Jump to content
Naimisiin.info

SAA LUKITA! Ohjeita USA:n viisumeiden hakuun K-1 (kihlattu)


Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Liisa_Lotta

Tahtoisin kysyä tyhmiä, kun täällä näköjään liikkuu porukkaa kuka tietää... :

USA:ssa siis voi mennä naimisiin viisumittomasti (3kk:n säännöllä), kunhan ei ala hankkimaan pidempiaikaista oleskelulupaa, eikö niin? Mikä paikallinen viranomainen hoitaa siviilivihkimisen silloin? (Olen myös käsittänyt että maistraatin 6-kielinen apostille riittää ja Suomen paikallisessa edustustossa tulisi käydä että saa laillistettua Suomessa, kai tämäkin on totta? Ja ei kai ole muuta huomioitavaa?) Kirkollinen vihkiminen vaikuttaa niin helpolta, mutta se mahdollisuus on meillä poissuljettu...

Link to comment
Share on other sites

Moi Liisa_Lotta_!

USA:ssa voi toki mennä naimisiin VWP:n kautta turistimatkalla, mutta sillon kannattaa olla paljon todisteita mukana customsissa siitä, että aikoo todellakin palata naimisiinmenon jälkeen takaisin Suomeen eikä jäädä laittomasti maahan ja anoa Green Cardia. Oletan, että sun poikaystävä on siis amerikkalainen?

Nyt en enää muista että riittikö marriage licensen saamiseen ihan passi vai pitikö olla myös virkatodistus, mutta hyvä jos sulla se jo on. Jokaisella osavaltiolla on omat lakinsa ja sääntönsä, joten googlaile marriage license ja kyseinen osavaltio, ja sitten justice of the peace ja osavaltio. Sieltä löytyy mistä lupa saadaan ja mitä tarvitaan sen saamiseen, sekä yleensä löytyy listaus virkamiehistä, jotka voivat laillisesti teidät vihkiä kun olette saaneet marriage licensen. Eli ensin hommaatte vihkiluvan (marriage license), sitten sen kanssa Justice of the Peace tms vihkii teidät, ja Justice of the Peace vie paperit takaisin kyseiselle toimistolle (countyn courthouse tai muu vastaava yleensä) jossa he sitten rekisteröivät teidän liittonne virallisesti kirjoille, ja lähettävät annettuun osoitteeseen virallisen kopion vihkitodistuksesta (marriage certificate). Apostillellinen vihkitodistus pitää tilata erikseen. Mikäli mahdollista, voitte myös itse tietty hakea todistukset kyseiseltä toimistolta, mutta nää jutut riippuvat osavaltiosta ja countystä.

Suomessa avioliiton rekisteröimiseen tarvitset käsittääkseni marriage certificaten (ei se, minkä saat vihkimisen suorittajalta, se on vain koriste eikä virallinen paperi, vaan se, joka teille postitetaan) Apostillisena kopiona. Sitä en kyllä tiedä että miten Suomessa paikan päällä ulkomailla solmittu liitto rekisteröidään, mutta täällä pitää postittaa lista papereita Suomen suurlähetystöön Washingtonissa, tässä linkki listaan:

http://www.finland.org/public/default.aspx?nodeid=35857&contentlan=2&culture=en-US#Marriage

Jos sä olet kuitenkin palaamassa Suomeen vihkimisen jälkeen, niin eikös sun olis helpompi rekisteröidä liitto Suomessa? Tietty se on hyvä saada tehtyä mahdollisimman nopeasti, mutta esim. me ei olla vielä(kään...!!!!) viety papereita lähetystöön ja rekisteröity liittoa Suomessa, vaikka naimisiin mentiin neljä kuukautta sitten.

Onnittelut teille jo etukäteen!

Link to comment
Share on other sites

Periaatteessa siis ei saisi mennä waiverilla naimisiin, ja hakea Adjustment of Statusia, mutta kyllähän noita sattuu. Ottavat vaan sitten mahdollisesti kovempaan syyniin, että mites tossa sääntöjä kierrettiin.

Me katsottiin mahdollisuutta vaan mennä vihille ilman viisumia, mutta päädyttiin lopulta hakemaan mulle toi "morsianviisumi", ettei sitten tulisi enää eroa vihkimisen jälkeen. Jotenkin vastanaineiden erottaminen edes mahdollisuutena olisi ollut sietämätön.

