Jump to content
Naimisiin.info

Alkoholia vai ei ? ( helluntailaiset appivanhemmat )


Morsian_88

Recommended Posts

Siinäpä se kysymys tulikin. Oma sukuni ja ystäväpiirini on alkoholin perään ja varmaan ihmettelisikin jos viinaksia ei ole :D itse myös olen sitä mieltä, että ei kuivin suin olla ! Kuin myös mies ajattelee näin. Ainoa ongelma tässä on mieheni isä, erittäin vanhanaikainen hellari joka ei missään muodossa hyväksy alkoholia.. Ei edes ruoan kanssa lasillista ! Meidän juhlat, meidän tavat, mutta ei olisi kiva suututtaa miehen isää. Hän osaa olla niin hankala ! Mitäs te tekisitte ? :)

Link to comment
Share on other sites

^ miten miehesi suvun muissa juhlissa toimitaan/on toimittu? Kuinka läheiset välit teillä on isään? Eikö asiaa voisi ratkaista vain juttelemalla isän kanssa etukäteen?

 

Tarjoaisin ruuan kanssa omien suunnitelmien mukaan, miettisi vain isän istumapaikan (seurueen) ja pitäisi huolen ettei tarjoilijat tyrkytä viiniä/aveccia tms. hänelle.

Jos tarkoituksena on tarjoilla esim. boolia myöhemmin illalla, niin isälle (tai hänen seuralaiselle, äiti?) voisi vihjata siitä, niin että voi itse päättää haluaako poistua silloin. Ja jos hän haluaisi esim. nähdä tietyt ohjelmanumerot ennen boolien esiintuomista ja poistua sitten, niin voisihan sitä aikataulua muuttaa.

 

Mitä tarkoitit sillä, että hän osaa olla hankala? Onko juhlassa odotettavissa jotain tuomiopäivän saarnaa viiniä juoville?

Link to comment
Share on other sites

Ei kai ne yhden miehen juhlat kuitenkaan ole? ^ samoilla ajatuksilla tipzillan kanssa.

Hankala tilanne kyllä kieltämättä. Ei kuitenkaan kiva jos osa vieraista juhlissa mököttää.

Tiedän pari "hellaria" myös, mutta he eivät kyllä liiemmin paheksu kuitenkaan toisten juomista, jättävät vain itse ottamatta.

Link to comment
Share on other sites

Todellakin saarna olisi tiedossa.. :D Hyvin voisin kuvitella, että jopa välit voisi mennä poikki joksikin aikaa... Miehen veljen häissä ei ollut alkoholitarjoilua, paikassa oli kyllä a-oikeudet. Kukaan ei kuitenkaan ottanut mitään. Melkein paras on jos he vaan lähtisivät ajoissa kotiin :) ja laittaisi sitten vasta boolit esille :) mökötystä kun ei kukaan halua katsella :)

Tää on jotenkin niin hankalaa.. Näiden uskovaisten edessä ei vissiin saisi edes tanssia, sekin kun on syntiä..

Link to comment
Share on other sites

Meillä ei ihan samanlaista tilannetta (ei hellari), mutta miehen isä on jyrkästi alkoholia vastaan. Aiomme kuitenkin tarjota viinit ruuan kera ja illalla sitten boolit (booliin maltilliset prosentit) ja sitten alkoholittoman boolin. Voi ehkä jotain pientä jälkeenpäin nillittää, mutta en usko että välit menee poikki. Itse mietin myös olut/siideri tarjoilua, mutta näillä näkymin se jää sitten pois ja boolit on tilalla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minullakin on "hankala" isä, joten tiedän miltä tuntuu, kun haluaisi välttää riidat ja mökötykset. Se, että kaikki viihtyisivät juhlissa on tietenkin tärkeää. Häät ovat teidän ja teillä on oikeus tehdä niistä teidän näköiset. Kohteliasta on kuitenkin ottaa huomioon vieraat ja tämä appiukko. 

 

Keskustelu etukäteen on varmasti se paras ratkaisu. Vaikka kritiikkiä vastaan tulisikin, olisi appiukolla kuitenkin aikaa tottua ajatukseen. Tuo ehdotus kuulostaa hyvältä, että boolin toisi vähän myöhemmin ja ehdottaisi appivanhemmille, että ovat vapaita poistumaan sitä ennen, elleivät mitenkään sulata alkoholin tarjoilua. Kannattaa kertoa appiukolle, että kunnioitat hänen näkemystään alkoholista, vaikka olettekin päättäneet sitä häissänne tarjota. 

 

Minä olen myös hellari ja ajattelen niin, ettei kellään ole oikeutta tuomaroida toisten valintoja, vaikka itse olisikin eri mieltä. Mikäli appiukko rupeaa paasaamaan, voi hänelle sanoa, että se, joka meistä on synnitön, heittäköön sen ensimmäisen kiven. Ei syyttely ja tuomitseminen ketään ainakaan synnittömäksi saa. Sen sijaan voisi rakastaa lähimmäisiä sellaisinaan, puolin ja toisin.

 

Minä ainakin herkästi olen omalle isälleni "uhonnut", että teen just niin kuin itse haluan, sanoi hän mitä sanoi. Uhoon ja hyökkäykseen vastataan kuitenkin samalla mitalla. Toisinaan olen sitten hoksannut olla "ovela" ja osoittaa kunnioitusta isääni ja hänen mielipiteitään kohtaan. Silloin hänen on ollut lopulta kunnioittavan keskustelun jälkeen myöntyä minun tahtooni. :)

 

Tsemppiä teidän valintoihin! 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Minullakin on hieman samankaltaista ongelmaa.. Kaikki (eli tätini, setäni, serkkuni jne.) isäni puolen sukulaiset ovat hyvin uskovaisia ihmisiä, ja he saattavat lähteä juhlista pois, jos siellä tarjoillaan alkoholia. Isosiskoni häät olivat aikoinaan alkoholittomat, mutta samaiset sukulaiset lähtivät pois heti, kun alettiin tanssia. Vaikka en halua sellaisia juhlia, joissa kaikki vieraat ovat aivan tuhannen tuiterissa, toivoisin kuitenkin, että voitaisiin juoda alkumaljat ja sivistyneesti viiniä ruoan kanssa. Jos nämä sukulaiset kutsutaan, alkoholia ei voitane tarjoilla. Jos sukulaisia ei kuitenkaan kutsuta, minun puoleltani ei jää oikein ketään kutsuttavaa (äitini puolen sukua ei käytännössä ole). En haluaisi sellaisiakaan häitä, että siellä on vain minun lähipiirini (kymmenisen henkilöä) ja sitten sulhon puolelta kaikki tädit ja sedät (nelisenkymmentä henkilöä). Ja jos sulhonkaan puolelta ei kutsuta ketään muuta kuin lähipiiri, häämme kuivuvat kasaan alle parinkymmenen hengen kemuiksi, jolloin tunnelma on "melko" jäykkä (tämä koettu kihlajaisissa, suuremmalla porukalla olisi enemmän puhuttavaa ja juhlat tuntuisivat häiltä, eivät kihlajaisten toisinnolta). Apua, miten tilanteen voisi ratkaista?  :girl_impossible: Sukuaan kun ei voi valita..

 

Morsian_88, teidän tilanteessa voisi tosiaan tarjoilla alkoholia sitten, kun isä on poistunut paikalta. Vai voisikohan isän kanssa keskustella etukäteen, kuten Tipzillakin ehdotti? Hyväksyisiköhän isä alkoholin, jos hänen kanssaan on juteltu ja asiaa "pehmennelty" etukäteen? Vähän kurja ja hankala tilanne kuitenkin, tsemppiä ja sympatiaa teille!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

meilläkin on molempien puolelta hyvin uskovaisia vieraita tulossa, jotka eivät tanssia/musiikkia/alkoholia hyväksy. Siksi ilmoitamme jo kutsussa nätisti että illan tullen tälläistä on tulossa, jolloin se ei tule yllätyksenä, ja heille annetaan ihan lupa poistua siinä vaiheessa. se on toiminut oikein hyvin tutuillanikin. 

