Jump to content
Naimisiin.info

Puolisosi valituksenaiheita Suomesta?


Recommended Posts

Puolisoani ärsyttää että viiniä ei saa ruokakaupasta. Autot ovat liian kalliita ja samoin moottoripyörien vakuutukset.

Muuten hän on täysin hullaantunut Suomeen eikä ikinä halua muuttaa pois.  Kesät ovat kauniita ja talvella on lunta (kotimaassa lähinnä sataa vettä ja tuulee) Täällä on kuulemma kaikki niin paljon paremmin!  ??? Jaa... No hyvä kun tykkää!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nää taitaa olla niitä aika perinteisiä, mutta 13 vuoden Suomessa asumisen jälkeenkin turkkilainen mieheni inhoaa talven pimeyttä ja kylmyyttä. Lisäksi täällä ihmiset ovat niin kylmiä muita kohtaan ja hän kaipaa kotimaastaan niitä läheisiä ihmisiä ja sitä, että voi jutella kenelle vaan ja että aina on tuttuja kylässä jne. Lisäksi täällä kaikki maksaa niin paljon ja verotus on syvältä.

Ja kun täällä jo aiemmin on kirjoitettu tuosta liikenteestä valittamisesta, niin kyllä, myös meillä ollaan sitä meiltä että täällä ei kuulema kukaan osaa ajaa.. No, mä en sanoisi että ne asiat Turkissa paremmin olisi tuon asian suhteen kun siellä kukaan ei viitsi noudattaa niitä liikennesääntöjä ja siksi liikenne on ihan kaaosta siellä..  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
(Taalla ei ole edes paperinkierratys ponttoja!

tuli mieleen, että missäpäin Skotlantia oikein asutte jos kierrätysmahdollisuutta ei ole? meillä ainakin on tässä asunnon läheisyydessä useammassakin paikka kierrätysmahdollisuus, ja jos ei pihapiirissä niin jokaisessa isommassa supermarketissa on myös nuo pöntöt.

(huomasin vasta että lainasinpa aika vanhaa viestiä )

Link to comment
Share on other sites

Olenhan noita valituksia pari kuullut... mm.

-Juuri se suomalaisten mukautuvaisuus ihan kaikkeen, mistä jo mainittiinkin (suurin ärsytyksen aihe)

-verot

-baarit menee kiinni liian aikaisin (avokki käy ehkä kerran kahdessa kuukaudessa baarissa, mutta pitää valittaa)

-Olut on ihan kamalaa (no, belgialaisena on tottunut erilaiseen..)

-Suklaa on ihan kamalaa (sama syy kuin oluessa)

-telkkarin mainoksissa on liian usein sama tyyppi, jonka äänen kuullessaan avokki peittää korvansa ja alkaa karjua. Ja muutenkin telkkarissa näkyy aina samoja tyyppejä, ja ilmaisia kanavia on ihan liian vähän.

-"lattea" ja "tympääntynyt" puhetyyli tietyissä tapauksissa...

Mutta paljon on hyvääkin ja ihanaa kuullut, toki häntä koti-ikävä välillä ja silloin etenkin kuulen paljon Suomi-Belgia vertailua, mutta hän ei kuitenkaan halua sinne takaisin

Link to comment
Share on other sites

^^ Mun mies valittaa Suomen lomillaan melkein samoista asioista,

- oluesta, joka kuulemma maistuu pissalle  

- suklaa on huonoa

- teillä ajetaan liian hitaasti

- ja kiroilee kielen vaikeutta, yrittää opetella, mutta vaikeaahan se on.

Tuittunen, jännä juttu, että miehesi valittaa Suomen verotuksesta, ainakin tällä hetkellä musta tuntuu, että mä maksan täällä Belgiassa enemmän veroja, kuin Suomessa.

Link to comment
Share on other sites

^musta vaan tuntuu ettei hän kiinnittänyt huomiota niin paljon veroihin Belgiassa, nyt pitää maksaa kaikki itse ja huomaa kuinka paljon sitä rahaa oikeasti meneekään ja jää käteen...

