Jump to content
Naimisiin.info

Huilumusiikkia kirkkoon, mutta mikä kappale?!


Guest Suski85

Recommended Posts

Siskon tyttö lupautui soittamaan kirkkoon huilulla, mutta nyt kaipailisin ideoita kappaleista ja mistä voisin mahdollisesti saada nuotteja. Kappale sais olla joku balladi tai vastaava. :-?

mitä biisejä teidän häissä esitetään/on esitetty?

kiitos jo etukäteen! :)

Link to comment
Share on other sites

Vaihtoehtoja paljon..Toivelaulukirjoissa on paljon sopivaa musiikkia(saa kirjastosta) ja kannattaa varmistaa kanttorilta kappaleen sopivuus tilaisuuteen ja kanttoriltakin kannattaa kysyä ideoita kappaleen suhteen. Kanttoreilla on paljon ideoita musiikista kunhan vaan kysyy..

Itse soitan huilua ja siskoni on kanttori  :)

Noista toivelaulukirjoista sen verran että niissä taitaa olla erikseen jaoteltuina häämusiikkiakin..en tosin ole ihan varma. Jos ei itellä ole tieto sopivasta kappaleesta niin ei muuta kun paikalliseen kanttoriin vaan yhteyttä ja hän auttaa varmasti mielellään.  :)

Sen verran pitää lisätä viel että kanttoreiltakin saattaa löytyä ihan huilunuotteja!Käyttäkää ihmeessä kanttorin ammattitaitoa hyväksi. Vaihtoehtoja on paljon ja samoin myös ideoita. Ei kannata vältämättä aina mennä perinteisten mukaan.  :) iloisia musiikki hetkiä hääjuhlissanne!

Link to comment
Share on other sites

Guest Risto Kytö(Guest)

Huilistit voisivat varmaan auttaa, jos ensin kertoisit, että mitä tasoa siskon tyttö on. Eli miten kauan soittanut tai onko "pro"? Sitten olisi helpompi auttaa. Ja minkälaista musiikkia (balladia?) haluaisit?

Älä kysy kanttoreilta. Oman kokemuksen mukaan kanttorit eivät ole tietoisia mistään, eivätkä halua opetella mitään uutta.

Link to comment
Share on other sites

Guest Risto Kytö(Guest)

Kun kysyit, mitä on häissä ollut, niin yritin siis kertoa, että ystäviemme häissä tulee olemaan mm. Romanssi (Saint-Saens) ja Andante (Mozart). Moderaattori oli poistanut nämä edellisestä viestistäni. Ei varmaan osunut hänen musiikkimakuunsa ;D.

Link to comment
Share on other sites

Kun kysyit, mitä on häissä ollut, niin yritin siis kertoa, että ystäviemme häissä tulee olemaan mm. Romanssi (Saint-Saens) ja Andante (Mozart). Moderaattori oli poistanut nämä edellisestä viestistäni. Ei varmaan osunut hänen musiikkimakuunsa ;D.

Poistin viestistäsi mainokset. Tällä palstalla mainostaminen ei ole sallittua.

Link to comment
Share on other sites

Älä kysy kanttoreilta. Oman kokemuksen mukaan kanttorit eivät ole tietoisia mistään, eivätkä halua opetella mitään uutta.

Taidat Risto olla valitettavan oikeassa... Minullakin on tämä käsitys useimmista kanttoreista (muutamia ikäviä muistoja on), MUTTA olen törmännyt myös muutamiin oikein tietäviin, taitaviin ja mielellään uutta opetteleviin yksilöihin. Poikkeuksia taitavat silti olla.  >:(

Toisaalta pitää muistaa, että kun on itsekin ammattilainen, sitä näkee ja kuulee asioita eri lailla kuin maallikko. Sellaista joka ei asioista juuri mitään tiedä, voi keskinkertainenkin kanttori osata neuvoa ihan hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Älä kysy kanttoreilta. Oman kokemuksen mukaan kanttorit eivät ole tietoisia mistään, eivätkä halua opetella mitään uutta.

Koen tällaisen loukkaavana. Vaikka mieli joskus tekisikin, niin en silti lähde täällä mitään ammattiryhmiä haukkumaan. Kysyä voi ja kannattaa aina. Ei siinä mitään menetäkään.

Link to comment
Share on other sites

Marko: ei ollut tarkoitus loukata. Puhuin vain OMASTA (ja ystävien) kokemuksesta. Yhtä Kalevi Kiviniemeä kohti on vaan aika monta "hankalaa tapausta". Olet itse varmaan kuitenkin parhaasta päästä.

Muille: Se, mitä haluan sanoa on, että jos kohdallesi osuu haluton kanttori, niin älä lannistu vaan kysele muilta ihmisiltä vinkkejä.

Link to comment
Share on other sites

Mä haluaisin viel sen verran sanoa kanttoreista että se kuuluu niiden työhön auttaa ja todella monet auttaa mielellään niin kuin sanoin. Toki joukosta löytyy niitäkin ketkä eivat halua nähdä yhtään ylimäärästä vaivaa. Ja monessa seurakunnassa on yleensä kaksi kanttoria et jos toista ei kiinnosta voi toiseen ottaa yhteyttä. :)

Iloisia musiikkihetkiä kaikille!  :)

Link to comment
Share on other sites

Älä kysy kanttoreilta. Oman kokemuksen mukaan kanttorit eivät ole tietoisia mistään, eivätkä halua opetella mitään uutta.

Onpas törkeää puhetta! Minusta on äärimmäisen epäasiallista tulla tänne palstalle leimaamaan koko ammattikuntaa, koska havaintojeni mukaan täällä liikkuu myös ihmisiä, jotka ottavat kaikki mielipiteet ”kirjaimellisesti” ja samoin kyseiseen ammattikuntaan kuuluvia ihmisiä, joita varmastikin tuollainen ylimielinen yleistäminen loukkaa. Eiköhän kaikista ammattikunnista löydy ihmisiä, jotka eivät jaksa vaivautua tai ottaa kunnolla asioita selville. Minun ja ystävieni tapaamat kanttorit ovat kyllä olleet mukavia, hyviä ja asiallisia. Tosin en olekaan ammattimuusikko. Voisiko olla myös niin, että kanttoreillakaan ei ihan aina ole kaiken harjoittelemiseen aikaa. Käsittääkseni kun heidän toimenkuvaansa kuuluu muutakin, kun istua kirkossa harjoittelemassa satojen bridezillojen mitä ihmeellisimpiä toiveita tai etsiä jotain nuotteja epämääräisillä ohjeilla.

Joskus kannattaa myös varmasti kuunnella ammattilaisten ohjeita. Olisin omaksi häämarssikseni halunnut kappaleen, josta kanttori sanoi, että se ei oikein sovellu uruilla soitettavaksi. Minä hyväksyin sen ja valitsin toisen (kanttorin suositteleman) teoksen. Ei olisi tullut mieleenikään vaatia kanttoria soittamaan ensin valitsemaani kappaletta, puhumattakaan siitä, että olisin alkanut kanttoriamme täällä julkisella foorumilla arvostelemaan.

Asiaan: meillä serkkuni soitti häissämme huilulla Franckin Panis Angelicus –kappaleen kanttorin kanssa. Todella kaunis kappale, jota kanttorimme itse asiassa suositteli. Serkkuni on musiikkiopistolainen ja ainakaan hänelle se ei ollut liian vaikea.

Link to comment
Share on other sites

Palaan tähän vielä sen verran, että Risto kieltämättä sanoa töksäytti aika suoraan ja yleistäminen ei ole reilua, mutta kyllä se mielipaha vaan on aikamoinen, jos vihittäville ainutlaatuisessa tilaisuudessa soitetaan prima vistaa. Olen pariin otteeseen surun keskellä saanut kuunnella sellaista rähmintää, että siinä oli koko saattoväki hämillään vaikkeivät ammattilaisia olleetkaan. Eikä siinä auta, jos päivän kaikki muut tilaisuudet ovat menneet upeasti. En usko, että kysymys on välttämättä osaamisen puutteesta vaan pikemminkin "leipääntymisestä" ja välinpitämättömyydestä.

Me harkitsimme tutun kanttorin pyytämistä vihkimiseen ikävistä kokemuksista epäluuloisina, mutta onneksi seurakunnassa oli tarjolla innostunut ja taitava soittaja. Minusta ammattilaisuuteen kuuluu se, että vaikka aikaa harjoitella olisi rajatusti tai ei ollenkaan, osaa silti hoidella ainakin perusohjelmiston moitteettomasti. Voin antaa anteeksi sen ettei vaivaudu laajentamaan ohjelmistoaan, mutta niitä muutamia ei saa sitten sössiä. Ja mahdottomiin tai sopimattomiin toivomuksiin taas pitä osata sanoa ei, joten se niistä bridezilloista.

Ja mielipiteistähän saa puhua niin paljon kuin sielu sietää: minusta Franckin Panis angelicus on tylsä.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Tottakai mielipiteitä saa olla ja niistä saa keskustella. Minun mielestäni hyvän maun mukaan kuitenkin ja Riston kommentti ei minusta ollut hyvän maun mukainen. Jos hän olisi puhunut "eräistä" tai "joistakin" kanttoreista, sävy olisi ollut aivan toisenlainen.

Sitäpaitsi vakaasti uskon, että teillä ammattilaisilla on aivan erilainen lähestysmistapa kuunnella musiikkia kuin meillä muilla. Enkä ymmärrä, miksi sinun piti tulla kertomaan mielipiteesi ehdottamastani teoksesta. Jos se on sinusta (ammattilaisesta) tylsä, niin ei se välttämättä ole tylsä esimerkiksi ketjun aloittajasta. Minä pidin siitä ja myös monet ihmiset meidän häissämme (sama kappale oli tuttuni häissä viime kuussa, innoituksen hän sai meiltä).

No, minulla (ei-ammattilaisella) ei ole enää lisättävää aiheeseen huilumusiikkia kirkkoon ;D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...