Link to comment
Share on other sites

Hei ! Olinkin jo unohtanut tän aloituksen :)

Sulhon isä on niiiiin jääräpää, omien mielipiteiden mies että keskustelu yhdestäkin alkumaljasta tulee olemaan melkoinen show ! :D

Katsotaan nyt kuinka käy. Olisi kiva tarjota vieraille viiniä ruoankin kanssa, vaikka itse en ole viini-ihminen yhtään :)

Meillä on häät vasta 2/15, että aikaa on vielä ! :) Tuun tänne kertomaan sitten, et miten appiukko suhtautui alkoholi juttuun :D kun vaan joskus uskallamme kertoa hänelle xD

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kirjoitinkin jo tuohon toiseen viestiketjuun, mutta kirjoitan nyt saman tänne, kun löysin tämän ketjun joka on hyvin lähellä omaani. Eli saman tyyppinen tilanne täällä edessä ensi kesänä. Meillä vihkimiseen kutsutaan kaikki häävieraat, jonka jälkeen "virallinen osuus", ruokailu ja kahvit juhlapaikalla. Tarkoitus olisi jatkaa iltaa samassa paikassa ystävien ja niiden sukulaisten kesken, ketkä sietävät bändiä, tanssimista ja alkoholinkäyttöä.  :lol:  Eli uskovaisten sukulaisten haluttaisiin lähtevän kahvittelun jälkeen. Miten ihmeessä kirjoittaa tämä asia kutsuun, niille sukulaisille, joiden halutaan lähtevän ennen iltabileitä?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ite oon 20 v hellari, ja voisin kuvitella olevani häissä joissa alkoholia. :) Kuhan on tarjolla muutakin ruokajuomaa niin ihan ok, ja kuvittelisin viihtyväni kuhan porukka ottaa kohtuudella. :D (Oon ollu alaikänen viime häis jos alkoholia)

 

Ymmärrän hyvin et toi tilanne on hankala, n. 60-70 luvun nähneet on vanhoillisempia. :l Itteäkin joskus ärsyttää et toiset rupee syytteleen toisia juomisesta, tanssimisesta yms.. Ja toisten tuomitseminen ei oo todellakaan Raamatun ohjeiden mukasta. Matteuksen evankeliumi 7 jae 1-2
"7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
7:2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan." Ihan Jeesuksen omasta suusta! :D Laitoin siis tuomit hakukenttään Koivuniemen raamattuhaus, siel on muitakin sopivia, esim. Room. 2:1, Jaakob 4:11, elikkä nämä Paavalin sanelemana. Se et ite omasta vapaasta tahdosta tahtoo elää jotenkin eri tavalla ei oikeuta tuomitsemaan muita ihmisiä, jotka elää eri tavalla. Monesti ihmisil on omatunto niin kuosissaan et tietää tehneensä väärin, miks sitten pitäis viel sen päälle mollata?

 

Kannattaa koittaa puhua ja silleen rauhallisesti ja ettei oma ärsyyntyminen näy, niin mie teen omien uskovaisten vanhempieni ja isovanhempieni kohdalla. :D Tsemppiä sulle, kyllä siun appiukon pitäis ymmärtää et juhlat on päähenkilöittensä näköiset. :)

 

Mulla päinvastanen tilanne kun pidetään tipattomat niin osa sukulaisista voi sen takia ärsyyntyä, jättäkööt tulematta tai lähtekööt kesken sitten jos ärsyttää. :o

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä on tulossa häät, joissa mun suku on hellareita ja miehen suku pääasiassa ateisteja. Muutama taitaa kuulua kirkkoon, mutta lähinnä tavan vuoksi. Miehen suvussa ei juuri lapsia ole, mun sisaruksilla  yhteensä kuusi. Meillä lähtee kahdenlaiset kutsut, mun sukulaisille ilmoitus "Jatkamme juhlia yömyöhään kaveriporukalla" ja miehen suvulle ja kavereille ilmoitus "Häät juhlitaan perheen pienempien ehdoilla. Juominen ja omat pullot eivät ole suotavia ennen iltajuhlien alkamista". Tekstien asettelu täytyy vielä miettiä tarkemmin, mutta ajatus tuli selväksi. Alkumaljat meillä kyllä on, mutta tietenkin myös alkoholittomat versiot on tarjolla. Täytyy vähän soveltaa, tulee huomioitua arvomaailmat ja se, ettei mun perheen lapset ole juomista tottunut näkemään. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...