Jump to content
Naimisiin.info

Maalais- ja sadonkorjuuteemahäät


Johanna

Recommended Posts

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
Guest miss elokuu

Me olemme myös menossa ensivuoden elokuusa naimisiin ja paikkana on vanha maatilarakennus, jossa alakerrassa on ruokailutila ja yläkerrassa on ladon vintti, jossa pidetään sitten "iltaohjelma" eli tanssit jne.

Olin ajatellut, että koristeeksi kasvattaisin (tai ainakin yritän kasvattaa) auringonkukkia koko takapihani täyteen, jottei sitten niistä tarvitse mitään maksaa. Ajattelin koristella yläkerran auringonkukilla ja viljalla. Lisäksi ruiskaunokki olisi kaunis ruokapöydissä koristeena (ja lisänä jotain muuta tietenkin) Katselin nettilaskurista, että hääpäivänämme pitäisi auringon laskeutua jo ennen kymmentä, joten näin ollen toiveeni ulkoroihuistakin taitaa toteutua! ;D

Ajattelin hyödyntää viljaa paljon koristelussa esim tekemällä viljasydämiä ja lyhteitä sinne tänne. Ruoaksi haluaisin sadonkorjuu ruokaa... Paljon vihanneksia jne. Yksi idea joka olisi hieno vieraiden kannalta, olisi grillata kokonainen porsas vartaassa... Tämä vinkkinä muille, sillä itse en ole kovinkaan hulluna porsaan lihaan... Kuulostaa kivalta ajatukselta sadonkorjuujuhlaan...siis jos pitää porsaasta.[smiley=thumbsup.gif]

Lisää ideoita tänne vaan, sillä meillähän on nyt kokonainen vuosi aikaa pitää aivoriiheä yllä! Juhlissamme on tuskin samoja ihmisiä, joten kaikki ideat kiertoon vaan!!  ;)

Link to comment
Share on other sites

Meillä häät 12.8.2006 ja teemana on maalaishäät. Vihkiminen on kirkossa ja juhlaa vietämme nuorisoseuran talolla. Koristuksesta: Olen ommellut puna-valkoruutuisia pöytäliinoja tuomaan maalaisilmettä. Liinat tulevat pöytiin niin, että aina kahdelle ruokailijalle on yksi liina yli pöydän. Lautasliinat myös ompelen itse lakanakankaasta ja lautasliinarenkaana juuttia. Muusta koristuksesta: Kynttilät pöytään joko viinipulloissa tai tuikkuja kupeissa ja luonnosta kukkia mitä siihen aikaan sattuu kukkimaan(väri tietty valkoinen tai punainen). Paljon kynttilöitä. Maitotonkkia ja pärekoreja puna-valkoruutuisille liinoille. Koreihin tulee omenoita(jos saan jostain ylimääräisiä). Karkkina Marianne, joka tulee esille juutista ommeltuihin säkkeihin pöytään. Mahdollisesti pihlajanmarjasta köynnöksiä, sekä viljalyhteitä. Ulos heinäpaaleja, maitotonkkiin asetelmia luonnonkukista ja viljasta lyhteitä. Ulkoroihuja ja tunnelmaa tuovia kynttilöitä sekä tietysti heinäseipäitä. Kaikki valokuvat  tulevat esille vanhoihin ikkunakarmeihin. Meille tulee sellainen seinä, johon tulee valokuvia meistä ja meidän perheestä. Meillä on kaksi lasta, jotka tulevat myös esille kuvin. Kuvien esillelaittoon olen myös miettinyt tehdä sellaista ns. maalaustelineen tyylistä juttua heinäseipäistä, mihin laitan kolme vanhaa ikkunankarmia. Niihin ikkunoihin, sitten asetteilisin kuvat. Mies jää lomille viikon kuluttua, niin sitten hän pääsee toteuttamaan minun suunnitelmiani.

Ruokapuolesta: Meille on tilattu iso palvattu sika ja leikkaaja. Kastike tehdään sianihrasta. Uudet perunat ja runsaasti vihanneksista tehtyjä juttuja. höyryllä ja gratinoimalla, salaatit+oliivi+ feta ja graavikala sekä kylmäsavukala. Lapsille on tehty erikseen makaroonilaatikko.Kasvissyöjille tehdään kasviksista joku laatikko. Jälkiruoaksi marjajälkiruoka omista marjoista.

