Jump to content
Naimisiin.info

Suomessa naimisiin Amerikkalaisen kanssa?


Recommended Posts

Guest Rita(Guest)

Hello Girls!

tassa viimeisimmat. Eli US Embassy Helsingista neuvoi kihlattuani tayttamaan I-130 lomakkeen ja silla hakemaan statuksen muutosta. Toki ennen sita pitaa (saa, hih) menna naimisiin USAssa. Sitten kun I-130 on rekisteroity vastaanotetuksi saan olla maassa ja odotella vihreaa korttia rauhassa vaikka tyovisani paattyy. Sitten kansalaisuutta voin hakea kolmen vuoden paasta siita, kun olen saanut vihrean kortin. Suomeenkin saan matkustaa prosessin aikana, mutta pitaa ilmoittaa immigrationiin ja pyytaa lupa. Tietenkaan tama ei voi olla nain helppoa, joten tarina jatkuu...

Ensi viikolla ollaan yhdessa Suomessa tapaamassa minun perhettani. Toivottavasti sen jalkeen asiat alkavat etenemaan vauhdilla. Kivaa kevatta

Rita

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

MiaMaria - mikä sun historia olikaan? Oletko ollut USA:ssa moneen otteeseen/ kuinka kauan viim. 12 kk:n aikana? Ilmoittelehan meille, kuinka maahantulo (= meno) onnistuu. Meillä K-1 vetämässä ja ollaan saatu ristiriitaista tietoa siitä, että voinko matkustaa USA:an viisumihakemuksen käsittelyaikana...

Link to comment
Share on other sites

-LC-: En oo ollut jenkeissä sitten kun toissa kesän, eli en 12 kk:n aikana. Nyt siis meen 3 kk:ks. Suurlähetystöllehän ei ole mitään ongelmaa siitä, et meneekö sulhasen luo USA:an kun viisumia käsitellään, eli sinne SAA matkustaa.

Toista on ne rajavartijat, päästääkö ne sisälle. Sen takia me otetaan varman päälle ja käynnistetään prosessi vasta kun mä oon maassa turistina sisällä. Eivätpä ainakaan siitä syystä voi pois käännyttää.

Huonojen kokemuksien saattelemana (tavalliselta lomamatkalta) oon ottanut arsenaalin papereita tällä kertaa mukaan, millä todistan että mulla on vakaa aikomus palata takasin SUomeen, et mulla on sinne siteitä. (vaikka eivät edes tiedä mun K1-hakemuksista mitään).

Eli, jos sulla on K1-hakemus käsittelyssä ja haluat matkustaa USA:an, vie mukanasi paljon papereita, millä todistat, että lähdet takaisin Suomeen sitten kun loma on ohi, niin on paremmat mahdollisuudet päästä läpi. Mitään en uskalla kuitenkaan taata.

Link to comment
Share on other sites

Guest hiswife(Guest)

Heips

Onko kenelläkään täällä tietoa tilanteesta,kun on naimisissa amerikkalaisen kanssa,mutta viisumia ei haettu (kumpaankaan maahan),voinko matkustaa mieheni luo usaan vapaasti "turistina" max 3ksi kuukaudeksi?Päästetäänkö minut maahan?Ovat niin kiemuraisia nämä jutut!Olisin todella kiitollinen vastauksesta  

Link to comment
Share on other sites

Mulla on samanlaisia pähkäilyn aiheita.... Olen kuullut kaikenlaista tarinaa USA:n K-1 viisumin saamisesta ja suorastaan pelottaa, että mitä tulee tapahtumaan kun lähdön aika Suomesta koittaa. Lähtöön on kuitenkin vielä 6 ja puoli kuukautta. Mistä K-1 viisumia haetaan? Miten aikaisin sitä täytyisi hakea? Mitä se maksaa? Mikä on todennäköisyys että sen saa??? :-?

Link to comment
Share on other sites

Mulla on samanlaisia pähkäilyn aiheita.... Olen kuullut kaikenlaista tarinaa USA:n K-1 viisumin saamisesta ja suorastaan pelottaa, että mitä tulee tapahtumaan kun lähdön aika Suomesta koittaa. Lähtöön on kuitenkin vielä 6 ja puoli kuukautta. Mistä K-1 viisumia haetaan? Miten aikaisin sitä täytyisi hakea? Mitä se maksaa? Mikä on todennäköisyys että sen saa??? :-?

Mistähän sitä aloittais... K-1-viisumin hakemiseksi täytyy täyttää I-129F hakemus ja jättää se liitteineen USCIS:n toimistoihin USA:ssa. K-1 viisumin periaatteena on saada US kansalaisen morsian/sulhanen USA:an, jotta voisi mennä tämän kanssa naimisiin. Onko teillä suunnitelmissä mennä naimisiin? K-1 viisumin jälkeen USA:n mentäessä teillä on 90 pvää aikaa mennä seillä naimisiin.

Viisumin saamisen aika vaihtelee, 4 - 8 kk tai yli. Riippuu suuresti siitä, mihin joutuu hakemuksensa jättämään. K-1 viisumin ollessa käsittelyssä, USA:an matkustamiselle ei ole virallisia esteitä, mutta... on täysin mahdollista, että rajavartijat USA:n POE (point of entry) lentokentällä eivät päästä sinua maahan, vaan lähettävät sinut samantien takaisin. Io sanoi, että kunhan todistaa omaavansa siteitä Suomeen, (asunto, työ, lapset tms.) pääsee maahan helpommin. Olen jo aikaisemminkin mainostanut tätä sivua:

http://www.visajourney.com/forums/index.php

erinomaisena tietolähteenä viisumiprosessia suunnitteleville.

Link to comment
Share on other sites

Heips

Onko kenelläkään täällä tietoa tilanteesta,kun on naimisissa amerikkalaisen kanssa,mutta viisumia ei haettu (kumpaankaan maahan),voinko matkustaa mieheni luo usaan vapaasti "turistina" max 3ksi kuukaudeksi?Päästetäänkö minut maahan?Ovat niin kiemuraisia nämä jutut!Olisin todella kiitollinen vastauksesta

Aviolittosi ja viisumittomuutesi saattaa tuottaa ongelmia maahantullessa. Rajavartijat kun lähtevät ajatuksesta, että sinne matkustavat haluavat jäädä USA:an asumaan. Sinulla on amerikkalainen mies, joten olet melko todennäköinen tapaus jäämään sinne laittomasti asumaan. Jolloin heidän eka reaktio on käännyttää sut takasin. Mutta ehkä jos todistat vedenpitävästi, että sinulla on vahvoja siteitä Suomeen ja aiot sinne palata takaisin, sinut päästetään sisään.

Neuvoa en valitettavasti osaa antaa. Jos suurlähetystöstä kysyisitte, heidän vastauksensa olisi I-130 viisumin hakeminen. Jos miehesi on asunut Suomessa jo jonkun aikaa, voitte laittaa viisumihakemuksen Lontoon USCIS:n toimistoon, missä se käsitellään nopeammin, kuin USA:n vastaavissa.

Link to comment
Share on other sites

ei ne rajalla nyt kysellyt mitään.. vain matkan tarkoitus - loma -ja sisällä oltiin.. mutta ongelmat alkaa vasta kun pannaan paperit vireille vai?

olen menossa kesällä takaisin kuukaudeksi muksuni kanssa, onko järkevämpää laittaa paprut vireille vasta sitten? mun tavoitteena kumminkin olisi saada homma purkkiin mahd nopeesti, ettei tarvitsisi kyhnöttää ja odottaa liian kauaa.

Link to comment
Share on other sites

Guest hiswife(Guest)

Teidän tilanne on erilainen kuin meidän juuri siinä,että me olemme naimisissa keskenämme.Ei mene täydestä jos alan turistilomasta puhua kun aviomieheni asuu siellä.

Toi on vähän hankala tilanne kieltämättä teilläkin.Jos ette hae nyt viisumia niin pääset kesällä maahan helposti kuukaudeksi (tai max 3kk)mutta sitten taas viisumin haku myöhentyy.Eli en tiedä kumpi olisi järkevämpää tai nopeampaa.Aikaavieviä prosesseja nämä..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Zinttu(Guest)

Onpas meitä jo monta

Itsellä häät amerikkalaisen mieheni kanssa heinäkuussa 2007. Sellaista mutkikuutta asiaan tuo, että tuleva aviomieheni on eronnut, joten koituuko tästä lisäongelmia Suomessa tapahtuvaa vihkimistä varten? Minulle kerrottiin, että mieheini tarvitsee kopion passista, siviilisäätytodistuksen apostille leimalla sekä esteiden tutkintatodistuksen.

Aikomuksena on muuttaa USA:han pian häiden jälkeen. Kuinka nopeasti nopeimmillaan viisumiprosessi hoitui? Mies lähtee pois parin kolmen pvän kuluttua häistä, itse ilmeisimmin jälkijunassa.

Kyselen varmasti paljon sellaista, mihin ei vastausta tiedetä. Onko ainoat suurlähetystön hyväksymät lääkärit Helsingissä? Kuinka paljon ko. lääkärintarkastus maksoi? Ja niin, onneksi rokotuskortti on tallessa  

Kiitos vastauksista etukäteen! Pikku hiljaa alan työstämään papereita eteenpäin!

Link to comment
Share on other sites

Meilla viisumiprojekti onnistui viime kesana, mutta ymmartaakseni sen jalkeen on asiat vahan muuttuneet, joten niista en uskalla nauvoa sen enempaa, etten anna vanhaa tietoa.

Laakareista sen verran, etta suurlahetyston suosittelemat laakarit ovat kaikki vain ja ainoastaan paakaupunkiseudulla. Tarkkaa hintaa en muista, mutta labrat ja rontgenit mukaan lukien yli 300 eurossa oltiin.

Kannattaa kysya esteidentutkinnan tekevasta paikasta, mita siviilisaatytodistuksella tarkoitetaan, silla USAssa ei varsinaisesti kyseista dokumenttia ole. Meidan tapauksessa kelpasi notaarin edessa vannottu affidavit apostille-leimalla varustettuna. Kannattaa varmaan ottaa kopiot avioeropapereista.

Tsemppia byrokratiaviidakkoon!  

Link to comment
Share on other sites

Guest Zinttu(Guest)

Missä jenkeissä voi vannoa sen siviilisäätytodistuksen notaarin edes? Kihlattu oli kanssa ihan ymmällään kun vastaavia todistuksia ei jenkkilässä ole. Entäpä se kirkkoon kuuluminen? mistä sen uskontotodistuksen saa? että voin sitten sanoa että menet sinne ja pyydät sitä. Aivan ihana asia kun teitä on täällä auttamassa, muuten oisin ihan "kuutomolla". Kuulemma sellasta uskontotodistustakaan ei Jenkeissä varsinaista ole.

Kiitos taas avusta mate

Link to comment
Share on other sites

Zinttu - olen hereilla ihan uskomattomaan aikaan viikonloppuaamuna, joten taman ajan voi siis ihan tehokkaasti kayttaa naiksuissa...  

Siviilisaatytodistuksesta sen verran, etta me valittiin tuo notaari-vaihtoehto, silla miehen silloinen tyopaikka oli iso lakifirma ja esimies notaari, joten se oli aika helppo vayla. Jos sun mies on jo ajoissa Suomessa ennen haita, on kaikkein helpointa hakea tuo todistus suurlahetystosta, mutta kun esteidentutkintaan on varattava ainakin se viikko, niin meilla tuo vaihtoehto ei onnistunut, mies kun tuli maahan vasta viitisen paivaa ennen haita. Enta voisitko hakea ns. marriage lisencea, ja kayttaa sita esteidentutkinnassa? Suosittelen, etta ensin kysyt paikasta, missa esteidentutkinta tehdaan, etta minkalaisen paperin he hyvaksyvat, kun naissakin on vahan vaihtelua -jossain ollaan tiukempia kuin jossain muualla.

Tuo uskontotodistus meidan kohdalla meni niin, etta mies toimitti kopiot kastetodistuksesta ja rippitodistuksesta. Nama riittavat joissain paikoissa, toisissa seurakunnissa taas vaaditaan todistusta siita, ette ripille paasyn jalkeenkin on astunut kirkkoon. Mun mies on katolilainen ja meidan piti sen takia Jenkeissa kayda lapi katolilainen avioliittovalmennus (vaikka meilla oli luterilaiset haat), joten heitettiin esteidentutkintapinoon myos joku takalaisen papin lausahdus siita valmennuksesta, ja etta lapaistiin se.  

Toivottavasti tasta oli apua! (Menen nyt tekemaan meille aamupala-smoothiet!)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei kaikki ameriikan rouvat ja tulevat sellaiset. Meillä suunnitelmat muuttui kun kuulimme muuttuneesta viisumihakuprosessista, eli alunperin tarkoitus oli mennä naimisiin suomessa, mutta nyt aiotaan laittaa fiancee visa-hakemus menemään ja sitten mennä naimisiin USA:ssa.

Ajateltiin lähettää hakemus ihan pikapuoliin, mutta nyt sitten mietityttää se että voinko sitten matkustaa USA:an kesällä kun meillä on hakemus vetämässä.. Mutta jos emme laita hakemusta nyt, joudumme ehkä odottamaan jouluun tai ylikin viisumia.. voi että kun edes tietäisi vähän tarkemmin kuinka kauan sen viisumin saamiseen menee. Tietääkö joku mitkä paikat siellä ovat hitaimpia ja mitkä nopeimpia??? Itselläni hakupaperit lähetetään Texasiin.

Ja tosiaan vielä tietääkö joku jotain joka on lähetetty rajalla takaisin Suomeen??

Link to comment
Share on other sites

Vastaan nyt  Erika83 tänne  

Tuosta mun tickeristä näkee, kuinka kauan siitä on, kun meidän viisumihakemus lähetettiin. Eli postitettiin se maaliskuun viimisinä päivinä, se tuli perille 2. huhtikuuta ja käsittelyyn 5. huhtikuuta. 9. huhtikuuta se otettiin virallisesti käsittelyyn. Me jouduttiin laittaan se Texasiin, josta se siirrettiin Californiaan. Vermont on paljon nopeempi, mutta ei sitä voi auttaa, missä asuu  

Sun kannattaa lueskella saittia: www.visajourney.com . Siellä erimaalaiset amerikkalaisten kanssa naimisiin menevät/olevat on keskustelleet koko tästä meiningistä. Jotkut siellä kertovat, että vaikka on ollut todisteita siteistä kotiin, heidät tosissaan on käännytetty rajalta pois. Ensimmäisellä koneella takasin kotimaahansa, korvauksetta.

Mitään varmaahan ei koskaan voi sanoa. Jos haluat, voit kokeilla. Saattaahan olla, että sulla on parempi tuuri. Se riippuu ylipäätään niin siitä Immigration Officerista mikä siellä on. Itselläni ekaa kertaa USA:an lomalle mennessä oli hirveet kuulustelut, vaikka oli pelkkä turistimatka, kun taas toisella kerralla oli vaan että tervetuloa. En osaa antaa muuta neuvoa  

Meidän seuraava etappi viisumi-matkalla on tuon "Visajourney" sivuston mukaan heinäkuun 23. jolloin todennäköisyyksien mukaan saataisiin NOA2, eli hyväksyntä meidän hakemukselle, jollei mitään pahempaa satu (kuten että vaativat lisätietoa). Kun tuon NOA2:n saa, seuraavaksi odotellaan NOA3:sta, joka tarkoittaa, että hakemus on siirretty Suomeen suurlähetystöön ja sinne pitää mun toimittaa paperit ja sitten antavat haastatteluajan, jonka jälkeen tod. näk. saan viisumini. Laskisin, että tuosta heinäkuun lopusta menisi ehkä 2 - 3 kk, kunnes saisin viisumin, mutta eipä sitä varmaksi tiedä  

Link to comment
Share on other sites

No niin...kultsi oli siis just käymässä pari viikkoa ja lähti sunnuntaina takaisin USA:an. Nyyh. Mut nyt kerkee taas naikkaroimaan (edes jotain positiivista yritän etsiä tästä erosta).

Meillä siis niinikään myös tuo I-129 vetämässä ja HUOM: lähetettiin se jopa paria viikkoa ENNEN MiaMariaa, mutta meilläpä viralliseksi vastaanottopäiväksi tulikin vasta 16.4.!!! Meidän hakemus meni tavallisessa postissa kun MiaMaria taisi laittaa kirjattuna. Eli mitä tästä opimme...lähetä kaikki paperit KIRJATTUNA ja mielellään vaikka pikana.

Me aiotaan kokeilla kepillä jäätä siitäkin huolimatta, että hakuprosessi on käynnissä. Meinaan nimittäin matkustaa (tai ainakin yrittää) kultani luokse toukokuussa...sittenpähän kuulette, miten kävi...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Aikas paljon on porukkata muuttamassa USA:an, mutta onko joku, jonka 'toinen puolisko' olisi muuttamassa tänne?

Oma siippani olisi ensi keväänä tulossa tänne, ja aiomme syksyllä mennä maistraatissa naimisiin. Ajattelin maistraattiin soitella asian tiimoilta tässä, kun työt antaa myöten, ja kysellä asiasta... mutta onko kenelläkään täällä kokemusta paperisodasta, joka meillä on kenties edessä päin?

Esteiden tutkinta tietenkin, mutta mitä muuta?

"Love is the shortest distance between hearts."

Link to comment
Share on other sites

Aikas paljon on porukkata muuttamassa USA:an, mutta onko joku, jonka 'toinen puolisko' olisi muuttamassa tänne?

Oma siippani olisi ensi keväänä tulossa tänne, ja aiomme syksyllä mennä maistraatissa naimisiin. Ajattelin maistraattiin soitella asian tiimoilta tässä, kun työt antaa myöten, ja kysellä asiasta... mutta onko kenelläkään täällä kokemusta paperisodasta, joka meillä on kenties edessä päin?

Esteiden tutkinta tietenkin, mutta mitä muuta?

"Love is the shortest distance between hearts."

OliviaS on naimisissa amerikkalaisen miehen kanssa, ja he asuvat Suomessa  :) En tiedä, lukeeko hän paljon tätä palstaa, mutta voit varmaankin kurkistaa hänen päiväkirjaansa tai laittaa suoraan privaa.

Link to comment
Share on other sites

^ Mulla jenkkimies, naimisiin mentiin viime vuonna.

Esteiden tutkinta miehellä tehtiin niin, että varasimme ajan Amerikan konsulaattiin (Helsingissä) jonne hän sitten meni passin kanssa.. Taisi vaan allekirjoittaa jonkinlaisen virallisen kaavakkeen ja maksoi jotain 30€ (en muista tarkkaan, äääh).

Sitten se paperi vietiin maistraattiin ja homma sujui mutkitta

Kun mies kuukautta myöhemmin häistä (menimme naimisiin Suomessa, mutta mies asui vielä Amerikassa) muutti tänne, kävimme heti seuraavana päivänä poliisilaitoksella laittamaan oleskelulupahakemuksen vetämään. Sinä aikana hän ei pystynyt tekemään mitään, mutta kun lupa tuli hän pääsi 'työharjoitteluun' ja myöhemmin suomen kieltä opiskelemaan.

Puolivillaisesti kerrottu, mutta mitään hirveää paperisotaa me ei ainakaan käyty.

Link to comment
Share on other sites

Voi kun on jännä lukea tätä ketjua... Voi meinaan olla että itsekin päädyn käymään läpi tämän prosessin! Michiganilainen mies olisi vähän niin kuin kiikarissa  ;D. On se kumma miten tuo Jenkkilä osaa olla tiukka noista säännöistään, olin viimeksi uuden vuoden jälkeen siellä ja vaikka olin ihan vain lomalla mulle huudettiin ihan täyttä kurkkua kun en tiennyt jostain rajanylitysmaksusta (menin siis jalan Kanadasta USAan). Onneksi ihana ruskeasilmäinen rajavartija rauhoitti sen maanisen bitsin ja mä pääsin maahan... Mutta ei tosiaan kannata ryppyillä niille, tulee vaan ongelmia jos ei heti niin tulevaisuudessa.

Onnea kaikille Suomi-USA -pareille, katotaan kuinka mulle käy.

Link to comment
Share on other sites

Täällähän ollaan spekuloitu (en muista onko just tämä threadi), että voiko USA:an matkustaa viisumiprosessin ollessa käynnissä... Meillä siis I-129:ssä vastaanottopäivämääränä 10.4. USCIS kommentoi asiasta kysyttäessä, että heidän puolestaan matkustaminen turistiviisumilla (=visa waiverilla) on ok, mutta maahan vastaanottava tullivirkailija saattaa olla eri mieltä ja käännyttää takaisin Suomeen. Ainoa asia, josta USCIS on kiinnostunut, on että en ole ollut USA:ssa viimeisen 12 kk:n aikana yli 180 pvää ja max 3kk kerrallaan. NOH, mehän päätettiin kaikella uhallakin yrittää...

...ja Louisianassa ollaan!!!  :o Tällä kertaa tullivirkailija ei kysynyt edes mitään muuta kuin että minä päivänä lähden takaisin kotiin. Selvennykseksi kaikille, että mä oon täällä nyt joulukuun 2005 jälkeen jo kuudetta kertaa! Reissun pituus on vaihdellut 3 vko:sta 3 kuukauteen. Nyt tällä kertaa oon 5 viikkoa, eli takaisin Suomeen tulen kesäkuun lopussa. Eli vielä tähänkään mennessä en ole itse kokenut tai kuullut keneltäkään suoraan, että olisi käännytetty rajalta takaisin...mutta hyvä näin. Usko tulliviranomaisiin ei siis sittenkään ole täysin mennyttä!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Erika83(Guest)

-LC -Ihana kuulla että pääsit ongelmitta maahan. Ollaan kans mietitty että pitäiskö lähettää hakemus nyt vai ottaa varman päälle ja lähettää vasta sitten kun olen maassa kesäkuun lopussa, mutta en jaksa uskoo että ne sieltä rajalla käännyttäis kotiin. Mutta saa nähdä.. En tiedä onko mun tilanne eri, kun olin koko syksyn opiskelijaviisumilla USA:ssa. No, tänään on kuitenkin ostettu lennot kesälle ja pääsen kuudeksi viikoksi kultani luo...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...