Jump to content
Naimisiin.info

Hääpuvun teettäminen Thaimaassa


Guest MiPa2004

Recommended Posts

Rikuliina...Kiva kuulla, että olet tyytyväinen teettämääsi pukuun. Luettuani tekstisi tuli sellainen olo jos sitä itsekkin uskaltaisi sen puvun teettää thaimaassa ;D. Se tässä kyllä vielä vähän huolettaa, että löytyykö hua hinista myös hyviä ompelijoita. Bangokissahan niitä on tietysti pilvin pimein, kun on iso kaupunki kyseessä. Jos vain haluat lähettää kuvia teettämästäsi puvusta, niin olisin niitä kiinnostunut katsomaan. Sähköposti osoite on [email protected]

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Aijaha, mulla ei tule enää sähköpostiin ilmoitukset tästä aiheesta  >:(...

Nooh, eipä mulla paljon uutta lisättävää ole. Saavuimme Phuketin Karon-rannalta ja olihan sielläkin räätäleitä pilvin pimein, jokaiseen kortteliin mahtui muutama ihan luotettavan oloinen liike. Pukuani en siellä teettänyt - laatuun olisin kyllä luottanut, mutta kun häihin on melkein vuosi, niin koto-Suomessa olisi kuitenkin pitänyt vielä puvulle tehdä muutoksia, mistäs sitä tietää olisinko enää pukuuni edes mahtunut hääpäivänä  :-[. Mieheni ja hänen vanhempansa teettivät reissussa puvut Mike & co:lla (sama pulju siis kuin se jossa teetin puvun Hua Hinissä  ;)) ja jälki oli taasen kerran huippuhyvää, kankaat laadukkaita jne. En siis voi muuta kuin lämpimästi suositella puvun teetättämistä Thaimaassa :-X. Rikuliinan jutun luettuani vähän kyllä harmittaa etten hääpukuani reissussa teettänyt  :-/.

Jasmiina: Hua Hinissä on myös paljon ja hyviä räätäleitä. Suosittelen jo aiemmin mainostamaani Mike & co:a. Kielitaidon ei tarvitse olla kummoinen, räätälit osaavat kyllä tavalla tai toisella selvittää mitä haluat - piirtämällä, käsin elehtimällä jne. Sovituksissa tietenkin pitää olla valppaana, jotta puvustasi tulee juuri sellainen kuin halusitkin. Tietenkin räätälille on helpompaa jos sinulla on piirretty/printattu/lehdestä leikattu kuva mukanasi unelmiesi puvusta. Liikkeistäkin löytyy toki kuvastoja, mutta varmemmin puvusta löydät kuvan vaikka täältä naikkareista  ;).

Vähän olen eri mieltä neiti Auringon kanssa tuosta laatuasiasta, ainakin turistikohteissa laadussa on suuria eroja. On totta, että yleisesti ottaen Thaimaassa teetetyt puvut ovat huippu-laadukkaita, mutta kyllä sinne ahkerien, taidokkaiden ja rehellisten thai-räätälien sekaan mahtuu huijareitakin. Silkki ei aina ole silkkiä ja laatu ei aina ole sitä mitä piti. Suhtautuisin varauksella "epäilyttävän" paljon yleistasoa halvempiin räätäleihin.

Link to comment
Share on other sites

Oltiin häämatkalla Thaimaassa. Hua Hinissä voin suositella Thipurai Taylor nimistä liikettä pääkadun varrella. Sen tunnistaa mm. siitä, että heillä ei ole sisäänheittäjiä ;). Todella siisti, asiallinen ja laadukas paikka. Puhuvat hyvää englantia ja osaavat joitakin alan termejä myös suomeksi. Ei sieltä halvimmasta päästä, mutta laatuun voi luottaa. Teetettiin molemmille housupuvut, kahdet paidat ja mulle pitkä iltapuku thai-silkistä. Antoi vielä pari silkkikrakaa kaupanpäälle. Sovituskertoja tais olla yhteensä 3. Maksettiin paketista 500€.

(Samalla "ketjulla" on myös optikkoliike Hua Hinissä, loistavaa palvelua saatiin myös sieltä ;)).

Link to comment
Share on other sites

Heips!

Teetin kolmisen vuotta sitten iltapuvun Thaimaassa.

Silkki ostettiin pohjoisesta Chiang Main kaupungissa olevasta suuresta laadukkaasta liikkeestä.

Luksus ;)-hotellimme pöydältä löydettiin esite kyseisestä paikasta, taidettiin siellä mainita polttotestikin. Kun päästiin liikkeeseen, sinne roudattiin bussilastillinen turisteja ostoksille, joten paikan maine oli kunnossa. Silkkejä oli pakoittain paljon eri värejä ja sävyjä, valitsin omani ja olen kankaaseen ollut erittäin tyytyväinen. Sellaista raakasilkkiä olivat muistaaksein lähes kaikki silkit. Pohjoisessa on ilmeisesti halvempaa hankkia laadukasta silkkiä, jota sitten etelässä kyllä ihasteltiin. Hintoja en kyllä enää muista sen enempää silkille kuin työllekään, mutta varmasti laadusta saa myös Thaimaassa maksaa.

Puku teetettiin Ko Samuin saarella, mutta räätälintyö ei minusta ollut kummoistakaan, vähän sillä tyylillä että rahat pois turisteilta. Kaikeksi onneksi puvun kangas oli laadukasta, malli tosi yksinkertainen, mitään peruuttamatonta ei ollut tapahtunut ja puvun sai istuvaksi fiksaamalla vähän kotimaassa. Meidän olisi kannattanut käyttää vähän enemmän aikaa räätälin valintaan. Yhteisen kielen puute oli hankalaa, ja varsinkin kannattaisi kotimaassa selvittää millaisen mallin silkistä voi tehdä. Itse koitin pohjoisen laadukkaammassa räätälissä pyytää mallia joka ei silkistä olisi onnistunut tai siis niin minä ymmärsin.... Matkanjärjestäjän vinkkejä emme saaneet, kun olimme ihan omatoimisesti liikenteessä. Mutta hyvin on puku palvellut ja silkki on kyllä tosi ihana, erittäin mukava päällä ja värillisenä näyttävän näköinen.

Hyviä hankintoja kaikille ;D!

Link to comment
Share on other sites

Teetin muutama viikko sitten hääpukuni Rayongin Hotelli Novotelin räätälillä. Se oli Aurinkomatkojen oppaan suosittelema räätäli. Intialainen omistaja puhui hyvää englantia, ja pukuni tehtiin oman piirroskuvani mukaan. Puku ylitti odotukseni, se muovautui parin keskutelutuokion ja kahden sovituskerran jälkeen paljon upeammaksi kuin olisin etukäteen osannut odotaa! Korsettitoppi ja a-linjainen täysin vuoritettu hame, jossa on pieni laahus maksoi laadukkaasta silkistä 220 euroa. Siinä on runsaasti käsityönä ommeltuja pienen pieniä helmiä topissa, ja hameen takaosan laahuksessa. Olen enemmän kuin tyytyväinen. Olen nyt meilannut räätälille, josko tilaisin vielä boleron samasta kankaasta, koska hän oli kirjanut kaikki mittani ylös.

Link to comment
Share on other sites

Kahvikissa: Missä päin olitte thaimaassa? Miten osasit englanniksi selittää, että korsettiyläosaan tulee tukiluut? Vai onko se itsestään selvyys, että sellaiset laitetaan. Puvun olen ajatellut thaimaassa teettää hua hinissa. Mutta ainut mikä huolettaa on se, että tuleeko yläosasta tarpeeksi tukeva. Mutta kain sitä täytyy pienellä riskillä elämässä elää ;D!

Link to comment
Share on other sites

Jasmiina hei,

Me oltiin Rayongissa. Kyseinen räätäli puhui erittäin hyvää englantia, joten meillä ei ollut minkäänlaisia ongelmia ymmärätämisen kanssakaan. Hän muistaakseni sanoi, että kun haluat korsettimaisen yläosan, niin haluat varmaan siihen ne luutkin. Minun toppini on todella tukeva ja kaunis. Sovitin sitä muutama päivä sitten, ja oikein yritin saada sen valahtamaan, mutta en onnistunut. Voin siis luottaa siihen, että se pysyy päällä hyvin. Eräs ystävättäreni teetti Hua Hinissa hääpukunsa, sekin oli kaunis silkkkimekko, ja laadukasta työtä myös sisäpuolelta. Noissa räätäliliikkeissä on erittäin paljon lehtiä ja kaavakirjoja, joista on helppoa valita puku. Hinta kannattaa sopia etukäteen, ja samoin aikataulu.  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mites ne tullimaksut? Jos sen puvun vie lentokoneeseen, ei siis laita laukkuun, niin eikö oo aika iso vaara jäädä kiinni tullissa? Mitähän tollasen about 250 euron hääpuvusta pitäis tullia maksaa? Ja mitä maksaa jos jää kiinni siitä ettei tullia maksa? Aika moni on ilmeisesti pukunsa thaimaassa teettäny eikä ongelmia oo tämmösen asian kans ollu, mut varmaan kannattaa ottaa huomioon jos oikeesti saattaa joutuu maksamaan ne sakot.

Link to comment
Share on other sites

Myös mua kiinnostais kokemukset niiltä ketkä on pukunsa teettäneet thaimaassa. Itse olen lähdössä hua hiniin maaliskuussa ja olen harkinnut siellä teettäväni puvun itselleni. Vähän kyllä epäilyttää, että miten siellä osaa räätälillä asioida kun on eri kieli? Olen ymmärtänyt, että siellä ei kovin hyvin englantia osata? Ja osaako sitä omalla kielitaidolla selittää mitä pukuunsa haluaa...kuten, että tulee olla tukiluut ja tarpeeksi napakka yläosasta kun on tuota rintavarustustakin  . Matkan jälkeen häihini on enää puoltoista kuukautta niin tulisi kyllä aika kiire teettää puku suomessa jos jostain syystä puvun teko ei thaimaassa onnistuisikaan !

***

Hua Hinistä voisin suositella yhtä aivan loistavaa räätäliliikettä nimeltään Prince Custom Tailor. Mieheni teetti siellä kashmir-villasta puvun kaksilla housuilla ja hinta oli 125 euroa! Pukua käytiin sovittamassa 3 kertaa ja aina tekivät muutokset seuraavaan päivään mennessä ja halusivat tehdä puvusta juuri sellaisen kuin mieheni tahtoi. Itse ostin luonnonvalkoista, todella paksua thai-silkkiä samaisesta liikkeestä 8 metriä. Kankaan leveys on 152cm ja metrihinta oli pikkusen alta 20 euroa. Tilasivat kankaan Bankogista suoraan tehtaalta kun oli erikoisleveää. Tuohon metrihintaan toivat kankaan vielä hotelliimme kun Bankogissa olleen huonon sään vuoksi kangas tuli Hua Hiniin seitsemän tuntia sovittua myöhemmin!!!! Voin vain lämpimästi suositella, että kannattaa käydä tutustumassa, mikäli haluat erittäin laadukasta työn jälkeä sekä ystävällistä ja osaavaa palvelua! Lisäksi puhuivat liikkeessä englantia sujuvasti ja ymmärrettävästi. Liikkeen osoite on 43/1 Dechanuchit Road, Hua Hin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vastauksien lukumäärän perusteella ei kokemuksia taida kamalasti olla. Sain kavereilta seuraavat suositukset:

Design Siam 252/1 at the corner of Silom Soi 18, Bangrak.

Bangkokissa on Sukhumvit Roadin (paikallinen Mannerheimintie) alkupäässä tosi paljon tailoreita. Sinne kannattaa mennä; tailorit ovat vieri vieressä, kilpailu on kovaa ja kankaat hyviä. Kannattaa kysyä hintoja muutamasta paikasta ensin ja sopia että maksatte ainoastaan, jos olette 100% happy. Kokeiluvaiheessa kannattaaa ehdottomasti olla tarkkana hartioiden ja hihojen kanssa (menevät usein liian kapeiksi).

Link to comment
Share on other sites

Teetin muutama viikko sitten Chiang Maissa thaisilkkisen puvun, jota aion käyttää häissäni. Malli on esillä "Naikkarien omia pukuja"-keskustelussa, jos haluaa arvioida kankaan määrää tms. Otin kyseisen kuvan paperilla mukaan Universal-nimiseen räätäliliikkeeseen (Empress-hotellin nurkalla) ja 3 päivän päästä sain tismalleen haluamani puvun. Pientä säätämistä joutui vähän tekemään, ja on oltava kärkäs sanomaan millaisia muutoksia haluaa. Ainakin siellä Pohjois-Thaimaassa englannin taito oli yleensä riittävän hyvä, että sai sanomansa perille. Puku maksoi noin 110 euroa, silkki on 100 % ja vahvuudeltaan 2 ply. Teetin kangaspalasta polttokokeen ja räätäli suhtautui siihen ihan asiallisesti.

Kuten edellä on jo neuvottu, hinta kannattaa sopia etukäteen, samoin aikataulu. Mitä monimutkaisempi ja tyköistuvampi vaate, sitä useampaan sovituskertaan kannattaa varautua. Sovituksissa pitää osata sanoa, mitä haluaa ja mitä ei. Kankaan laadusta olisi tietysti hyvä tietää jotain etukäteen, mutta toisaalta minäkin tumpelo selvisin niillä tiedoilla, mitä täältä ja netistä olin kaivanut (polttokoe, kankaan epätasaisuudet, silkkiä ei säilytetä rullalla jne).

Hua Hinin räätäli (Picasso, Hiltonia vastapäätä), jolla teetin kiinalaistyyppisen topin (iihanasta 4-ply tummanpunaisesta silkistä) ei ollut ihan yhtä tarkka eikä miellyttäväkään. Siellä joutui käyttämään vähän kovempia äänenpainoja aikatauluasioissa ja vaatteen viimeistelyssä. Jos näyttää siltä, että vaatteesta ei tullut mieluinen, kannattaa reippaasti yrittää tinkiä hintaa alaspäin tai vielä lisää korjauksia. Niinkin voi tehdä, että kerta kaikkiaan hylkää tekeleen maksamatta, jos se on niin pahasti epäonnistunut, ettei sille ole käyttöä. Eräs ompelutaitoinen matkalla mukana ollut ystävättäreni on hylännyt parikin toppia, kun niistä ei tuskalla ja vääntämiselläkään lopulta tullut istuvia.

Jottei menisi pelotteluksi, niin 5 hengen matkaseurueemme teetti yhteensä 3 miesten tummaa pukua, 3 naisten juhlatoppia, yhden puolihameen ja sen yhden hääpuvun. Tyytyväisiä ollaan oltu, minä varsinkin  :).

Link to comment
Share on other sites

Mites ne tullimaksut? Jos sen puvun vie lentokoneeseen, ei siis laita laukkuun, niin eikö oo aika iso vaara jäädä kiinni tullissa? Mitähän tollasen about 250 euron hääpuvusta pitäis tullia maksaa? Ja mitä maksaa jos jää kiinni siitä ettei tullia maksa? .

Noista tullimaksuista.. Kyselin asiaa tullilta ja tälläisen vastauksen sain:

"Jos vaatekappale maksaa 200 euroa, joudut maksamaan verot koko

summasta. Samalla voit tuoda jotain muuta, joka mahtuu tuohon 175

euroon. Kuitit pitää olla esittää, että tavaroiden arvo voidaan

määrittää. Sehän tapahtuu ostomaan hinnoilla ja vaihdetaan euroiksi

Tullihallituksen vahvistamien kurssien mukaan.

Vaatteiden tulli on yleensä 12 % ja alv 22%.

Tuodessasi omaan käyttöösi tavaroita, joiden yhteisarvo ei ylitä 350

euroa, voit pyytää kiinteän tullin soveltamista tuonnille.

Kiinteä tulli on vain 3,5% sekä lisäksi tietenkin alv."

Tullilla on nettisivuillaan sähköinen kysymyslomake, johon ainakin minulle vastattiin 30min sisällä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Me ei maksettu tullia teetetyistä vaatteistamme... En ole ihan varma, kävikö edes mielessä. Tosin niiden yhteishintakin (1 miesten tumma puku ja 1 kaksiosainen naisten juhlapuku) jäi alle 300 euron. Molemmat kuljetettiin matkalaukussa ilman hermostumista tai tunnontuskia. Toisaalta oli aika ilmeistä, että oltiin teetetty ne nimenomaan matkan aikana eikä tuotu kotimaasta, toisaalta tulli ei mistään olisi sitä voinut tietää eikä pitävästi perustella.

Link to comment
Share on other sites

Guest Liisamaria

Kerronpas omasta kokemuksestani hääpuvun teettämisestä Thaimaassa.

Olin Hua Hinissa muutama viikko sitten ja teetimme siellä mieheni kanssa hääpuvut. Valitsimme ilman vertailuja räätäliksi Mike & co:n, koska sitä on monella suunnalla suositeltu ja halusimme räätälin jonka laatuun voi luottaa. Mulla oli mukana yksi kuva olkaimettomasta valkoisesta mekosta, jonka päälle olisi tullut pitsiä. Räätälillä itsellään ei ollut pitsiä joten he hakivat meidät hotellilta ja lähdimme räätälin kanssa yhdessä paikalliseen kangaskauppaan jossa pitsiä oli. Noh, pitsi ei ollut kovin kummoista enkä sitä halunnut. Räätälillä oli liikkeessä esillä olkaimeton mekko ja sanoin haluavani sellaisen ilman mitään pitsejä. Valitsimme kankaaksi luonnonvalkoisen raakasilkin. Miehen puvun kankaaksi valittiin musta kashmir-kangas. Ensimmäinen sovitus taisi olla pari päivää kaupan tekojen jälkeen. Meitä tuli aina hakemaan aina räätälin auto hotellilta ja se toi myös takaisin. Sovituksessa räätäli merkkasi tarvittavat muutokset ja sovittiin seuraava sovitusaika. MInun puku oli hyvä jo toisella kerralla, mutta miehen vaatteet tarvitsivat kolme sovituskertaa. Puvustani tuli todella hyvä ja istuva. Puvussa on aluskangas, tukiluut ylävartalon kohdalla ja helmassa tylliä. Miehen puvusta tuli myös todella hyvin istuva. Teetimme myös räätälillä solmion minun pukukankaastani. Lähtiessä ostin myös pukukangastani metrin, mutta en kyllä muista paljon se maksoi.. Puvut saimme mukaan pukupusseissa ja minun puku oli lisäksi muovin sisässä. Puvut laitoimme matkan ajaksi isoon matkalaukkuun, eikä niitä lentokentällä avattu eikä siis maksettu tullia. Meinasi unohtua.. puvut siis maksoivat reilu 200€ kumpainenkin, siis 13 000 bahtia. Ainakin omien kokemusteni perusteella voin suositella vaatteiden teettämistä Thaimaassa. Mike & co on hyvä ja luotettava räätäliliike. Thaimaassa käyneet tuttavani ovat kyllä sanoneet että thaimaalaiset osaavat hyvin tehdä ihan perusmallisia vaatteita, kuten nyt esim. miesten pukuja tai yksinkertaisia mekkoja, mutta eivät ole niin hyviä monimutkaisten mallien tekemisessä.. Mutta tuosta en sitten tiedä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Me olemme menossa Bangkok - Hua Hin - Singapore -kiertoreissulle marras-joulukuussa ja tarkoitus olisi teettää puku Hua Hinillä, koska siellä vietämme pisimmän ajan. Täällä olikin jo muutama Hua Hinin räätälin nimi mainittu, jos teillä on kuvia jo teettämistänne puvuista tai muita kommentteja/suosituksia niin nakatkaa vaikka yksärillä.

Olin itse ajatellut ottaa mukaan kuvia haluamistani malleista ja koittaa solkata millaisen haluan. Vähän jännittää miten siinä käy. Ei kuulostanut huonolta puvun hakeminen Tallinnastakaan, mutta haluan yksinkertaisen mallin, joita ilmeisesti Tallinnassa on kovin vähän  ;D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...