Guest siipileikki

Syksyisistä lehdistä koristeita?? Kuvia?

13 viestiä aiheessa

Eli millaisia ideoita ja kokemuksia on syksyisten lehtien käyttämisestä koristeena? Itse olen nyt aloittanut lehtien keräämisoperaation. Osan kuivatan vapaasti, osan litteiksi kirjan välissä. Millaisia ideoita aiheesta? Olen miettinyt mm.

 -kutsuihin

 -pöydälle koristeeksi

 -seinille koristeiksi,

 mutta tarkemmin en ole asiaa enkä asettelua vielä miettinyt.

 Huom! Nimenomaan aidsot, luonnosta kerätyt lehdet kiinnostavat, eli ei paperista tms. leikattuja lehden muotoisia koristeita. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla ei nyt ole kuvia tarjota, mutta samanlaista koristelua olen minäkin suunnitellut. Ajattelin tehdä jonkinlaista "nauhaa" kulkemaan pöydille, inspiraation sain Tiimarista, siellä on tänä syksynä monenlaisia muovisia ja metallisia koristenauhoja. Olivat kyllä niin muovisen näköisiä että paremmat saa itse tehden! Ajattelin rullata lehtiä rautalankaan (siis sellainen käärö joita olisi pitkin matkaa siellä täällä) ja antaa kuivua, samaan nauhaan voisi laittaa jotenkin kiinni ihan vapaasti kuivaneita lehtiä ja ehkä käpyjä, pähkinöitä tai anista. Mitään en ajatellut suoranaisesti lävistää vaan taivutella rautalangan ympärille niin että pysyy nauhassa mukana.

Monenlaisia kransseja pystyy myös tekemään, ja niitähän voi laittaa vaikka pöydällekin esim. niin että kynttilä on siellä sisällä. Tässä vaan täytyy muistaa että se liekki ei saa olla lähellä kranssia, eli ei todellakaan sovi tuikkukynttilöille! Tuskin kukaan haluaa palolaitoksen poikia häihinsä "kuokkimaan"!  ;)

Tässä varmaan syksyn edetessä tulee enemmänkin inspiroiduttua luonnosta, sitten lisää ja ehkä jotain menee niin pitkälle tuotantoon että saa omia kuviakin laitettua  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täältä Turusta ainakin löytyy kastanjoita, joita voi hyvin kuivata koristeeksi (sopivat myös lasipurkkeja täyttämään). Kaikenlaisia oksia voi tietty myös kuivata ja halutessaan esim. spreijata, osan voi kuivata marjoineenkin (pihlaja ym.). Poimimiseen täytyy tietty kysyä lupa, jos ei "omia" puita ole...

Tässä vielä yksi linkki, jonka löysin taannoin, jospa siitä sais inspistä. :) Eli "näin teet ruusuja vaahteranlehdistä".

Ruusuja vaahteranlehdistä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

apua, en saa linkkiä auki!!!

onko linkki toiminnallinen vai johtuneeko tän työpaikan palomuureista ja "kieeltyistä alueista"?

kuulostaa TODELLA ihanalta idealta. voisitko vaikka kirjoittaa tuon osoitteen ihan erikseenkin... KIITOS!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos aikoo tehdä kuivatuista lehdistä jotain tai vaikkapa vaan levittää niitä pöydille, niin miten pitkään täytyy antaa lehtien kuivua painossa? Eli koska alkaa kerätä lehtiä jne. jotta saisi mahdollisimman värikkäitä syyshäihin..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos kuivattaa jossain painon alla sanomalehtien välissä niin kyllä siihen ainakin kaksi viikkoa tarvii varata. Jos siis haluaa että ne on sileitä, kuivia ja kauniita juhlissa. Ohuemmat lehdet tietty valmistuu nopeammin. Niitä sanomalehtiä muuten kannattaa vaihtaa melko usein että homma toimii.

Tässäkin on yksi mielestäni käyttökelpoinen idea vaikkakaan ei aitoja.

On olemassa myös syksyn lehtien värisiä eli oransseja ja keltaisen sävyjä jne:

http://www.kalevantuli.net/kynttilat_8.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Inko kenelläkään tietoa vaahteralehtien silittämisestä? Siis ihan oikealla silitysraudalla. Olen kuullut, että sillä saatu kauniita sileitä lehtiä pöytäkoristeeksi. Kokemuksia vai onkohan tämä osastoa älä kokeile tätä kotona (tai ainakaan laske pelkästään tämän varaan...)?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jossain tällä foorumilla on ketju, missä ihmiset kertovat kokemuksiaan vaahteranlehtien silityksestä... Mutta nyt en millään löydä sitä ketjua! :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yksissä syyshäissä oli toteutettu somistus luonnollisilla lehdillä.

Minusta kiva idea oli ollut käyttää lehtiä kattauksessa yhdessä menun, ohjelman ja paikkakortin kanssa. Valitettavasti kuvaa ei ole näyttää, mutta tosi kivalta näytti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos tiedosta Linda V, täytyy sitten yrittää kahlata näitä keskusteluja läpi. Onneksi tässä on vielä syksyyn aikaa että kerkeää selata näitä ketjuja läpi :) Ja Napsuu, itekin ajattelin että niistä tulis tosi kauniit (ja edulliset) koristelut häihin. Ja olis vähän erilaista kesähäiden jälkeen! Noh niin tai näin, ideaa tulen ehdottomasti työstämään että täytyy tänne tulla kuvia sitten lataamaan omien syyshäiden jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään