikkua Euroopan alueella odottaessaan oleskelulupaa? Meillä oli ideana viettää koko kesä Espanjassa (ja ehkä hakea oleskelulupaa miehelleni sieltä..). Vai onko pakko kärvistellä täällä? Eikö nyt EU:ssa voi liikkua miten lystää...? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest PUNAPÄÄ

UNTUVIKKO ! Kun aikaa on näin kulunut. Niin oliko se noin helppoa kun menitte suomessa naimisiin! Että poliisilaitokseen papereita ja ei tarvitse hätäillä jos turistiviisumi menee umpeen!!!!!! Toivottavasti vielä katsot kirjoituksesi perään tai jos joku muu katsoo. Mullakin olisi etelä-afrikasta mies tulossa tänne turistiviisumilla sen jälkeen kun mä taas olen käynyt siellä päin. Ja tarkoituksena olis mennä naimisiin asti. Eli KAIPAA KIPEÄSTI TIETOA!!! IHAN KELTÄ VAAN KUKA TIETÄÄ MITEN TÄÄ JUTTU ETENEE???

T:PUNAPÄÄ

Link to comment
Share on other sites

Guest Laululintu

UNTUVIKKO ! Kun aikaa on näin kulunut. Niin oliko se noin helppoa kun menitte suomessa naimisiin! Että poliisilaitokseen papereita ja ei tarvitse hätäillä jos turistiviisumi menee umpeen!!!!!! Toivottavasti vielä katsot kirjoituksesi perään tai jos joku muu katsoo. Mullakin olisi etelä-afrikasta mies tulossa tänne turistiviisumilla sen jälkeen kun mä taas olen käynyt siellä päin. Ja tarkoituksena olis mennä naimisiin asti. Eli KAIPAA KIPEÄSTI TIETOA!!! IHAN KELTÄ VAAN KUKA TIETÄÄ MITEN TÄÄ JUTTU ETENEE???

T:PUNAPÄÄ

Maahanmuuttoviraston nettisivujen "perhe"-kohdan alla on linnki mistä voi klikata esille kaavion, jossa näkyy miten oleskeluluvan hakeneminen tapahtuu. Eli, jos miehesi hakee oleskelulupaa perhesiteen perusteella Suomessa, hänen täytyy odottaa päätöstä Suomessa. Jos ulkomaalaiselle haetaan Suomessa oleskelulupaa Suomen kansalaisen perheenjäsenelle, tutkinnan hoitaa poliisi, jolle hakemus myös jätetään.

Toivottovasti tosta oli edes jotain apua.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...

Hei,

Minun Etelä-Afrikassa asuva poikaystävä on pian jättämässä turistiviisumihakemuksen ja tarkoituksena on mennä naimisiin Suomessa. Kaikki vinkit ja onnistuneet tarinat on tervetulleita!

Lähinnä jännitän sitä että sillä ajalla kun mieheni tulee odottamaan oleskelulupapäätöstää, paljon minun tulee tienata, jotta katsotaan että voin elättää hänet? Onko ollut ongelmia saada turistiviisumia? Oletteko sanoneet että aiotte naimisiin vai puhuneet vain vierailusta Suomen turistiviisumia hakiessa?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei,

Tuosta edellisestä viestistä tuli huoli, että pitääkö suomalaisen aviopuolison pystyä elättämään ulkomaalainen puoliso, jos tämä hakee oleskelulupaa?? Itse olen opiskelija ja on suunnitelmissa mennä naimisiin ja sen jälkeen hakea tuota lupaa.

Maahanmuuttoviraston sivuilta ymmärsin, että ei tarvitse tehdä mitään selvitystä toimeentulosta, jos lupaa haetaan perhesiteen perusteella.

Onkohan se sitten miten?

Link to comment
Share on other sites

^ olet ymmärtänyt oikein. Perhesiteen perusteella haettaessa ei vaadita toimeentuloedellytyksen täyttymistä Suomen kansalaisen perheenjäseneltä.

Turvattua toimeentuloa ei edellytetä oleskeluluvan myöntämisessä mm.

  • syntyperältään suomalaiselle ja hänen perheenjäsenelleen
  • Suomen kansalaisen perheenjäsenelle, tämän alaikäiselle naimattomalle lapselle
  • Suomen kansalaisen muulle omaiselle
  • pakolaisen ja häneen rinnastettavien perheenjäsenelle, jos perhe on muodostettu ennen perheenkokoajan Suomeen tuloa
  • pakolaisen ja häneen rinnastettavien muulle omaiselle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...