Jump to content
Naimisiin.info

Suomessa naimisiin Amerikkalaisen kanssa?


Recommended Posts

Täällä onkin jo ollut plajon puhetta, mutta tarvitsisin kunnon neuvoja..!

Eli olen menossa amerikkalaisen kihlattuni kanssa naimisiin ja olisin muuttamassa sinne (USA). Ajattelimme jos hän alkaisi hakea minulle sieltä käsin Fiance Visaa ja olisin Suomessa siihen asti, mutta sen saaminen kuulema kestää 6-10kk!!

Miten olisi jos hän tulisi Suomeen turistina ja menisimme täällä naimisiin? Kuinka kauan menisi, että voisin palata hänen kanssaan laillisena puolisona USA:han ja mitä pitää tehdä?

Suomessakin ilmeisesti vaaditaan maistraatissa tiettyjä papereita, että voimme mennä naimisiin?

Onko kokemusta?  

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kopsaan sulle aiemmin kirjoittamaani, toivottavasti on apua!

Olen itse mennyt amerikkalaisen kanssa naimisiin Elokuussa - menimme Suomessa naimisiin ja avioliiton perusteella haimme minulle cr1-viisumia, ja koko prosessi oli melko nopea.

Ensinnäkin, CR1-viisumia voi hakea vasta kun olette naimisissa. Jos haluat ns. kihlatunviisumilla USAan, on prosessi paljon monimutkaisempi ja silloin sinuun pätee useat matkustus- ja tyontekorajoitukset. Suosittelen, että menette ensin naimisiin Suomessa (oli se sitten pikainen visiitti maistraattiin tai jotain suurempaa) ja sitten haette viisumia. Me jätettiin hakupaperit heti vihkimisen jälkeen. Miehen pitää olla Suomessa vain hakuprosessia aloittamassa (siis voi ihan hyvin mennä turistina naimisiin) - hän menee ensin dokumentteineen haastatteluun (joka kestäänoin 5 minuuttia!), ja sen jälkeen hänen ei enää tarvitse olla maassa. Kun mies on jättänyt paperit suurlähetystoon ja käynyt haastattelussa, voit sinä varata ajan omaan haastatteluusi. Sitä varten sinulla on oltava kaikki hakemuspaperit valmiina - minä sain ajan viikon päästä miehen haastattelusta ja oman haastatteluni päätteeksi oli viisumi kädessä ja kaikki kunnossa. Tämän jälkeen seuraava byrokraattinen toimenpide onkin vasta 2 vuoden päästä, jolloin oleskeluluvan statuksesta tulee permanent (nyt siis ensimmäiset 2 vuotta conditional).  

Dokumenteista: sinun miehesi pitää tuoda papereita kahta eri tarkoitusta varten, eli a) esteidentutkintaa ja B) viisumia varten. Esteiden tutkintaa varten miehesi tarvitsee todisteet siviilisäädystä, eli todistuksen, ettei ole naimisissa - Tämän voi tehdä kahdella tavalla, joko vannomalla affidavitin suurlähetystossä Helsingissä tai esittämällä apostille-leimalla varustetun dokumentin siviilisäädystä. Helpompi se on ehkä hoitaa suurlähetystossä niin selviää yhdellä käynnillä. Esteidentutkintahan pitää sitten hoitaa vähintään 1 vko ennen naimisiin menoa. Esteidentutkintaa varten miehesi ei tarvitse olla paikalla, mutta hänen allekirjoituksensa pitää olla esteidentutkintapyynnossä. Kannattaa kysyä vielä tarkemmat ohjeet esteidentutkintadokumetteihin vihkipaikasta, eli seurakunnasta tai maistraatista (tuntuu nimittäin vaihtelevan!). Viisumia varten miehellä pitää olla verotustiedot ja kirje tyonantajalta (hänen on todistettava, että voi elättää sinut) ja pumaska kaikenmaailman lomakkeita - saat näistä lomakkeista listan suurlähetystostä. Lisäksi hänellä on oltava syntymätodistus mukana (ja kai kopio passista?).  