Miten ikinä päädytte tekemään, toivotan teille onnea ja pitkäjänteisyyttä. :girl_wink:

Vihkitodistukseen pitäisi käytännössä riittää passi, ja maistraatista saatu ns. "laaja" virkatodistus (m. siviilisäätynä moisessa taitaa lukea "single" jos on naimaton), jossa on myös vanhempiesi tiedot, ja kielenähän siinä on silloin englanti, muilla ei niinkään väliä, vaikka jotkut viranomaiset usassa kyllä hoitaa asioita myös toisilla kielillä, erityisesti espanjaksi, käytännössä maahanmuuttojutut taitaa mennä lähestulkoon kokonaan englanniksi.

Muokattu: , käyttäjä: PennyV
Link to comment
Share on other sites

Nyt on sitten edessa se viimeinen etappi. Kansalaisuuden hakeminen.

Viimeisimman tiedon saa aina USCIS:n sivuilta: Guide to Naturalization.

N. 3 vuoden kuluttua Green Cardin saamisesta voi hakea kansalaisuutta avioliiton perusteella, ja jos hakee kansalaisuutta 5 vuoden paasta, ei tarvitse todisteita naimisissaolosta jne.

Kun nyt aiheena on "Kihlatun" tai "Naidun" viisumit, oletetaan etta lahtokohtana on sitten tuon 3:n vuoden hakuaika. Mun piti siis tayttaa tuo lomake, jossa mm. kaskettiin listaamaan jokainen matka, minka oli tehnyt USA:n ulkopuolelle sina aikana, kun oli Green Cardin haltija. Sitten piti toimittaa

1) kopio vihkitodistuksesta,

2) todistus kummankin (mahdollisesta) avioerosta muista puolisoista.

3) Todistus puolison kansalaisuus-statuksesta. (Meilla ei ollut syntymatodistusta, niin voi laittaa kopiot passin etusivuista.)

4) IRS verotodistukset 3:lta viimeiselta vuodelta TAI

3:n viimeisen vuoden "todistetut" (Certified) veroilmoitukset (jos joku muistaa paremman sanan, saa korjata :)) TAI

kopioita yhteisista lainoista, pankkitileista jne.

5) 2 passikuvaa, joiden taakse nimi ja A-numero kirjoitettuna keveasti lyijykynalla...

6) Shekki hakemusta ja biometrista tutkimusta varten ($680.00 - huhtikuu-2012)

Huh... sina kai tuo oli. Sitten vaan odottamaan... En taida kerita aanestamaan marraskuussa, mutta sitten 2016!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lääkärintarkastuksesta asiaa...

Voiko tarkastuksessa käydä ennenkuin packet3 on saapunut? Soitin juuri Eiran lääkäriasemalle jossa he sanoivat Tohtori Borgstromin olevan vain 20.6 paikalla.

Juu voi oikein hyvin, ja kannattaakin! Mäkin varasin hetimiten ajan kun olin saanut NOA2.

Muista pyytää lääkäriltä sulle itsellesi myös kopio lääkärintodistuksesta, niin sitten AOS-vaiheessa voit lähettää sen USCIS:lle eikä sun tartte käydä täällä USA:ssa uudestaan lääkärissä. Mä sain siitä tosin RFE, kun Borgstrom ei ollut pistänyt papereihin että olen sairastanut vesirokon ja siksi en ole saanut rokotetta, mutta Pabella taisi mennä AOS kopsutodistuksen kanssa puhtaasti läpi.

Onnittelut sulle vielä NOA2:sta!!!

Link to comment
Share on other sites

Mä en tarvinnut case nroa. Ja Borgströmillä kävin minäkin. Ja haastattelumaksustahan tuli mulle silloin (ohhoh, yli vuosi sitten! :o ) ohje, että konsulaattiin kuitti mukaan maksetusta maksusta haastatteluun mennessä. Mä kävin siis ihan vaan pankkikonttorissa, ja pyysin antamaan virallisen näköisen kuitin, jossa oli maksuviesti "yliselkokielellä" tahallaan, ja pankkkikonttorin leima, kun en luota siihen, että pelkkä printti riittää. Nettipankistahan saa pientä lisämaksua vastaan myös tulostetun kuitin maksusta, joten sitä voi harkita.

Maksu näyttää siltä, että eurosumma määrittyy NOA:n postituspäivän mukaisen valuuttakurssin mukaan sen perusteella, että meillä on kaikilla tainnut olla se summa raapustettuna käsin siihen meidän ohjepumaskaan. Mulla oli jotain €265 kieppeillä, mutta toi tosiaan riippuu konsulaatista, ja niiltä saa sen virallisen tiedon. Mä sain muistaakseni kuitin takaisin konsulaatista, mutta kannattaa ottaa itselle kopio.

Ja varmista, kun et paikkakuntatietosi perusteella taida Helsingissä asua, että muistavat myös sormenjäljet yms "pikkujutut" sitten konsulaatissa. Ne unohti ottaa multa ekalla käynnillä sormenjäljet, minkä takia jouduin takaisin. Tosin matkaa oli Helsinkiläisellä 20 min julkisilla, mutta toi kannattaa varmistaa, että kaikki tulee kerralla hoidettua, ettei tartte palata jonain toisena päivänä.

Ja jos välimatka on mitä on (en tiedä vieläkään varmasti, anteeksi), niin mun piti hakea henkilökohtaisesti se lääkärintodistus Eirasta, joten jos välimatka on ongelma, kysy siitä eka, ettei tule yllätyksiä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lääkärintarkastukseen tiistaina. Sovin että haen tulokset kun saavun haastatteluun myöhemmin.

Saako muuten passin takaisin lääkäriltä tarkastuksen jälkeen vai pitääkö jättää lääkärille?

Saat passin lääkäriltä tarkastuksen jälkeen. Ainoa paikka minne passi jätetään on suurlähetystö sitten kun menet haastatteluun, ja sen saat sitten postissa viisumi lisättynä.

Link to comment
Share on other sites

Mä tilasin nettipankista sen kuitin ja ainakin kelpasi silloin. Ja hain oman kirjekuoreni eli sen lääkärintodistuksen vasta samana päivänä kun lensin lopullisesti Usa:an (eli kuukauden myöhemmin) koska en halunnut reissata Pohjanmaalta Helsinkiin pelkästään noutamaan todistusta. Sovin vain siihen vastaanottoon (olin Borgströmillä) että pitävät kuoren tallessa.

Pyysin kopion itselleni siitä rokotustodistuksesta eli paperi DS-3025 (en koko lääkärintodistus nivaskasta) ja se mulla ainakin riitti ja meni läpi AOS:a anoessa. Eli kun menin hakemaan todistuksia sain sen lääkärintodistuskuoren jota ei saa itse avata + toisen kuoren jossa oli tämä kopio ja cd levyllä keuhkokuvat itselleni (en tiedä mitä niillä teen mutta kai ne kuului hintaan).

Tsemppiä loppurutistukseen! :)

Link to comment
Share on other sites

^ Mäkin hain oman todistukseni vasta pari kuukautta lääkärillä käynnin jälkeen, kun lensin sillon samalla viikolla kesäksi jenkkeihin. Sovin asiasta siinä lääkärikeskuksen respassa, ja hyvin olivat tallessa pitäneet.

Kuten Pabe sanoikin äsken, kannattaa muistaa pyytää itselle ylimääräinen kopsu todistuksesta: vaikkei se menis suoraan läpi kun haet AOS, niin se on silti suureksi avuksi jos täällä päässä joudutkin kipasee lekurilla. Kandee myös varmistaa että lääkäri pistää papereihin jotain joka rokotuksen kohdalle - mulla napsahti vesirokon kohdalla koska Borgström ei ollut pistänyt paperiin että olen sen sairastanut ja siksi ei ole rokotetta. Tsemiä viimesille metreille!!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Olemme suomalais-amerikkalaisen puolisoni kanssa anomassa minulle vaimon viisumia ja tällä hetkellä prosessi on siinä pisteessä, että lääkärintarkistus viisumia varten olisi näillä näkymin keskikesällä. Tuolloin kuitenkin lääkärit ovat hyvin luultavasti lomilla ja emme haluaisi lääkärikäynnin viivästyvän tuosta syystä. Osaako kukaan sanoa että voiko lääkärintarkastukseen mennä jo nyt? Entä mitkä ne ohjeet sinne on,ketkä lääkärit ovat, mitä pitää tietää etukäteen, mitä ottaa mukaan, mitä olla valmiina... Kiitos kovasti avusta jos joku viitsii vaivautua vastaamaan:)

Link to comment
Share on other sites

Juha Pekka koitan tarkistaa huomenna mitä ohjeet sanoo noista mun viisumipaperipinoista kun en nyt muista, ja nyt meinaa jo silmät mennä väkisin kiinni kun on myöhä. Itselläni on yhdistelmä hepatiitti rokote voimassa joten en tainnut niin tarkasti silloin lukea vaadittiinko niitä.

