Jump to content
Naimisiin.info

Perinteiset maalaishäät!


Dreamday

Recommended Posts

Olisiko kokemuksia perinteisistä maalaishäistä? Omat häät sijoittuvat maalle järven rannalle ja pellolle pystyttäisimme isohkon teltan minne mahtuu syömiset, tanssit ym. 80aikuiselle ja n.15.sta lapselle. Mielellään kuulisin kokemuksia niin leikeistä, ohjelmista ym.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Meille on kanssa tulossa maalaishäät kesäksi 2009. Paikaksi ollaan suunniteltu sukulaisten omistamaa maatilamatkailu paikkaa. Pihapiiriin kuuluu vanha navetta, jonka vintillä häitä olisi tarkoitus tanssia, vanha maatilan päärakennus, jossa on muutama huone yöpymistä varten ja sisävessat, sekä pieni saunamökki, jossa sielläkin muutama nukkumapaikka. Paikassa jännittää se, että säät sallisivat, ei ole kiva palella häissä.  :-/ Mutta muuten paikka on lähes täydellinen, ja saadaan se luultavasti aikas halvalla, niinkuin ruuatkin samasta paikasta. :) Pihapiiriäkin riittää, niin on sitten tilaa temmeltää, niin pienillä kuin vähän isommillakin. ;) Tässä vielä toki katsellaan muitakin paikkoja, josko löytyisi vieläkin parempi, itse kallistuisin kunnon lämpimän sisätilan puoleen mieluummin, kun tosta suomen suvesta ei koskaan tiedä millasta keliä on.  :-/

Link to comment
Share on other sites

Missäpäin vietätte häitänne?

Meillä on häät vasta pohdinnan alla, mutta ajatuksissa olisi häät syksymmällä ja jonkinlaisena teemana maalaishäät/elonkorjuu/syksy.. jotain tuohon suuntaan. Turun seudulta ei vain oikein tahdo löytyä mitään kivaa paikkaa. Vielä en ole törmännyt kehenkään, joka olisi viettänyt Turun seudulla häitä navetassa. ladossa tai muussa vastaavassa. Koristeluun yms. ideoita kyllä löytyy, mutta olisi kiva, jos löytyisi paikka jossa toteuttaa ideat.  :D Leikit tulevat varmaankin olemaan suht perinteisen kaavan mukaan..tosin niin pitkälle ei kuitenkaan olla vielä päästy, kun muutenkin on vasta ajatuksena ilmassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

meille myös tulossa maalaishäät.. häät pidetään minun kototilallani. Vanhempani ovat maanviljelijöitä ja tilaa pitäisi kyllä useissa piharakennuksissa riittää sekä lisäksi pari telttaa on vuokrattu, vieraitakin kyllä tulossa yli 200 :)

ohjelmaa emme kovin paljoa ole vielä suunnitelleet, ja suuremmaksi osaksi se onkin kaason ja bestmanin vastuulla...

Hyvää ilmaa täytyy kyllä toivoa, kun pihallakin liikkuminen on välttämätöntä.....

Onko kenellään muulla maalaishäitä kotonaan vai onko kaikilla vuokrattu tila muualta?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 4 weeks later...

Me suunniteltais kesälle 2011 oikeita latotanssi-häitä! Alueena Päijät/Kanta-Häme! Ei vaan tunnu paikkoja löytyvän :(

150hlö pitäisiä mahtua ja tuodaan omat juomat ja ruoat.. onneks on viel aikaa järkätä mut mistä sen paikan teet ku ei sellaista löydy! Tuttavil kyl vanhoja vinoja latoja, mut sellaisten muokkaaminen hienoksi juhlapaikaksi on aikaa ja rahaa vievää hommaa.. mieluiten joku valmis paikka. Kertokaa jos tiedätte jotain vinkkei..

Link to comment
Share on other sites

Vidnäsin kartanon Riemuaitta olisi yksivaihtoehto Päijät-Hämeessä.

1247746777_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

1247746870_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

1247746910_img-d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Aika paljon hommaa tuon paikan saamiseksi vaatii kyllä, vieraita muistaakseni mahtuu se 100-150, kynttilöitä ei saannut polttaa, juomat ja ruoat pitää itse hommata (kartanon kautta onnistuu myös). Vessat löytyy mutta niihin pääsee vain ulkokautta, kylmäsäilytystä ei ole nimeksikään eikä ruoan lämmitysmahdollisuuksia.

Kävimme katsomassa paikkaa omiin juhliimme, kuvat on kanssa itse otettuja.

Suosittelen kuitenkin että käytte itse paikan päällä ellette ole käynnyt jo. Vidnäsin kartano

Oletko lukenut tätä ketjua vielä? Lahti ja lähialueet

Muokattu: , käyttäjä: Vihqu
Link to comment
Share on other sites

Aah... ulkoapäin ihanan näköinen paikka! Sisältä vähän pimeä, ehkä hiukan ahdas..? Keittiötilojen puuttuminen vähän huono juttu, vessat ei liene ongelma.. Kiitos vinkistä! Täytyypä melkein käydä paikan päällä vilkaisemassa! :)

Joo tuota Lahden ketjua (ja kaikkia muitakin) olen kyllä syynännyt, ei vaan ole osunut silmiin että tuolla kartanolla on tuollainenkin tila! Kiitos!

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni siellä oli lamput katossa kyllä, me käytiin kolmisteen siel kaason ja miehen kanssa. Emäntä ei itse päässyt paikalle joten siksi ei uskallettu kokeilla valoja, muistaakseni sieltä kuitenkin löydettiin sulaketaulu joten ymmärtäisin kuitenkin valojen tulevan sisälle. Paikka on tosi nätti, muutaman sadan metrin päässä on uimarantaa, ladon vierestä löyty muutamia kotieläimiä häkeistään (kanoja,ankkoja/hanhia,pupuja). Alueella on mökkikylä ja caravaani-alue joten ulkopaikkakuntalaisia voi ohjata samaan paikkaan yöpymään.

Toisesta kuvasta näkee tuon pöydän takaa oviaukon, sitä kautta pääsee "keittiöön". Eli suht iso tila omalla uloskäynnillä. Laskutilaa ja lattiatilaa on, iso vanha puu-uuni (ei varmaan saa käyttää), joku pienen pieni jääkaapin tapanen johon mahtuu varmaan muutama maito ym, ja pöytäliesi yhdellä tai kahdella levyllä. Ei siis kummoset, ja sen takia sinne kannattaa tilata pitopalvelu hoitamaan kaiken. Heillä on resurssit tuoda paikalle astioita joissa kylmät ruoat pysyy kylmänä ja kuumat kuumana. En muista tuliko vettä sisälle riiheen.

Tila oli mielestäni kyllä suht tilava isollekkin porukalle, tietysti yksi hankaluus on pitkät pöydät pitkillä penkeillä mutta kyllä sinne mahtuu iso porukka juhlimaan. Suosittelen paikan päällä käymistä kuitenkin, ei se ainakaan haittaa tee :)

Varauksia aletaan ottamaan vuotta ennen riiheen eli jos häät heinäkuussa niin vuotta aikasemmin heinäkuussa saa varata tilan. Mökeissä oli 3kk varaus ennen tarvetta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Olen ollut monissa häissä jotka ovat olleet omalla pihalla.

Tätini häät vietettiin mummoni ja pappani maatilalla, joka nykyään on vanhempieni omistuksessa. Siellä konehallissa, siis missä koneita säilytetään, vietettiin häät :) Sellainen puinen rakennu, kaksi isoa ovea jotka olivat auki koko ajan. Sinne piti valaa lattia mutta se oli aika pikku homma :) Siinä seinän takana on varastio, josta tehtiin reikä eli ovi sinne hallin puolelle. Sieltä varastosta haettiin ruoka, ja pöydät olivat hallin puolella. Vieraita taisi olla noin 120. pihapiirissä vanha hirsinen talli ja viljasiilot. Sinne tehtiin sitten booli ja tupakkahuone :)

Kaikki toimi hyvin. Bändi soitti siellä hallissa niille varatussa tilassa, ja tanssilattia tehtiin myös. Jostain vanerista tms... Mun mielestä todella ihanat häät :) iso piha missä vierailla tilaa liikuskella. Autoille parkkipaikka tehtiin yhdelle pellolle.

