Sign in to follow this  
Followers 0
Guest metsätär(Guest)

Tarjouksen odottaminen

12 posts in this topic

kuinka kauan mielestänne voi tarjousta odottaa ja missä menee raja, että kyseinen firma kannattaa unohtaa? ja kuinka monta muistutusviestiä voi laittaa, että hei, me vieläkin odotetaan sitä teidän tarjousta hääjuhlan järjestämisestä/tilan vuokraamisesta.

meillä on kiikarissa paikka joka me ehdottomasti haluttaisiin, mutta ensimmäiseen sähköpostiini eivät kahteen viikkoon vastanneet ja sitten laitoin uuden pyynnön. tekisi mieli jo unohtaa koko paikka kun tuntuu, ettei palvelu pelaa, mutta kun ne tilat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos soittaisit? Okei, on kyllä typerää jos annetaan asiakkaalle mahdollisuus kontaktoida sähköpostitse, muttei sitten vastata siihen. Antaa heti kärkeen palvelusta nuivan kuvan. Mutta jos paikka on jotenkin erityinen, kannattaa soittaa perään. 2 viikkoa on mielestäni jo aika pitkä aika ilman minkäänlaista kuittausta tarjouspyynnön vastaanottamisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

uuteen viestiinkään ei reagoitu mitenkään, joten pitäköön tilansa. jotenkin vaan outoa asiakaspalvelua, että ei voida mitenkään infota. olisivat edes vastanneet, että ei järjestetä teidän typeriä juhlia  :)

en vain halua jättää häitteni suunnittelua tuollaiselle paikalle, josta ei tiedä, milloin vastaavat vai vastaavatko ollenkaan. olisi aika tuskallista yrittää sopia yksityiskohdista.

kyllä häiden järjestäminen on mielestäni sen verran iso juttu (myös palveluatarjoaville), että voisivat vähän panostaa!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin on. Itse soitin tarjousten perään ja annoin selkeän aikarajan. Esim. tarvitsen tarjouksen viikon sisään. Ja lähestulkoon jokaisesta paikasta sain tarjouksen pyytämäni ajan puitteissa. Sinä ostat palvelua ja jos he eivät pysty kohtaamaan toiveitasi edes tarjousvaiheessa, niin mitä voisit sitten odottaa palvelulta kokonaisuutena? Toki virheitä ja unohduksia voi sattua, mutta jos toisesta pyynnöstä huolimatta ei reagoida niin kertoo se mielestäni jo vakavammasta puutteesta palvelun suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas kyllä huonoa palvelua tuo, että saatte odottaa tarjousta! :o

Jos paikka kerta tarjoaa mahdollisuuden pyytää tarjousta s-postitse, niin olettaisi heidän vastaavan 1-2 päivässä ainakin sen verran, että kiittävät yhteydenotosta ja palaavat pian asiaan.

Me lähetettiin s-postilla tarjouspyyntöjä noin kymmenisen kappaletta ja huomattiin pian, että ne paikat joilla oli jo varaus meidän haluamalle ajankohdalle, vastasivat huonoiten, kun taas ne, joilla oli vielä tilaa, vastasivat pian. Niin, ja kyllä meilläkin oli yksi paikka, mistä ei kuulunut mitään pariin viikkoon... ja kun lopulta vastasivat, oli se vastaus lähinnä suuri valituskirje siitä, että miten väärä ajankohta meillä onkaan meidän häille ja että kun heillä ei todellakaan olisi voimavaroja järjestää meidän juhlia, kun silloin on vaikea saada työvoimaa ja lisäksi se maksaa ekstraa ja että kaiken lisäksi he todennäköisesti ovat kaikki lomalla jne.  :o

Niin hääpäivämme on siis uuden vuoden aatto, mutta silti emme ihan tuollaista vastausta odottaneet yhdeltä Hgin keskustassa sijaitsevalta aika maineikkaaltakin paikalta...  Mutta - on näköjään moneen junaan noita paikkoja - ja tosiaan kannattaa odottaa hyvää palvelua eikä tyytyä huonoon.

Toivottavasti olette löytäneet jo paremman ja kivemman ja asiakasystävällisemmän paikan häillenne!  :) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juhlapaikat saavat varmasti runsaasti tarjouspyyntöjä, joten jos haluaa sellaisen tarjouksen, jossa on omat toiveet huomioitu, pitää mielestäni juhlapaikalle antaa aikaa valmistella tarjous. Kiireellä tehdyt copy&paste-tarjoukset ärsyttävät ainakin minua suuresti, sillä niissä on usein unohdettu ottaa kantaa myös olennaisiin asioihin. Itse lähetin 2-sivuiset tarjouspyyntöni useampaan paikkaan samana päivänä. Tarjouspyynnössä oli esitetty selkeästi kaikki ne vaatimukset, joita minulla tilalle tai tarjoiluille oli. Lisäksi lisäsin loppuun lauseen, jossa toivoin tarjouspyynnöt tiettyyn kahden viikon päässä olevaan päivämäärään mennessä. Tarjouspyyntöjä lähetin parikymmentä, vain yksi tarjous myöhästyi. Yleisin käytäntö juhlapaikoilla tuntui olevan, että 1-2 päivän sisällä tuli kiitos tarjouspyynnöstä ja ilmoitus, että tarjous on valmisteilla. Tarjoukset tulivat reilun viikon sisällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni oli "tiskin toisella puolella" työskennellessäni tapana pitää 24h-sääntöä. Vuorokauden kuluessa vastasin asiakkaalle jotain. Kyselin lisätietoja puhelimitse tai lähetin sähköpostin, jossa ilmoitin että tarjouspyyntö on vastaanotettu.

Täytyy sen verran tuohon copy/paste -tarjoukseen sanoa, että itselleni ne käyvät aivan mainiosti. Olen siis nyt lähetellyt muutamia tarjouspyyntöjä kiinnostaviin paikkoihin. Näistä tarjouksista saa käsitystä paikan hintatasosta. Jos paikka sopii hintatasoltaan tarkoituksiimme, lähden kyselemään tarkempia tietoja.

Ymmärrän, että tuntuu siltä, että asiakasta ei huomioida yksilöllisesti, jos laitetaan vaan tuollainen kaikille sopiva tarjous. Mutta sellaisenkin tarjouksen voi tehdä hyvin. On totta, että harmittavan usein itse tarjouksessa jätetään mainitsematta esimerkiksi juhlien pakollinen päättymisaika tai mahdolliset rajoitukset esim. baarin pitämiseen. Nämä pitäisi kuitenkin jokaisen ammattilaisen osata huomioida.

Itse odotan vastausta tarjouspyyntöön muutaman päivän sisällä. Tällöin toivon, että ilmoitetaan edes, onko paikka vapaana. Useimmista paikoista olenkin saanut kuittauksen tai tarkentavia lisäkysymyksiä. Vähän ohi aiheen, mutta työpaikkani pikkujouluja varatessa tein päätöksen paikasta vuorokauden sisällä. Pyysin 6 tarjousta, joista 1 ei tullut vuorokauden sisällä. Tällöin päätös oli jo tehty ja tuo "myöhästynyt" ulkona. Elämä on julmaa ja nopeat syövät hitaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyysin alustavia hinta- ja varaustietoja neljältä juhlapaikalta (ei seurojentaloja tai päätoimisia ravintoloita) sähköpostitse jo ennen joulua. Kerroin, että haluaisin tietää, kuinka aikaisin heidän paikkansa pitäisi varata esim. kesähäille (kuinka suosittu) sekä pyysin tarjousta n. 80 hlö:lle. Loppiaisen jälkeen yksi kartano vastasi asiaankuuluvasti.

 

Muista ei ole kuulunut yhtään mitään. Ei edes "olemme vastaanottaneet viestinne, ja se oli niin epämääräinen ettemme vastaa". Vaikea kuvitella, että tällä alueella nyt niiiin kiireisiä oltaisiin. (Eikä sähköpostiosoitteeni ole mikään ihQdaa_ÄT_hotmail.) Antaa kyllä aika oudon kuvan noista kolmesta paikasta, ettei sen vertaa kiinnosta liiketoimi. Mainostavat siis sivuillaan kyllä häiden yms. juhlien järjestämistä ja asiakaspalvelua jne. Ja kun nuo hintatiedotkin näyttää olevan valtionsalaisuuksiin verrattavissa.. Tietysti soittelisin perään, jos olisi vaikka ensi kesästä tai muuten akuutista "ongelmasta" kyse. nyt halusin vain tietää, pitääkö nuo paikat listalla vai ei (kuuluivat top5:seen).

 

Itse olen työskennellyt palvelualalla (sekä palvellut sisäisiä asiakkaita) ja ykkössääntö on kyllä ilmoittaa, että olen saanut pyyntösi/kysymyksesi ja pohdin/teen sitä/se on jonossa. Toivottavasti homma toimii vähän paremmin niillä, joilla on "tosi kyseessä".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihme toimintaa kyllä tuollainen. Mistäköhän nuo paikat sitten asiakkaansa saavat, jos eivät edes vaivaudu vastaamaan tarjouspyyntöihin? Tuo ei myöskään lupaa hyvää yhteydenpidon suhteen jatkossa, sitten kun alkaa olla viimeiset järjestelyt käsillä ja vastauksilla ehkä jo kiire.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotkin sähköpostiohjelmat laittavat automaattisesti ihan asiallisestakin osoitteesta lähetetyn viestin suoraan roskaposti-kansioon, jolloin sitä on vaikeampaa vastaanottajan havaita. Itsellänikin on käynyt niin, että olen löytänyt roskapostikansiosta monta päivää vanhoja lukemattomia tarjouspyyntöjä. Jos vastausta ei parin päivän sisällä tule, niin kannattaa soittaa. Jos soittoon ei vastata, ei sekään ole välttämättä merkki huonosta palvelusta, joskus vaan ei pysty vastaamaan puhelimeen. Takaisin olisi tietysti näiden paikkojen ylläpitäjien fiksua soittaa, mutta jotkut eivät silti niin tee. Viime kädessä kannattaa lähettää tekstiviesti, jos siihenkään ei vastata, niin se on viimeistään merkki siitä, että heitä ei kiinnosta saada asiakkaita tai että he ovat lopettaneet toimintansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo tarjouksen perään kysely on todella rasittavaa. Mikäli ei vastausta  yhden muistutusviestin jälkeen kuulu niin antaisin itse asian olla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari viikkoa odottelin paria paikkaa (muista vastaus parin päivän sisään), joista ei ollut tullut tarjousta soitosta huolimatta ja otin sitten uudelleen yhteyttä. Yhden fiman kohdalla paljastui mm, että viestini oli mennyt heidän roskapostiinsa.. (liian tehokas suodatin näemmä heillä)

Edited by iialiia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0