Jump to content
Naimisiin.info

SAA LUKITA! Ohjeita USA:n viisumeiden hakuun K-1 (kihlattu)


Recommended Posts

Heipsan kaikki!

Affidavitista sen verran, että me täytettiin vain se kaavake I-134, lisättiin todisteeksi "palkkanauha" tai mikä onkaan, josta näkyy milloin Josh on aloittanut kyseisellä työnantajalla, mitkä on vuotuiset tulot ja mikä on viikottainen työtuntimäärä (ts. että on töissä full-time) ja lisäksi tiliote pankista. Saman käsityksen mä olen saanut Pabe, jos tulot ylittää rajan reilusti niin ei kannata alkaa listaamaan muuta omaisuutta - eivät ne sitä tietoa tarvitse :-)

Mä en ole varma tarvitseeko niitä verotustietoja haastatteluun kerran niitä ei erikseen pyydetä? Kirjeessä kun oli vain että pitää tuoda I-134 ja todisteita että on tarpeeksi varoja, pitääkö todisteiden olla juurikin tax report? AOS sitten naimisiinmenon jälkeen varmasti vaatii verotustiedotkin, USA:ssa kun haluavat syynätä kaikki mahdolliset paperit aina :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jep jep. Ei kauaa nokka tuhissut konsulaatilla. Tänään aamusella kun olin töissä vaimo soittaa: Sinulle on jotakin postissa. Hmmm... Mitähän lienee. :grin: Saman tien työt seis , "hieman" pidennetylle ruokatauolle , ja kodin kautta postiin. Suurlähetystön kirjeen sisältä tippui passi johon oli lyöty viisumi mallia CR-1. Muut paperit ja kirje jota ei missään nimessä tule avata löytyi sieltä myös.

Tämähän tietää että karistamme Suomen tomut jaloistamme näillä näkymin 21.7.

Kiitos kaikille avustanne täällä. Ilmoittelen sitten miten tuolla puolen Atlanttia sujuu . :)

Ai niin, Susanille : Edelleen näyttää puoli vuotta olevan tuo muuttoaika tuossa viisumissa.

Link to comment
Share on other sites

Paljon onnea Pohjanpojalle! Hyva tietaa toi 6kk:kin.

Sattuisiko kellaan olemaan tietoa miten tuon J-1 viisumin kahden vuoden ehdon saa pois? (Two-year Foreign Residency Requirement). Kyselin jo taalla aikaisemmin, mutta ehken kellaan ei sellaista ole ollut :) Mietin vaan, etta mita tuohon letter of no objection pyyntoon laitetaan syyksi Suomen suurlahetystolle? Mika on sellainen oikea syy, etta sita poistoa haetaan, kun avioliitto ei naemma ole? Oon yrittanyt kovasti etsia visajourneysta, mutta enpa ole loytanyt.

edit. jarkyttavat kirjoitusvirheet heh

Muokattu: , käyttäjä: Ellinora
Link to comment
Share on other sites

Eve, ehditkö saada ennen lähtöäsi jo package 3? Jos et niin oletko saanut Suomesta tietoa että se olisi tullut? Odottelen itse jotain tietoa siitä että paprut olisivat siirtyneet NVC:lle mutta luin juuri Visajourneysta että siellä on kiirettä ja saattaa mennä jopa yli kuukausi kunnes lähettävät sieltä paperit eteenpäin Suomeen.. :girl_cray: voih kurjuus... täytyy koittaa välillä soittaa ja katsoa jos olisivat saaneet paperimme.

Link to comment
Share on other sites

Jeps, package 3 tuli heti kesäkuun alussa, pari päivää sen jälkeen kun olin lähtenyt jenkkeihin. Eli meni varmaan siitä että saatiin NOA2 siihen että package 3 tuli about kolme viikkoa.

Mä olin käsittänyt että NVC on K1-viisumin kanssa vaan edelleenpostituspiste joten ne pysähtyy siellä yleensä vaan pari päivää? Kuukausi tuntuu jotenkin tosi yliampuvalta.. Tosin itsenäisyysypäivä ja lomat varmaan vähän hidastaa.

Toivottavasti saat pian package 3! Mä pidän peukkuja pystyssä Pabe!!

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun olen lukenut näitä enemmän, näyttää tosiaan siltä että siinä menee reippaasti yli kuukausi :( Eli siis paperimme lojuvat jonkun työpöydällä kuukauden, kun osalla on mennyt kaikkeen tuohon juuri se 3 viikkoa. Torstaina meille tulee 2 viikkoa NOA2 saamisesta ja soitimme NVC:lle ja he eivät ole vielä edes saaneet papereitamme. Ja siitähän ne vielä menevät postissa pari viikkoa Suomeen ja menee päiviä ennen kuin konsulaatti lähettää package 3.

Ilmeisesti California Service center on muuttanut käytäntöä eikä enää postita hakemuksia niin usein, tai NVC on ruuhkautunut, kaikenlaisia arvauksia visajourneyssa tietenkin on. Joka tapauksessa ongelma näyttää olevan vain California Service centerin hakemuksilla ja tällä hetkellä uuden case numberin ovat saaneet ne jotka ovat saaneet NOA2 kesäkuun 18. TOSI REILUA!! :girl_cray:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pabe, saitko sä vielä infoa teidän anomuksesta, onko sitä vielä lähetetty NVC:lle? Toivottavasti se ois jo matkalla konsulaattiin tai sulle matkalla jo package3!!

Mä sain tänään ajan haastatteluun, ma 22. elokuuta klo 13 Kaisaniemenkadulla! Vaikuttaa että konsulaatissakin on jonoa tai lomat viivästyttää touhua, kun yleensä haastattelu pidetään 1-3 viikon päästä siitä kun ovat saaneet kuittauksen ja mulla menee nelisen viikkoa. Pääasia kuitenkin että asiat etenee, vaikka oiskin hitaasti. Viimeinen työpäivä onkin sitten pe 19.8. joten ei tarvitse kesken työpäivän lähteä haastatteluunkaan. Tai tiedä miten käy, kun eivät vielä(kään) ole löytäneet uutta tyyppiä ottamaan mun projekteja... :-/

Minkälaisissa kylissä/kaupungeissa asutte/ootte muuttamassa? Pieniä, isoja, paljon tekemistä? Te kaliforniaan ja eteläisiin osavaltioihin suuntaavat tai niissä asuvat saatte ainakin nauttia lämpimästä ja erilaisesta ilmastosta, varmaan aika kiva kunhan kuumuuteen tottuu. Miten ootte viihtyneet tai onko tulevaisuudessa muuttavilla suunnitelmia mitä aikoo touhuilla ennen kuin voi alkaa edes hakemaan töitä jne? Meillä vaikuttaa siltä, että toivottu ja suunniteltu muutto Bostoniin tai Washingtoniin ei toteudukaan, ainakaan nyt syksyllä ennen kuin mä muutan jenkkeihin. Tai edes sen jälkeenkään heti. Josh asuu tällä hetkellä Syracusessa (upstate NY), ja täytyy sanoa että se on MASENTAVA kaupunki. Varmaan noin Turun kokonen mutta kulttuuria saman verran kun perämettän lähiön takapihalla. ja tekemistä saman verran. Vähän tuskastuttaa jo valmiiks että miten siellä sitten jaksaa ja mitä tekemistä keksii.. Vinkkejä siis otetaan vastaan!

Link to comment
Share on other sites

Joo eipä ole mitään kuulunut :( eikä tietoja heru mistään vaikka päällään seisois, kaikenlaisia erikoisia selityksiä kyllä jotka joka kerta menevät ristiin edellisen päivän selitysten kanssa. Että täällä odotellaan ja ihmetellään. Vähän alkaa tulla kiire kohta jos ei halua häitä siirtää. Vielä eilen ainakin NVC sanoi ettei paperit ole siellä. Visajourneyn mukaan yli kuukausi on tällä hetkellä aika joka menee CSC ja NVC välillä + sitten tietty aika mitä menee postissa kun paperit lähetetään Suomeen. Kiva kuulla että myös Suomen päässä on vielä tämän lisäksi ruuhkaa :girl_cray:

Onnea haastatteluun! Onko paikka siis haastattelulle nyt taas muuttunut?

Me asutaan Kaliforniassa Fremontissa eli ihan Silicon Valleyn kupeessa. Aika pieni paikka joka on todellinen lähiö, mutta lähellähän on San Jose ja San Francisco (+ muita kaupunkeja) joten ei tekemistä puutu. Ja aurinkoa, muutama sateisempi kuukausi myös :) Paljon suomalaisia joten varmaan pitäisi myös uusia tuttuja saada nopeasti. Ehkä lähivuosina etsitään lähikaupungeista uusi talo joten voi olla että Fremont ei ole lopullinen paikka meille. Oletko Eve löytänyt ketään uusia kavereita tai suomalaisia sieltä lähistöltä?

Link to comment
Share on other sites

ou nou... :-( toivottavasti ne saa nopeesti ruuhkat siellä jenkeissä selvitettyä! Mä luulen että konsulaatissa on nyt vaan vähän tungosta kun sielläkin on varmasti ollu just kesälomat ja osalla edelleen käynnissä. Luotan siihen että homma etenee nopeasti kun sun paperit ehtii sinne!

Haastattelut tosiaan pidetään varmaan vastedes Kaisaniemenkadulla eikä Kaivarissa. Mulla ainakin kutsussa luki mihin osoitteeseen pitää tulla, joten siitä se varmasti sitten sullakin varmistuu.

Me ollaan tosiaan suunniteltu Washington DC:hen muuttoa jo viime vuodesta, ja nyt keväällä alettiin katselemaan myös Bostonia. Kummassakin ollaan käyty jo asuntojakin katsomassa, ja Washingtonissa on meillä molemmilla kavereita valmiiksi plus Joshilla äiti ja sisko. Mä oon henkisesti täysin valmistautunut muuttamaan jompaankumpaan kaupunkiin ja oon tehnyt paljon jo taustatutkimuksia - ja nyt sitten me joudutaan ehkä jäämään Syracuseen, voi rähmä sentään!

Link to comment
Share on other sites

Onnea Evelle haastatteluun ja Pabelle toivotaan pikaisesti postia!

Mies saikin nyt toita Suomesta, niin me ollaan jaamassa tanne vahaksi aikaa, jippii :) Ma kun olin ehtinyt jo viisi vuotta siella rapakon takana asua ja mies koko elamansa, niin ei meilla ole takaisin mikaan kiire.

Ma asuin aikaisemmin New Englandin alueella ja mulla on itseasiassa pari tuttuakin, jotka on Syracusesta kotoisin, tutustuin heihin yliopistossa. Viimiset pari vuotta tuli asuttua keskilannessa ja sinne meidan olis tarkoitus sitten palata. Mua etukateen kanssa ahdisti se muutto sen takia, etta oltais aluksi muutettu miehen kotikylaan (pop. 1800 max), joka on keskella ei mitaan. Lahimpaan kaupunkiin (pop. 20 000) on matkaa noin kolmisen tuntia autolla. Siina mielessa Syracusesta ehka loytyy vahan enemman tekemista :-)

Onko sinulla auto kaytossa? Sehan auttaisi varmaan paljon. Ma ilmoitin miehelle, etta sinne kylaan en muuta ilman, etta mulle hankitaan oma auto. Muuten olisin kaytannossa kodissani vankina, kun mihinkaan ei paase, kun julkista liikennetta ei ole ja mikaan ei ole kavelymatkan paassa. Jos on auto voi alkaa tekemaan vapaaehtoistyota humane societyssa (jos siis tykkaa elaimista), kirjastossa, sairaalassa tms mika nyt kiinnostaa. Ja jos tulee oikein tylsaa, aina voi alkaa kirjoittaa blogia ;) Muiden Yhdysvaltoihin muuttaneiden blogeista saa muuten hyvia ideoita mita voi tehda!

Link to comment
Share on other sites

Hieman pitkästä aikaa, kun piti hoitaa avioitumiset ja miehen työruuhkat yms yms pois alta...

Pikkuisen statusupdatea. K1 umpeutuu 29.8. mutta saadaan AoS postitettua ennen viikonloppua. Tässä kuitenkin pieni raportti siitä, miten paikallisten viranomaisten ja sossun kanssa on mennyt...

Vihkitodistuksen Certified Copy tuli hitaanpuoleisesti. Vapaamuotoinen kirje plus shekki tulivat takaisin kolmisen viikkoa postituspäivästä, kun muuttivat hiljattain maksupolitiikkaa. Mieheni ei halunnut joutua ajamaan Seattleen vain yhden paperin takia, joten postitettiin kopiopyyntö. Olisi kannattanut käydä heti henk.kohtaisesti hakemassa, oltaisiin silloin jo postitettu AoS viime kuun alussa! Saatiin tietty lunastamaton shekki postissa viime perjantaina, joten käytiin hakemassa paperit heti aamusta maanantaina.

Lomake I-485 sisältää muuten pari kompaluontoisen kuuloista kysymystä. Kuka tahansa inttitaustan omaava joutuu täyttämään lappuun "yes" kohtiin, joissa kysytään, oletko saanut sotilas- tai asekoulutusta. Kysymys ei erittele, oletko terroristi, vai maanpuolustaja. Jos joku intin käynyt maahantuonti tietää, mitä tuolle paranee tehdä, vastatkaa ihmeessä! O_o

Sitten yrksi juttu, jonka varaan perustelen suosituksen. Maahan tultuasi K1-viisumilla, odota noin pari viikkoa, että sossu saa statuspäivityksesi rajaviranomaisten järjestelmästä, ja hae sossusta heti hetua ennen kun olet naimisissa. Me mentiin passin ja vihkitodistuksen kanssa viikko häiden jälkeen sinne, ja täti käännytti meidät tylysti luukulta katsomatta edes papereita.bkäski ajamaan toiseen kaupunkiin asioimaan maahanmuuttoviranomaisten kanssa.

Pari viikkoa vierähti, ja saatiin vihdoin vihkitodistukset, ja ettei tulisi taas turhaa reissua, kun mies joutuu ottamaan vapaapäivän töistä, soittelin tänään paikalliseen sossuun. Eli ensin kansalliseen palvelunumeroon, ja vihdoin 20 min automaatin kanssa vääntämisen jälkeen sai vihdoin ihmisen langan päähän. Hän sanoi, että sotun saamiseen riittää passi, viisumi, syntymätodistus, ja vihkitodistus, jonka perusteella saa ottaa uuden sukunimen samantien käyttöön. Henkilö antoi myös paikallistoimiston numeron, mihin soitin, ettei tulisi turha reissu sen takia, että henkilökunta siellä ei ole tietoinen säännöistä. Eka. henkilö joka vastasi intti, että tarvitsen lomakkeen I-766, mutta pienen selvittelyn jälkeen ilmeni, että mies luuli, että K1 on työviisumi!! hän sanoi, että odota linjalla, hän kysyy esimieheltä. 30 min odottelun ja hissimusiikin jälkeen linja katkesi.

Soitin uudelleen, ja nainen vastasi. Hän sanoi, että eka sotu on oltava passissa esiintyvällä nimellä, joten hän kehotti hankkimaan sotun tyttönimellä, ja sitten vaihtamaan sen, kun on näyttää SSN kortti + vihkitodistus.

Eli tämmöinen kommervinkkeli. Muuten menee asiat hyvin, mutta ennen sotua en saa hankittua pankkititliä, kun tarttisi olla mun nimi kotiosoitteeseen tulevassa laskussa, että saan todistettua WA:n DMV:lle (ajoneuvohallintokeskus) , että asun osavaltiossa, että saan suorittaa inssin ja saada ajokortin. Nyt ihmettelen jo, miten laittomasti maassa oleilevat onnistuvat hankkimaan itselleen ajokortin, ellei ne väärennä papereita.... Huhhuh.

Onneksi ollaan loppusuoralla.

Ainiin! Koska en saanut Eirasta rokotustietoja, jouduin käymään lääkärisssä, oman alueen lisensioidut lekurit ns. "vaccination supplement"- paperia varten löytyy USCIS-sivustolta listalta "civil surgeons". Eka klinikka, jonne yritin soittaa ei osannut oikeastaan puhua Englantia, ja luullunymmärrys oli hippasen sitä luokkaa, etteivät tajunneet, että tartten vaan paperin, jossa on rokotustiedot. Ne olis halunneet laskuttaa uusista röntgeneistä ja verikokeista. Lopulta löytyi vastaanotto, missä olivat ihan paikallista väkeä. Lekuri huoli vanhat neuvola-lappusetkin rokotusten puolesta. Hän teki ihotestin tuberkuloosia varten, ja pisti verikokeeseen kupan varalta. Koko operaatio kesti alle 10 min, ja koska olen miehen vakuutuksessa, verikokeet meni vakuutukseen. $240 ei tosin ollut paha edellämainittuun Korealaisten pyörittämän klinikan $600+ hintapyyntöön verrattuna. Käytiin näyttämässä käsivarren pistokoekohta tohtorille pari päivää myöhemmin. Testialue punotti, mikä tarkoittaa, että olen saanut rokotuksen joskus lapsena. Jos se olisi ollut hyttysenpureman tapainen paukama, olisi testi ollut positiivinen ja vaatinut lähetteen lisätutkimuksiin. Sain sinetöidyn kuoren, jossa on tohtorin lappuset, ja kopion samoista lomakkeista itselleni.

Nyt pitää vaan printata ja allekirjoittaa kaikki, ja sitten menoksi. Nyt olen iloinen, että on ylimääräisiä kopioita virkatodistuksesta apostillella, koska yksi lähtee taas USCIS:lle. Mitä avioliiton laillistamiseen Suomessa tulee, länsirannikolla se hoituu Los Angelesin pääkomsulaattiin postittamalla oman paikallisen konsulin mukaan.

Kiitos ja kuitti, palataan asiaan... ( jos löytyy kirjoitusvirheitä, syyttäkää iPadia... )

Link to comment
Share on other sites

Hei PennyV hienoa kuulla että asiat alkaa loksahtaa kohdilleen! Ja kiitos paljon infosta, hyvä tietää mitä on edessä. Mulla on onneksi jo no social security card koska olen ollut töissä aiemmin Usa:ssa mutta montako apostillea siis olisi hyvä olla mukana? Luulen että en tarvitse häissäni sitä sillä menemme naimisiin Lake Tahoella, Nevadan rajalla jossa paperiasiat on aika helpot enkä ainakaan netissä nähnyt että sitä tarvitaan. Aion varalle ottaa sen mukaan kuitenkin, ja varsinkin nyt jos niitä tarvitaan muuhunkin. Sain onneksi myös ylimääräisen rokotustodituksen viisumilääkärintarkastuksen yhteydessä.. sekin kiitos tämän palstan kun joku mainitsi että se kannattaa pyytää :) Mitä kautta saat nyt sitten passin uusittua uudelle nimellesi?

Ellinora mahtavaa että sinullakin asiat selviävät ja mieluisaan suuntaan myös!

Onnea Eve haastatteluun ja kerro sitten se meni. Kuinka nopeasti meinaat sitten lähteä takaisin Usa:an. Toivottavasti teillekin hyvä asuinpaikka vielä löytyy!!

Link to comment
Share on other sites

Wautsi, hirmu paljon onnea Ellinora teidän koko perheelle miehen työpaikasta!!! Todella mahtavia uutisia!!!! :girl_dance: Mekin ollaan välillä mietitty että josko jossain vaiheessa muutettaisiin Suomeen, varsinkin nyt kun ollaan seurattu USA:n taloustilanteen huononemista... eikä sekään ole pikkujuttu, että täällä korkeakoulukoulutus on ilmainen, jos meille joskus siunaantuu vielä lapsi(a).

New England on tosiaan todella ihanaa aluetta, ja siksi Boston ja sen lähialueet onkin meillä tähtäimessä. New Englandissa asuu myös paljon suomalaisia sekä muita skandinaaveja, joten varmasti sais helposti luotua uusia tuttavuuksia ja ystäviä! Upstate NY on hieman (tai no aika paljonkin mun mielestä) erilaista aluetta, vaikkei kartalla kaukana Bostonista olekaan. Syracusessa ja sen lähiympäristössä on myös kyllä kauniita ja turvallisia lähiökyliä, mutta kansainvälisyyttä saa sieltä hakemalla hakea. Jollei oteta lukuun yliopistossa opiskelevia aasialaisia vaihto-opiskelijoita :-))) Kaupunki itsessään on kauniin yliopistoalueen lisäksi suurelta osin köyhää "ghettoa". Auton saisin varmaan aina välillä käyttöön, mutta tuntuu ainakin vielä jotenkin vastenmieliseltä ajaa autolla kaikkialle, kun on itse lähes aina käyttänyt fillaria tai julkisia, tai kävellyt paikasta A paikkaan B. Vapaaehtoistyötä oon myös jo hieman suunnitellut, onneksi sitä sarkaa riittää USA:ssa :-) Eiköhän tää tästä, kun ensijärkytyksestä toipuu. Asenne vaan ojoon ja valitusnarinat poikki ja pinoon!

Mutta joo, aikamoiseen syrjäkylään sä olisit ollut muuttamassa Ellinora, huh sentään! Kolme tuntia lähimpään kaupunkiin! Mutta kaipa tuo on aika normaalia keskilännessä, että etäisyydet on tooodella pitkiä.

Kiva kuulla susta Penny! aikamoinen hässäkkä tuo AOS:kin on, paperisotaa paperisodan perään. VJ:ssäkin on monessa paikassa neuvo, että heti kun menee maahan kannattaa käydä hakemassa SSN ja avaamassa sillä pankkitili. Kyseisessä järjestelmäpäivityksessä menee yleensä 7-14vrk, joten kuten sanoitkin niin pari viikkoa POE:n jälkeen hakemaan SSN - ja jos väittävät ettei sitä saa niin pitää väittää vastaan koska virkailija on tuolloin väärässä :-) Tosiaan sillä, että sai oman kopsun lääkärintodistuksesta täällä, pitäisi välttyä noilta uusilta lääkärimaksuilta ja -todistuksenhakureissulta. Toivottavasti näin myös on!

Täällä mä valmistelen perehdytysmatskuja mun seuraajalle, ja oikein odotan että koska sitä saa nostaa jalat pöydälle ja ryhtyä työttömäksi! Varmasti tulee vielä työntekoa ikävä, mutta tällä hetkellä se tuntuu ah niin ihanan ruusuiselta että ainoa asia jota tarvii stressata on oma elämä, kulttuurishokki, ja päivittäinen armaan kanssa oleminen. :skilletgirl:

Link to comment
Share on other sites

Hyvä kysymys Pabe, tosiaan kuinkahan monta aitoa virkatodistusta pitäis ottaa mukaan? Mulla on tällä hetkellä vain yksi ja siitä muutama kopio. Kopion ajattelin viedä haastatteluunkin, tietty otan aidonkin mukaan mutta josko kopiolla pärjäisi.

Onko jotain muita papereita kun pitäis muistaa ottaa mukaan kun lähtee? Siis aitoja, virallistettuja kappaleita? Esteettömyystodistusta en usko että tarvitaan, missään en ainakaan ole nähnyt siitä puhuttavan ja pyydettävän. Vai oonko hakoteillä?

Pabe, ajattelin tossa syyskuun puolenvälin paikkeilla tai sen jälkeen lähteä takaisin, eiköhän viisumi kolmessa viikossa tipahda postiluukusta. ehdin sitten käydä sukulaiset ja kaverit läpi ja pakkaillakin rauhassa! ja itärannikolla pääseekin sitten ihailemaan ruskaa!

Link to comment
Share on other sites

Yleensa muualla paitsi Suomessa ei ole virkatodistusta vaan birth certificate. Jota ei sitten ole kuin yksi, tai jos haviaa, isolla vaivalla saa kopion jostain. Itse hankin Suomessa 2 tai 3 virkatodistusta kaiken varalle, eli 1 niista ainakn pitkana versiona eli kaikki mahdollinen (Helsingin maistraatista saa englanniksi eli ei tarvitse lisailla kaannoksia. Ja apostille samalla mukaan). Koska jos haviaa tai tarvitsee uuden, sen tilaaminen tulee taas hankalammaksi+kalliimmaksi. Apostillella varustettuna taisi olla kuitenkin viela alle 10 euroa, joten ei se etta on 2 tai 3 kpl niita tule mitenkaan pahan hintaiseksi.

PennyV, mulla ei ollut SSN:aa viela pitkaan aikaan kun lisattiin mut miehen pankkitiliin (Wells Fargossa), pelkka passi mukana. Ei ole muistaakseni kylla vielakaan ilmoiteltu pankille mun SSN:sta (kun siina kortissa lukee etta ala kanna mukana lompakossa. No en sitten kanna, mutta enpa kylla muistakaan sita numeroa).

Link to comment
Share on other sites

Kiitos tx! Käyn hakemassa siis vielä apostilleilla varustettuja kappaleita, tilasin just niitä 3 ja englanniksi - parempi varustautua nyt jo valmiiksi kun se on helppoa. Hinta oli 8€ apostillen kanssa, joten niinkun sanoitkin ei kovin paha homma.

Link to comment
Share on other sites

PennyV, mulla ei ollut SSN:aa viela pitkaan aikaan kun lisattiin mut miehen pankkitiliin (Wells Fargossa), pelkka passi mukana. Ei ole muistaakseni kylla vielakaan ilmoiteltu pankille mun SSN:sta (kun siina kortissa lukee etta ala kanna mukana lompakossa. No en sitten kanna, mutta enpa kylla muistakaan sita numeroa).

Bank of Americassa taisivat sitä haluta. Ei tässä sinänsä mitään hätää... Tuleepahan sitten asioitua joka sortin viraston kanssa, niin tulee samalla kokemuksia myöhemmän varalle, jos tarttee. Ollaan miehen kanssa yhdessä, ja stressi hellittää, kun paperit on loppusuoralla ennen postitusta. :)

Link to comment
Share on other sites

Yay! Vihdoin jotain uutisia.. eilen saatiin NVC case number eli nyt pitäis papereiden siirtyä Suomeen. :girl_dance:

Eve ajattelin ihan samaa, eli hakea 3 varakappaletta apostillella niin ainakin on sitten tarvittaessa valmiina ja niitä pitempiä virkatodistuksen versioita. En ole koskaan tilannut niitä etukäteen vaan marssinut suoraan kotikuntani maistraattiin ja aina olen saanut myös kieliversiot samantien matkaani. Onkohan vielä jotain muuta mitä kannattaisi ottaa mukaan :unsure: Ikeasta onneksi saa ainakin jotain skandinaavisia tuotteita (ruokia) ja ajattelin ottaa niinkin typerän asian kuin paketin kunnollisia tiskirättejä mukaan.. ne sienet ei kyllä jotenkin iske pöydän pyyhkimispuuhassa :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Target myy ainakin taalla tiskiratteja. En tosin ole erityisen perehtynyt tiskirattien piirteisiin eli mitka on hyvia ja mitka ei, ne mita meilla on toimii kylla. Yleensa kaytan sienta enemman keittiossa (seka tiskaamiseen etta pyyhkiseen). Niista onneksi loytyi sellaisia jotka toimii... eli luffaa+jotain ekomateriaalia wholefoodsin tapaisista liikkeista.

Tiskiharjoja en ole joka paikassa nahnyt, tosin en kauheasti supermarkettien siivousosastoilla tms pyori. Tiskiharjat on meilla IKEAsta, siis perinteista mallia olevat.

Ai joo, yksi asia minka metsastamisessa meinas menna hermot oli lattian pesemiseen tarvittavat perusvalineet, siis kuivaksi kierrettava varrellinen moppi ja astia. Joka paikassa on kylla lattioille pesulaitteita tms mutta jos ei-huoneistomatollinen alue on keittio, eteinen ja kylppari ei nyt tuollaiselle alueelle mitaan kovan lattian hoyryttavaa imuria viitsi hankkia. Lopulta loytyi twist mop, sekin Targetista. Mutta aikamoisen etsimisen jalkeen...

(ja joissakin ikeoissa on niita moppejakin).

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkistä, tx! Imuri hajosi juuri, joten saatan pyrkiä hankkimaan matoille ja lattialle toimivan höyrypuhdistavan imurin. Meikäläistä on aina inhottanut kokolattiamatto, varsinkin, kun Englannissa oli jopa kylpyhuoneen lattia matotettu. En koe sellaisen olevan mitenkään hygieeninen.

Nyt vasta huomasin, että Evellä on Syracusen seudulle asiaa. Hieman maaseutuahan se on, mutta appeni esimerkiksi omistaa siellä maata. Kuulemma ihanaa seutua, vaikka voi käydä kaupunkilaisen hermoille. Miehen kanssa ollaan kallistumassa WA:ssa paikkaan nimeltä Duvall mahdollisena uutena kotiseutuna. Pittoreski pikkukylä, mutta suht lähellä töitä vielä, ja tontit kokoluokkaa "mahtuu talli" :) eli erinomainen maaseutujuntti-minulle!

ja arkkitehtikin on käytännössä valmiiksi valittu, vaikkei tonttia vielä olekaan... :rolleyes:http://dantyree.com/plans/ <- tuolta niitä löytyy. Mies haluaisi talon nimeltään Darien, tai beaufort Scale, itse haluan käytännöllisen, ja en missään nimessä 5 kylppäriä per 3 makkaria - tyyliin suunniteltuja taloja. Siinähän on vaan lisäkuluja, jos kaikilla on oltava amme... Saati sitten mahd. remppakulut. Ei kiitos! Eli hieman suomalaista valmistalomallien funktionalismia ja saunaosasto... :D

AoS lähtee huomenna postiin, ellei joku tuikitärkeä ole unohtunut mieheltä... (omat paperit on kaikki kasassa).

Link to comment
Share on other sites

Päivitys: AoS-hakemus on nyt Fed Exin hallussa kirjattuna kirjeenä, se on perillä Chicagon USCIS-toimistolla tiistai-iltapäivänä paikallista aikaa. Saadaas nähdä, kauan menee, ennen kun tilanteeseen tulee päivitystä. Edellisen kerran tuli kuitti tuon alkuperäisen I-129F -hakemuksen vastaanottamisesta noin 4 vrk sisällä hakemuksen jätöstä. Mies ei tietenkään muista, kauan shekin lunastamiseen meni, ja muuta sellaista. Sanokaa, jos jollekulle muistuu mieleen.

Oma "Alien registration"-numeroni on muuten hupaisa. Se on käsin kirjoitettu I-94 -lappusen kääntöpuolelle (eli valkea maahansaapumislomake viisumin haltijoille), ja en osaa sanoa parista kiemurasta, ovatko ne numero 5, 6 vai 8. Joten jouduttiin pienen harkinnan jälkeen toteamaan, että meillä ei ole toivoakaan saada sitä varmasti oikein, ja jätettiin kohdat papereissa tyhjiksi. Lomakeissa onkin, että sen kohdan saa jättää tyhjäksi, jos ei tunne numeroa muuten.

Jätimme Advanced Parole-lappusen täyttämättä, koska emme todennäköisesti ehdi ulkomaille lomalle ennen kun vasta ensi vuoden puolella. Jos tarvitaan tropiikkeja, käydään California-Hawaii-California -risteilyllä tjsp. Suomessa ei tapahdu mitään hirveän tärkeää, häät ja hautajaiset ovat epätodennäköisiä.

Bank of Americassa muuten saatiin liitettyä minut miehen tiliin ihan vaan kahta virallista henkilötodistusta näyttämällä. Joten alkuperäinen tieto SSN-tarpeesta taisi koskea vain ns. kokonaan minun nimissäni olevia tilejä. Hoidetaan pankkiasiat, ja sotuhakemus maanantaina, kun miehellä on vapaapäivä ja ehditään ajaa Bellevuessa sijaitsevaan sossuun... (oman ajokortin laillisuus on aavistuksen verran kyseenalainen tällä hetkellä, joten kauppareissuja pitempiä matkoja teen harvemmin yksin, kunnes inssi on ajettu.)

Ja naisena pitää taas miettiä, itkeäkö vai nauraa, kun on jankuttanut samaa asiaa uudestaan ja uudestaan... Mies jätti tilisaldon hieman alakanttiin, kun muisti, että AoS maksoi $985, eikä tajunnut, että ohjeen seuraavalla rivillä luki, että "plus biometrics fee $85". Eli yhteensä $1070. Siirsin omista säästöistä vähän miehen tilille, että on varaa ruokaan ja AoS-maksuun ennen loppuviikon palkkapäivää. Mies oli tottunut elämään vähän kädestä suuhun aiemmin, ja tapa oli jäänyt päälle, kun olin Suomessa. Eli se uupuva satanen ja pari sen yli oli mennyt Best Buy-elektroniikkaliikkeeseen ja jonkinlaiseen poikien peli-iltaan. Miehet... :-X

Käytettiin checklistana USCIS-sivuston lisäksi Immihelp.com-sivustoa. (linkki AoS-paperilistaan). Eli verrattiin Visajourney ja Immihelp ja varmennettiin faktat tuolta USCIS-sivustolta sitä mukaa, kun saatiin paperit kasaan. Postituskulut noin $53, kun pistettiin koko nivaska ja muovinen lomakekansio postiin "tokanopeimmalla" taksalla. Eli paketti lähtee maanantai-aamuna, ja on tiistaina iltapäivän mittaan Chicagossa.

Siinäpä se. Nyt odotellaan ja toivotaan parasta! Ja yritetään olla tulematta ihan hulluksi odotellessa! :girl_impossible:

Link to comment
Share on other sites

Heippa ja kiitoksia mukavista kommenteista :) On se kiva, kun saa taas hetken olla kotimaassaan! Kylla me varmaan sinne rapakon taakse viela muutetaan, kun mies haluaa kotiseudulleen palata, mutta jos nyt ainakin pari vuotta viihtyisi Suomessa!

*Eve*, joo kieltamatta aivan keskella ei mitaan oltaisiin muutettu. Ollaan menossa sinne loppuvuodesta sitten kaymaan, kun meilla on ne meidan kakkoshaat miehen sukulaisille. Kyselin just miehelta, etta missa se juhlapaikka on (ainoa silla seudulla) ja se on kuulemma naapurikylassa. Wikipediasta katsoin, etta siina kylassa on jopa 54 asukasta! Kuulemma aluksi juhlitaan/ruokaillaan ihan vaan kutsutulla porukalla, mutta illemmalla on sitten avoimet ovet kaikille. Ei ole kylla kamalaa ryysista odotettavissa, kun asukasluvut on tuollaisia :) No paasenpahan taas hankkimaan uuden haapuvun hih.

Siita tulikin mieleen, etta onko susan tai joku muu jo amerikkalaisen kanssa naimisissa oleva matkustellut VisaWaiverille Yhdysvaltoihin kaymaan ja onko mennyt ihan ok? Mietin vaan, etteivat ne ala epaileen, etta yrittaisin jaadakin sinne ja siksi jaisi omat haat juhlimatta. Mulla ei ole mitaan tyopaikkaa taalla Suomessa, josta voisi jotain todistuksia hakea, kun oon kotiaiti, mutta ehkapa yliopistolta liikenisi joku lippulappu, etta opiskelen siella. Mulla ei oo kylla ikina ollut mitaan vaikeuksia rajalla ja kymmenia kertoja oon matkustellut ilman mitaan ylimaarasia papereita mukana.

Ma ostin muuten aina Walmartista tiskiharjat ja ratit ja olivat ihan ok tavaraa. Mua allotti ne sienet yms. ja kaikkea vauvan tavaraa ei voinut lykata tiskikoneeseen.

Link to comment
Share on other sites

Vihdoin kolahti paprut postiluukusta mutta jäin miettimään näitä täytellessäni että mistä tiedän tuon viisumimaksun summan joka Aktian tilille maksetaan? Kaiketi siis tuo tyhjä kohta on tähän jätetty sitä varten että merkkaan sen siihen itse mutta haluaisin ensin varmistua jostain että mikä summa on tällä hetkellä. Ihan nopesti en sitä embassyn sivuiltakaan löytänyt joten ajattelin että täältähän sitäkin tietoa varmaan tulee...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...