Samalla pihalla on vietetty myös vanhempieni häät, joskin silloin pihalla oli iso teltta, missä oli ruokailutilat.

Ja itsehän myös haaveilen että voisin pitää hääni siellä. Sulho vaan ei ymmärrä häitä jotka vietetään kotona.. Saati sulhon äiti... Mutta tässä on onneksi aikaa saada niiden päät kääntymään. (ja en niin anopista välitä vaikka se ei tykkäis... Ne on meidän häät, ei sen.) Toki pitäisi puhua omille vanhemmilleni mitä ne sanoo asiasta :DD

Link to comment
Share on other sites

Mäkin ajattelin vielä vuosi sitten että kuka hullu pitää häät kotonaan, onpas juhlavaa. Sitten olin yksissä kotihäissä (telttahäät) ja ne olivat ehdottomasti ihanimmat, rennoimmat ja mieleenpainuvimmat häät ikinä. Viikko sitten olin toisissa samanmoisissa(teltta/siilo), ja jälleen tunnelma oli mahtava!

Näinpä vaihtui meidän jo varattu (ja varausmaksukin oli jo maksettu...) hääpaikka kotihäihin mun vanhempien maatilalle. Toteutusmuoto on vaihdellut kokonaan telttahäistä teltta+lato -häihin, ja nyt ollaan päätymässä kokonaan latohäihin. Viereinen isohko, vanha kuivaaja valjastetaan baariksi ja latoon rakennetaan ruokailualueen viereen tanssilava ja bändilava. Kova homma ja paljon mietittävää mm. sisustuksessa sekä siinä miten saadaan hallin akustiikka paremmaksi, mutta näillä mennään ja ihanalle tuntuu!

Link to comment
Share on other sites

Meilläkin vaihtui juhlapaikka pari vkoa sit kaupungissa sijaitsevasta työväentalosta oman kotitilani (vanhempien) navetanvinttiin/pihapiiriin. Äitini oli jo vuodet paapattanut, että sitten kun joku lapsista menee naimisiin, navetta kunnostetaan. Olin aina vastaan, mut nyt kun käytiin tosissaan miettimään, niin onhan se tunnelma varmaan ihan erilainen. Vihkikirkkokin tulee olemaan n. 50 metrin päässä juhlapaikasta. Ainoa "mutta" on tosiaan se kunnostusprojekti!! Vintti on tällä hetkellä täynnä isoja heinäpaaleja, katto valkeana hämähäkinseiteistä ja pölystä, ikkunat osittain rikki, lattialankut irrallaan jne. Mutta kyllä sen lopputuloksen näkee jo mielessään... Uskon et tilasta saa talkoovoimin aivan ihanan. Tekis vaan mieli käydä jo hommiin, aikaa on enää vajaa 1 vuosi! Syksyllä kuulema vasta pystyy paalit pois ajamaan :(

Vieraita tulee n. 180-200, mut onneks vintti on tosi tilava - aiotaan siis vuokrata pöydät ja tuolit jostain. Myös bändille tulee tilat vintille jompaankumpaan päähän, ja tanssille laitetaan vanerilattia. Meinataan myös vuokrata iso teltta pihalle, ja autotallista tulee ehkä "baari" :) Meille tulee pitopalvelu hoitamaan kattaukset, ruoat ja tarjoilut - tosin nyt ollaan vasta tarjouspyyntöjä tehty.

Kutsuja ehdin jo tekemään yli 10 kpl, ja ostamaan kaikki tarvikkeet niihin, kunnes juhlapaikka (ja samalla koko juhlan luonne) muuttui!! :girl_cray: Täytyy koittaa muokata niita vielä jotenki maalaishenkisemmäksi :) Kukat aiotaan kasvattaa kaikki itse, tai no.. anopit hoitaa ne asiat. Koristeiksi halutaan kaikkea vanhaa ihanaa krääsää -> maitotonkkeja, vanhoja työkaluja, havoskärryt, perunalaatikoita jne. Omasta takaa löytyy kyllä, kunhan pääsee sitä vinttiä koluamaan. Ei vaan jaksais oottaa enää yhtään! :-X

Link to comment
Share on other sites

<ansku>:n hääpaikka kuulostaa täydelliseltä :D

Itsehän kans olen suunnitellut omassa pääkopassani vain, että kukat kasvatetaan itse ja just jotain maitotonkkia ja maitokärryjä ja vaikka vanhoja kiesejä pihalle. :) Ja kukista vielä että sitten luonnonkukkia lisäksi ympäriinsä.

