Jump to content
Naimisiin.info

allergisen booli-ohjeita kaivataan..


Guest tulikipuna

Recommended Posts

Elikkäs tarviisimme häihin jonkun hyväksi todetun booli ohjeen..olen kalunnut kaikki mahdolliset kiljunkeitto saitit ja booli kirjaset ja aina vaan löytyy jotain mikä ei minulle sovi..

eli booli EI saa sisältää: Persikka, Kirsikka, Omena, Kiiwi, Ananas, Mansikka, Väriaineita,lisä-aineita eikä säilöntä aineita.Kaneli,Inkivääri,selleri ovat myös kielto listalla. Limppareista oikein mikään ei käy lisä-aineidensa puolesta. Mulla on sääntö että jos tuote sisältää kolme E-ainetta tai enemmän sitä ei laiteta eikä käytetä. Ruoka puoli onkin jo hoidossa, mutta booli tuottaa kovastikkin päänvaivaa.... Pois suljettua ei tietty ole sekään että minä pysyn siinä vodka-karpalo linjalla kuten aina ja muut nauttikoon boolista..

^^muoks! nii ja onhan vaihtoehtona karpalobooli,mutt me emme ole saaneet sitä ihan nappiin osumaan milloinkaan. Hyviä ohjeita myös karpalomalliin otetaan vastaan..

Muokattu: , käyttäjä: camotar
Link to comment
Share on other sites

Laitoin tämän aiemmin toiseen osioon, mutta siis miten olisi mojito-booli?

"Tässä ihana kesäisen raikkaan mojito-boolin ohje, jota olen tehnyt pariin juhliin. Alkuvalmistelut on vähän isotöisiä mutta itse boolin sekoitus juhlapäivänä ei kauaa vie.

2 l hyvää vaaleaa rommia

n. 500 g sokeria

n. 20 limeä

3 nippua tuoretta minttua (kannattaa ostaa etnisestä ruokakaupasta sellaisia isohkoja nippuja, tulevat paljon halvemmaksi ja ovat aromaattisempia kuin tavallisista kaupoista yleensä löytyvä ruukkuminttu)

n. 6 l hiilihapollista vettä eli soodavettä

Tee boolipohja edellisenä päivänä. Kaada isoon kulhoon sokeri ja n. litra rommia. Pese ja puolita limet ja purista mehut joukkoon. Laita viiden-kahdeksan limen puserretut kuoret sekaan ja painele voimakkaasti esim. survimella, isolla lusikalla tai piirakkapulikan päällä jotta kuoren aromaattiset öljyt irtoavat. Lisää reilusti minttua ja puristele vielä jotta mintusta irtoaa makua, ei kuitenkaan niin paljon että lehdet hajoavat ihan täysin. Varmista että sokeri liukenee nesteeseen täysin. Voit jättää seoksen vielä maustumaan jääkaappiin tunnin ajaksi. Siivilöi sitten boolipohja esim. isoihin pulloihin ja pidä jääkaapissa. Ennen tarjoilua lisää hiilihapollista vettä, jäitä (yksi iso jääköntsä on minusta paras, koska se sulaa hitaasti) ja koristele limenrenkailla. Huom! Älä missään nimessä käytä vichyjä tai muita kivennäisvesiä, sillä niissä on suoloja ja tuloksena on todella omituinen makuyhdistelmä. Sokerin määrä on ohjeessa vähän tuollainen heitto, joten suosittelen että teet koe-erän johon mittaat ainesten määrät tarkkaan ja teet sitten sen suhteiden mukaan isomman erän."

Eli en ihan tarkkaan muista noita ainesosien suhteita, mutta kokeilemalla sen maistaa - boolin pitäisi maistua raikkaalle ja makealle, ei kuitenkaan liian.

Link to comment
Share on other sites

^^malssi..selasin tuon ketjun jo aikasemmin läpi ja siinä on nyt pari sellasta mitä ei olla kokeiltu. muutamat oli entuudestaan tuttuja ja eivät meidän makuun. lisäksi noihin booleihin aika moneen tulee sitä limpparia mikä ei taas minulle sovellu..

joannak. meillä isäntä innostui tuosta heti ja taidamme tehdä yhden koe vedoksen, jos vaikka tosiaan otetaan itselle tuo..oletteko mitä rommia käyttäneet??

Link to comment
Share on other sites

Jos voit soodavettä juoda niin kannattaa yrittää hakea ainehaulla ja katsoa ne läpi. Eiköhänkö sieltä löydy joitakin sopivia drinkkejä. Ainakin täältä pystyy katsomaan ainehaulla: http://nettibaari.puhti.com/drinkkihaku/drinkit.php

Katsoin huvikseni ni löytyi aika monta drinkkiä tuolla soodavedellä. :)

P.s spritin pystyy aika monessa drinkissä mielestäni korvaamaan soodavedellä, itse en tosin tykkää mausta ku muutamaan otteeseen on tullut soodavettä spritin tilalle baarissa.

Muokattu: , käyttäjä: michie
Link to comment
Share on other sites

^^malssi..selasin tuon ketjun jo aikasemmin läpi ja siinä on nyt pari sellasta mitä ei olla kokeiltu. muutamat oli entuudestaan tuttuja ja eivät meidän makuun. lisäksi noihin booleihin aika moneen tulee sitä limpparia mikä ei taas minulle sovellu..

joannak. meillä isäntä innostui tuosta heti ja taidamme tehdä yhden koe vedoksen, jos vaikka tosiaan otetaan itselle tuo..oletteko mitä rommia käyttäneet??

Olen tehnyt eri rommeista, mutta siis vaaleaa kannattaa käyttää. Bacardista tulee aika hyvä, samoin minusta Alkon kohtuuedullinen (olikohan nyt Santa Maria?) rommi toimii ihan hyvin. Ihan halvimpia Viron-litkuja en käyttäisi mutta sellainen perusrommi kelpaa minusta mainiosti. Kun aineksia on vähän niin toki rommin laatu tuntuu - jos haluaa panostaa, suosittelen Bacardia (tai ehkä jotain vieläkin parempaa, en ole mikään rommiasiantuntija...) mutta halvemmallakin saa oikein hyvää boolia.

Link to comment
Share on other sites

Ja vielä sprite-asiaan liittyen: Spriten voi korvata soodavedellä, sokerilla ja sitruunanmehulla aika hyvin. Eli lisää viinakseen (tai mehuun jos sellaista tulee) sokeria reilusti niin saat makeutta jota muuten tulisi limusta. Valmiiseen booliin ei sokeria kannata lisätä koska kuplat häviää aika äkkiä...

Link to comment
Share on other sites

^^kiitos vinkeistä oikein kovasti..varmana rommit tulee laiteltua paremmuus järjestykseen kun ukot keksi eilen pitää romminmaistelu iltamat ja ihan vaan tuota boolia varten :girl_haha: ^^

Eipä kestä! Olen noita isomman erän ainesosien suhteita laskeskellut yhden drinksun pohjalta eli yhteen mojitoon laitanlorauksen (4 cl?) rommia, puolikkaan limen, n. ruokalusikallisen sokeria, minttua n. 10 lehteä, jäitä ja loput soodavettä (1-1,5dl). Olis kiva kuulla rommitestin tulokset :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

rommi iltamat onnistuneesti takana..kaksi päivää siinä sitten ilosesti vierähti :girl_haha: ja oloja sen mukaisesti..testissä olivat mukana:angostura,bacardi,captain morgas spice ja black,havannah, negrita, santa maria ja stroh.. miusta ehottomasti paras oli captain morganssin spice ja booliin asti me ei sitä keretty sekotella :girl_haha: boolin kanssa voittajax tuli santa maria ja bacardi. pojat lievästi innostu noitten juomien kanssa kun hakivat..ihan liian montaa laatua ja ihan liian isot pullolliset..melko elämyksellä heitti kun vetta kittasin aamulla. sama lärvä tila oli vielä tämänkin päivän :girl_haha: ja nyt kamala kanuuna..mutta hauskaa oli ja voittajakin saatiin selville.. :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...