Sinä tarvitset lähinnä virkatodistuksen (joka toimii vihkitodistuksena ja syntymätodistuksena), passin (muistathan miettiä mahdollisen nimenmuutoksen ja passin uusimisen), viisumihakulomakkeen ja poliisirekisteriotteen (oikeusrekisterikeskuksesta). Lisäksi sinun pitää käydä lääkärintarkastuksessa, jonka tulosten saamisessa kestää noin viikko. Lääkärintarkastuksen voi kuitenkin jo tehdä etukäteen, jos haluaa vauhdittaa prosessia. Suurlähetystostä saat hakupaketin, jossa on tietoa lääkärintarkastuksesta - kannattaa nimenomaan pyytää sitä suurlähetystostä, sillä muuten he eivät anna sitä ennen kuin miehesi on käynyt haastattelussa. Vain muutama lääkäri Suomessa on valtuutettu tekemään tämän tarkastuksen ja se on aika hintava käynti. Jos haluat kysellä lääkärintarkastuksesta, niin ainakin Erkki Helle Mehiläisessä tekee tarkastuksia ja oli ihan ok. Lääkärintarkastusta varten sulla on oltava alkuperäiset rokotustiedot kaikista aiemmista rokotuksista, eli niitä kannattaa alkaa metsästämään (esim. lapsuusajan/kouluajan terveyskeskuksesta tai nykyisen asuinkunnan rekisteristä/arkistosta).

Jonkin aikaa siis menee dokumenttien keräämiseen ja kannattaakin pyytää hakupaketit (sekä miehelle lähetettävä, että sinulle lähetettävä) jo hyvissä ajoin, että voi ruveta keräämään dokumentteja. Mutta itse viisumin haku on sitten nopea. Varatkaa haastatteluaika miehelle hyvissä ajoin (heti naimisiin menon jälkeen), niin saatte sen sille päivälle kun haluatte, ja sitten miehen haastattelun jälkeen heti sinulle oma aika. Minä sain siis viikon päähän ajan ja samana päivänä haastattelun jälkeen sain viisumin, Green Card tulee sitten automaattisesti postissa (kun jo olet USAssa), samoin sosiaaliturvatunnus. Voit matkustaa USAan heti kun saat viisumin, eli jos ei mitään ongelmia ole, niin luultavasti saat viisumin haastattelupäivänä.  

Laita lisää kysymyksiä, jos on vielä jotain epäselvää tai kysyttävää!  Minne päin tänne USAan olet muuttamassa? Minä asustelen Ohiossa.

Link to comment
Share on other sites

Hei sis! Me olemme amerikkalaisen poikaystäväni kanssa samassa tilanteessa kuin tekin! Päätös avioitumisesta on tehty, mutta kaikki muu on vielä edessä...

JenniN:n ohjeet ovat kullan arvoisia ja auttoivat ainakin minua enemmän kuin mikään muu yksittäinen tietolähde... Laitoin mm. lähetystöön liudan kysymyksiä ja tässä kaikki olennainen vastausmailista: "Ohessa ohjeet mita tarvitaan. Ohjeissa mainitut kaavakkeet voitte tulostaa osoitteesta www.uscis.gov kohdasta 'Immigration Forms'. Kasittelyaika on yleensa 4-6 viikkoa tai lyhyempikin."

Annahan kuulua itsestäsi - samassa sopassa ollaan!  ;)

Link to comment
Share on other sites

Eilen soitin (taas kerran) lähetystöön kysyäkseni tarkkaa listaa kaikista lomakkeista, joita heille täytyy toimittaa. Periaatteessa antavat "tietopaketin" amerikkalaiselle osapuolelle vasta haastattelun yhteydessä, mutta suostuvat pyynnöstä lähettämään sen myös etukäteen postitse! Eli jos haluaa alkaa paperisotaan heti pikimmiten, kannattaa soittaa ja tilata.

Hmmm...Ohio, Washington ja Louisiana...ei voisi paljoa enempää hajallaan olla ympäri USA:n! Nähdäänkö joskus kätevästi "puolivälissä" - Nebraskassa?  

Link to comment
Share on other sites

Joo, mä sain saman vastauksen lähetystöstä eivätkä oikein suostuneet vielä antamaan lisätietoja!

Osaatko sanoa mitä kaikkea voisin tehdä etukäteen... ainakin nyt lääkärintarkastuksen yms?? Eikös ne muut lomakkeet kuitenkin ole  netissä?

Vielä siitä esteidentutkinnasta... eli millainen paperi tarvittaisiin sielä USA:n puolelta eli pitääkö mieheni sitä jostain hakea vai mitä se affidavit oikeastaan tarkoittaa? Jos olen oikein ymmärtänyt sen voi vannoa jossain kirjallisesti myös USA:ssa? Vai voiko sen saada jotenkin vasta Suomessakin? Se kun siis tarvittaisiin ennen häitä ja haastattelu lähetystössä olisi vasta sitten häiden jälkeen.

Kiitti teille!! Olette olleet suuri apu!! On mulla tässä nyt kevääseen aikaa näitä papereita haalia ja saada mieskin hommailemaan sieltä käsin todistuksia yms!!

Link to comment
Share on other sites

Sis, etukäteen voit tosiaan tehdä lääkärintarkastuksen. Suurlähetysto hyväksyy vain muutaman lääkärin, ja itse kävin Mehiläisessä ja Erkki Helle oli lääkäri. Kannattaa soittaa hänelle ja kysyä miten edetään.

Lomakkeet tosiaan on kaikki netissä, mutta kannattaa vielä juuri ennen haastattelua varmistaa, että olet täyttänyt uusimmat versiot lomakkeista, etenkin jos täytät niitä jo etukäteen. (Sinun on täytettävä lomake DS-230.) Minä hain loput dokumentit (virkatodistus, uusi passi ja rikosrekisteriote) vasta nimen muututtua, naimisiinmenon jälkeen. Rikosrekisteriotteen saa englanniksi, kun selittää mitä tarkoitusta varten sitä tarvitsee. Miehesi varmaan sai jo oman hakupakettinsa suurlähetystostä ja hänen tarvitsemansa dokumentit on siinä viestissä listattu.

Esteidentutkinnasta kannattaa kysyä sieltä, missä menette naimisiin (eli oman alueen maistraatti tai seurakunta, jossa vihitään), sillä tuntui siltä, että joka paikassa sain eri vastauksen. Mutta ainakin Suomessa suurlätehystossä vannottu affidavit kuulemma on yksi tapa hoitaa asia. Me hoidettiin asia niin, että mies sai affidavitin jo täällä USAssa ja se oli notaarin (miehen esimies!!) vahvistama. Kaikki USAsta toimitetut dokumentit pitää kuitenkin vahvistaa vielä apostille-leimalla, että ne hyväksytään Suomessa. Kunkin osavaltion Secretary of State voi myontää apostille-leimoja.

Esteidentutkintaa varten tarvitaan siis:

- pyyntö avioliiton esteiden tutkinnasta (lomake). Lisäksi, jos

esteidentutkintpyyntölomake allekirjoitetaan muualla, kuin paikan päällä, allekirjoitukset tulee kahden todistajan oikeaksi todistaa.

- tiedot ulkomaalaisesta kihlakumppanista (lomake). Lomakkeet saa ainakin Helsingin maistraatista.

- todistus kihlakumppanin kirkkokuntaan kuulumisesta (jos kirkollinen vihkiminen)

- ulkomaalaisen siviilisäätytodistus (joka USA:n tapauksessa olisi

notaarilla vannottu ns. affidavit, jossa on kansainvälinen apostille-leima TAI suurlähetystossä vannottu affidavit. Ainakin nämä hyväksyttiin meidän seurakunnassa, mutta kannattaa siis varmistaa vielä kysyä omasta maistraatista/seurakunnasta varmuuden vuoksi)

Huom - joissain paikoissa kaikkiin englanninkielisiin dokumentteihin vaaditaan suomenkielinen virallinen käännos, joten kannattaa huomioida tämäkin. Meidän seurakunnassa englanninkielisillä dokumenteillä selvittiin ihan ongelmitta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Bavaria(Guest)

Tämä sivusto olikin todella hyödyllinen! Eli olen myös menossa naimisiin Amerikkalaisen kanssa, tosin naisen kanssa. Eli taidan olla vähemmistössä? Meillä ei ole tarkoituksena muuttaa USAan, vaan jäädä Eurooppaan ja ilmeisesti se on helppoa, sitten kun on naimisissa?

Link to comment
Share on other sites

Joo, ei mekaan olla poistettu mahdollisuutta joskus Suomessa/muualla Euroopassa asumisesta.. Tosin Amerikkalainen puolisohan ei ole automaattisesti EU:n kansalainen eli asuminen muualla Euroopassa kuin Suomessa saattaa olla hieman hankalaa.. en tieda! Jos on kokemuksia, kertokaa ihmeessa!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Bavaria(Guest)

Ei, mene noin. Jos on Suomalaisen(Eurooppalaisen) kanssa naimisissa, niin saa oleskeluluvan suomeen(EU) sillä perusteella. Eri maissa on tosin eri asetuksia, mutta näin uskoisin sen olevan EU:n alueella.

Link to comment
Share on other sites

Oleskelulupa yhteen EU-maahan on mielestäni oleskelulupa muuallekin EU:hun. Oleskelulupaa voi hakea avioliiton perusteella, mutta ei ole Suomeen päin muutettaessa yhtään sen automaattisempi kuin vaikka Amerikkaan muutettaessa, eli hakuprosessiin kannattaa tutustua. Kannattaa selata täällä naikkareissa muita ketjuja, joissa Suomeen päin luvan hakemisesta on keskustelua enemmänkin ja varmaan on sinullekin Bavaria hyviä vinkkejä.

Link to comment
Share on other sites

Itse sain just postissa info paketin lähetystöstä, sen jälkeen kun sulhanen oli lähettänyt asiasta tarpeeksi spammia. Naimisiin menemme vasta kesäkuussa, mutta aion ensin hoitaa pois rikosrekisterit, sitten lekurilla käynti ja naimisiin vaan.

Te viisammat, voisiko joku vastata siitä passista... pitääkö USAan mennessä olla passissa jo uusi nimi, ja sen saaminen taitaa sitten kestää...

Ja hakemuksessa on maininta aviopuolisosta... tarkoittaako se uutta sulhasta (pitääkö siinä olla hänen tietonsa), vai onko se tarkoitettu kenties mukana muuttavan aviopuolison tiedoille? (samoin kuin lasten henkilötieto-osa.)

Uhh.. Näin kirjoitettuna kuulostaa typeriltä kysymyksiltä, mutta blondille hyvin tarpeellista  

Link to comment
Share on other sites

MiaMaria,

USAan mennessä ei tarvi olla passissa uutta nimeä, mutta suosittelisin sen vaihtamista (jos nimen siis aiot vaihtaa), koska kun tänne muutat, on niin paljon helpompi hoitaa asioita, jos kaikki dokumentit on samalla nimellä. Muutenkin ulkomaalaisena ennen green cardin saapumista on hankalaa selvitellä pankkitilin avaamista jne. Suomen passithan uudistui nyt kesällä, joten uuden passin saa kätevästi ihan parissa päivässä. Itse odotin rikosrekisteriotteen pyytämistäkin sen verran, että se tuli uudella nimellä (tosi nopeasti sekin lähetettiin). Sen verran sun pitää itse olla aktiivinen, että patistat vihkijää viemään tiedot avioliitosta rekisteriin mahd. pian, sillä uuden passinhan saat uudella nimellä vasta, kun nimenmuutos näkyy rekisterissä. Maistraatissa vihkiminen menee kai automaattisesti rekisteriin (ainakin tosi niopeasti), mutta kirkkovihkimisessä saa pappia hoputtaa jonkun verran, sillä vihkipappi on se, joka tuon tiedon vie maistraattiin.

Mikä on hakemuksen kohdan numero missä aviopuolisosta kysytään (ja mikä lomake nro)? Voin tarkistaa mitä mun lomakkeeseen laitettiin.

Link to comment
Share on other sites

Itse laitoin siihen miehen tiedot ja hyvin se näytti kelpaavan. Jos täytät lomakkeet jo nyt, mutta  vasta kesällä aiotte hakea viisumia, niin suosittelen, että sitten lähempänä tarkistat vielä, ettei lomakkeet ole muuttunut. Mun kohdalla lomakkeet oli muuttunut jotenkin edellisenä päivänä, mutta onneksi antoivat silti mennä haastatteluun...

Link to comment
Share on other sites

Kiitos JenniN! Muistaakseni niissä papereissa luki, että voiamssa 1. heinäkuuta asti, mutta tarkistan kyllä. Ja ne oli niin niitattu kiinni, että taidan joka tapauksessa hankkia toiset paperit, jotka sitten täyttelen.

Tämä palsta on ollut niin arvoaksta tietoa täynnä, ja sen avulla sain myös sulhasen vakuutettua, ettei kannata uskoa niitä saitteja, jotka tarjoavat lakipalveluja paperirumban pyörittämiseen. Ilmeisesti asiasta oli annettu pelottava kuva niiden mainossivuilla... Säästettiin rahaa siinäkin  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Sarianna(Guest)

Heippa!

Onko jollain tietoa siitä että saako tuon paperin jenkkisuurlähetystöstä täällä Suomessa heti matkaan? siis se missä sulhaseni vannoo että ei ole naimisissa... vai pitääkö sitä odotella? mietimme vain, että kuinka aikaisin ennen häitä hänelle pitäisi varata aika suurlähetystöön että on sitten aikaa esteidentutkintaankin.

Riittääkö pari viikkoa???

22.9.2007 vihdoin alkaa elämä yhdessä  

Link to comment
Share on other sites

Guest susan(Guest)

sama tilanne itsellä edessä, menossa naimisiin amerikkalaisen kanssa ja ollaan hukkumassa byrokratian suohon! onpa ihanaa että täällä on muitakin ja kokeneita neuvomassa!

lueskelin viestejä ja passiasia kannattaa varmistaa, koska muistan jostain juuri lukeneeni, että jos nimi muuttuu, pitää myös passi olla uudella nimellä matkustaessa.

itsellä vielä aikaa paperisodan hoitoon ja muuhun suunnitteluun, mutta on kiva lukea teidän muiden kokemuksia ja ottaa opiksi! en olekaan yksin maailmassa tämän pähkäilyn kanssa  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Rita(Guest)

Hei! Kiitos kaikesta palstalla olevasta infosta. Ma lisaan yhden kiemuran keskusteluun, josko joku osaisi neuvoa. Eli siis koska aiheessa pysytaan, olen menossa naimisiin amerikkalaisen kanssa, mutta tilanteeni on seuraava: minulla on visa, tyovisa USAhan ja siten olen myos saanut sosturvatunnuksen jo vuosia sitten. Onko naista mitaan apua, vai parempi lahtea alusta ja naimisiin Suomessa tai aloittaa Fiancee visa prosessi? Ei taida Vegasiin meno onnistua vaikka niin rakkaani iloisesti ilmoitti

Link to comment
Share on other sites

Mulla ei ole kokemusta tuosta sun tilanteesta, eikä logiikka aina riitä näissä asioissa, mutta kuvittelisin, että jos sulla on jo viisumi, niin eihän se avioliitto sitä nykyisen viisumin statusta muuta - eli mun mielestä voisit olla naimisissa amerikkalaisen kanssa ja oleskelulupa olisi silti tyohon perustuva. Sitten rouvana voit tietysti anoa viisumin statuksen muutosta, eli tyoviisumista perhesuhteisiin perustuvaan viisumiin. Tämä on siis ihan mun omassa päässä kehittelemä versio, eli kannattaa kysellä viralliselta taholta, onnistuuko viisumin statuksen muutos. Naimisiin menoa ilman viisumia ei siis mikään kiellä (eli sinne Vegasiin vaan!  ;D), ja ei se avioliitto mun järjen mukaan nykyisen viisumisi laillisuutta muuta. Ja ainakin opiskeluviisumista voi hakea muutosta pysyvään tyopaikan perusteella myonnettyyn viisumiin, niin luulisin sen statuksen muutoksen onnistuvan myos sun tapauksessa.

Tsemppiä prosessiin!  :)

Link to comment
Share on other sites

Rita: Mä komppaan JenniC:tä tuossa asiassa, eli häiden jälkeen vaan AOS kehiin. Hyvä kuitenkin kysyä virallinen kanta esim. lähetystöstä...

Ootpa onnellisessa asemassa kun oot jo siellä ihan luvan kanssa  

Ja ei teidän tarvi Vegasiin asti mennä. Mun sulhanen otti selvää, että me oltais voitu mennä naimisiin missä tahansa niiden maistraattia vastaavassa, sanoivat vain, että ota passisi ja "aviolupa" mukaan. Sen avioluvan saa hakemalla 2 päivää - 1 vko aikasemmin (riippuen paikasta- jopa tunneissa). Kirkkohäistä en sitten tiedä.

Onnea matkaan!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rita(Guest)

Kiitos JenniN ja MiaMaria! Ma ilman muuta selvitan taman nyt pikimmiten lahetyston kanssa, tai oikeastaan taidan laittaa sulhaseni ottamaan yhteytta. Mun visa paattyy kesakuun loppuun joten tama meidan prosessi etenee tasta sitten aika nopsaan. Suomessa kayntia on maaliskuussa, joten toiv. saan silloin asiat siella paassa hoidettua, kuten se aviolupa vissiin sitten maistraatista..? Kirkkohaista en ole koskaan haaveillut, joten usalainen "maistraatti" sopii hyvin meille. Kaikille menestysta prosessissa! Laitan viestia viimeistaan kun on virallinen kanta saatu selville. Rita

Link to comment
Share on other sites

Moi taas!  

Jos menette naimisiin USAssa, ei sun tarvi Suomen maistraateista hakea esteidentutkintaa, vaan avioliittolupaa haetaan USAssa usalaisen käytännon mukaan. Kannattaa kuitenkin ajoissa ottaa selvää, mitä dokumentteja usalainen taho vaatii - varmaankin virkatodistus pitää maistraatista tilata (mutta eikohän sen saa tänne USAankin tilaamalla). Jotkut osavaltiot vaatii verikokeitakin, joten kannattaa varata aikaa, että ehtii saada kaiken maailman pakolliset kuviot hoidettua pois alta ajoissa. Varmista myos, että jos sun statuksen muutos on vielä käsittelyssä kun sun nykyinen viisumi umpeutuu, että voitko silti odotella päätostä maassa (luulisin, että voit, mutta ei näistä byrokratiakiemuroista kyllä tiedä!).

Link to comment
Share on other sites

Moi taas!

Kannattaa kuitenkin ajoissa ottaa selvää, mitä dokumentteja usalainen taho vaatii - varmaankin virkatodistus pitää maistraatista tilata (mutta eikohän sen saa tänne USAankin tilaamalla). Jotkut osavaltiot vaatii verikokeitakin, joten kannattaa varata aikaa, että ehtii saada kaiken maailman pakolliset kuviot hoidettua pois alta ajoissa.

Noi vaatimukset varmaankin vaihtelee osavaltiosta toiseen. (Niinkuin kaikki muukin) Itse otimme selvää Kentuckyn käytännöstä, eikä siellä olisi minulta olisi tarvittu kuin passi mukaan. Mutta kannattaa tosiaan varmistaa etukäteen ja ottaa kaikki varman päälle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...