Juuri samalla sanalla hän kuvailee suomalaista olutta! Jonakin päivänä kun päästään raijaamaan hänen huonekalujaan laivalla niin varmasti on aika valikoima oluita mukana... Minä en tajua miten tuo on niin nopeasti oppinut suomenkielen, pikemminkin naureskelee niille kaikille päätteille ja muodoille, ja nyt hän on ruotsinkielen kursseilla, oppii hirveän nopeasti sitäkin (yllättävää kun arvaa puolet sanoista...)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Suomesta mieheni valittaa

1) ihmisten käytöstä, kukaan ei pyydä töniessään anteeksi ja kadulla kävelemisen taitoa. Ihmiset tuuppivat

Ketju on jo hieman vanha, mutta vastaan silti. Edellä mainittu on myös minun sulhaseni ykkösvalitusaihe, kun olemme Suomessa käymässä. Täytyy tosin mainita, että asia häiritsee myös minua - on ihan käsittämätöntä että sitä pientä "anteeksi" tai "excuse me" sanaa ei voi suustaan päästää, kun täytyy päästä toisten ihmisten ohi, vaan tungetaan väkipakolla ahtaista väleistä. Hän on joskus jopa pelästynyt ihmisten käytöstä, kun joku on tullut äkkiarvaamatta selän taakse tönimään.

Toinen valituksen aihe on kylmyys.

Kolmas asia, joka ei varsinaisesti ole valituksen aihe, mutta aiheutti hänelle hienoisen pettymyksen, oli suomalainen ruoka. Ei kuulemma varsinaisesti pahaa, mutta ei erityisen hyvääkään. Itse suurena karjalanpiirakoiden ja porkkanalaatikon ystävänä olin jopa melkein loukkaantunut alussa näistä kommenteista :girl_haha: Nyt olen jo päässyt asian yli :grin:

Hyviäkin puolia löytyy: sulhaseni pitää Suomen luonnosta, saunasta, suomalaisten musiikkimausta (metalli), Minttu-viinasta (tätä ostetaan aina varastoon Suomen vierailulla) sekä - yllätys yllätys - ruisleivästä!

Tasapuolisuuden vuoksi myös minä muistan aina välillä valittaa nykyisestä asuinmaastamme ja kehua sitä kuinka hyvin monet asiat ovat Suomessa :girl_blum:

Ai niin, ja ne suomalaiset lähiökerrostalot. Ne ovat kuulemma aivan käsittämättömän rumia...

Muokattu: , käyttäjä: Marjasin
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

- Keskiolutta vahvempaa saa vain Alkosta, mikä menee jo ihmisten aikoihin kiinni. Englannissa ollaan totuttu menemmään meidän local cornershoppiin ostamaan pullo viiniä vaikka sunnuntai-iltana, jos mieli tekee. Monta kertaa Suomessa lomaillessa unohdimme tämän asian ja jäimme ilman ruokaviiniä, kun ruvettiin vasta myöhään illalla miettimään, että pitäiskö hakea ruoan kyytipojaksi jotain juotavaa!

Tama on myos minun, suomalaisen , valituksenaiheeni, kuten Suomen alkoholipolitiikka muutenkin! :grin: Asun siis myos saarivaltakunnassa nykyaan...

Link to comment
Share on other sites

- Ihmiset ei uskalla puhua englantia, vaikkakin sitten muutaman paukun jälkeen juttukavereita on ihan tungokseksi asti kun jokainen haluaa jakaa elämäntarinansa nimenomaan englanniksi..

Tama on juurikin, mita tapahtuu, kun sulhoni on Suomessa kaymassa kanssani! Minut tyonnetaan pois tielta vaikka jorpakkoon, jotta paastaan puhumaan englantia miehelleni, kun olemme jossain viihteella. Naita uusia parhaita kamuja riittaa illan mittaan kyllastymiseen asti.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

... samaa laulua taallakin, eli etta ihmiset ei puhu ja kaupat menee liian aikaisin kiinni, erityisesti viikonloppuisin. Lisaksi kaipailee enemman etnisia ruokatarvikkeita kauppoihin.

Tuo puhumattomuus kylla kummastuttaa minuakin, suoraan sanoen! Kun sulhoni on muutamaan eri otteeseen yrittanyt ruokakaupasta loytaa jotain tiettya asiaa (esim. kuivahiivaa), ja yrittanyt kysya siita muilta ihmisilta, niin ihmiset kuulemma vaan sivusilmalla mulkaisevat ja lahtevat karkuun sanomatta mitaan! Siis eivat edes soperra "sorry i don't speak any english" tms. Samoin rappukaytavassa - itse moikkaan samassa talossa asuville, ja he moikkaavat takaisin, vaan kun sulhoni moikkaa niin ihmiset kavelevat ohi sanomatta mitaan. Todellakin harmittaa, arsyttaa ja nolottaa olla samaa kansaa...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...