Kakku tulee olemaan valkosuklaasta ja tuorejuustosta tehty kakku johon jokainen itse saa laittaa mansikkakastiketta. Lastenpöytään erikseen teemme kermakakun, koska sehän on lasten herkkua. Kahvipöydässä on lisäksi kuivakakku, pipari ja kainuun leipäjuusto lakalla (mun herkku) Muutenhan ruokapuoli on melko perinteinen, mutta sika tuo sen lisämausteen ruokapöytään. Itse en edes välitä palvatusta sianlihasta juurikaan, mutta mies tykkää.

Link to comment
Share on other sites

Tuli vielä teemaan liittyen mieleen, että olin eräissä häissä, joissa jokainen häävieras sai tavallaan kiitoslahjana kinuskiomenoita! Muita hääkarkkeja ei ollut. Eli omppuun pitkä tikku, kastetaan kinuskiin tmv. ja pistetään sellofaaniin. Sellofaani oli sitten sidottu kauniilla rusetilla. Olivat tosi kivoja ja helppoja varmaankin tehdä (ja halpoja, jos sattuu saamaan vaikka tutuilta omenapuista noi omput  ;))

PeePee77: en osaa auttaa nyt tossa kukka-asiassa..

Toinen idea olis lapsille heinäkasa ulos peuhaamista varten! On nimittäin varmasti vanhanajan juttu ;D

nyt ei tule muuta ideaa, mutta mietintämyssy on syvällä päässä

Link to comment
Share on other sites

Miss elokuu: Ei muuta kun porsas pöytään ;)

PeePee77: Meille tulee 101 vierasta eli ommeltavaa riittää. 50 pöytäliinaa (1 liina kahdelle ruokailijalle) ja Valmistumassa on 115 ruokaliinaa. Ovat isotöisiä, mutta paperiset eivät olisi käyneet ollenkaan miljööseen. Häistä tulee meidännäköiset ilman yhtään lastusatiininauhaa ja tylliä ( paitsi mun alushameessa on tylliä ;D, ) Mutta ajatuksena on tehdä hyvin pitkälle luonnonantimista ja vanhasta tavarasta. Alkukesän kukkivista kukista ja yleensäkin luonnonkukista on ketju täällä jossain ja siinä ketjussa oli linkki, jonka takaa löytyi todella monta luonnonkukkaa ja niiden kukkimisajankohta.

Rva Ka: Toi heinäkasa idea kuullostaa toteuttamiskelpoiselta idealta, vähän niinkuin vahnanajan pallomeri ;D

Link to comment
Share on other sites

Tuolla aikaisemmin olikin jo, että maitotonkat ovat hyviä koristeita. Mutta jos niitä ei satu löytymään, niin teemaan sopii myös pläkkipelti ämpärit ja vastaavat. Meille tulee myös maalaishäät latotansseineen, ja esim. pöytäkynttilät  tulee peltisiin purkkeihin. Eli purkin pohjalle hiekkaa ja kynttilä siihen tukevasti pystyyn.

37713_PE129642_S3.jpg

Sit meille tulee tarjoulupöydän ruokalajikortit astioihin kiinni pyykkipojilla. Muutenkin pyykkipoikia käytetään somistuksen "kiinnityksessä" aina kun paikkaan sopii. Askarteluissa olen käyttänyt aaltopahvia ja juuttinarua, ovat olleet kehuttu yhdistelmä ja teeman mukainen valinta. Juhlapaikan opastekyltit olen tehnyt päreistä, samoin opastekyltit. Koristeluun kun saisi luonnonkukkien ja auringonkukkien lisäksi erilaisia koristekurpitsoja niin tulisi hyvä kokonaisuus. Maitokärryihin ajateltiin tehdä isompi asetelma olkipaaleista ja kukista.

Kunhan saan juhlapaikkaa koristeltua niin laitan kuvia (jos saan ne tuolta kamerasta ulos...) ja kerron lisää meidän suunnitelmista.

Link to comment
Share on other sites

Ihana ketju  ja ihania ideoita! Meillä juhlitaan maalaishäitä "kanateemalla" elokuun lopussa ja täältä sain vielä muutaman hauskat lisäidean :)

Häitä juhlitaan maalaistalon pihapiirissä, ulkona, apuna iiisooo teltta, jossa ainakin ruuat pysyvät kuivina ;)

Meillä on kukkina valkoisia pelargonioita ja sit muratteja istutettuina kaiken maailman astioihin eli mm. sinkkivannaan, sinkkiämpäreihin, maitotonkkiin... Pelargoniaa tulee myös morsiuskimppuun. Alttari tehdään muutamasta paalista ja perinneryijystä ja sijoitetaan omenapuun ison oksan alle. Heitettävät vehnät ovat perunakapoissa.

Maitotonkille olen vääntänyt pajusta kaulukset, joihin olen nakkaillut ruskeita höyheniä koristeiksi. Pöytiin laitetaan kolmea eri korkeutta ja sävyä olevia ruskeita "tolppa"kynttilöitä, joiden ympärillä on myös samanlaiset kranssit. Tuikkulyhtyinä pöydissä ja puissa on pilttipurkeista tehtyjä lyhtyjä, joiden ympärille on kiedottu pala säkkikangasta kiinni pellavanarulla ja sisällä ruskeaa hiekkaa pohjalla.

Pöytiin valkoiset liinat ja somisteeksi ts. ikäänkuin kaitaliinaksi laitetaan säkkikangasta. SErvetteinä ruskeasävytteiset kanaservetit, jotka on väännetty rullaksi ja sidottu ruskealla nauhalla ja niihin on liitetty vaal.ruskea kuultopaperi, jossa mietelause ja pieni kukon kuva.

Hääkarkit ovat valkoisissa tikkuaskeissa, joissa on pala säkkikangasta ja siihen pujotettu yksi höyhen päälle. Karkkeina Marianne-rakeita, kun teemavärit ovat siis ikäänkuin ruskea ja valkoinen.

Että tämmöisiä :)

Link to comment
Share on other sites

Santra: olettepa miettineet hyvin tuon kanateeman! Nimittäin Marianne-rakeethan ovat kuin pikkuruisia kananmunia  ;D. Oletko testannut, miten pilttipurkeissa olevat tuikut näkyvät? Olisin kiitollinen myös kuvista, koska olin ajatellut itsekin noita pilttipurkkeja käyttää tuikkukippoina, ja tuota säkkikangasta on tulossa jo kaitaliinaksi, kuten teilläkin. Voisi ostaa sen verran enemmän tuota kangasta, että tekisin myös nuo tuikkujututkin samalla.

Paljon hyviä uusia ideoita on taas tullut, mutta lisää tarvitaan!!

Liitän mukaan omppukuvan, jonka löysin netistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Meillä häät tosiaan 1.9. ja vähän meinaa jännittää josko lämpöä piisaa sinne asti. Paikkana kun on samantyyppinen kuin Amon-Ra:n kuvissa. Eli seinät toki on, mutta ei kyllä edes valoa pitävät... ;) Toki tilalla on kaasulämmittimiä sekä ajattelin itsekin viedä sinne yhden isomman lämminilmapuhaltimen jos kylmää ilmaa lupaa.

Ite en niinkään innostu tuosta auringonkukasta, mutta kaverva kiinnostaa! Mitä veikkaatte, onko sitä saatavilla jo elokuun lopussa?

Tässä kuva yhdestä kimpusta;

image004.05.04.00%20Heather%20Bouquet%20Large.jpg

PeePee77; Helmililja on sellainen mikä kukkii jo alkukesästä ja on tosi nätti, sininen ja maalaismeininkiin sopiva. Mutta puolena, se on tosi pieni kukka :( Entäpä sitten tulppani? Onko liian aikainen? Ylipäätään suurin osa sipulikasveista.

Ja muille; liljahan on kans yks loppukesän kukkijoista ja hyvinkin maanläheinen (ei kuitenkaan niinkään maalaismainen) :/ Monissa eri väreissä kuitenkin saatavilla!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest elokuu08

Meillä myös elonkorjuu-teema  :) Onko ideoita elokuun alun ilta/yö valaistukseen? Hakusessa tunnelmallinen ja turvallinen valaistus. Päivällä häitä vietetään puutarhassa, mutta illalla siirrymme ns.konehalliin.(mikä ei ole niin kammottava kuin kuulostaa...) Kynttilöitä olemme ajatelleet käyttää ja jouluvaloistakin on ollut puhetta..Mutta jos löytyy muunlaisia  ideoita niin kaikki tervetulleita. Hallin oma valaistus on melko "kylmä"  :(

Halli on melko iso ja sinne rakennetaan tanssilattia erikseen.Pohjana on sora/ heikkapohja, joten ajatuksia tanssilattian ympäristön koristeluun otetaan myös vastaa :)

Link to comment
Share on other sites

Elokuu08, meillä myös häät elokuussa ja ollaan suunniteltu hiukan vastaavaa teemaa. Koristelussa ollaan ajateltu käyttää ainakin auringonkukkaa ja se näkyy myös kutsuissa, tienvarsikylteissä ym.

En tiedä millainen teidän juhlapaikkanne on, mutta voisko sinne ajatella tämän tyyppisiä kynttilälyhtyjä? Mietin jotain tämän tyyppisiä meille. Lisäksi pöydille yksinkertaisia lasisia tuikkukippoja tai sinkkiruukkuja (esim. näitä joita kaikki raahaa halvalla Ikeasta) ja pohjalle hiekkaa tms.

[29990_PE117777_S3.jpg

37715_PE129644_S3.jpg

3829041.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest elokuu08

Kiitos Mönkiäinen :) Tuli muutama ajatus mieleen :) Alunperin en missään nimessä itse halunnut auringonkukkaa, mutta teemaan se kyllä sopisi hyvin. Ajattelin myös käyttää nuoria koivuja koristeina, joten aunringonkukat sopisivat siinäkin mielessä hyvin. Olen itsekin ajatellut käydä Ikeassa katselemassa maljokoita ymv. ja nuo pienet sinkkiämpärit tuntuivat kivan näköisiltä :) Mutta erityisesti pidin kyllä tuosta lyhdystä ja sen käyttöä koristelussa aion ainakin käyttää  :)

Juhlapaikka on kuitenkin melko hallimainen,mutta uskoisin että oikeilla koristella siitä saa kivan ja "lämpimän" näköisen  :) Ulos olen myös miettinyt jonkinlaista valaistusta, mutta jos on hirmu kuiva sää, en taida uskaltaa kynttilöitä käyttää. Ulkovalaistus siis kaipailee jotain ratkaisuja  :-/

Link to comment
Share on other sites

Guest elokuu08

Itse en ole vielä käytännössä kokeillut noita astioita.On häihin vielä sen verran aikaa  ;) Luulen kuitenkin, että pohjalle kannattaa laittaa jotain niin pysyy ainakin varmemmin pystyssä.Itse olen ajatellut juuri hiekkaa yhtenä mahdollisuutena. Lyhteistä sen verran, että olen niitä muissa yhteyksissä tehnyt eivätkä ne kovin suuria kädentaitoja tarvitse :) Tietysti ensimmäiset menee opetellessa, mutta minusta ne on aika helppoja ja nopeita tehdä. Ja teemaan hyvin sopivia  ;D

Link to comment
Share on other sites

Guest elokuu08

Tuli vielä mieleen yksi teemaan liittyvä juttu :) Kaaso sai eilen paljon hyviä ideoita, mutta paras oli kynttilänvalaminen häihin  :D Poropeukalo alkaa taas töihin  ;) (onneksi kaaso huomattavasti taitavammin) Itse valettuja kynttilöitä voi ilmeisesti "somistaa" miten haluaa ja värinkin pystyy itse aika hyvin valikoimaan.Kaaso ehdotti, että valaisimme esim. kymmenen ylimääräistä kynttilää, joita voisi polttaa sitten tulevina hääpäivinä jne.  :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest sini-kka

Valaistukseksi pihalle meillä tulee teemaan sopivat myrskylyhdyt, telineiks tehää varmaa sulhasen suunnittelun mukaan ns.koivutiipiit.. Eli kolme n.ihmisen pituista koivua sidotaan latvasta yhteen ja myrskylyhty laitetaan sinne keskelle roikkuun ketjusta.. Kuvia sitten elokuussa kun ja jos idea saadaan toteutettua.. Sisälle tulee pilttipurkkeja jotka on maalattu kultaisiksi. Morsiuskaari tehdään parista koivusta ja pöytiin tulee auringonkukka/viljalyhteet+vihertäväksi maalattuja kiviä ja simpukoita..

Link to comment
Share on other sites

Ihania ideoita ja kuvia täällä!!

Meillä häät heinäkuussa -08, eikä meillä ole varsinaista teemaa, mutta koska olemme molemmat maalaisia ja asumme maatilalla, niin voisimme käyttää joitakin ideoita omissa häissämme..

Huomasin ilokseni, että patiomme reinalla kasvava jasmiini kukki ainakin tänä kesänä varsin runsaasti ja ajattelin että se olisi ihana koriste (ja huumaavan tuoksuinen sellainen) vanhoissa maitotonkissa sekä kirkossa että juhlatilassa. Koristeena vois käyttää muitakin luonnonkukkia... Muutenkin heiteltävänä voisi käyttää vehnää, joka tarjottaisiin perunakapoista.

Mähän oikein innostuin tästä teemasta..

Mites muuten, onko kellään kokemuksia tuohituokkosista? Siis että mistä sais ja paljon maksais, kun haluisin sellasia sit käyttää karkkirasioina? Naapurissa tosin asuu tuohimestari, mutta mulla on selanen kutina, että jos sitä pyytäis tekemään, niin vois maksaa aikasta paljon...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Onko ajatuksia mitkä kukat sopisivat maalaisteemaan ja vielä viljalyhteeseen?

Päivänkakkarat, ruiskaunokit, kissankellot, kaikenlaiset niittykukat. Lupiinitkin on nättejä jos värit sopii... Unikot... Kaikki! :) itse ehkä tykkäisin eniten valkeista ruiskaunokeista ja päivänkakkaroista.

Link to comment
Share on other sites

Meillä pitopaikkana navetan vintti, joten siinä on todella maalaisteemaa.

Paikka on niin idyllinen, että sinne ei yksinkertaisesti sovi mitkään hörsöilyt.

Koivuja tulee ulos oven pieliin, ja sisälle useita. Pöydille ne Ikean sinkkimaljakot, joihin laitan vapaasti väreistä välittämättä kesäkukkia, joita on ympäristössä ja pihalla käytettävissä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kuten Sakuannakin, minä olisin kiinnostunut kovasti näkemään kuvia teidän häistänne tässä elokuussa. Meillä on vuoden päästä häät (16.8.2008) ja olisin enemmän kuin iloinen saadessani kuulla kokemuksianne tämän elokuun puoliväkin häistä ja näkemään kuvia niistä. Onko teillä "jo naiduilla" taikka sitten kaasoilla mitään vinkkejä tarjota? Maalaishäät tiedossa ja tykkäämme kovasti auringonkukista ja pihlajanmarjoista yms. Mutta vinkkejä vailla...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mullakaan ei valitettavasti ole kuvia, mutta olin kesällä kaverini häissä, joissa pöytäkoristeena oli yhdistettynä viljaa ja ruiskaunokkeja.Toimiva yhdistelmä  :) Itselläni on sama teema, ja aika vähän on ollut valmiita malleja.Mutta mielikuvitusta.Heinäpaaleja, maitotonkkia jne. jne. Toivotaan et saadaan tänne ihan kuviakin, joista voi kehitellä sitten omia ideoita   :)

Link to comment
Share on other sites

Heippa,

Meillä oli omissa häissämme mm. kaupungin tontilta asukkaille tarkoitettuja auringonkukkia n. 200 kpl aseteltuna Ikean Vasen-maljakoihin Vasen-maljakkoni ovat myynnissä tuolla myyntiosiossa ;-)

http://www.pcuf.fi/~anniki/auringonkukat2.jpg

http://www.pcuf.fi/~anniki/auringonkukat.jpg

Sen lisäksi meillä oli vielä auringonkukiksi maalatut tienvarsikyltit vanerista. Nämäkin ovat myynnissä myyntiosiossa ;-)

http://www.pcuf.fi/~anniki/kyltit.JPG

Booliastiana oli maitotonkka, jossa oli hana, tämä tosin oli vain lainassa. Kutsuissa, kirkko-ohjelmissa ja paikkakorteissa oli kaikissa itseotettu gerberan kuva, joten linja saatiin niin jatkumaan kätevästi.

Vielä sellainen lisäys tuli mieleeni, että hääkarkkien asemasta voisi sadonkorjuuteemassa jakaa esim. pilttipurkkiin laitettuja karkkeja, viljaa, hilloa, marjoja.. mitä ikinä mieleen juolahtaakaan ja sulkea purkit jollakin väriteemaan sopivalla kankaalla ja tehdä omat etiketit. Minullakin on varastossa iso laatikollinen Piltti-purkkeja jemmassa, ne saa hakea pois aivan ilmaiseksi :-)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Tigrou ihanista auringonkukkakuvista! Auringonkukkaa olen ajatellut itsekin käyttää häissäni -ja olenkin puhunut siskolle ja äiteelle, että laittaisivat maallensa näitä kasvamaan (itse asutaan kerrostalossa, ei omaa plänttiä).

Pilttipurkkeja muuten voi hyödyntää ihan vaikka pöytäkoristeluissa: niitä voi esim. päällystää teemavärillä ja käyttää maljakkoina.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Eikö kenelläkään ole jakaa kuvia koristeluistaan -tai antaa toimivia vinkkejä sadonkorjuuteemahäistä? Kovin mielelläni niitä ottaisin vastaan...

Poppis on kaipaillut kuvia sadonkorjuuteemasta ja niitä minäkin mielelläni ottaisin vastaan.

Ja kaikenmaailman vinkit ovat myös tervetulleita. Nuo samaiset auringonkukka, vilja, pihlajanmarja ja myös kehäkukka ovat mielessäni. Teemavärinä on vihreä, jota korostamaan sitten auringonkukankeltainen ja kehäkukan oranssi... :)

Kai sadonkorjuuteemaa muutkin vielä ajattelevat? tai on käyttänyt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...