Jump to content
Naimisiin.info

Ylijäänyt kulta


MIH

Recommended Posts

Hei!

Minulla on valkokultainen vihkisormus jota pienennetään ja jonka rungosta tehdään sirompi. Kun sormuksesta poistetaan massaa niin mihin se päätyy? Pitääkö kultaseppä sen automaattisesi vai voinko pyytää sen takaisin? Pitäisikö ylimääräisen kullan vaikuttaa pienennyksen hintaan?

Link to comment
Share on other sites

Tässä K.A. Rasmussenin (www.rasmussen.fi) romukultahinnat:

14k (585) = 9,78 /g

18k (750) = 12,96 /g

Nämä hinnat on päivitetty 30.3.2009, romukullan hinta vaihtelee kullan päivän hinnan mukaan. Kullan hinta on pudonnut maaliskuisesta arvosta.

Sormuksen koonmuutos-esimerkki:

Kun 4mm leveä, 2mm vahva 750-kultasormus pienennetään kaksi kokoa, poistettu pala painaa noin 0,7g.

Itse hyvitän poistetun kullan osuuden silloin kun kullan arvo on parista eurosta ylöspäin. Osa asiakkaista haluaa kullan itselleen ja teettävät uusia koruja kun heillä alkaa olla romukultaa riittävästi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei

Haluaisin pienennyttää äitini sormuksen minulle vihkisormukseksi. Jos tästä jää yli kultaa,

voiko sen käyttää korvakorun korjaamiseen? Minulla on helmi-timanttikorvakorut, joista toisesta

puuttuu piikki - siis se osa joka menee korvan reikään. Onko liian kaukaa haettua yhdistää

nämä asiat? Sormuksesta pätkäisty pala menisi siis korviksen korjaukseen? MInulla on myös

romukultaa kaksi sormusta, joten matskusta ei sinänsä olisi pulaa.

Toinen kysymys korviksiin liittyen: niiden helmet ovat himmenneet. Voiko sellaista asiaa

korjata jotenkin? Eivät ole muuten ainoat himmenneet helmet tässä perheessä, minulla on myös

antiikkikoru, jossa on aitoja helmiä (ei viljeltyjä) ja nekin ovat himmenneet...

Mistä himmeneminen johtuu, voiko sen korjata ja miten sitä voisi jatkossa estää?

Link to comment
Share on other sites

Hei Marena!

Sormuksesta jäävä pala (ja muukin romukulta) voidaan hyvittää hinnassa korvakorun korjauksen tai muun kultasepäntyön yhteydessä. Palasta sinänsä ei tehdä uutta tappia, sillä se toisi ylimääräistä työtä (palan sulatus ja uudelleenmuotoilu yms.) muutoin yksinkertaiseen työhön.

Helmien osalta on hankala sanoa niitä näkemättä, mitä niille kannattaisi tehdä. Joka tapauksessa, jos helmien pinta on mennyt rikki ja ne ovat tästä syystä himmenneet, ainoa keino on vaihtaa helmet uusiin. Jos nykyisillä helmillä on kuitenkin tunne- tai muuta arvoa, kannattaa vaihtamista harkita tarkkaan.

Helmien kanssa tulee varoa eri kemikaalien käyttöä, esimerkiksi hiuslakka, kosteusvoiteet ja hajuvesi ovat vaaraksi helmille. Kuten muutkin korut, helmet tulisi ottaa aina pois uidessa, saunoessa ja suihkussa käydessä. Helmet tulisi puhdistaa jokaisen käyttökerran jälkeen, jottei lika ja mahdolliset kemikaalit pääse vaurioittamaan helmen pintaa. Puhdistus tehdään pehmeällä kankaalla tai säämiskällä kevyesti pyyhkimällä (kostuta liina tarvittaessa). Helmet kannattaa puhdistaa välillä perusteellisemminkin, jolloin ne pestään miedossa saippuavedessä. Huuhtelun jälkeen kuivaus tehdään pehmeällä kankaalla, punotut helmet kannattaa jättää tasolle liinan päälle kuivumaan, jottei nauha pääse venymään. Samasta syystä helminauhan tulee olla täysin kuiva ennen käyttöönottoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei! Kiitos neuvoista. Helmet piti vaihtaa, ne olivat niin huonossa kunnossa. Ja puuttuva piikki tehtiin muusta kuin siitä vanhan sormuksen kullasta, sen möin romukultana niiden kahden vanhan sormuksen kanssa. Hintaa yhdelle kaiverrukselle, uusille helmille, uudelle korviksen piikille ja sormuksen pienennykselle tuli 180 euroa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...