marde

Ortodoksiset morsmaikut!

678 viestiä aiheessa

Onko teitä täällä muita kun meikku?

Kun ei oikein voi osallistua marssi yms muihin keskusteluihin.

Onko teillä jotain hyviä vinkkejä joita voisi hyödyntää ortodoksisessa vihkimisessä. Tosin se on kyllä ainakin meidän (ja sulkin) suvulle sen verran "outo" ja uniikki juttu että eiköhän jää mieliin jo ihan paljaaltaan...

:-X  :-X  :-X  :-X  :-X  :-X  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä teitä täällä on tai ainakin on ollut. Kannattaa kokeilla etsi-toimintoa. Ainakin Juhannusruusun hääpäiväkirjassa voi asiaan tutustua (löytyvät arkistojen puolelta, koska häät olivat viime kesänä). Joku muukin on ollut, mutten muista nimimerkkejä. Juhannusruusun päiväkirjassa on saattanut vierailla muitakin ortodokseja.

katti

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen!

Olen myös kirjoitellut jonkun verran hääpäiväkirjaani omissa häissäni tehtävistä "sovelluksista" esim. kruunujen tilalle seppeleet yms. Tervetuloa vierailulle!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä muutamia mieleen tulevia juttuja:

- askartelin kauniit, koristeelliset tuohuksen steariinistopperit. Teillähän on tuohus kädessänne melkein koko ajan ja ne tietysti näkyvät kaikissa kirkossa otetuissa valokuvissa. Nämä pitää toimittaa kirkkoon etukäteen, vaikkapa yhdessä sormusten kanssa, sillä niiden pitää olla papilla valmiina heti toimituksen alkaessa. Tuohukset saatte kirkosta mukaanne, joten ne voi tallettaa hääaarteiden joukkoon.

- meillä oli häälehdessä lyhyt tiivistelmä siitä, mitä kirkonmenoissa oikein tapahtuu ja mitä mikäkin asia tarkoittaa.

- tarvitset ehdottomasti jonkun pitelemään kukkiasi. Kaaso piti minun kimppuani toimituksen ajan.

- "puuttuva" häämarssi soitettiin siinä vaiheessa, kun astelimme sisään hääjuhlapaikkaamme. Kyllä se kylmät väreet heitti vielä tuossakin vaiheessa

- en kuollaksenikaan muista, mitä kuoro lauloi meille sisääntulomusiikkina (ei ollut ainakaan se tavallisin mahdollinen Iloitse Jumalanäiti), mutta upealta kuulosti. En siis tuossa vaiheessa jäänyt lainkaan kaipaamaan häämarssia.

- emme harjoitelleet etukäteen kirkossa liikkumista, mutta ihan helppoa se oli - papin perässä vaan. Laahus ei oikein sovi ortodoksimorsiamen pukuun, sillä kävelemistä on paljon ja laahus olisi taatusti hankala.

- molemmat saavat sormuksen, se on hyvä muistaa.

- otimme onnittelut vastaan kirkossa, mikä oli juhlavan tuntuista. Näin saimme järjestettyä yksinkertaisesti sen, että pääsemme viimeisenä kirkosta ulos. Ortodoksikirkoissahan ei välttämättä ole sakastin tyylistä tilaa, jossa voisi olla "piilossa". Onnittelujen aikana kuoro lauloi edelleen vihkimiseen liittyviä lauluja, mikä sopi tilanteeseen hienosti.

Muuten mieleen on jäänyt se, että oli jännän tuntuista olla siinä keskellä kirkkoa, vieraathan ovat melkein sylissä ympärillänne ;) Kirkko oli seurakunnan toimesta koristeltu kukin, joten mitään extraa sinne ei tarvinnut. Vihkiryijyä tai sitä karjalaisperinteen mukaista liinaa emme vieneet mukanamme, ihan vaan matolla seisoimme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa  :-X

Täällä on kanssa yksi ortodoksi morsian. ;D

Itse en ole vielä kauheasti vihkimistä miettinyt, mutta kuoron haluan meille ehdottomasti ainakin meidän kirkossa se pitää tilata erikseen. ::) Äitin ehdotti myös, että tuohukset koristeltaisiin kukkasin, kun kimppua on mahdotonta mitää toimituksen aikana. :D

Sormusten siunausta varten meillä on hommattuna pieni hopeinen sormusvati. :-X

Tuosta laahuksellisesta puvusta olen samaa mieltä kuin Juhannusruusu onhan se hankalaa myös kruununkantajille väistellä laahusta, mutta kun itse niin kovasti laahuksen haluaisin järki sanoo siis ei, mutta woe mahoton kun olen jo ihastunut pukuun missä on pitkä laahus. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihanaa että teitä muitakin on löytynyt!!!

Nyt on tullut paljon vastauksia mielessäni leijuviin kysymyksiini. Tuota laahusta olen myös miettinyt, kun jos vaikka ihan pienen vois laittaa. Pappi sanoi, että kyllä se voisi olla.

Kun oltiin seurakunnan järkäämällä avioliittokurssilla niin sulkinkin "paniikki" hävisi.

Mutta kyllä tää varmaan tässä...

Miten, muuten meinaatteko laitta kutsujen mukanan jonkun infolapun, että mitä on tulossa, lähinnä niinku  tätä vihkimistä silmällä pitäen...????????

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitettiin se kutsujen mukaan ja pelkästään positiivista palautetta on tullut. Toisilla sen lukeminen on jo saanut liikutuksen kyyneleet silmiin. Ovat olleet sitä mieltä, että jos etukäteen ort.kirkkoon meneminen jännittää (esim. missä voi olla, mitä saa tehdä..), niin ohjeen lukemisesta on saanut vastauksia. Ohjetta oli kyllä yllättävän vaikea kirjoittaa sillalailla että se palvelee asiaa ja ensikertalaisia.

Meillä "ohjeistuksessa" on pienet tarinat kirjoista (uspenski ja huopalahti) ja sitten vihkimisen tapahtumat. Aluksi on myös yleistä esim. Vieraat asettuvat seisomaan keskelle kirkkoa, pääsääntöisesti jumalanpalveluksissa seisotaan, mutta on siellä tuolejakin istumista varten.

Kerromme miten luterilainen avioliiton siunaus eroaa vihkikaavasta sekä juhlapaikasta parilla rivillä. Ohjeistus onnistui tosi hyvin, että todennäköisesti emme jaa mitään materiaalia enää. Mahdolliset menyt ja ohjelmat ovat sitten pöydissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiva, että teitä on muitakin ;) . Mitäs sanotte seuraavanlaisesta järjestelystä, mitä oon ajatellut omalla kohdallani. Oon pikkutytöstä asti ajatellut urkujen soittamassa häämarssia minulle suurena päivänä, mutta kun olen ortodoksi...  Joten oon  ajatellut tällaista ratkaisua: meidät kihlattaisiin pienessä tsasounassa lähisuvun kesken, jonka jälkeen siirryttäisiin suurempaan luterilaiseen kirkkoon vihkitilaisuuteen. Rehellisiä mielipiteitä ideasta? Tiedättekö tarkemmin kihlaustilanteesta? Kuinka kauan kestää yms.?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tiedättekö tarkemmin kihlaustilanteesta? Kuinka kauan kestää yms.?

jos kihlaus toimitetaan erillisenä toimituksena, se kestää noin 10-15 minuuttia. Tässä luetaan esirukouksia ja vaihdetaan sormukset, tietääkseni ei sen kummempaa.

Halusit mielipiteitä häämarssista ja luterilaisesta vihkimisestä. Itse en kuuna päivänä olisi vaihtanut upeaa ortodoksista vihkimisen sakramenttia pliisuun luterilaiseen versioon "vain" urkujen vuoksi. En tosin pidä uruista muutenkaan, mutta ennen kaikkea itse ortodoksina olen ylpeä siitä mitä kulttuuria edustan. Kuten aiemmin tuossa kirjoitin, minä sain kaipaamani häämarssin (sinfoniaorkesteriversiona cd:ltä) siinä vaiheessa, kun mieheni kanssa astelimme hääjuhlapaikkaamme. Hyvin se toimi siinäkin vaiheessa.

Ortodoksinen kirkkomusiikki taitaa olla monelle vierasta, mutta häissä esitettävä musiikki on erittäin kaunista, sen puoleen ei tarvitse huolehtia lainkaan. Varsinkin jos saatte viisihenkisenkin kuoron paikalle, voin kokemuksen äänellä luvata, että selkäpiitä pitkin menee väristyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Monet ystäväni, jotka on vihitty ortodoksisessa kirkossa ovat sitten saaneet häämarssinsa kävellessään juhlapaikkaan sisään. Sekin hyvä vaihtoehto.

Meillä tuo käytännön ekumenia onnistui loistavasti kahdessa kirkossa. Vihkiminen (meidät oli jo aikaisemmin kihlattu) Uspenskissa - 4 laulajaa riitti (yksi näistä ystävistä vielä luki epistolan) upeasti. Huopalahden kirkossa sitten nautin suunnattomasti häämarsseista. Olo oli jo niin älyttömän onnellinen ja vapautunut.

Jännä oli, että ortodoksi ystäviäni itketti Uspenskissa (muut olivat tietysti niin silmät pyöreänä kaikesta tapahtuvasta) ja luterilaisia ystäviä vasta taas lut.kirkossa.

Jokaiselle jotain ;D Sain myös lut.kirkossa  "vihkisormuksen" ihan papin kautta eli vaikka sormuksen antaminen/sormusrukous ei varsinaisesti kuulu avioliiton siunaukseen, sen kuitenkin voi tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä ilmoittautuu yksi ortodoksi mukaan! Häät Lappeenrannassa elokuussa 2004, sulhoin on ev.lut. eli meilläkin on suunniteltu jonkun sortin infoa kutsun mukaan. Heh, kirkkokin on jo varattu, vaikka niitä häitä meidän kirkossa on varmaan noin kahdet kesässä :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei taas!

Tuossa noita muita ketjuja lueskellessa tuli mieleen että miten morsiamen luovutus tapahtuu ortodoksisesti? Eli tulenko isän kainalossa vain sisään ja sulho on jo odottamassa ovella? Ymmärtääkseni kihlaus tapahtuu ihan siinä heti kun on sisään astunut? Ja tämä taas olennaisinta tässä vaiheessa  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voit kävellä itse tai isukin kainalossa. Luovutus sitten ihan siinä kirkon ovella, missä tuleva miehesi sinua vastassa. Mut luovuttaa isukki. Askeleita tulee ehkä 3 mutta se on mulle tärkee juttu, joten halusin sen siihen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvähyvä, niin ajattelinkin. Minulle myös tärkeää päästä isän käsipuoleen. Kiitos vastauksesta!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät kihlattiin etukäteen, joten isäni saattoi minut ihan vihkipöydän eteen - eli aivan kunnon saatto ;) Sulhanen odotteli papin vieressä meitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei vaan taas!

Ollaan menossa viikonloppuna häihin, joissa johtuen paikkakunnasta pari vihitään ortodoksisesti mutta luterilaisessa kirkossa. Eli siis siellä paikkakunnalla ei ole ort. kirkkoa  8) . Halusinkin kysellä teiltä että onko teillä kokemusta vastaavista häistä, miten tila riittää (ilmeisesti keskelle kirkkoa ei mahdu vihkipöytää jne?), miten muuten tilaa käytetään jne. Kaikki info tervetullutta!  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häät on ohi ja oli mukavata! Hääpari oli kaunis ja tyylikäs ja meno rentoa.Vastaan nyt kuitenkin omaan kysymykseeni jos jotain mietityttää sama asia.

Eli, Koko toimitus tapahtui alttarin edessä olevassa tilassa (anteeksi ei ole lut. käsitteet oikein hallussa  :)) eli siis siinä alttarikaaren ja penkkien välissä. Hyvin mahtui kiertämään, ainut ero oli se ettei juhlaväki ollut samalla tavalla "ympärillä" kuten ort kirkossa. Tästä syystä pappi pyysikin juhlaväkeä ennen kruunausta siirtymään "alttarille" jotta saisivat hyvin kuvattua.

Mielestäni tässä vihkimisessä oli kivaa se että pari sai astella yhdessä kirkkokäytävää, on mielestäni yksi liikuttavimmista osista lut seremoniaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja minä täällä taas!

Onko muita ns "poikkeusajalla" vihittäviä eli tarvitseeko kukaan muu piispan erikoislupaa paaston yms takia? Meillä sattuu hääpäivä juuri paaston viimeiseksi päiväksi, joten lupa on haettava. Kuulemma tosin on vain muodollisuus (toivottavasti!)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me haimme sitä lupaa. Eipä muuta kuin kirje piispalle ja vastaus tuli n. viikossa! Kirjotettiin jotain tylliin että " pyydämme kohteliammin lupaa saada tulla vihityksi sen ja sen apaston aikana. Esreiden tutkinta on jo vireillä....!. Ja nyt ollaan naimisissa!!!!  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei!

Meillä on ensi kesänä edessä ortodoksiset häät.

Se on kuulemani mukaan sekä hääparille ja vieraille unohtumaton juhla täynnä symboliikkaa ja seremoniaa. Tuskin maltan odottaa, että saan rakkaimpani kanssa seistä rinnakkain ja tulla hänen vaimoksensa. Uskokaa toisiinne ja rakastakaa sekä olkaa rehellisiä. Silloin liiton pitäisi olla hyvissä kantimissa. Olemme saaneet kokea monia vaikeuksia parisuhteemme alussa ja silti olemme yhdessä. Elämme jalat maassa,mutta pää pilvissä ja uskomme että Jumala on Rakkaus.

Mikäli et ole vielä tietoinen sellaisesta linkistä kuin [email protected], niin rekisteröidypäs sinne. Sieltä saa hyviä vinkkejä ja tietoa. Itse esitin siellä yhden kysymyksen häihin liittyen ja sain vastauksenkin. Olisi mukavaa,jos voisi vaihtaa kuulumisia teidänkin hääsuunnitelmista ja että miten te päädyitte yhteen niin olisi yhteisiä kokemuksia. Toinen linkki on www.ort.fi Tsasounan suunnalta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen menossa kesällä 2004 naimisiin Uspenskin katedraalissa. Onko kokemuksia? Olisi kiva tietää vähän mitä on odotettavissa ja nähdä kuvia :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

täällä huhuilee myös ortodoksi morsio!!

kuten monet muutkin, tahtosin saada mahd paljon infoa ort. häistä!

Ite vihille heinäkuussa 2004...

Eli jos jollain on kokemuksia tai päiväkirjoja täällä nii äkkiä mulle viestiä

nimimerkin taakse!!!

kiitti jo kaikille jo etukäteen! ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

TÄÄLLÄ OLLAAN! yksi ortodoksi morsian ilmoittautuu.

olen itsekin vähän vielä ihmeissäni ortodoksisesta kaavasta mutta eiköhän se tästä. pappi sitten infoo lähempänä. siihen asti luen juutuja täältä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään