Guest Raipe

Perheellisten hääyöt ja -matkat

34 viestiä aiheessa

Me vietimme nyt tammikuussa hääyön miehen kanssa kahden kesken hotellissa, äitini piti tytärtämme. Häämatkalle lähdimme seuraavana päivänä koko perheen voimin:) Onhan se hieman erilainen häämatka toki kun lapsi on mukana mutta matka oli todella onnistunut joka tapauksessa. Olimme siis viikon verran Malediiveilla ja tytär oli 1v3kk tuossa kohtaa. Upea, lapsiystävällinen kohde!:) Lennot toki hieman rasittavat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me lähdetään heti häiden jälkeisenä päivänä parin viikon reissuun. Lapsia jää hoitamaan mun äiti. Ei ole kyllä mitenkään helppoa lähteä kahdestaan ja ikävä tulee varmasti. Eniten mua mietityttää nuoremman 2 v. pärjääminen, ymmärtääkö hän et äiti ja isi tulee takas jne. isompi kyllä ymmärtää ja ollaan nyt jo puhuttukin vähän asiasta ja luvattu et seuraavalla kerralla hän pääsee mukaan. Mekään ei olla missään oltu kahdestaan ainakaan 6 vuoteen joten aateltiin et voisi tehdä ihan hyvää et välillä saa huolehtia ihan vaan itsestään. Soitella aiotaan ja mies yrittää järjestää kuvayhteyttäkin jotenkin, jos ikävä ihan kauheen kovin iskee puolin jos toisin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Poika on nyt n.7kk ja hääyönä (pari viikkoa sitten) mun vanhemmat tuli meille vahtimaan poikaa, kun me olimme miehen kanssa hotellissa. Häämatkaa ei olla vielä varattu, varmaankin lähdetään kevättalvella/alkukeväästä jonnekin koko perheen voimin. Miehen kanssa mennään sitten joskus vaikka hääpäivämatkalle, kun poitsu on hieman isompi.

Mielellään kuulisin kokemuksia "häämatkasta" (jotenkin tuntuu pöljältä käyttää tuota sanaa, kun tuntuu että se itsessään määrittelee lapset automaattisesti käsityksen ulkopuolelle.. ) vauvan tai taaperon kanssa. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No me oltiin häämatkalla 3½-vuotiaan kanssa. Nimenomaan siksi naimisiinmenoa lykättiin näin pitkälle että voisi lapsen ottaa mukaan häämatkalle (alunperin oli tarkoitus mennä naimisiin kun lapsi 1½ mutta meidän vauva oli kyllä sellainen ettei todellakaan olisi voinut ottaa yhtään minnekään mukaan joten näin kävi) Mukana oli vielä äitini jottei meidän aika menisi ihan lapsen perässä juoksemiseen. Ihan OK reissu mutta ei se kyllä mikään kunnon häämatka ollut, lapsen ehdoilla jouduttiin olemaan ja oli se äitikin vähän ylimääräinen, jos olisin tiennyt niin oltaisiin menty vaan kahdestaan Tukholmanristeilylle. Suosittelisin lapsen kanssa häämatkalle meneville jotain rantakohdetta jossa jokaiselle jotakin ja kaikkein tärkeimpänä rentoutuminen eikä nähtävyyksissä juokseminen niin kuin me tehtiin, ja siltikin ottamaan sen lapsenhoitajan mukaan että saatte edes vähän olla kahdestaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on ensi kesänä tiedossa häämatka jonnekin kauas. Koska lapsi on tuolloin vasta 1,5v, onkin kova pala varmaan meille vanhemmille jättää pikkuinen hoitoon. En tiedä raskitaanko olla 2 viikkoa kuten haluttaisi, vai supistetaanko matka esim 10 päivään tai jopa alle. Ihan viikon reissu ei taida olla järkevää koska kohde on kuitenkin kaukomailla ja matkoihinkin saa kulumaan jo pari päivää. Mä kyllä tiedän että monet muut on jättäneet pienen lapsen hoitoon isovanhemmille ja uskon että lapsi tuttujen ja turvallisten ihmisten kanssa pärjää, mutta pärjääkö vanhemmat ja osaako siellä reissussa sitten olla murehtimatta ja ikävöimättä? Tähän mä kaipaisin kokemuksia varsinkin pienen lapsen vanhemmilta. Meillä ei kuitenkaan ole oikein mahdollisuutta venyttää häitä myöhemmäksi jolloin lapsi olisi vanhempi, koska toiveissa olisi toinenkin lapsi alle 3v ikäerolla. Kahta lasta ei sentään saa hoitoon niin helpolla, joten tää olisi meidän "viimeinen mahdollisuus" muutamaan vuoteen matkustaa kahdestaan jonnekin. Lapsen kanssa on matkusteltu nyt jo ja tullaan matkustelemaan tulevaisuudessakin, se ei ole ongelma. Häämatkalla olisi kuitenkin kiva tehdä aikuisten juttuja, aikuisten ehdoilla.

Muokattu: , käyttäjä: piikkipensas

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä lapset häiden aikaan noin 1,5v ja vajaa 3v. Häämatkalle haluttaisiin kyllä lähteä.. Ihan kahdestaan, onhan kyseessä häämatka...

Hoitopaikka olisi varmasti, tiedän että vanhempani hoitaisivat tyttöjä enemmän kuin mielellään, ja tiedän että he neljä lasta kasvattaneena varmasti tulisivat toimeen eikä olisi mitään hätää.. Itseäni vain huolettaa jättää typyt heille viikoksi, äitini kun on välillä vähän itsepäinen ja lupaa toista mutta tekee toista. Eli voisinko olla täysin varma siitä, että he tekevät ohjeitteni mukaan.. Esim en haluaisi että he lähtisivät mökille sen viikon aikana koska sijaitsee järven rannassa, mutta mikä minä olen taasen ulkomailta sitä sitten kontrolloimaan. Eli pitäisikö vain luottaa hänen sanaansa siitä, etteivät mene.

Varmasti tulisi tyttöjä ikävä, sehän on selvä, mutta toisaalta, tarvitaan me sitä kahdenkeskeistäkin aikaa..

Toinen idea olis sit olla yksi, kaksi yötä jossain kylpylässä kaksin..

Mietin myös sitä ettäkun meillä olisi kolmonen suunnitteilla häiden jälkeen, eli periaatteessa järkevin ajankohta häämatkalle olisi mahdollisimman nopeasti häiden jälkeen, kun voisihan sitä häämatkalla käydä myöhemminkin. Sitten se vain raskauden ja vauvan myötä lykkääntyisi vuosilla, eikä sekään nyt olisi ihan sitten enää "häämatka" jos johonkin kaksin lähdettäisiin.

Hääyö ollaan suunniteltu niin että itse oltais hotellissa yötä samalla paikkakunnalla kun missä vanhempani asuvat, ja tytöt sitten heillä yötä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä nostelen tätä ketjua! Meidän napero on häiden aikaan n. 1v9kk, ja kovasti arvotaan, että lähdettäisikö häämatkalle kahdestaan vai otetaanko neiti mukaan. Viikko siellä luultavasti oltaisiin. Onko tuon ikäiselle mitään eroa, että olisiko erossa vanhemmista vaikkapa 5 yötä, vaiko sitten sen viikon? Hitto kun mielellään sen matkan varaisi hyvissä ajoin, mutta paha mennä vielä niin ajoissa sanomaan, että miten tuo mahtaisi pärjätä tuollaisen ajan erossa meistä :unsure:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä nostelen tätä ketjua! Meidän napero on häiden aikaan n. 1v9kk, ja kovasti arvotaan, että lähdettäisikö häämatkalle kahdestaan vai otetaanko neiti mukaan. Viikko siellä luultavasti oltaisiin. Onko tuon ikäiselle mitään eroa, että olisiko erossa vanhemmista vaikkapa 5 yötä, vaiko sitten sen viikon? Hitto kun mielellään sen matkan varaisi hyvissä ajoin, mutta paha mennä vielä niin ajoissa sanomaan, että miten tuo mahtaisi pärjätä tuollaisen ajan erossa meistä :unsure:

 

Tuo riippuu tosi paljon siitä, kenen hoitoon tyttö jää. Onko kyseessä esim. isovanhemmat, joita tyttö näkisi muutenkin lähes päivittäin? Mutta totta kai on eroa sillä, onko lapsi erossa vanhemmistaan viisi vai seitsemän yötä. Yksi hyvä nyrkkisääntö laskea sopivan eron pituutta omista vanhemmista on lapsen ikä + 1 päivä. Jos lapsi on häidenne aikaan 1 v 9 kk, niin pienin stressi hänelle aiheutuisi max. 2-3 yön erosta. Sekin aiheuttaa lapselle stressiä, jos vain toisesta vanhemmasta joutuu luopumaan pariksi yöksi esim. työmatkan takia. Molemmista vanhemmistaan viikon eroon lapsi on psykologisesti ja sosiaalisesti valmis vasta paljon myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ottaisin alle parivuotiaan mukaan tai sitten tekisin lyhyemmän matkan (2-3pv) ilman lasta.Viikko on mun mielestä aika pitkä aika pienelle ilman vanhempia.Omat muksut (4v,4v,1v) olivat mukana häämatkalla,viikko oltiin reissussa.En olisi itse osannut olla niin kauan lapsista erossa ja ei me oltais koko konkkaronkkaa saatu minnekään hoitoon niin pitkäksi aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään