Suomi-Viro parit!!!


Recommended Posts

JOs teitä täältä löytyy niin olisi kiva vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia häistänne ja muutenkin elämästänne täälä Suomessa tai missä ikinä asuttekaan!! Meillä on häiden suunnittelu meneillään, molempien unelmana olisi pitää kesähäät Virossa, mutta saa nyt nähdä miten onnistuu...Kertokaa ihmeessä mutkin käytännön kysymyksistä ja mahdollisista ongelmista järjestää häät ulkomailla, kaksikielisistä häistä, paperisodasta tms. Kiitos jo etukäteen kaikille

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mun mies on Virosta kotoisin mutta "valitettavasti" asunut Suomessa 13 vuotta. Suku asuu kuitenkin Virossa. Hauskaa tavata toinenkin joka on hieman samassa tilanteessa... Häät eivät ole aivan lähiaikoina eikä siis päivää vielä edes päätetty mutta voit ottaa yhteyttä sähköpostitse jos tuntuu siltä!  

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Itse olen Virosta kotoisin, tosin asunut täällä 13 vuotta kuten Au Ran mieskin. Sukuni asuu Virossa lukuunottamatta veljeäni ja äitiäni. Häät on ensi kesänä Suomessa, Viroakin mietittiin mutta todettiin sen menevän kovin hankalaksi. Kovin suurta paperisotaa meillä ei tule olemaan, kun olen myös suomen kansalainen. Ajatuksia olisi kiva vaihtaa muiden kanssa.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...

Meillä tulossa Elokuussa häät Virossa, lähellä Rakverea mutta taitaa olla Narvan puolella enempi.. mies siis virolainen,itse olen suomalainen.

Me ei tosin jouduta paperisotaan,kun meidän vihitään Vantaalla maistraatissa,mutta hääjuhla tapahtuu sitten Virossa. Ajatuksena vieraiden keskellä vaihtaa sormukset ja sanoa jotakin toisillemme ilman mitään pappeja tai tuomareita..

Sen lisäksi että Viro on todella ihana maa,niin onhan siellä halvempaa...

Link to comment
Share on other sites

Olen virolainen ja mieheni suomenruotsalainen,  meille tulee kolmikieliset häät  

Me pidetään ne kuitenkin suomessa, valitettavasti en oo suomenkansalainen ja joudun hyvin todennäköisesti paperisotaan... Inhottaa jo etukäteen

Oon jo kuitenkin 12vuotta asunut suomessa ja viron laki kieli on mulle täyttä afganistania  

Mut eiköhän täs jotenkin selviydytä vähillä sotahaavoilla

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Mullaki on virolainen sulho. Se on asunu Suomessa vasta 3 vuotta. Meillä on paljo ystäviä Virosta (sukulaisia sulhasella on tosi vähän), joten kakskieliset häät tulee... Jonkinlaista paperihässäkkääki varmaan tulee, mut en tiedä vielä sen laajuutta(onneksi).

Millasia eroja ootte huomannu häissä? Mistä ootte tykänny, mistä ette?

Musta itestä oli hauskaa, ku oltiin Virossa häissä nii vihkitilaisuuden jälkeen mentiin "vaihtamaan morsiamen nimi". Naisen vanha sukunimi oli kirjotettu kiveen ja morsian sitte heitti sen mereen. Lisäksi morsian heitti olikohan se yhden kukan per entinen poikaystävä, ja mies heitti kolikot taskusta, mut en muista mikä siinä oli symboliikka, jotenki liitty yhteiseen talouteen.

Sitte ainaki Saaremaalla on tapana tehä hääkulkue autoista. Hääpari ajaa ensimmäisenä ja sitte vieraat tulee perässä ja kaikki tööttää koko ajan ja hääkulkueella on epävirallinen etuajo-oikeus tilanteessa ku tilanteessa. Harmi kun ei voi toteuttaa täällä.

Sit se ainaki oli, että hääpari avaa lahjat ite joko juhlassa tai juhlien jälkeen. Yks kaveri Virosta oli ihan ihmeissään, ku täällä kaasot tai jotku avas parin lahjoja.

Me pidetään Suomessa häät vaikka haluttiin ensin Virossa, koska se ois ollu niin paljo halvempaa. Todettiin kuitenki, että jos halutaan myös mun sukulaisten tulevan, nii pidetään Suomessa. Mulla on aika iso suku, mutta tosi läheinen, joten ei saatu linnahäitä

Ps. Kiva ku löyty muitaki suomi-viro-pareja. Alotin ensin oman keskustelun, mutta Au Ra tuli kertomaan, että täällä onkin jo keskustelu käynnissä

Muokattu: , käyttäjä: Trio
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Meillä myös suomi-viro häät kun mies asuu virallisesti siellä ja minä suomessa. Kavereita sieltä on muutama tulossa ja häät on ihan suomessa kun täällä kaikki sukulaiset asuu.

mietiittiin kanssa ensin että oltaisiin pidetty häät virossa ja sitten pienet juhlat suomessa niille ketä ei päässyt tulemaan viroon, mutta huomattiin että kaikki asuu täällä suomessa niin on parempi tehdä tämä näin päin sittenkin.

Virossa on edullisempaa ja sinne pitäisi nyt lähteä katsomaan morsiustyttöjen pukuja, kun oma hääpukukin oli siellä puolet edulisempi kuin täällä. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Guest rosamunda

Moi kaikille !

Oli kiva huomata että tääläkin jokunen suomi-viro pari. itse olen menossa naimisiin virolaisen miehen kanssa lokakuussa tosin mies asunut jo vuosia suomessa. meillä kuitenkin suomessa häät ja yksikielisenä. hää ruokailun suhteen olemme sitten tehneet kompromissin ja päättäneet tarjota sekä virolaista että suomalaista syötävää.en oi ikinä uskonut kuinka kamala paperisota tulee eteen kun mies virolainen ja etes virastot eivät osanneet auttaa mistä ja mitä pitää hommata.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

... hihi, ja meillä on varsin erikoinen tilanne. Virolainen miesystäväni asuu Suomessa ja minä suomalaisena Virossa. Näin on mennyt vuosi ja ehkä toinenkin vielä. (Tosin Ensimmäisen vuoden asuimme yhdessä Suomessa). Välillä välähdellyt hääsuunnitelmatkin mielessä ja eksyinkin tänne katselemaan.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Meilläki suomi- viro pari- ma itse virosta ja mun kaveri suomesta, olemme nyt 2 vuotta suomessa asunut mutta häät tulevat sen kesällä Virossa Taagepera linnassa :) Virossa sen taaksi että samalla hinnala kun suomessa saa siellä ihan hyvä lahja- linna itse on niin romantillinen ja kauneus - hinnat myös ihan normaalit ja kun mul on pieni vauva kotona sitten ei ole paljn vapaa aika ja siellä on yksi tyttö kuka puhuu myös suomeksi ja minulla ei tarvitsee itse mitään tehdä- meillä on noin 60 vierasta -puolet virosta puolet suomesta, hyvä on että suomelaisille on varattu myös kuljetus satamasta taageperan ja takaisin :) Juhla tulee varmasti kaunis ja romantillinen :)))

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Moi,

Löytyykö uusia kokemuksia hääpaikoista Virossa noin 60 hengelle? Alueina esim. Tallinna/Tartto.

Osaisiko joku kertoa myös tarkemmin täällä jo mainitusta paperisodasta?

Minä olen virolainen, asunut täällä Suomessa jo melkein 19 vuotta. Kansalaisuutta en ole halunnut periaatteellisista syistä vaihtaa. Tuleva mieheni on suomalainen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...