Jump to content
Naimisiin.info

Vieraan pukeutuminen britti/irkkuhäissä?


Guest Vieras

Recommended Posts

Hei,

Olen kesällä menossa vieraaksi hyvän ystäväni häihin Irlantiin, ja stressaan jo nyt pukeutumisesta.

En ole ikinä ollut häissä Suomessakaan, enkä todellakaan tiedä miten toimia.

Tiedän että sielläpäin häät ovat yleensä paljon muodollisempia kuin Suomessa, joten pukeutumiseenkin täytynee panostaa.

En tietenkään haluaisi olla ali-/ylipukeutunut.

En ole ollenkaan hame-ihminen. Olisiko siis vallan tavatonta mennä häihin housupuvussa?

Voiko "rivivieraan" hame/mekko, jos sellaiseen pukeutuu, olla pitkä, vai onko kyseinen mitta morsiamen ja kaasojen yksinoikeus?

Kiitän neuvoista jos joku osaa minua ohjeistaa!

Link to comment
Share on other sites

En ole ollut irlantilaisissa haissa, mutta oletan, etta pukeutuminen on samanlaista kuin Englannissa...?

Taalla pukeudutaan ehka tosiaan haihin vahan hienommin kuin Suomessa - vieraat pitavat haakutsua hyvana syyna paasta ostamaan uutta mekkoa ja uusia kenkia ja pitavat aika usein myos hattuja tai muita hiuskoristeita. Sanoisin, etta pukeutuminen on suomalaisia haita juhlavampaa ja ehka hieman nayttavampaa, ei valttamatta niinkaan muodollisempaa (paitsi miesten puvuissa). Housupuvussa (tai housuissa ja erillisessa ylaosassa) ei ole mitaan vikaa, mutta asuun kannattaa ehka lisata kauniita koruja tms - mielestani naisten pukeutuminen haissa on taalla nimenomaan naisellista. Hame tai mekko saa olla pitka tai lyhyt, siita ei ole mitaan saantoja. Suurin osa nuorista naisista (ainakin omassa kaveripiirissani) suosii haapukeutumisessa polvipituisia mekkoja, kauniita korkokenkia ja kokonaisuuteen sopivia koruja, laukkuja ja hattuja/hiuskoristeita - mutta hyvalla maulla, ei kaikkea samaan asuun.

Link to comment
Share on other sites

Komppaan hemulia! Lisaisin sen verran etta housupuvussa voi myos ihan hyvin menna. Ja pukeutuminen on tosiaan vahan juhlavampaa kuin Suomessa, puuvillaisia kukkamekkoja ei juuri yleensa nay. (karjistaen).

Olen ollut kaksissa haissa Irlannissa ja ainakin niiden perusteella ovat suht samanlaisia kuin brittilaisetkin. Erona on vain se etta ennen vihkimista seka vihkimisen jalkeen mennaan pubiin (yleensa se pubi on tien toisella puolella kirkosta) Ja siella pubissa ollaan ainakin tunti ellei kauemminkin ennen juhlapaikalle menoa. Tiedoksi vaan ettet odottele juhlapaikalla yksinasi :)

Lisays - hattu ei ole mitenkaan pakollinen joten turha ottaa siita paineita. (kiva niita on kuitenkin pitaa kun kerrankin voi!)

Muokattu: , käyttäjä: Helsbels
Link to comment
Share on other sites

Olen ollut kaksissa haissa Irlannissa ja ainakin niiden perusteella ovat suht samanlaisia kuin brittilaisetkin. Erona on vain se etta ennen vihkimista seka vihkimisen jalkeen mennaan pubiin (yleensa se pubi on tien toisella puolella kirkosta) Ja siella pubissa ollaan ainakin tunti ellei kauemminkin ennen juhlapaikalle menoa. Tiedoksi vaan ettet odottele juhlapaikalla yksinasi :)

Ihana tapa Irlannissa! ;)

En ole ollut täällä häissä, joten mielenkiintoista lukea muutenkin.

Muokattu: , käyttäjä: Rosetta
Link to comment
Share on other sites

Kuittaan kaiken aiemman - muodollisempi pukeutuminen ei tosiaankaan ylla muodollisempaan kayttaytymiseen. Ainakin brittihaat saattavat olla kovinkin riehakkaat ja alkoholia kuluu reippaasti. Omissa haissamme (Suomessa, mutta 80%:sesti brittiporukalla) pitopalvelu katsoi menoa vieresta silmat pyoreina ja tuli kiittelemaan, kun oli hauskat ja meluisammat haat kuin mita he normaalisti paasevat Suomessa todistamaan :grin:. Tanssiminenkin kun on normaalisti DJ:n tahtiin eli ei jaykistella humppameiningilla vaan pidetaan kunnon disco! Eli laita jalkaan mukavat kengat, joilla jaksaa tanssilattialla koko illan - ihan ykkosvinkki siihen pukeutumiseen ;).

Muokattu: , käyttäjä: hemuli_07
Link to comment
Share on other sites

Olen ollut kaksissa haissa Irlannissa ja ainakin niiden perusteella ovat suht samanlaisia kuin brittilaisetkin. Erona on vain se etta ennen vihkimista seka vihkimisen jalkeen mennaan pubiin (yleensa se pubi on tien toisella puolella kirkosta) Ja siella pubissa ollaan ainakin tunti ellei kauemminkin ennen juhlapaikalle menoa. Tiedoksi vaan ettet odottele juhlapaikalla yksinasi :)

Me ollaan monissa brittihäissäkin päädytty ensin pubiin ennen kirkkoon menoa :lol: ja mulla oli yksissä brittihäissä ihan mustat siistit housut ja värikäs olkaimeton toppi, siihen korkkarit ja pashmina mukaan niin näytti oikein hyvältä (vaikka itse sanonkin :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikista vinkeistä,

näiden kyseisten häiden osalta en tiedä tuosta alkoholipolitiikasta, kuulemma hääparin perheet ovat vähän uskonnollisia ja "tea total", joten saa nähdä...

Olen näiden vihjeiden perusteella päätymässä pitkään mekkoon (polvipituista en voi kuvitella laittavani, mulla on rumat jalat -kompleksi :rolleyes: ) En kuitenkaan mitään lattiaan asti ja 5 metriä tyllihörsellystä-versiota.

Sitten vielä yks juttu, tää nyt on vähän hölmö kysymys, mutta kuitenkin...

Olen sinkku. Suomessa olen ollut jossain häissä yksinkin, mutta jostain olen saanut päähäni että brittihäissä kaikilla on deitti mukana... että yksin ei "voisi" osallistua... sekin vielä... ?

Link to comment
Share on other sites

^Oletko menossa siis brittihäihin Irlantiin? ;):lol:

En ole tuollaisesta deittijutusta kuullutkaan. Voit siis mennä ilman avecia tietenkin, jos ei sellaista ole. (Illan päätteeksi sellainen saattaakin jo löytyä kainalosta. ;))

Mitä tulee irlantilaisiin häihin, ainoastaan se pukeutuminen on muodollista - jokainen siis sonnustautuu parhaisiinsa (ei villatakkeja ja puuvillamekkoja, vaan enemmän 'dressy'). Mutta jos nyt onkin hieman tavallisempi puuvillamekko, ei sekään mitään haittaa. On varmasti ihan hyvä.

Etiketeistä en sen sijaan ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan yhtään mitään. Useimmat perheet ovat suhteellisen rentoja ja toisaalta sitten taas tietynlaiset käytöstavat ovat useimmilla sen verran kuitenkin hallinnassa, ettei niiden osaamisesta tarvitse olla huolisssaan juhlatilaisuudessakaan.

Vielä tuosta uskonnollisuudesta - on tietenkin eri asia jos on perhe on 'tea total', mutta uskonnollisuus sinänsä ei Irlannissa sodi mitenkään alkoholin käyttöä vastaan. Henkilö saattaa siis olla hyvinkin uskonnollinen, mutta silti käyttää alkoholia - reippaastikin.

Muokattu: , käyttäjä: Kazan
Link to comment
Share on other sites

Kiitos Kazan,

en itseasiassa tiedä vielä missä häät vietetään, mutta pari on Pohjois-Irlannista, niin siksi muotoilin kysymyksen noin...

Kiitos kaikille pukuvinkeistä!

Päälle joko pitkä yksinkertainen juhlava mekko (ei puuvillaa eikä kukkia :)

tai juhlavat housut, toppi, korkokengät, pashmina ja korut.

Katotaan kun kutsu tulee, ja sitten utelen itse morsiamelta vihjeitä...

Sori, olisi pitänyt sanoa uskonnollisia JA tea-total :grin:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...