Voi, pakko kyllä pian vanhemmilleni puhua asiasta, sillä he ovat myös puhuneet pihan laitosta, nurmikko pitäisi uusia kokonaan... Että jos meinaavat sitä tehdä niin pian pitäs.. Vaikka nyt syksyllä! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Itse olen kymenlaakson maaseudulta kotoisin, ja näin ollen myös useammassa maalaishääjuhlassa. Kirkko on ollut suurimmaksi osaksi sama, puinen kirkonkylän kirkko, joka on todella kaunis sisältä. Mm. vanhempani ja pari ystävääni on mennyt ko. kirkossa naimisiin. Vaikka asuin aikoinani maaseudulla, meillä ei ole kunnollisia tiloja noin 100 henkilölle. Yksi paikka on mutta se on niin tylsä, juuri sen takia että suurin osa tutuistani ovat pitäneet samassa paikassa hääjuhlansa.

Itse olen tottunut isoihin hääjuhliin missä on paljon ruokaa seisovassa pöydässä. Tarjoilu on laaja myös kahviosalla. Musiikkina on yleensä ollut joku rauhallisempaa, vanhaa iskelmää laulava vanhempi nainen, mutta jotenkaan omaan korvaan/mieltymykseen se ei sovi. Tietenkin on ollut pari leikkiä. Kerran olen ollut kotipaikalla pidettävissä häissä, joka oli kanssa ihanaa. Juhannus, maaseutu, kaunis maisema <3

Tätä tulen käyttämään hyväksi myös omissa häissäni. Hääjuhlien on tarkoitus pitää hieman ei_niin_maaseudulla, Ruissalossa, jonne sitten raahaan mm. koivuja ja muita ns. tuttuja hääjuhlakoristeita mitkä muistuttavat juuristani. Ruissalossa siksi, koska suurin osa sukulaisista/häävieraista tulee Varsinais-Suomen alueelta ja haluaisin jotenkin erilaiset häät.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kuulostaa ihanilta täällä palstalla olevat navetta/lato -tyyliset häät. Meillä ei ole sukua maalla ja tuleva aviopuolisoni on Ranskasta, joten sukulaisilta ei tiloja löydy. Haluttaisiin tarjota ranskalaisille vieraille ihanat kesähäät maalaisromantiikalla. :gpari: Etsimme latoa tai vastaavaa max kahden tunnin etäisyydellä Helsingistä. Paikkaa jossa voisi juhlia pikkutunneille asti ja tuoda omat juomat (saadaan Ranskasta viinit). Mielellään lähellä saisi olla yöpymis mahdollisuus ja jos sijaitsee järven rannalla sen upeampaa! Onko vinkkejä paikoista? Kiitos paljon jo etukäteen!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Kuulostaa ihanilta täällä palstalla olevat navetta/lato -tyyliset häät. Meillä ei ole sukua maalla ja tuleva aviopuolisoni on Ranskasta, joten sukulaisilta ei tiloja löydy. Haluttaisiin tarjota ranskalaisille vieraille ihanat kesähäät maalaisromantiikalla. :gpari: Etsimme latoa tai vastaavaa max kahden tunnin etäisyydellä Helsingistä. Paikkaa jossa voisi juhlia pikkutunneille asti ja tuoda omat juomat (saadaan Ranskasta viinit). Mielellään lähellä saisi olla yöpymis mahdollisuus ja jos sijaitsee järven rannalla sen upeampaa! Onko vinkkejä paikoista? Kiitos paljon jo etukäteen!!

Googlella olen löytänyt aika hyvin latotyyppisiä maalaispaikkoja kirjoittamalla hakukenttään talli juhlatilat tai navetta juhlatilat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...