Jump to content
Naimisiin.info

Kutsu- ja paikkakortit itse tekstaten (kalligrafia)


Valyria

Recommended Posts

Onko täällä kukaan tekstannut itse omin käsin kutsu- ja/tai paikkakortteja? Tarkoitan nyt siis ihan kalligrafia-menetelmällä ja -välineillä. Itse olen ollut jo vuosia kiinnostunut historiallisista kirjasintyyleistä ja olen halunnut opetella kalligrafiaa. Aina se on vain jäänyt. Nyt olen sitten ajatellut, että josko viimein opettelisin ja tekstaisin sitten hääkutsut ja mahdollisesti paikkakortitkin itse. Joku keskiaikainen goottilainen malli olisi ihana.

Ostin tänään kalligrafiasetin, jossa tuli mukana kaksi kynää, neljä erilaista terää sekä eri värisiä musteita ja ohjevihkonen. Jotenkin pelottaa aloittaa kokeilu, vaikka harjoitteluahan se vaatii, ei voi heti mennä oikein :)

Haluaisinkin nyt tietää, että jos joku on tehnyt aiemmin, niin meneekö miten pitkään, että oppii perusniksit ja kuinka helppoa on opetella erilaisia kirjasintyylejä? Onko kutsujen ja paikkakorttien rustaaminen (aika paljon niitä tulee) turhan työlästä ja aikaavievää? Tietysti kutsuthan voisi tehdä niinkin, että tekstaa yhden valmiiksi ja kopioi sitten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

varmasti ajankans oppii ton tekniikan.. ite ja oon ihallut tekniikkaa ja kuinka kauniisti se teksti piirtyy.. ehkä sitte kopioisin vaan yhdestä kaikkiin..

eikö ole sitten mitään fonttia joka silmääsi miellyttäisi, jotta pääsisit helpommalla? :)

itsekin voisin tahtoa kirjoitettuna mutta varmasti on aikaa vievää hommaa.. ja opettelisin sitten ensin kunnolla kirjoittamaan, en uskaltaisi lähteä paperia tuhraaman :D

Link to comment
Share on other sites

Mä tein kalligrafia-menetelmällä siskon rippijuhlakutsut. Yllättävän nopeasti homman oppii, mutta se on hidasta ja saa varautua siihen, että viimeisen sanan kohdalla tulee mustetahra tai jokin muu menee pieleen. :D Että jos sulla on kirjoitettavana enemmän kuin kymmenkunta kutsua niin ehdottaisin että kirjoitat kutsusta ainoastaan osan käsin (vaikka vaan pelkkä Kutsu) ja muun yhteensopivalla fontilla, ja sitten vaikka paikkakortit ja menut/ohjelmat yms. käsin.

Link to comment
Share on other sites

Hei, itse juuri aloitin muutama viikko sitten kalligrafia-kurssin, kun olen jo vuosia haaveillut tästä harrastuksesta ja nyt olen sitten suunnittellut josko itse tekstaisin kutsut ja paikkakortit, menut yms. hässäkät. Tosin kutsut ja muut joita tulee useampi samanlaisia tehdään niin, että teen yhden kappaleen, mies skannaa koneelle ja sitten kutsut painatetaan jossain painotalossa.

Täytyy sanoa, että haastavaa hommaa on, sen tuolla parilla kurssikerralla olen huomannut.

Kannattaa hankkia/lainata kirjastosta joku kalligrafia-kirja, sieltä selviää miten terää käytetään, sillä siten saa siistiä jälkeä aikaan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

[Haluaisinkin nyt tietää, että jos joku on tehnyt aiemmin, niin meneekö miten pitkään, että oppii perusniksit ja kuinka helppoa on opetella erilaisia kirjasintyylejä? Onko kutsujen ja paikkakorttien rustaaminen (aika paljon niitä tulee) turhan työlästä ja aikaavievää? Tietysti kutsuthan voisi tehdä niinkin, että tekstaa yhden valmiiksi ja kopioi sitten.

Jos paikkakunnallasi on jokin kansalaisopisto tai työväenopisto, siellä varmasti opetetaan kalligrafiaa. Ei tarvinnut käydä kuin muutaman kerran niin pääsi käsiksi tähän ja ihan helposti. Hyvä ope ja pystyt tekemään millä tyylillä haluat. Kivaa on ; )

Link to comment
Share on other sites

Hei, itse juuri aloitin muutama viikko sitten kalligrafia-kurssin, kun olen jo vuosia haaveillut tästä harrastuksesta ja nyt olen sitten suunnittellut josko itse tekstaisin kutsut ja paikkakortit, menut yms. hässäkät. Tosin kutsut ja muut joita tulee useampi samanlaisia tehdään niin, että teen yhden kappaleen, mies skannaa koneelle ja sitten kutsut painatetaan jossain painotalossa.

Täytyy sanoa, että haastavaa hommaa on, sen tuolla parilla kurssikerralla olen huomannut.

Kannattaa hankkia/lainata kirjastosta joku kalligrafia-kirja, sieltä selviää miten terää käytetään, sillä siten saa siistiä jälkeä aikaan :)

Justiin sitä, saman olen huomannut ja nälkä kasvaa syödessä. Liityin jäseneksi yhdistykseenkin, sieltä tulee 4x vuodessa ihana lehti, joka on täynnä ideoita,kalligrafiakuvia, tietoa väreistä+taidekalligrafiasta ja kirjainmalleja. ja aika halpa lehti olikin. www.kalligrafia.org oli se osoite josta löytyy ne tiedot.

Link to comment
Share on other sites

Guest Häät2011

Tai sitten kirjoita yksi ihan valmis kutsuteksti valkoiselle paperille kaikkine hienoine koristeineen, skannaa se ja pyydä painotaloilta tarjoukset paljonko maksaa sen painaminen. Näyttää äkkiseltään varmaan aika samalta. Melkoinen homma saada esim. 100 kutsua ilman virheitä valmiiksi :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Heippa. Kehitin 21 osaisen hääkalligrafiakurssin, jossa on myös suljettu facebook -ryhmä, jossa näytän miten kynää pyöritellään. Pienellä harjoittelulla ja hyvillä ohjeilla saat kaikki häihin tarvittavat tekstaukset, liitutaulut ja paperituotteet tehtyä itse. Ehdoton must tee-se-itse -, budjetti- ja ekohäiden järjestäjille. Mukana myös harvoin nähtyjä juttuja omaperäisiin häihin. Hinta 49 euroa.  https://handwritteninhel.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...