Cartsa

Meksikolainen (Tortillat) ruokana häissä

38 viestiä aiheessa

Tuo oli oikein herkullisen näköistä nam! :) sehän sopisi aikas hyvin, siihen vielä erilaisia salaatteja.. Tuo texmex verottaa kuitenkin aika paljon mitä sen sortin ruoan kanssa voi erilaisia salaatteja tarjota.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
^niin siinähän ei ollut niitä vielä. Mutta onko se juustokastike välttämätön jos on juustoraastetta?

ON

:lol: :lol: :lol::lol: :lol: :lol:

Se justokastike on just se joka mun mielestä tekee siitä tortillasta niin herkullisen :D

Kasvistortillan täytteeksi ollaan itse laitettu ihan tuommoinen chunky tomaattisoosi, ja sinne fetan palasia. Sitten creme fraichea, juustokastiketta, jäävuorisalaattisilppua jne.

Tykkään itse myös juustoquesadilloista, just äskenkin söin: kaks tortillalättyä joiden väliin runsaasti kermajuustoa (tai mietoa cheddaria) mikroon kunnes juusto sulaa ja voila, quesadilla on valmis. Lisukkeeksi vielä jos saisi sitä hedelmäsalsaa mitä ne texmex-paikoissa tarjoaa, niin a vot!

Ja eikös ravintoloissakin tortillat syödä ihan veitsellä ja haarukalla, siististi? Oliko ne fajitaksia jotka kääritään käsin vasta siinä pöydässä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ja kun meksikovaikutteisista ruuista kerran on puhe, niin nachoruokia voisin muuten vielä neuvoa välttämään juhlissa "pääruokana". Hitsin vaikeita syödä sivistyneesti haarukalla ja jos niitä sormin alkaa napsia, on juhlapuvut kyllä helposti entisiä. Jättävät kyllä sellaisen rasvan sormiin ja vielä jos on jotain härpäkettä lastuissa päälisinä niin eiei. Pienenä naposteluna varmaan menevät, mutta isommaksi ruuaksi kannattaa kyllä harkita noita jotain tortillapohjaisia tai chili con carne-tyyppisiä ratkaisuja.

Ja vaikka kyseessä olisivat rennommat juhlat, joihin vieraiden ei edes haluta pukeutuvan "ykkösiinsä", ovat rasvatahrat missä tahansa vaatteissa ikäviä. Terveisin nimimerkki Muutaman mukavan työpaidan iäksi pilannut... :rolleyes:

Ketjussa ehdotetut lasagne- ja patatyyppiset reseptit vaikuttavat kyllä todella makoisilta ja ovat varmasti myös aika "turvallisia" syötäviä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laita ihmeessä se tortillalasagnen ohje, kuulostaa niin herkulliselta!!! :P nam!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannanpa minäkin tortillani kekoon tässä asiassa :D

Mitä määrään tuloo niin kyllä minäkin varaisin sen 4 kpl

tortilloja aikuista kohden ja sen 2 kpl lasta kohden.

Mutta jos haluat päästä vähän halvemmalla niin miksette

vasta iltapalalla tarjoaisi tortilloja? Tekisi Chili con carnea

ihan pääruuaksi ja mitä siitä jää niin tortillojen täytteeksi :).

Jollei tämä ihan hullulta kuulosta..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No voi herttinen sentään! Häät on kerran elämässä (tai no voi olla tiesti useemminkin, mut ei nyt todennäkösesti kovinkaan montaa kertaa) , joten eiköhän siellä nyt tortilloja voi tarjota, jos morsian sitä haluaa. :) Ja mie oon kyl sellanen possu, et ruoka kun ruoka, niin sotken joka tapauksessa, joten maku ratkasee.. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en ole huomannutkaan vastaavaa aloitusta kuin mitä itse huutelin aikanani.

Meille siis tulee tortilloja ruoaksi häihin, piste. Meidän perheen herkkua, jota tehdään pitkään ja hartaasti. Meillä on yleensä seuraavia täytteitä tarjolla:

- Kanatäyte, eli kanasuikaleita ja tex mex -maustepussi

- Jauhelihatäyte melkein samoin tehtynä :rolleyes:

- Papuja pannussa a ´la tex mex

- Viipaloitua paprikaa ja sipulia ja jälleen erilaisia tex mex -mausteita perään...

Tortillat nautitaan näillä täytteillä ja lisänä tarjotaan

- silputtua jäävuorisalaattia

- kuutioitua tomaattia

- pientä punasipuli-silppua

- kuutioitua paprikaa

- jalopeno-viipaleita

- salsaa

- ranskankermaa

- cuagamolea

- cheddar-kastiketta

voip olla, että jotain unohdin... nyt tuli nälkä...

Häissä tarjotaan lisäksi maissisalaattia, johon tulee niitä nachoja ja lisäksi paria muuta sopivaa salaattia, jota ei olla vielä keksitty :D

Meillä menee sellainen 3 lättyä / lärvi, joten sen mukaan jos laskee koko vierasmäärän, niin varmaan on keskiarvo. Lapset saa oman pöytänsä, mihin tulee vähän helpommin syötävää herkkua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joku sanoi, että tortillathan ovat jo monelle ihan arkiruokaa, juu ja so? niinhän on moni muukin mitä häissä monesti tarjotaan; paistetut porsaan/naudanfileet...lohikeitot...lihakeitot...salaatit, graavikalat...sushikin on molenelle jo arkiruokaa mitä tulee syötyä ainakin kerta viikkoon. Eli ei muuta kuin tortilloja hääpöytään vaan jos morsiuspari haluaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yhdyn minäkin edellisiin :P eli tortilloja kehiin vaan jos niistä tykkää. Kyllähän sitä voi muullakin ruoalla sotkea ihan yhtä hyvin! Mun mielestä on vaan kiva, että on erilaista ruokaa eikä aina vaan samoja "perusjuhlaruokia"..

Me sovittiin myös pitopalvelun kanssa texmex-ruoasta. Ja kun täällä on aiemmin väännetty aiheesta, että mitä texmex-ruokaa olisi hyvä häissä olla niin meille ehdotettiin sellaista systeemiä, että tarjolla olisi lihaa, kanaa ja kalaa, erilaisia salaatteja ja luultavasti jotakin lisuketta (perunaa, riisiä, pastaa?) ym. Lisäksi olisi tarjolla myös tortilloja ja niitä voi sitten ottaa ja täyttää JOS haluaa. Eli jotka eivät tortilloista välitä tai eivät halua niitten kanssa sotkea niin saavat varmasti kasattua aterian myös muista antimista. Mun mielestä se kuulosti hyvältä idealta ;) tarkemmin ei vielä olla menua rakennettua, saas nähdä mitä saadaan aikaiseksi! :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirjastosta kun vähän etsii niin jo löytää keittokirjoja joissa on maistuvia meksikolaisruokia. Niitä kun on paljon paljon muitakin kuin nuo iänikuiset tortillat (joita meillä syödään "pikaruokatyyppisesti" kun ei viitsitä laittaa mitään työläämpää), itseä ihan harmittaa kun ihmisten käsitys meksikolaisesta ruoasta on niin tavattoman rajoittunut :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin, ja jos nyt välttämättä haluaa tortilloja tarjota niin tehkää ihmeessä ainakin itse kunnon salsat ja guacamolet valmiiden teollisuusmössöjen sijaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt on ihan pakko vastata kun lueskelin tätä ketjua jo ennen häitämme ja nyt (3päivää häiden jälkeen :D ) voin kertoa oman kokemukseni.

Meillä oli vieraita 36 aikuista ja 11 lasta ja toiveissa tarjota itse tehtyä meksikolaista ruokaa. Päädyimme seuraavanlaiseen menuun:

alkuruuaksi mausteinen tomaattikeitto (kaikki meni ja todella monet pyysivät reseptiä ja kehuivat!) ja vehnäpatonki+levite

pääruuaksi kana-enchilada (vaihtoehtoina mieto ja tulinen, näitä tehtiin suurin piirtein puolet ja puolet)

lisäkkeeksi salaattibuffet (jäävuorisalaatti, kaaliraaste, kurkku, tomaatti, feta, valkosipulioliivit, maissi, ananas, punasipuli, parmesanlastut, suolakurkut, pari erilaista kastiketta ja olikohan vielä muuta...)

koko ruokailun ajan tarjolla nachoja, itse tehtyä salsaa (paljon parempaa ja halvempaa kuin kaupan!!! ja helppokin vielä), kermaviilidippiä (mustapippurilla ja suolalla maustettu) sekä itse tehtyä guacamolea

Teimme myös enchiladojen kuoret (eli tortillalätyt) itse, koska ovat parempia kuin kaupan versio ja tuolle määrälle 100 lättyä riitti ja ylikin jäi!

Kauppareissuun meni rahaa n.400e (sisälsi ihan kaiken ja vähän muutakin!), eli ei mielestäni ollut kallis ruoka ja toisekseen burritoon verrattuna siistiä syötävää, kun syödään haarukalla ja veitsellä. Lapsille meillä oli tarjolla myös perunamuusia ja lihapullia, joten he saivat itse valita tai maistaa vaikka molempia.

Enchiladojen täytteeseen meillä tuli paprikaa, sipulia, kanaa, taco-maustetta (joillekin allergikoille myös maissia ja papuja),sekä ranskankermaa. Mitään valmiita kastikkeita emme noissa käyttäneet.

Kaikki ovat kovasti ruokia kiitelleet ja nimenomaan sanoneet, että tälläinen ruoka yllättää positiivisesti rohkeudellaan ja jää mieleen. Toisekseen miksi emme olisi tehnyt tätä ruokaa kun se kerran on meidän herkkua??!?!? Menun suunnittelimme vielä niin että jos joku ei tykkää meksikolaisesta, niin saa silti mahansa täyteen (keitto, patonki, levitteet ja runsas salaattipöytä).

Muokattu: , käyttäjä: merely

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään