Avioerosta....


mickey.mouse

Recommended Posts

Suoraan lakioppaasta:

"Puolisot voivat hakea avioeroa joko yhdessä tai yksin. Avioerohakemusta ei tavitse nykyisin perustella millään tavalla. Riittää, että toinen puolisoista haluaa avioeron. Jos ainoastaan toinen puolisoista hakee avioeroa, käräjäoikeus lähettää hakemuksen toiselle puolisolle tiedoksi ja pyytää häntä tarvittaessa määräajassa ilmoittamaan kantansa perusteluineen toisen puolison hakemuksen johdosta. Toisaalta avioero tuomitaan, vaikka toinen puoliso sitä vastustaisi."

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Vaikka tämä tuleekin varmaan liian myöhään niin ei se ihan noin ole. Itse hain avioeroa 13.6 ja mies ei vastannut kirjeeseen joten asia venyi kun ei häneen saatu "yhteyttä" eli asiaa ei saatu annettua hänelle tiedoksi lain mukaan. Lopulta päätös tehtiin ilman hänen minkäänlaista suotumusta tms. (eli kun se oli lain mukaan katsottu tiedoksi annetuksi hänelle) joten 6kk harkinta-aika alkoi vasta 5.9. Lopulta sitten kun piti viedä toiset paperit niin hain melkein väkisin miehen allekrijotuksen paperiin että homma olisi sitten heti selvä. Muuten olisin varmaan taas saanut odottaa monta kuukautta lopullista päätöstäkin. Eli ero astui voimaan sitten vasta seuraavan vuoden maaliskuussa (siitä kun olin ekat paperit vienyt).

Joten jos vain mahdollista niin kannattaa yhdessä hakea heti että sen 6kk harkinta-ajan saa alkamaan siitä päivästä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mulle kävi viime kierroksella vähän samoin kuin edellisellä puhujalla. Mies oli niin tyrmistynyt erosta (mun päätös) että halusi, että teen hakemuksen itse. Näin tein, mutta kului kuukausia ennen kuin harkinta-aika alkoi. En nyt muista tarkkoja päivämääriä. Kävin asiasta tiedustelemassa paikallisessa käräjäoikeudessa, kun mitään lappua tai ilmoitusta harkinta-ajan alkamisesta ei minulle kuulunut ja sieltä tosiaan sanottiin, että exäni ei ollut sinne ottanut yhteyttä, siis antanut tietoa siitä, että oli saanut tiedon erostamme.

Viraston ymmärtäväinen täti kyllä lohdutteli, että aikanaan lähtee haastemies viemään sitä kirjettä, ellei miehestä kuulu. Ja että tavalla tai toisella harkinta-aika alkaa. En sitten tiedä miten asia meni, kun en ole exääni ollut missään yhteydessä, mutta sain viimein lapun harkinta-ajan alusta ja viimein eronkin. Ilkeintä asiassa oli se, että olin ottanut miehen nimen vihittäessä, enkä päässyt siitä eroon ennen eron voimaan tuloa (siis ilmaiseksi). Ja tämä samainen mies, joka 'viivytteli' eroa oli se, joka tavallaan vaati, että otan vanhan nimeni takaisin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä homma meni myös niin, ettei eksä suostunut allekirjoittamaan hakemusta, vaikka oli itse asiassa käräjäoikeudessa mukanakin, kun täytin hakemuksen. Eksälle lähetettiin sitten kirjattuna kirjeenä tieto hakemuksestani. No, eksä ei koskaan kirjettä käynyt hakemassa, jolloin se palautui takaisin käräjäoikeuteen. Kai sieltä sitten laitettiin kirje uudelleen postiin, mutta eksä ei edelleenkään tehnyt mitään asian eteen. Hakemuksen vein 30.5., ja vasta heinäkuun loppupuolella alkoi haastemies soitella eksälle. Viimein uhkasivat toimittaa paperit työpaikalle, jolloin sitten eksä reagoi ja kävi noutamassa paperit, tässä vaiheessa haastemieheltä. Harkinta-aika alkoi lopulta elokuun puolivälissä, eli 2,5 kuukautta eksä onnistui pitkittämään eroa.

Toisen vaiheen paperit voi viedä yksinkin. Kun hakemus on viety kärikseen, ihan samalla tavalla se ratkaistaan, oli siinä yksi tai kaksi allekirjoitusta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Meillä mies haki eroa toisessa vaiheessa yksin ja mun tosiaan piti lähettää käräjäoikeudelle todistus, että olin saanut tiedon eron hakemisesta. Mikäli en tätä olisi lähettänyt, olisi tuo tieto pitänyt toimittaa minulle jotain muuta kautta esim. haastemiehen avulla.

Tämän lisäksi oli mahdollisuus kommentoida asiaa, mutta eipä se olisi mitään vaikuttanut.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

^^Suomessa ei voi noin käydä, koska loppujen lopuksi se katsotaan jossain vaiheessa tiedoksi annetuksi toiselle osapuolelle (joko lehti-ilmoituksella tai postitse lähetettynä). Eli voit hakea yksin avioeroa. Luulen että tossa on vääristelty asioita ja että viimistä paperia ei vaan ikinä viety.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Pikku Floristi

Nelly, tuskin on mikään asia vääristelty.

Suomessa ehdottomasti toisen on allekirjoitettava, että on saanut tiedoksi ja harkinta-aika alkaa. Itse olen eronnut ja muuttanut toiselle paikkakunnalle. Eksä sai postin kautta tiedon, hän allekirjoitti ja vei nämä käräjäoikeuteen oman kotipitjän kautta sitten tää ero alkoi rullaamaan ja pääsimpähän lopulta eroon eksästä. Nyt vaan sinkkuna elelen lasteni kanssa ja sillä siisti.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tulee vähän myöhässä tämä vastaus tuohon Pikku Floristin kommenttin kun en hirveästi täällä ero-puolella käy. Mutta meillä meni niin että exä ei ikinä laittanut nimeään siihen ensimmäiseen paperiin. Jonkin ajan kuluttua sitten katsottiin asia hänelle tiedoksi annetuksi ja saatiin harkinta-aika käynnistettyä. Eli kun olin vienyt ensimmäisen paperin (yksin) kesäkuussa niin ero astui voimaan vasta seuraavan vuoden maaliskuussa. Onneksi sain nimen siihen viimiseen paperiin, muuten se olisi taas venynyt vielä pidemmälle.

Link to comment
Share on other sites

Se on 14 päivää se aika tiedoksiannosta. Jos toinen osapuoli on sitä hakenut, ei siihen tarvitse vastata, ne vaan sitten toteaa että toinen osapuoli ei vastusta asiaa. Ei siinä muuta meillä ollut... kakkosvaihetta sai hakea vapaamuotoisella sähköpostihakemuksella eikä siihenkään tarvittu toisten allekirjoituksia tai suostumusta, kaksi viikkoa oli aika ja kun meni umpeen ni ero virallistettiin.

Muoks: Eli siis eroa haettiin toukokuussa aikoinaan ja se astui virallisesti voimaan joulukuussa.

Muokattu: , käyttäjä: i_sabel
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...