Vieras_S tarkoitatko siis K1 viisumia? Itse kävin toukokuussa lääkärintarkastuksesta juuri samaisesta syystä sillä osasin odottaa että haastatteluaika tulee minulle heinä-elokuulle. Muistaakseni tuo lääkärintarkastus on ainakin puoli vuotta voimassa jos ei ollut jopa kauemminkin. Korjatkaa muut jotka muistatte paremmin. Kun varaat ajan lääkärille he antavat ohjeet minne tulla ja mitä pitää olla mukana, eri lääkäreillä oli vähän erilaiset ohjeet sillä kysyin parista eri paikasta. Ainakin passi piti olla mukana ja rokotustodistukset. Borgströmille kelpasi kansainvälinen rokotuskortti kun taas toisessa paikassa vaadittiin terveyskeskuksen arkistoista kopiot lapsuusajan rokotekorteista. Tämän hetken hyväksytyt lääkärit löytyvät konsulaatin nettisivuilta.

Link to comment
Share on other sites

Juha Pekka, mä kävin hakemassa B-hepatiitin. Havrix eli A-hepa mulla oli valmiiksi. Hain siis kaikki rokotukset hyvissä ajoin NOA2 odotellessa ja sain ne suureksi osaksi vielä työnantajan piikkiin.

Yleisesti ottaen käsittääkseni USCIS-saitilta löytyvät tiedot ovat ne, joita kannattaa noudattaa jos tuntuu että löytyy ristiriitaista tietoa (näin ainakin muistelen että VisaJourney-saitilla neuvottiin, jos esim. konsulaatti sanoo jotain ja USCIS jotain muuta). Rokotusjuttuja löytyypi täältä.

Vieras_S_, täällä on tietoa lääkäreistä, tää lista vaikuttaa olevan ajan tasalla vaikka onkin vuoden vanha (ei ole enää sitä Karinia joka oli listalla puoltoista vuotta sitten). Kuten Pabe sanoikin, kun soittaa varatakseen ajan niin neuvovat mitä pitää tehdä ja mitä tuoda. Borgströn tuntuu olevan "helpompi" tarkastuksessaan kuin Helle, varsinkin jos ei ole tarjota rokotuksista kun rokotuskortti ja on muutellut paljon. Lääkärintarkastus on voimassa vuoden.

Link to comment
Share on other sites

Borgström ei vaatinut kuin MPR, polio ja tetanus rokotteet. Rokotteet ei saaneet olla yli 10 vuotta vanhoja, huomasin pari päivää tarkastuksen jälkeen että viimeisen MPR rokotteen olen saanut 1987! Eirasta yritän selvittää pitääkö ottaa tehoste täällä työterveydenhoitajalla.

Tänään saapui yllättäen packet 3. Nopeaa lähtenyt kulkeen noa 2 jälkeen :)

Link to comment
Share on other sites

^Onnea kolmospaketin saamisesta siis! Mulle tuli semmoinen tunne noita seuratessa, että kunhan lähetystö saa noi paperit, homma nytkähtää tehokkaasti eteenpäin, kun taas USCIS:n päässä on vaan niin hirveän paljon enemmän hakemuksia. En muista maahanmuuttotilastoja, mutta kun ne hyväksyy yli miljoona hakemusta erilaisia maahanmuutto- ja pakolaisstatuksia vuodessa, pistää miettimään, moniko saa hylsyjä...

Vieras S, jos olette jo naimisissa, hakemus on erilainen kuin meillä muilla, mutta lääkärintarkastusprosessin pitäisi olla suht samanlainen. Eli lääkärissä voi käydä. Adjustment of Status-hakemuksia jättäessä taisi olla se vuosi lääkärintarkastuksesta takarajana, ennen kun tarvitsee täyden uuden lääkärintarkastuksen. Jos tiedätte, että noin kuukauden, parin sisällä on tarkoitus käydä lääkärintarkastuksessa muutenkin, menkää ihmeessä hoitamaan ennen lääkärien lomarupeamaa tuo.

Link to comment
Share on other sites

Joo, jos tarvitsee tehda AOS, kannattaa pistaa se menemaan ennen kuin on 12 kk kulunut siita laakarin tarkastuksesta niin saastyy muutama satanen.

MMR:sta (joka jostain kasittamattomasta syysta "kaantyy" MPR:ksi suomessa) ei tarvitse mitaan 10 vuoden tehosteita. Jos ne on kerran tokitty suhun, se riittaa. Jos on mitaan rokotteita mihin tarvii myohemmin kuin laakarintodistuksen yhteydessa lyoda mitaan tehosteita, niitakaan et tartte jos teet AOS:n tuon 12 kk kuluessa.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...