Jump to content
Naimisiin.info

Tittelit: kaaso vs. tuki-ja-turva


evele

Recommended Posts

Hei,

Minä olen tässä itsekseni mietiskellyt, että onko se kaaso-nimike hyvinkin tärkeä? Miten te, jotka olette nyt tai olette olleet kaasoja suhtautuisitte, jos teitä olisi pyydetty "tueksi ja turvaksi" eikä kaasoksi? Entä mikä teille oli tärkeintä kunniatehtävässänne, eli minkä puuttuuminen olisi pahoittanut mielenne?

Meillä tilanne on sellainen, että mies ei halua bestmania ja ymmärrän sen kyllä erittäin hyvin. Minäkään en varsinaista kaasoa kaipaa. "Alttarilla" ajattelimme olla ihan kahdestaan (kimppu kädessä tai mahdollisesti pistän sen tyhjään maljakkoon pöydällä), enkä tarvitse polttareitakaan. Kuitenkin kaipaisin live-hössötys-supina-jupina-kaveria, järjen ääntä ja mielipiteitä ennen häitä. Hääpäivänä taas tukea ja pukeutumisapua (ellen pyydä äitiä tähän, joka olisi ehkä hyvinkin otettu tästä), vessa-apua ja säilyttäjää puuterilleni.

Ajattelin pyytää siskoani tueksi ja turvakseni ja tekisin selväksi, mitä häneltä kaipaan, mutta samalla kertoisin, että varsinaista kaasoa minulle ei tule. Häissä voisin pitää kiitos-puheen, jossa kiittäisin tietysti siskoani ja muita häiden järjestelyissä avustaneita. Kiitos-lahjan ostaisin varmasti myös. Mutta! Mietin tässä, että haluaisiko siskoni mahdollisesti olla ihan virallisesti kaaso ja olisiko tuo nimike hänelle tärkeä.

Miten Sinä suhtautuisit tälläiseen pyyntöön? Kokisitko että sinulta pyydettäisiin vain apua ilman kunnon roolia vai olisitko onnellinen saadessasi auttaa (mitään orjaa en tosiaan ole tässä hakemassa)? Itse olisin otettu ihan avunpyynnöstäkin, mutta minä olenkin välillä aika outo ja voihan olla, että olen juuri tässä asiassa poikkeva.

Link to comment
Share on other sites

No, mulle tittelillä ei ole mitään väliä. Itse nimenomaan pyysin siskoani auttamaan pukemisessa ja pitämään lankoja käsissä hääpäivänä, mutta hän itsekin totesi, että ei tartte olla kaasonimikkeitä.

Miksi mietit asiaa? Siis tarkoitan, että aiotko tehdä esim. hääohjelman, jossa mainittaisiin "kaaso: N. N." (eikä "tuki ja turva -ihmisiä" yleensäkään mainita) vai esim. esittelysyistä juhlatilaisuudessa? Vai siis miksi se pitää määritellä, mikä sisaresi "nimike" on? Tämä kysymys siis varsinkin siihen, jos sitä ei missään erikseen muille mainita.

Minä auttaisin siskoani ihan ilman mitään nimikkeitä ja olisin tosi onnellinen siitä, että saan auttaa. :) Mutta tapauksia on varmaankin erilaisia.

Link to comment
Share on other sites

Itse olisin hyvin otettu, jos minua pyydettäisiin nimenomaan tueksi ja turvaksi, juttelukaveriksi ja henkiseksi tueksi morsiamelle!

Itse pyysin ihan kaason nimikkeellä ystävääni ja siskoani, koska toisaalta tuo kaaso-nimike kertoo tehtävästä kuitenkin aika selkeästi.

Tein kaasokutsun ystävälleni ja siskolleni vastaava lähti tekstiviestillä. Näissä viesteissä toin esiin sen, miten tärkeitä he ovat minulle ja miten haluan jakaa yhden elämäni suurimmista tapahtumista juuri heidän kanssaan. Pyysin nimenomaan juttukaveriksi, hössötysseuraksi ja tueksi ja turvaksi näitä kahta ihmistä, en todellakaan työorjiksi tai assistenteiksi!

En oikeastaan odota kaasoiltani muuta kuin normaalia kiinnostusta häitäni (ja elämääni) kohtaan, juttuseuraa, jos sellaista kaipaan häiden tiimoilta ja myös makutuomaria. En halua määrätä mitään tiettyjä tehtäviä kaasoilleni, jos he eivät niitä itse pyydä. Tosin, ystäväni täpisee jo mahdollisista polttareista, vaikka en perinteisiä yllätyspolttareita haluakaan. Ja innoissaan he kumpikin ovat siitä, että minä pääsen naimisiin ja he saavat olla tukena ja turvana :)

Eli lyhykäisyydessään: minä päätin pyytää kaasot kaason nimikkeellä, mutta painotin tuota, että tarvitsen heitä nimenomaan tueksi ja turvaksi, ennen kaikkea ystäväksi rinnalleni, en orjaksi! :)

Ja niin, voihan morsiamella olla kaaso, vaikka sulhasella ei olisi bestmania. Ja ellet halua käyttää kaaso-nimikettä, voit pyytää juurikin tueksi ja turvaksi, ystäväksi rinnallesi elämäsi tärkeään tapahtumaan :)

Onhan se kaason rooli kuitenkin myös kunnia ja luottamuksen osoitus, ainakin itse kokisin näin, jos minua pyydettäisiin kaasoksi. Toki arvostaisin vielä enemmän sitä, että kaasoksi pyydettäessä painotettaisiin sitä, että asia ja tapahtuma halutaan jakaa kanssani, enkä olisi vain pelkkä työorja.

Link to comment
Share on other sites

Miksi mietit asiaa? Siis tarkoitan, että aiotko tehdä esim. hääohjelman, jossa mainittaisiin "kaaso: N. N." (eikä "tuki ja turva -ihmisiä" yleensäkään mainita) vai esim. esittelysyistä juhlatilaisuudessa? Vai siis miksi se pitää määritellä, mikä sisaresi "nimike" on? Tämä kysymys siis varsinkin siihen, jos sitä ei missään erikseen muille mainita.

Minulle itselleni sillä nimikkeellä ei ole väliä, mutta jollekin toiselle se, millä nimellä häntä pyydetään voi olla merkityksellistä. Tiedän jonkin verran ihmisiä, joille tittelit ovat hyvin tärkeitä (en tosin usko siskoni kuuluvan tähän joukkoon). Siskoani en siis pyytäisi millään nimikkeellä, vaan kertoisin hänelle, että kaipaisin tukea ja juttelukaveria. Siskoni "tehtävät" kuitenkin ovat niitä, jotka yleensä mielletään kaason tehtäviksi, joten jäin miettimään voiko siskoni pahoittaa mielensä siitä, että pyydän häneltä näitä "kaasojen tehtäviä", vaikka kaasoksi en pyydä. Siksi kaipailin näitä mielipiteitä. Meillä on myös muita sisaruksia, joilta aiomme pyytää pieniä palveluksia, enkä toisaalta halua, että vain yksi heistä sitten olisi erikseen nimettynä esim. kaasoksi.

Ja kyllä meille tulee yksinkertainen hääohjelma, mutta avustajia tuskin mainitaan. Kiitospuhe olisi ehkä se, missä puhuisin kaasosta jos sellainen minulla olisi.

Link to comment
Share on other sites

Miksi et voi pyytää siskoasi kaasoksi? Voithan samalla tehdä selväksi, että vaikka hän on kaaso, et tarvitse polttareita, eikä siskosi tarvitse seistä alttarin vieressä etc, että kaipaat häneltä enemmän vain henkistä tukea ja turvaa. Kaasojahan on erilaisia, ja heillä on eri tehtäviä. Ei kai siitä mitään haittaa olisi jos sinulla olisi kaaso, vai onko sinulle nimenomaan tärkeää voida sanoa, että sinulla ei ole kaasoa?

Muokattu: , käyttäjä: Arby
Link to comment
Share on other sites

Ei kai siitä mitään haittaa olisi jos sinulla olisi kaaso, vai onko sinulle nimenomaan tärkeää voida sanoa, että sinulla ei ole kaasoa?

Tuossa edellisessä viestissäni yritin jo tuotakin selittää. Eli meillä on myös muita sisaruksia, joilta aiomme pyytää pieniä palveluksia, enkä halua, että vain yksi heistä sitten olisi erikseen nimettynä esim. kaasoksi, kun ovat kuitenkin kaikki meille yhtä tärkeitä ja apu yhtä arvokasta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mielenkiintoinen asetelmä. Mietin tätä omalla kohdallani. Meitä on kolme sisarusta, mutta olen aina ajatellut, että kaasoja voi olla vain yksi. Itse olin vanhemman sisareni kaasona, mutta siihen aikaan nuorempi siskomme oli vielä alaikäinen eikä siten osallistunut esim. täysin mitoin polttareihin.

Nyt olen itse menossa naimisiin ja olen puntaroinut kaaso asiaa. En ole erikseen pyytänyt siskojani kaasoiksi tai kumpaakaan erityisesti. Oletan (törkeästi :)) että he ovat tukenani ja auttavat järjestelyissä ja muissa häihin liittyvässä, ilman että erikseen nimeän heitä kaasoiksi tai morsiusneidoiksi. He ovat molemmat tärkeitä eri tavoin ja täten auttavat minua erilaisissa asioissa. Polttareita he taitavat järjestellä yhdessä ystävieni kanssa. En tiedä, ovatko he itse tehneet eroa sille, kumpi on kaaso ja kumpi ei. En usko.

Oletan, että he molemmat päättelevät omassa mielessään itselleen nimikkeen. Mielestäni morsiammen sisar on jopa selventävämpi ja tunnetasolla tärkeämpi nimike kuin kaaso.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En tiedä onko nuilla nimikkeillä suurta merkitystä, mutta tietyissä tilanteissa ne saattavat joko auttaa tai vaikeuttaa toimintaa. Ystäväni pyysi minua huolehtimaan erinäisistä tehtävistä, jotka itse olisin mieltänyt kaason tehtäviksi, kuten pukeutumisessa auttaminen yms. Minä en siis ollut kaaso, vaan morsian oli pyytänyt itselleen toisen ystävän kaasoksi. Sinänsä hommat sujuivat ihan hyvin, mutta itselläni oli sellainen olo, että tein kaason töitä ja astuin tavallaan hänen varpailleen tahtomattani.

Tärkeintä ehkä kuitenkin on se, että selkeästi ilmaisee läheisilleen, mitä toivoon kenenkin tekevän. Ja mielellään tietysti niin, että muutkin tietävät kuka hoitaa mitäkin asioita! Ettei tule niitä tilanteita, joissa kukaan ei tiedä kenen vastuulla joku asia on. Jos nyt menisin naimisiin, pyytäisin kaksi kaasoa yhden sijaan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...