Jump to content
Naimisiin.info

Pilttipurkki tuikkukuppina....


lassotar

Recommended Posts

Olen ajatellut maalata pilttipurkkeja lasivärillä ja laittaa ne pöytiin juhlapaikalle....

Nyt kuulin, että purkki voi räjähtää kuumuudesta.... :-?

Onko kellään kokemusta pilttipurkista tuikkukuppina? Mielestäni niitä on käytetty iät ja ajat, mutta omakohtaista kokemusta ei ole! Tuikut palaisivat ruokailun ja kahvin ajan...eli muutaman tunnin....

Kertokaapa kokemuksianne....tai onko jotain muuta halpaa ideaa tuikkukupiksi? :-/

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ne voi räjähtää. Mulla oli työpaikan pikkujouluissa todella epämukava olo kun edessäni oli pilttipurkki jossa kynttilä oli keinahtanut sivulle ja liekki kuumennsi pilttipurkin seinämää. Purkin pohja on sen verran pyöreä, että tuikku ei pysy siinä keskellä.

Nämä on lainauksia ihan itse-keskustelu palstalta:

"Varoitus noista pilttipurkki lyhdyistä!

Ne saattavat kuumentua liikaa ja räjähtää!

Tai se ulkopuolella oleva materiaali saattaa alkaa palamaan

Ja tuikusta saattaa tulla sinne sisälle allaspalo

(näin sanoi palomies kun laitoin tekstarin ja kysyin asiaa ennen joulua)"

"eräs tuttava kertoi juuri että oli tehnyt pilttipurkista ja jostain ryyneistä tms siihen liimaamalla päällisen.oli sitten poltellut sitä ja ryynit oli alkanu kärventyyn siinä päällä!hui.ja joku sano että oli tehnyt lautasliinatekniikalla pilttipurkkituikkulyhtyynsä kuvion ja se oli myös kärventynyt"

Ja kuluttaja viraston sivuilta, mitä tarkoittaa allaspalo:

"Lämpö lyhdyn sisällä nousee niin paljon, että syntyy allaspalo. Silloin koko sula kynttilämassa roihahtaa palamaan, lämpötila nousee entisestään, liekit nousevat korkeiksi ja tulipalo voi levitä"

Ja vielä samalta sivulta, millainen on turvallinen lyhty:

"Hyvä lyhty on tarpeeksi suuri

Matalat ja ylhäältä avoimet lyhdyt ovat turvallisempia kuin pienet ja suljetut lyhdyt. Suljettu lyhty pitää lämmön sisällään. Suljetussa ja liian pienessä lyhdyssä lämpö voi nousta niin korkeaksi, että syttyy allaspalo. Käytännön testeissä on todettu, että lyhdyn palotilan pitää olla vähintään noin litran kokoinen.

Lyhdyssä kannattaa polttaa ohjeen mukaista ja lyhtyyn sopivan kokoista kynttilää."

Link to comment
Share on other sites

Sen tuikun voi kiinnittää sulalla steariinilla sinne pilttipurkin pohjaan kiinni, että ei lähde valumaan. Näin meitä on ainakin neuvottu pari vuotta sitten eräällä kurssilla jossa totesimme, että pilttipurkit eivät ole vaarallisia. Myös hiekan avulla pohjasta saa tasaisemman, ja tuikkua lähemmäs "ilmareikää" niin etteivät reunat kuumene. Tuikkuihin myydään myös "normaali kokoa" pienempiä tuikkuja, joita voi käyttää pilttipurkkien kanssa, tosin paloaika ei niissä ole yhtä pitkä, mutta luulisi palavan sen pari tuntia.

Purkkien koristelussahan ei missään nimessä kannata käyttää paloarkaaa materiaalia, senhän sanoo jo järkikin. Tietenkin, koska pilttipurkit eivät ole tarkoitettu kyseiseen käyttöön, eivät ne ole niitä turvallisempia mahdollisia vaihtoehtoja.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vaikka meillä tulee pilttipurkkeja päivittäin, olen kuitenkin päätynyt ikean tuikkukuppeihin...

Olivat niin edullisia, etten viitsi ottaa riskiä ja paineita siitä, että pilttipurkki roihuaa/poksahtaa kesken hääjuhlan... :-/  :o

Eli ikean tuikkukuppi 4 kpl/ 0,95e ja sinne kultainen tuikku...pohjalle vielä viininpunaista koristehiekkaa....Mielestäni todella kaunis!

Mutta kiitos kaikille vastauksista...  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Askartelin sisareni häihin kymmeniä tuikkupurkkeja erikokoisista lasipurkeista. Päällystin purkit mulperipaperilla ja juhlan aikana en huomannut mitään ongelmaa. Ennen juhlaa olin jo todennut että ei voi käyttää tuikkua suurempia, koska lämpötila nousee niin suureksi ja pöytäkynttilä oli sulanut ihan nestemäiseksi. Juhlaan laitettiin merisuolaa pohjalle, mutta yksi kynttilä oli sytytysvaiheessa mennyt hieman liian reunaan ja juhlan jälkeen huomasin että mulperipaperi oli siltä reunalta ruskettunut :o Eli pahasti vaikuttaisi että tosi varovainen saa kyllä olla....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ei pilttipurkeille käy kuinkaan. Olen jo monta vuotta sitten maalannut eräät purkit ja ne ovat olleet pihalla pakkasellakin palamassa. Muutamat olivat koko talven pihalla pakkasessa, eikä niille käynyt silloinkaan mitään.

Ei huolta ei niihin tule mitään, ellei ne ole säröjä saanut.

Lastenhoitajana olen tehnyt vuosia niitä lasten kanssa eikä kukaan ole kertonut niiden räjähtäneen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Ninnu(Guest)

Ja nyt te vasta kerrotte... :( Meillä oli häät toukokuun alussa ja olimme serkun kanssa askarrelleet kyseisiä tuikkukuppeja mulperipaperista niin kuin yhdessä hää-lehdessä neuvottiin. Ja niinpä mä sitten juhlan aikakna havaitsi, että osassa tuikkukupeista tuikku oli liian lähellä reunaa ja paperi kärventyi. Harmi homma, mutta ei pilannut juhlaa! :-X :-X Tehdessämme tuikkuja ei tullut pieneen mieleen, että sytyttäjä ei huomioi sitä, että tuikun pitää olla täysin keskellä. Kupeissa ei ollut mitään hiekkaa eikä suolaa, eipä tullut silloin mieleenkään eikä lehdessäkään sitä kerrottu. Morsiamella taisi olla tuhat ja yksi asiaa silloin mielessä... ::) Mut olkaa siis varovaisia!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kyllä ne purkit saattaa kosahtaa.

Niitä suositellaan poltettavaks ulkosalla.

Itellä kyllä ollu purkeissa kynttilöitä eikä mitään oo käyny,mut toisaalta oon polttanu aika lyhyitä aikoja. Mut näin kesällä ja pelkät maalatut purkit on kauniita koristeita. Meilläkin oli toistakymmentä tuikkukippoa, mut yhessäkääb ei tuikkupalanu. Vältettiin niin turhaa lämitysstä.  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tämmöisen tekstin mä jostain bongasin... En nyt itse asiassa muista mistä, kun vaan kopioin sen edelleen. Mutta kuulostaa aika vakuuttavalta ja asiantuntevalta tekstiltä. Tietysti on niin, että purkit ovat lähes turvallisia, ja on varsin harvinaista että ne syttyvät tai räjähtävät... mutta kuka haluaa ottaa sen riskin?!

Saamamme tiedon mukaan pilttipurkkien käyttö tuikkuina on hyvin korkean paloturvariskin omaava askare. Palolaitos ei missään tapauksessa suosittele moista, myöskään ulkotiloissa tuollaiset lyhdyt eivät ole turvallisia koska allaspalo sytyttää nopeasti ympärillä olevia paloherkkiä materiaaleja.

Palolaitoksen edustaja totesi, että jos lyhtyjä haluaa tehdä, on myös kaupasta ostettujen oikeiden tuikkulasien lisäksi myös turvallinen halpa vaihtoehto eli lasiset ylöspäin aukeavat (Y profiilin) lasit joita esim. kirppareilla ja kierrätyskeskuksissa on. Jos ne päällystää palamattomilla materiaaleilla ja polttaa tuikkua niissä hiekkapedillä ja laittaa vielä lasin palamattomalle alustalle, on noin yleisemmin kyse paljon turvallisemmasta tilanteesta.

Link to comment
Share on other sites

Venetsialyhdyt on kyllä kauniita, mutta eivät minusta niin kovin edullisia. :(

KOMPS KOMPS Daily venetsialyhdyt eivät VOI olla kovin kalliita!!

Satuin googlettamaan ja sellaiset sattui silmään ja vieläpä teemavärin mukaisia  :-Xliloja :-X

Joo, musta ne oli jotain parin euron luokkaa. Olisko ollut 2,50. Lilat bongasin minäkin kaupasta. Ei tosin sovi meidän väreihin.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...