Jump to content
Naimisiin.info

Vanhempien apu häiden kustannuksissa


Sarkkis

Recommended Posts

Olemme kummatkin opiskelijoita eikä meillä luonnollisestikaan ole kovin suurta hääbudjettia säästettynä.

 

Ajateltiin että jos meidän vanhemmat pystyisivät kustantamaan ruokailun yhdessä, saisimme kaikki muut hankittua itse ilman ongelmia. Pyysimme summaa x. Minun vanhempani suostuivat heti ilomieiln apuun pyydetyllä summalla

 

Kun puolisoni kysyi samaa äidiltään, ensimmäiseksi anoppi kysyi miksi edes menemme vielä naimisiin ja kysyi pojaltaan onko hän edes valmis menemään naimisiin? Toiseksi ilmoitti ettei aio auttaa eurollakaan, ja vielä päälle sanoi että lainaa emme saa häitä varten ottaa.

 

Appi oli myös näreissään, mutta myöntyi sen verran että auttaa sen minkä mahdollista. Ei kuitenkaan pyytämällämme summalla vaan osalla siitä. Hän kuitenkin oletti että koko suku on sitten myös kutsuttava paikalle jos kustannuksissa autetaan. (Hänen puolen suku on todella iso ja läheinen jo lähisukulaisista joiden kanssa ollaan tekemisissä tulee kymmeniä henkilöitä, tähän päälle vielä minun sukuni ja anopin puolen suku). Lisäksi appi sanoi että ei saada kutsua kavereita kun se tulee niin kalliiksi vaan sukulaiset.

 

Olen tosi loukkaantunut appivanhemmilleni, varsinkin anopille. Molemmat heistä on akateemisesti koulutettuja ja hyväpalkkaisessa työssä. Eikä pikkurahasta ole koskaan ollut puute, sitä on aikaisemmin annettu satoja euroja kerrallaan, kunhan rahat ovat menneet sellaiseen mihin he haluavat. Sovittiin puolisoni kanssa reilu vuosi sitten että enää ei oteta yhtään rahaa hänen vanhemmiltaan koska pärjätään ilmankin. Nyt kun apua pyydämme, sitä ei missään nimessä haluta antaa.

 

Olen sitä mieltä ettei heidän tietenkään täydy osallistua meidän häihimme osallistua jos eivät halua. Jos pystyisimme todellakin maksaisimme häämme kokonaan itse, se vaan ei ole niin helppoa opiskelijana. Minua kuitenkin loukkaa heidän asenteensa suuresti, pakosti ajattelen että en ole heidän mielestään sopiva puoliso kun noin häitä vastustavat (varinkin anoppi). Mielestäni olisi voinut edes kohteliaasti sanoa etteivät aio avustaa ja tarjota vaikka muuta apua kun hyökätä noin koko ajatusta vastaan. 

 

Tuntuu pahalta että minun vanhempani auttavat mielellään ja ovat onnellisia kun menemme naimisiin mutta appivanhemmat vaan tulevat valmiille juhlille ilman mitään panostusta. Sama homma tulevien ristiäisten kanssa, omat vanhempani auttavat (eivät tosin rahallisesti, mutta juhlat järjestetään heidän kotonaan) ja appivanhemmat vaan tulevat paikalle. Ei puhettakaan että auttaisivat missään, mutta tilasivat kyllä päivän milloin lapsenlapsen ristiäiset voi järjestää niin että heille sopii.

 

Fiilikset näiden keskusteluiden jälkeen, (kärjistäen) rahaa ei anneta, kaikki sukulaiset on kutsuttava ja pankista emme missään nimessä saa ottaa lainaa.

 

No lainan me nyt joka tapauksessa joudumme ottamaan, naimisiin mennään vain ja ainoastaan kerran ja haluamme että päivä on täydellinen. Säästetään toki kaikki mitä ikinä vaan saadaan kasaan ennen sitä jotta laina on mahdollisimman pieni. Onneksi valmistumme heti häiden jälkeen joten takaisinmaksun kanssa ei pitäisi olla ongelmia.

 

Mitä olette mieltä appivanhempien käyttäytymisestä, miten itse reagoisitte tähän? 

 

Tulipas vuodatus :D

Muokattu: , käyttäjä: Sarkkis
Link to comment
Share on other sites

Onhan tuollainen arvostelu ja määräily tottakai ikävää ja aiheuttaa pahaa mieltä,mutta toisaalta ei heillä varsinaisesti ole mitään velvollisuutta osallistua häiden kustannuksiin,oli rahatilanne heillä taikka teillä mikä hyvänsä.Pyytämänne summa on mun mielestä vieläpä aika iso,voi vähän nostaa karvat pystyyn jos olette tuon summan lyöneet tiskiin että tämä pitäisi nyt saada.Ehkäpä olisi ollut lopputuloksen kannalta parempi jättää summa mainitsematta ja kertoa että rahallinen apu olisi tervetullutta sikäli kun auttaa haluaa ja pystyy.Kuvailemasi perusteella kieltäytyminen ei taida kuitenkaan mitenkään liittyä rahaan vaan taustalla on jotain muuta.Jospa keskustelisitte vielä appivanhempien kanssa että mistä kiikastaa?Ja sitten vielä,oli maksumiehenä kuka hyvänsä niin ne on TEIDÄN häät,toki on hyvä jossain määrin kunnioittaa vanhempien toiveita mutta viime kädessä te itse päätätte ketä kutsutte,otatteko lainaa ja millaiset häät haluatte!

Link to comment
Share on other sites

Tiudelta tulikin jo hyviä pointteja, komppaan erityisesti sitä, että heillä ei ole mitään velvollisuutta auttaa, jos eivät halua (mutta jos eivät auta, ei silloin ole MITÄÄN nokan koputtamista vieraslistaan tmv. Törkeää sanoa, että kavereita ei SAA kutsua, ettehän mitään lapsia enää ole). En tiedä miten rahaa pyysitte, mutta en ihmettele myöskään, että on karvat nousseet pystyyn. Pyytämänne summa on minustakin todella suuri! Varsinkin, kun ottaa huomioon kertomasi siitä, että sinä olet säästänyt SINUN pukuusi 1500e.

 

(Siis, että pukuun kyllä on heittää 1500e (joka on IMO puvusta tosi paljon), muusta viis, vanhemmat saa maksaa isoimman erän eli ruuan 4000e ja itse aiotte säästää ehkä 1500-3000e. Minusta avustuksen summan pitäisi olla suhteuttuna omiin varoihin ja omaan osuuteen, eihän pankkikaan anna asuntolainaa ellei ole käsirahaa. Toisaalta taas, olen ehkä liian subjektiivinen, sillä häät maksetaan itse.)

 

Vaikka miehen vanhemmat olisivat hyvätuloisia se ei tarkoita, että heille 2000e on pieni summa. Rahanarvo on tässä tilanteessa varmaankin heille eri kuin teille. Luulisin näin tuon perusteella, että kun sulhosi oli paria tonnia pyytänyt, niin kysytty, että onko pakko mennä naimisiin vielä silloin. Mutta appiksille ei kuulu sinänsä pätkääkään, otatatteko lainaa vai ette -eipä sitä tarvitse heille edes kertoa! ;)

 

Itsekin kannustaisin vielä juttelemaan miehen vanhempien kanssa, tilanteessa (kertomasi myös ristiäisistä) on ainekset appis-ongelmiin pidemmällä suunnittelussa (määräily, epäily teidän suhteesta jne.), joten miettikää, haluatteko heitä olleenkaan mukaan järjestämiseen?

Link to comment
Share on other sites

Niin siis haluan vielä sanoa että, minä en missään nimessä oleta että he mitään maksaisivat jos eivät itse halua! Kenelläkään ei ole velvollisuutta toisen häitä maksaa! Se mikä minua harmittaa on heidän asenteensa, tähän koko asiaan. Kuten sanon jos pystyisimme ilman muuta maksaisimme häät itse, meitä ei haittaa ottaa lainaa koska kummallakin on jo hyvät työpaikat tiedossa heti valmistumisen jälkeen ja puolisoni pääsee jo työelämään kokopäiväisesti jo ennen häitä.

 

 

Itse ajattelen niin että tuo pyydetty summa  pariskunnalle ei voi olla suuri summa kun ovat antaneet satoja euroja per/kuukausi aikaisemmin opiskellessa. Eli periaatteessa jos antaisivat vielä ja laittaisimme ne rahat säästöön niin puolessa vuodessa tuo summa olisi säästetty. Nyt häihin on vielä aikaa reilusti yli vuosi. No ei sillä väliä en enää edes halua heiltä rahaa! Paha mieli tulisi jos tämän jälkeen antaisivat mitään kun asenne on tuo.

 

 

 

Lisäksi kaksi läheistä sukulaistani ovat todella onnellisia puolestamme ja sanoivat heti että haluavat ehdottomasti auttaa häiden kustannuksista. Lähes kaikki lähisukulaiseni ovat ehdottaneet jotain missä voisivat auttaa. JOko rahallisesti tai muuten.

 

 

Eli nyt kaikki avustus mitä saamme on minun vanhemmiltani rahaa ja lisäksi mitä sukulaiset haluavat auttaa rahallisesti tai muuten.

 

 

 

Appi ja Anoppi olisivat esimerkiksi minun mielestäni voineet sanoa että emme pysty auttamaan rahallisesti (vaikka tämä ei kyllä ole totta) mutta osallistumme mielellämme muuhun tekemiseen. Tai edes he olisivat voineet olla onnellisia meidän puolesta että menemme naimisiin. Minusta tuntuu että kyse on vain siitä etteivät he pidä minusta, ja vaikka pystyisivät auttamaan aivan varmasti, niin eivät auta koska eivät halua että heidän poikansa menee naimisiin minun kanssani. Musta kyllä tuntuu nyt siltä että parasta kun pysyvät vaan poissa rahallisesti ja muutenkin. He eivät halua auttaa enkä mä ainakaan heidän apua enää halua missään muodossa joten paras näin! 

 

 

Onko sitten törkeää häissä kiittää vain omia sukulaisiani ja mahdollisesti antaa jotain muistamisia heille siitä hyvästä että häät saatiin järjestettyä ja jättää kiitokset sanomatta appivanhemmille jotka ovat koko häitä vastaan? 

Muokattu: , käyttäjä: Sarkkis
Link to comment
Share on other sites

Tiudelta tulikin jo hyviä pointteja, komppaan erityisesti sitä, että heillä ei ole mitään velvollisuutta auttaa, jos eivät halua (mutta jos eivät auta, ei silloin ole MITÄÄN nokan koputtamista vieraslistaan tmv. Törkeää sanoa, että kavereita ei SAA kutsua, ettehän mitään lapsia enää ole). En tiedä miten rahaa pyysitte, mutta en ihmettele myöskään, että on karvat nousseet pystyyn. Pyytämänne summa on minustakin todella suuri! Varsinkin, kun ottaa huomioon kertomasi siitä, että sinä olet säästänyt SINUN pukuusi 1500e.

 

(Siis, että pukuun kyllä on heittää 1500e (joka on IMO puvusta tosi paljon), muusta viis, vanhemmat saa maksaa isoimman erän eli ruuan 4000e ja itse aiotte säästää ehkä 1500-3000e. Minusta avustuksen summan pitäisi olla suhteuttuna omiin varoihin ja omaan osuuteen, eihän pankkikaan anna asuntolainaa ellei ole käsirahaa. Toisaalta taas, olen ehkä liian subjektiivinen, sillä häät maksetaan itse.)

 

Vaikka miehen vanhemmat olisivat hyvätuloisia se ei tarkoita, että heille 2000e on pieni summa. Rahanarvo on tässä tilanteessa varmaankin heille eri kuin teille. Luulisin näin tuon perusteella, että kun sulhosi oli paria tonnia pyytänyt, niin kysytty, että onko pakko mennä naimisiin vielä silloin. Mutta appiksille ei kuulu sinänsä pätkääkään, otatatteko lainaa vai ette -eipä sitä tarvitse heille edes kertoa! ;)

 

Itsekin kannustaisin vielä juttelemaan miehen vanhempien kanssa, tilanteessa (kertomasi myös ristiäisistä) on ainekset appis-ongelmiin pidemmällä suunnittelussa (määräily, epäily teidän suhteesta jne.), joten miettikää, haluatteko heitä olleenkaan mukaan järjestämiseen?

 

Pitää vielä sanoa että mielestäni ei ole mitään pahaa siinä että olen säästänyt oman hääpukuni jo ennen kun mistään häistä on ollut puhe. Minun haaveeni on aina ollut ihana prinsessapuku hääpäivänäni enkä siitä halua tinkiä. Tuo summa oli siis jo kasassa kun hääpäivä sovittiin n. 2 viikkoa sitten jos oikein muistan. Se että olen omatoimisesti säästänyt ennen kun häistä on ollut tietoakaan hääpukuun ei tarkoita ettäkö ajattelisin viis muista tai muiden rahoista. Päinvastoin. 

 

Olen mielestäni tehnyt ihan oikein jos haluan noin paljon hääpukuun laittaa niin sillon en voi olettaa että sulho säästää ja vanhemmat säästää kaikkeen ja minä säästän vain hääpukuuni. Ei. Juuri siksi tämän summan olen säästänyt jo aijemmin ilman että olen siitä kenellekkään maininnut erikseen että summa on juuri hääpukua varten. Nyt kun hääpäivä on sovittu ja aloitamme säästämisen, säästämme sulhon kanssa tasapuolisesti kaikkeen muuhun. 

Link to comment
Share on other sites

Onpa sinulla ihanan kuuloinen suku, olet onnentyttö! :)

Heitä tahtoo tietysti kiittää ja kiitokset ovat paikallaankin, mutta tilanne on hankala, saat valita sanasi hyvin tarkasti, jos aiot juhlassa kiittää heitä ja jättää appikset kokonaan pois.. Noin yleisen sovun kannalta olisi varmaan parempi olla nolaamatta/haukkumatta appiksia (tai paljastamatta totuutta, kuka asiaa miltäkin kannalta katsoo) juhlassa, se voi aiheuttaa vain lisää närää, katkeruutta ja ongelmia sekä appisten kanssa että muiden sen puolen sukulaisten kanssa. Mutta asiaa kerkeätte miettimään vielä "pari" kertaa ;) Tietysti on outoa, että 300e/kk on voitu antaa POJALLE (eikö niin), mutta TEILLE ei voi antaa siitä puolen vuoden satsia, jos kerta ette enää vuoteen ole ottaneet rahaa -ehkä olisi kannattanut :D

 

Kannattaa tosiaan tehdä budjetti (tuolla pääsivun puolella on esim. hyvä exceli) ja sitten alkaa miettimään, paljonko oikeasti tarvitsisitte. Jos viinakset haetaan Tallinnasta ja vielä ilmaiseksi, säästätte todella pitkän pennin! Ja esim. 4000e saa vähintään 130 hengelle menut, eli ehkä ette tarvitsi niinkään paljoa "ruokarahaa"? Dokumentaariseen kuvaukseen voi mennä 1500 euroakin, joten siinäkin säästätte huimasti ;) Foorumilla on todella paljon hyviä säästövinkkejä myös :) Ei kivojen unelmahäiden tarvitse maksaa mansikoita ;)

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla
Link to comment
Share on other sites

Ja mitä tuohon pukuasiaan tulee, niin jokainen tyylillään! Tietysti saat käyttää omat rahasi juuri siihen, mitä haluat, en sitä tarkoittanutkaan :)

Kuten sanoin 1500e on minusta kallis mekko. Minulle  1500 eurolla olisi (ko taloustilanteessa) "parempiakin" käyttökohteita (esim. pari extravierasta, parempi bändi jne.) kuin pari tuntia päällä oleva design-mekko, KUN ihania hääpukuja saa esim. 500-800 eurollakin tai paljon alle esim. alesta tai kerran käytettynä. Lähtökohtani puvun hankinnassa siis on, että ihanaa ja minun THE DRESSiä etsitään, mutta hintatietoisesti ja "korvat ja silmät auki".

Link to comment
Share on other sites

Joo siis mustakin nimenomaa on outoa tässä on se että sitä rahaa kyllä löytyy jos se raha vaan menee siihen mihin he haluavat. Siis normaali avustus koulunohella aikaisemmin on ollut se satoja euroja per kuukausi ilman että on pitänyt kysyä tai pyytää. Ovat maksaneet lisäksi kännykkälaskun, autonvakuutukset sun muut autojutut joskus. Kaikista naurettavinta on että jopa ovat kustantaneet monella sadalla eurolla bailaus reissuja. Mutta häihin eivät voi antaa euroakaan, siis rahasta ei todellakaan ole kyse.

 

 

En voi siis kertakaikkiaan ymmärtää tätä sulhon puolen sukua. Jos suoraan sanon oon pakottanut tuon puolison siihen ettei ota enää rahaa heiltä. Koska aina on sitten sanomista siitä miten sitä käytetään helpompi ilman. Joten kuvittelin että on ok  jos sitten antavat yhden kerran isomman summan. Mutta olen todellakin mieluusti ilman! Onhan se helppoa jos ei tarvitse töitäkään opiskelujen ohella tehdä kun vanhemmat syynää rahaa, mutta minä en vaan halua että he sitä antavat kun sitten on aina valittamista ja kontrollointia sen rahan kanssa.

 

 

Pitää todellakin miettiä miten sanansa valitsee sitten joskus kun tämä päivä koittaa kiitoksien osalta. Ketään en halua loukata vaikka minua ovat kyllä loukanneet. Mutta en myöskään halua väheksyä omaa sukuani heidän panos on jo tässä vaiheessa niin suuri, ovat niin ihania ja ajattelevaisia ja todella onnellisia meidän puolestamme. Tuntuisi väärältä olla heitä sitten kiittämättä kunnolla paikan päällä kaikesta. 

 

Tosin voisimmehan me sitten häiden jälkeen viedä vaikka minun sukulaiseni syömään kiitokseksi tai jotain niin ketään ei nolattaisi paikan päällä. Onneksi on vielä aikaa miettiä! 

 

Harmittaa kun näin ihanasta asiasta on tullut näin inhottava kiitos appivanhempien. Mutta enää ei heille puhuta mitään häistä, kutsu tulee sitten postissa. Luulisi että heillekkin on tärkeää että lapsenlapsen vanhemmat ovat naimisissa.

 

Minä kun olen aina luullut että ne monsteriappivanhemmat on vaan liioiteltuja tarinoita.. :D

Muokattu: , käyttäjä: Sarkkis
Link to comment
Share on other sites

 

Onko sitten törkeää häissä kiittää vain omia sukulaisiani ja mahdollisesti antaa jotain muistamisia heille siitä hyvästä että häät saatiin järjestettyä ja jättää kiitokset sanomatta appivanhemmille jotka ovat koko häitä vastaan? 

 

No jos appivanhempia haluaa kiittää edes jostain, niin kiitä toki että ovat saaneet miehesi ;) Tuleepahan heitäkin muistettua "häihin osallistumisesta" (mutta muista eritellä himppusen mistä kaikesta omia vanhempiasi/sukulaisiasi kiittelet).

Ymmärrän tilanteesi itse ihan täysin ja itse ainakin ihan pienen pienen napautuksen haluaisin antaa. Olkoon se sitten vaikka iloisen ja sokerikuorrutteisen hääpäivän lomassa mikäli asia ei muuten uppoa appivanhempiin. Ei sen tarvitse olla kummoinen alleviivaus kiitospuheessa :D 

Kai minä sitten olen jotain katkeraa ja kostonhimoista sorttia, mutta ihan ehdottomasti tekisin selväksi mistä se tuki on tullut häiden osalta :) Tietysti sen verran hienovaraisesti ettei varsinkaan sulho tunne perhettään liiaksi dissattavan.

Link to comment
Share on other sites

Minusta on tosi outoa, etta anoppisi kysyi mieheltasi onko tama valmis naimisiin jos teilla kerran on jo lapsikin :blink::wacko: Kylla siella paassa taitaa tosiaan jotain asenneongelmia olla... :unsure: Muutoin olen samaa mielta Tipzillan kanssa, etta rahaa ei pitaisi pyytaa tietylla summalla, vaan etta voiko ylipaansa harkita avustusta. 

Tuosta kiittamisesta, ymmarran milta sinusta tntuu, mutta omana haapaivana et varmasti halua tntea katkeruutta etka karjistaa tilannetta entisestaan. Taman takia itse ainakin pyrkisin keksimaan jotain mukavaa sanottavaa myos appivanhemmilleni. Be the bigger person  :give_rose:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Onko sitten törkeää häissä kiittää vain omia sukulaisiani ja mahdollisesti antaa jotain muistamisia heille siitä hyvästä että häät saatiin järjestettyä ja jättää kiitokset sanomatta appivanhemmille jotka ovat koko häitä vastaan? 

 

No jos appivanhempia haluaa kiittää edes jostain, niin kiitä toki että ovat saaneet miehesi ;) Tuleepahan heitäkin muistettua "häihin osallistumisesta" (mutta muista eritellä himppusen mistä kaikesta omia vanhempiasi/sukulaisiasi kiittelet).

Ymmärrän tilanteesi itse ihan täysin ja itse ainakin ihan pienen pienen napautuksen haluaisin antaa. Olkoon se sitten vaikka iloisen ja sokerikuorrutteisen hääpäivän lomassa mikäli asia ei muuten uppoa appivanhempiin. Ei sen tarvitse olla kummoinen alleviivaus kiitospuheessa :D 

Kai minä sitten olen jotain katkeraa ja kostonhimoista sorttia, mutta ihan ehdottomasti tekisin selväksi mistä se tuki on tullut häiden osalta :) Tietysti sen verran hienovaraisesti ettei varsinkaan sulho tunne perhettään liiaksi dissattavan.

Kyllä tää sulho on ihan yhtä järkyttynyt omista vanhemmistaan kun minäkin. Siis ei vaan mee jakeluun heidän reaktionsa. Kaikista herkullisin tilanne olisi se kun sulho itse kiittäisi minun sukuani osallistumisesta häihin niinkuin varmasti tekisikin jos kehtaisi. No ei me kuitenkaan ruveta pilaamaan päivän tunnelmaa varmasti sitten kun se koittaa. Mökötetään vähän nyt ja sit jälkeenpäin se saakoon riittää ;)

Link to comment
Share on other sites

Meille oli alusta asti selvää, että maksamme häämme itse. Nyt sitten valmistelujen lomassa tuleva anoppi on mm. kustantanut joitain koristeita ja luultavasti isäni kustantaa alkoholin häihin. Emme siis odota heidän kustantavan mitään, mutta toki jos he haluavat auttaa rahallisesti, on apu tervetullutta. :)

Link to comment
Share on other sites

Sarkkis, ymmarran kylla silla, mita taustoista olet kertonut, etta pyysitte tiettya summaa. Ja kun tosiaan sinunkin vanhempasi siihen suostuivat ihan ilman muuta. Minustakin on hyva idea kiittaa appiksia miehestasi, silla tavoin et ainakaan joudu vaen vakisin keksimaan mitaan. Ja ehdottomasti kiitat sukuasi heidan panoksestaan! :)

Link to comment
Share on other sites

Mää ymmärrän sun pointtis, Sarkkis. Kyllä määkin loukkaantuisin, jos omat appivanhemmat tuollaisia sammakoita päästäisivät suustaan! Meidän häissä minun vanhemmat aikovat auttaa rahallisesti sen, minkä pystyvät (kysyin suoraan, osallistuvatko rahallisesti häihin). Mieheni vanhemmilta emme ole kysyneet. Anoppini sanoi kerran häistä puhuttaessa, että aikoo maksaa miehelleni puvun, koska maksoi sen vanhemmalle sisarukselle myös hänen mennessä naimisiin. Muuta emme sitten tiedä, aikovatko muuten osallistua, mutta onhan sitä jo tuossakin tietty.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos ihanista vastauksista, ja ymmärryksestä! Helpottaa ahdistusta! :) :)

 

Seuraavan kerran kun käydään heillä niin pitää puhua asiasta ihan kasvotusten ja yrittää tosissaan perua tuo avunpyyntö. Harmi vain kun sulhoa se niin harittaa ettei hänen perheensä halua auttaa. Ja ymmärrän kyllä. 

 

Mietin tuossa vaan että onkohan anopilla joku sellainen luulo että lopullisesti ryöstän häneltä poikansa kun naimisiin mennään? Siksi yrittää estellä ns. kaikin keinoin; yrittämällä herättää epäilystä pojassa, hakkumalla minua, ollemalla auttamatta mitenkään häiden järjestämisen suhteen ja olemalla hyväksymättä koko häät. Voiko ne anopit ajatella niinkin tyhmästi? SIis eihän se naimisiin meno enää vaikuta mitenkään hänen ja poikansa väleihin, yhdessä ollaan oltu jo nuoriksi pitkään ja oma perhekin on jo. 

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mäkin ymmärrän sen että rahaa olette pyytäneet kerta siitä ei näytä pula olevan. Kyllä minäkin omilta vanhemmilta pyytäisin jos tietäisin ettei pikkurahasta puute ole! 

 

Ihmeellistä toimintaa appiksilta, taidat olla oikeassa anopin suhteen joku siellä mättää ja pahasti. Mutta älä kuule välitä jätä ihan omaan arvoonsa anopin puheet. Kyllä se huomaa itsekkin että mitä enemmän häitä vastustelee sen kauemmaksi poikaansa ja tietysti sinua samalla ajaa. Kyllä aikuisen ihmisen pitää tajuta, jos ei tajua niin omapahan on häpeänsä.

 

Ihania häiden suunnittelu hetkiä! Täälläkin vietetään häitä vasta 2014 mutta suunnittelut ja haaveilut on jo kovasti käynnissä, hihi <3

Link to comment
Share on other sites

^Näistä kommenteista tuli ensimmäisenä mieleen:

"Kun puolisoni kysyi samaa äidiltään, ensimmäiseksi anoppi kysyi miksi edes menemme vielä naimisiin ja kysyi pojaltaan onko hän edes valmis menemään naimisiin? Toiseksi ilmoitti ettei aio auttaa eurollakaan, ja vielä päälle sanoi että lainaa emme saa häitä varten ottaa."

 

että pitää häitä liian kovana rasitteena teidän taloudelle (lapsikin vie rahaa jne.) eikä oikeasti ymmärrä, miksette voi mennä naimisiin omalla rahalla sitten kun töissä käytte ja häät voitte itse maksaa. Eli miksette voi odottaa, että olette valmistuneet ja töissä.

 

Toisena vaihtoehtona tuli mieleen, ettei usko teidän avioliittoon, vaan pitää häitä rahantuhlauksena. Tosin tätä en usko, kun teillä on se lapsikin! Jos on ollut valmis lapseen, niin miksei avioliittoon.. Kummastuttaa tuo kysymys pojalleen, että onko valmis.. :huh:  Luulisin, että taustalla on jotain anopin omia kokemuksia.. Onko appisten avioliitto kunnossa? Tai onko anopin lähipiirissä ollut nuorten suhteita, jotka ovat kaatuneet esim. vuoden avioliiton jälkeen yms.. Tai ovatko he esim. maksaneet omat häänsä sentilleen eivätkä saaneet mitään apua / odottivat, että saivat maksettua tms.? 

Link to comment
Share on other sites

Nonniin asia saatiin päätökseen! Sulho ei aiemmin suostunut siihen että perutaan pyyntö hänen vanhemmiltaan kun hänestä tuntuu pahalta jos vain minun sukuni osallistuu. Päädyttiin keskustelun jälkeen siihen että perutaan tukipyynnöt kaikilta! Minun vanhempani varmasti antavat joka tapauksessa tuon 2000e häälahjaksi, mutta lahjasta ei tarvitse kieltäytyä. 

 

Ehkä se ei mitään enää korjaa että yritetään kaikki pyynnöt perua, mutta en mä saa muuten mielenrauhaa tästä. Vaivaa niin pirusti koko homma. Oon vähän huono tälläisten asioiden kanssa kun jää aina niin paljon vaivaamaan jos asiaa ei ole selvitetty loppuun :( :(

 

Jos käy niin että ei saada kun pienet häät järkättyä ei se haittaa, kututaan vaan sit ne tärkeimmät ihmiset meille ja YSTÄVÄT (mitä ei saatu kutsua). Tai sitten otetaan sitä lainaa niinkuin aijemmin sanoin ja kutsutaan kaikki tärkeät ihmiset. Tietysti sellainen summa minkä saa puolessa vuodessa korkeintaan maksettua pois. 

 

Oon tässä viime päivinä miettinyt anoppia ja tajusin vasta nyt että eihän Anoppi ole edes onnitellut esimerkiksi kihloista, joskin siitä on jo vähän aikaa! Ainakaan niin että minä olisin sitä koskaan kuullut. 

 

Kihlajaisiakin vietettiin vain minun perheeni ja sukulaisten kanssa. Tarkoitus oli että juotaisiin kihlajaiskahvit myös anopin ja apen luona (erikseen) mutta ei niitäkään koskaan juotu ei heitä kiinnostanut vaikka sulho yritti vihjailla. 

Link to comment
Share on other sites

Osaisiko joku neuvoa miten pystyn poistamaan tämän viestiketjun? En mielellään jättäisi tätä vuodatusta tänne kun tilanne on aika tunnistettava perheemme ja sukulaistemme kesken. Vielä tästä puuttuisi kun anoppi kävisi lukemassa nämä tai kuulisi että valitan netissä. Siitä se sota haukkuminen vasta alkaisikin. Enempää ei kiitos anopin vihoja niskoilleni, ihan tarpeeksi on jo  :D

Muokattu: , käyttäjä: Sarkkis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...