Jump to content
Naimisiin.info

Musiikki vanhassa kirkossa (ei urkuja/sähköä yms)


nannii

Recommended Posts

Heissulivei...

Niin siis kirkossa, jossa liiton siunaus elokuussa on tarkoitus pitää, ei ole sähköjä, urkuja tms..

Onko muita jotka menneet naimisiin Sastamalan keskiaikaisessa kirkossa tai vastaavassa muussa kirkossa jossa ei kyseisiä

puitteita ole ollut..? Ideoita esim. häämarssin toteutukseen..

Ja kyseessä siis pienen budjetin hääjuhla, joten esim. viulistin tms palkkaaminen ei onnistu.. (ei tutuistakaan löydy sellaista)

Vinkkejä otetaan vastaan!! Kiitos... =)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Moi!

Meillä sama ongelma. Myös sama kirkko kyseessä :) Meillä oli mielessä kysellä viulistia ja sellistiä jostain musiikkikoululta, jos ei vaikka tulisi niin kalliiksi. Meidän häät on vasta elokuussa 2010 joten ei olla pidetty kiirettä asian selvittämisellä. Kuulen mielelläni mihin ratkaisuun te päädyitte..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei,

sama vika täällä - ja sama kirkko :-) Itse olen kerran ollut vieraana avioliiton siunaustilaisuudessa, joka pidettiin uruttomassa kappelissa (Paateri). Tuolloin alku- ja loppumarssin soittivat hääparin ystävät viululla ja kitaralla. Kanteleellakin kuulemma ko. kirkossa marsseja on hoidettu. Mutta jos ei tuttavapiirissä muusikoita ole, eikä rahatilanne anna myöten palkkaamiseen, niin ongelma on vähän haasteellisempi. Nauhalta soittaminen (patterimankka) on tietysti mahdollinen, muttei oikein sovi kirkon tyyliin. Jos siis vain budjetti mitenkään kestää, niin musiikkiopistoilta ja vastaavista kannattaa kysellä, josko opiskelijamuusikko irtoaisi vähän halvemmalla. Oma muusikkokaan ei ole vielä etsitty, joten sen parempia vinkkejä en osaa antaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Täällä sama tilanne.... :girl_impossible: Tosin kirkkona Pyhän Olavin kirkko. Tuli aika yllätyksenä tuo sähköttömyys sun muu, mutta eiköhän tästä selvitä. Onhan tässä vielä vuosi aikaa miettiä... :girl_sigh:

Ajattelin itse kysäistä tulevalta hääbändiltä akustista versiota kitaralla tai sitten musiikkiopistolta jousikvartettia tms... Ja näkyi tuolta löytyvän vuokrattavia viulisteja ja muita ja hinnat taitavat olla päätä huimaavia. :girl_mad:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

tuolla ja muissa soittimettomissa kirkoissa on kuulemma käytetty pääasiassa jousi- ja puhallinsoittimia. Yhden soittajan kuuluminen voi tuottaa hankaluuksia (tämän tietää muusikko itse parhaiten), ja virren säestäminen ei onnistu kaikilta soittimilta, mutta muuten esitykset ovat kuulemma olleet hienoja. Myös perinteisiä häämarsseja on sovitettu näille "vaihtoehtosoittimille" soitinkohtaisten kappaleiden lisäksi.

Meille on tulossa kuitenkin kirkkoon hanuristi, mikä on ilmeisesti aika poikkeuksellista. Hanuri on kuitenkin kannettavista soittimista urkuja lähimpänä, ja sillä onnistuvat niin perinteiset häämarssit kuin virsisäestyksetkin. Myös se on kysytty, että hanurin todella saa tuoda kirkkoon :-) Osansa valinnassa on myös sillä, että kehuttu ja taatusti asiansa osaava paikallinen hanuristi lupautui paikalle muutamilla kympeillä, kun taas kyselemämme musiikinopiskelijoiden jousiduo olisi halunnut pelkästä vihkitilaisuudesta pari sataa.

Mutta pitkälle pääsee, kun kyselee kavereilta ja tutuilta, ja myös seurakunnan kanttoreilta kannattaa kysellä vinkkejä ja apua musiikin valintaan, vaikka he eivät viran puolesta ko. kirkon vihkitilaisuuksissa soitakaan.

Link to comment
Share on other sites

Yhden soittajan kuuluminen voi tuottaa hankaluuksia (tämän tietää muusikko itse parhaiten)

Kyllä yksittäinenkin soitin kuuluu kirkossa hienosti kunhan tosiaan soittaja on varma asiastaan. ;) Itse olen soittanut monesti kirkoissa myös yksin viulua, kirkon akustiikka on tavallaan kuin toinen soitin. Eli kyllä yhdelläkin soittajalla pärjää tarvittaessa.

Link to comment
Share on other sites

Täällä sama tilanne.... :girl_impossible: Tosin kirkkona Pyhän Olavin kirkko. Tuli aika yllätyksenä tuo sähköttömyys sun muu, mutta eiköhän tästä selvitä. Onhan tässä vielä vuosi aikaa miettiä... :girl_sigh:

Hei! Tarkoitatko siis, että vihkirkkonanne on Tyrvään Pyhän Olavin kirkko? Joko sinne voi varata vihkimisaikoja?? Milloin olettte menossa siellä naimisiin, ensi kesänäkö? Ja onko todella niin, ettei siellä ole sähköä/urkuja ollenkaan??

Huh, tulipas siinä utelua kerrakseen! :blush: Mutta olen itse niin kovasti odottanut, että kyseinen kirkko otettaisiin taas käyttöö, jotta pääsisin katsastamaan sitä vihkipaikan toivossa... :girl_in_love:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meijät ollaan vihkimässä kotakirkossa, jossa ei ole urkuja, mutta sähköt onneksi löytyy. Järkättiin marssit sitten niin, että pikkuveli soittaa ne stereoista, ei ehkä se just juhlavin, mutta sopii meille. Säestyksen suhteen luotetaan laulutaitoon, eikä virsiä säestetä ollenkaan. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...