Jump to content
Naimisiin.info

Puolison kotimaassa vai omassa kotimaassa? vai kummassakin??


Guest amorata

Recommended Posts

Olemme suunnittelemassa haita italialaisen mieheni kanssa 2 vuoden paasta. Vaikeinta on kuitenkin paatta kumman kotimaassa haat pidetaan. Asumme talla hetkella Italiassa ja tarkoituksena on myos jaada tanne. Haat haluamme pitaa taalla Italiassa, mutta selvaa on, etteivat kaikki sukulaiset ja kaverit pysty tanne tulemaan. Meilla on kuitenkin ajatuksena tarjota asuminen ja yllapito kaikille taalla sen aikaa kun meilla viihtyvat:) Haluaisin kuitenkin pitaa haat myos Suomessa niille ketka eivat Italiaan paikalle paase (eli siis suurimmalle osalle.) Kahden haiden pito tulee kylla kalliiksi!

Vihkiminen ja "isot" juhlat Italiassa ja toiset juhlat Suomessa? vai toinen vihkiminen myos Suomessa?

Onko teilla kokemuksia??

Link to comment
Share on other sites

Meilla sulhanen on espanjalainen. Asumme talla hetkella Espanjassa ja tarkoitus on jokunen vuosi viela taalla asua ja sitten palata Suomeen. Meille oli kuitenkin selvaa, etta haat pidetaan Suomessa, silla taalla on tapana, etta haat pidetaan morsiamenen kotipaikkakunnalla. Ja mina olen Helsingista, joten siellahan ne haatkin tulevat olemaan :) Toisena syyna oli se, etta haluamme pienet intiimit haat, ja taalla on normaalia pitaa 200-hengen haita. Suomessa kun juhlimme, niin paikalle tulevat Espanjasta vain ne, jotka todella haluavat haissamme olla, eivatka tule vain tulemisen vuoksi. Kaksi karpasta yhdella iskulla siis! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Minun mieheni on ranskalainen ja myös asumme täällä. Meidän kohdalla päätettiin pitää häät vain asuinmaassamme. Jahkaaminen oli kuitenkin pitkä (monen vuoden kihlaus mm. tästä syystä, ei osattu päättää)!

Mietimme kyllä kaksia juhlia, mutta raha-argumentin (joka on aika paha argumentti... meillä menee juhliin, juomiin ja pukuihin melkein kymppitonni) lisäksi tätä vastaan oli se, että minusta häät ovat ainutkertainen tapahtuma, josta ei voi ottaa "uusintoja". Mielestäni häden yksi tarkoitus on myös esitellä toisilleen kaksi sukua ja ystäväpiiriä. Tuntui, että pitämällä kahdet juhlat emme olisi rohkaisseet tutustumiseen.

Sitten on käytännön seikka, häiden järjestäminen "etänä" tuntui tosi hankalalta. Monen asian hoitamiseen/valitsemista/neuvottelemista helpottaa ja nopeuttaa se että voi mennä paikan päälle. En esimerkiksi uskaltaisi valita hääpaikkaa käymättä paikan päällä, en pitopalvelua tai ravintolaa maistamatta ruokia, enkä floristia keskustelematta hänen kanssaan ihan napit vastakkain.

Huonona puolena tässä valinnassamme on, että suurelle osalle "minun puolen" kutsutuista paikalle tulo on joko hyvin vaikeaa tai mahdotonta, raha- tai muista syistä. Mutta itsehän olen tämän miehen ja elämäntyylin expattina valinnut, lapsikin on täällä syntynyt.

Ai niin, loppuun vielä : joku pohti "tuplavihkimistä". Se ei ole mahdollista, kun yhdessä maassa on lainvoimaisesti solminut avioliiton, ei toimitusta enää voi "uusia" toisessa maassa. Käsittääkseni ainoa mahdollisuus jos haluaa kaksi seremoniaa, on suorittaa ensin siviilivihkiminen ja sitten uskonnollinen siunaus (ei siis uutta vihkimistä).

Vaikea valinta kieltämättä... Toisaalta osaan nyt todella sydämestäni arvostaa jokaista vierastani! Toivottavasti kokemuksesta tulisi heillekin ainutlaatuinen.

Link to comment
Share on other sites

Tuleva puolisoni on irlantilainen ja tämän hetkinen asuinmaamme on Suomi. Päädyimme järjestämään häät Suomessa kahdesta syystä: kulut ovat huomattavasti pienemmät vaikka pk-seudulla häät pidämmekin ja lisäksi häiden järjestäminen on helpompaa kun on itse lähempänä.

Toki tämä rajoittaa vieras määrää, mutta olemme koko ajan halunneetkin pienet häät- joihin tulevat vain ne kaikista lähimmät ystävät ja sukulaiset.

Link to comment
Share on other sites

Minun sulhaseni on englantilainen ja asumme talla hetkella Englannissa. Meilla paatos Suomesta haapaikkana tuli jotenkin automaattisesti, ja juhlimme siis kesalla 2011 Suomessa Oulun seudulla, josta mina olen kotoisin. Taman lisaksi pidamme pienen siunaus tilaisuuden ja evening receptionin Englannissa niille tarkeille ihmisille, jotka eivat paase Suomeen. Kalliiksi tama kahden tilaisuuden jarjestaminen tulee, mutta onneksi on viela vahan aikaa tutkia eri paikkojen ja palveluiden hintoja. Me halutaan meidan nakoiset haat ja siunaus, mutta kuitenkin budjettiin sopivalla summalla. Mennaan joulun aikoihin katsomaan ensimmaisia paikka ehdokkaita Suomessa ja ollaan molemmat niin innoissamme :girl_haha: Meilla on kaasot ja bestmanit/usherit molemmissa maissa, jotka ovat onneksi luvanneet auttaa jarjestelyissa jos ei itse aina paasta paikalle.

Paljon onnea kaikille! :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Minun tuleva mieheni on Jenkeistä ja päätimme ensin pitää Suomessa häät elokuussa n.20 vieraalle ja sitten ensi keväänä Jenkeissä hieman isommat. Kummallekin oli tärkeää että saamme kutsua läheisiä ihmisiä viettämään päivää kanssamme ja kun välimatkat ovat niin pitkät niin ei voitu vain päätyä toiseen maahan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meillä on varsinaiset häät Suomessa (koska täällä asumme), ja pienempi, epämuodollinen tilaisuus sitten sulhasen kotimaassa jossain vaiheessa myöhemmin, mahdollisesti joulun tienoilla. Sulhasen sukulaisista vain ihan lähipiiri + yksi serkku pääsee paikalle, joten kaksien juhlien järjestäminen oli selviö alusta asti, vaikkakin juhlat tulevat olemaan aivan erihenkiset.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest *signorina_jogurt*

Meillä on hankalampi tilanne,sillä asumme Suomessa,tuleva mieheni on tällä hetkellä Italiassa,missä siis tapasimme.Mutta hän on kotoisin Marokosta,jossa siis koko hänen sukunsa.Nyt päädyimme siihen,että häät pidetään täällä Suomessa.Hankalaksi tosin tekee se,että osa vieraista kutsutaan Italiasta ja Marokosta vain ukkelin perhe.Heistä tosin emme tiedä pääsevätkö tulemaan,viisumit ym. järjestelyt.Kaikkien laskutoimitusten jälkeen tuli halvemmaksi järjestää täällä.Sillä Italiaan ja Marokkoon olisi jo pelkät papereiden käännökset ja avioliiton virallistamiset,lennot ym maksamaan monin verroin siihen mitä täällä maksamme.Ei kuitenkaan miljonäärejä olla! :girl_wink: Nyt vain toivotaan kovasti,että kaikki kutsutut pääsevät tulemaan!Olisi minun äidilleni ja hänen vanhemmilleen ensimmäinen tapaaminen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...