piitu_76

Itse tehdyt hääkimput ja vieheet (kuvia)

285 viestiä aiheessa

Kuka teistä on itse tehnyt kimppunsa ja vieheet? Pöytäkoristeita olen muutamiin häihin tehnyt, mutta noita em. en. Haluaisinkin jo hyvissä ajoin vinkkejä, kokemuksia, kuvia tai mitä kommentteja vaan niiden tekoon liittyen. :)

ps. kuinka monta päivää ennen häitä olette ne tehneet?  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minullakin olisi tarkoitus tehdä vieheet ja morsiustytön kukkakori itse. Ajattelin tehdä nämä kaikki kaasojeni avustuksella edellisenä iltana koska itse juhlapäivänä en sitten kerkeä muuta kuin olla kaunistettavana. :)

Mutta jäänpäs odottelemaan minäkin hyviä vinkkejä valmistukseen. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juhlapäivämme oli 12.8.06 ja nyt voi näitä sivuja jo lukea rauhallisemmalla mielellä.

Minäkin aioin tehdä kimppuni itse ja omakasvatetuista kukista, mutta toisin kävi: onneksi tajusin reilu viikko ennen häitä, että varmaan hääpäivän aattona kädet tärisee sen verran paljon ettei kimpun teko onnistu, joten soittelin kukkakauppaan ja sovittiin et ilmoittelen 4 päivää ennen h-hetkeä miltä tuntuu ja tuntuihan se. Vein kukat (tuoksuherneet alkoi kukkia vasta sunnuntaina, mutta neidonkukka pelasti ja naapureiden "vihreät") ja sain todella upean ja omantuntuisen kimpun. Muuten värkättiin paljon kukka-asetelmia (kiitos naapurien kukkapellon) ja pöytäkoristeistakin tuli hienot (3 ohrantähkää varret limittäin vastakkain, hopeanauhalla kiinni ja aamulla neidonkukka kostutetulla paperilla + foliolla keskelle). Vieläkin leijailen pilvissä. Ja hääpäivälle ÄLKÄÄ JÄTTÄKÖ MITÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ! Tai hyvä puoli siinä oli ettei ehtinyt jännittää ennen alttarille menoa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tein tuossa juuri ensimmäisen vedoksen kimpusta, johon tuli ruusuja ja helmiä sekä varteen silkkinauhaa.

Sen verran helposti ja nopeasti se onnistui, että en taatusti tule maksamaan 100 euroa kukkakauppaan moisesta työstä. Testailen tässä nyt, että miltä kimppu ja viehe näyttävät aamulla oltuaan ilman vettä huoneenlämmössä. Jos ovat suht ok 14 tunnin jälkeen, niin ei mitään hätää.

Virallisen kimpun sitomisessa tarvitaan kyllä apulaista, että kukat saa menemään nätisti. Tällä kokemuksella voin sanoa, että vaikeinta tuntui olevan nauhan päättäminen niin, että siitä tulee siisti.

Ilman muuta kannattaa edes kokeilla, minulla tarvikkeet tekivät alle 10 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä minun itsetekemäni morsiuskimppu ja viehe. Kimpussa on 25 ruusua ja limen väristä harsoa. Olen sitonut kimpun ns. katkaistuin varsin eli kukat on kiinnitetty rautalankaan, jolloin ne on mahdollista taivuttaa mihin asentoon tahansa. Vihreät lehdet olen kiinnittänyt kuumaliimalla. Aineisiin meni yhteensä noin 20 euroa.

Tämä kimppu on itseasiassa harjoituskimppu. Vien sen illalla äidilleni syntymäpäivälahjaksi. Voin tulla kertomaan myöhemmin, kuinka monta päivää kimppu säilyi hyvänä. Varsinaisen morsiuskimpun teen marraskuussa ystävälleni hänen häihin. Mikäli ystäväni sitten hyväksy tämän luomukseni...? :D

annenhkimppu016.jpgannenhkimppu002.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Upea kimppu ever dream! :o:) Voitko kertoa ihan yksityiskohtaisesti kuinka teit kimpun?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Unohdin kertoa, että kukkateippiä kului aika reilusti. Sen jälkeen kun olin kiinnittänyt kukat rautalankaan kiersin vielä vähän matkaa kukkateippiä kiinnityskohtaan.

annenhkimppu008.jpgannenhkimppu009.jpg

Kun kimppu oli sidottu kiersin rautalankojenkin ympärille vielä kukkateippiä. Laitoin muutaman varrenpätkän joukkoon ja kiedoin satiininauhaa ymärille. Nauhan alku- ja loppupäät olen kiinnittänyt kuumaliimalla.

Tässä vielä kuva varresta. Ensimmäisessä kuvassa ei ole vielä kiedottu satiininauhaa varsien ympärille.

annenhkimppu010.jpgannenhkimppu012.jpg

Aikaa koko kimpun tekemiseen rautalankojen leikkaamisesta viimeistelyyn kului 2 TUNTIA! En enää yhtään ihmettele, miksi kimppu maksaisi kukkakaupasta ostettuna jopa 70 euroa. Sen verran työläs on tuo tapa sitoa kimppu. Tavallisen, omin varsin sidotun kimpun saa PALJON halvemmalla. Tällöin kimppu ei kuitenkaan ole kauniin pyöreä ja litteä.

Ihan yksityiskohtaisia ohjeita en nyt jaksa ruveta kirjoittamaan. Sanon vaan, että sorminäppäryyttä vaatii tosi paljon. Ja suosittelen kaikille, jotka aikovat itse tehdä kimppunsa, HARJOITUSKIMPUN tekemistä hyvissä ajoin ennen häitä. Homma sujuu siten näppärämmin hoohetkellä eikä tule yllätyksiä ja kiirettä kukkakauppaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Todella ihana kimppu! :) Vielä utelisin, että teitkö vieheen samalla tekniikalla? Ilmeisesti, et laittanut kukkiin mitään "kostuketta"?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vieheessä en käyttänyt rautalankaa. Sidoin ruusun, harsot ja lehtien varret yhteen kukkateipillä ja vihreät lehdet liimasin kuumaliimalla toisiinsa. Kukkateippiä olen kiertänyt koko varren ympärille ja koristellut sen kultalangalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ever dream, todella upeat luomukset! Toivottavasti saisin omistanikin yhtä onnistuneet...  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eli tein kimpun torstaina aamulla. Nyt on sunnuntai-ilta ja kimppu on viettänyt yönsä aina jääkaapissa. Kimppu on ihan ok kunnossa. Ruusut ovat pysyneet hyvin kasassa, mutta pientä nahistumista on kyllä tapahtunut. Ensimmäiset 2 vuorokautta kimppu oli parhaimmillaan, mutta ei siis tänäänkään, neljäntenä päivänä, ole vielä yhtään pahan näköinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tosi taidokkaasti tehty kimppu! Mut ihmettelen että siis leikkasitko ihan aidoista ruusuista vaan kylmästi varret pois ja...? Miten sait ne rautalangat niihin kiinni? Kieritkö vaan vähän matkaa sen varren tyngän ympärille?

Laittakaa lisää kuvia! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä, leikkasin oikeista ruusuista varret pois. Jätin vain noin 1cm tyngät varsista. Ihan vaan kiertämällä rautalanka ei pysyisi. Kukkakauppias antoi vinkkiä miten oikeissakin morsiuskimpuissa kukat on kiinnitetty rautalankaan. Yritin piirtää kuvaa havainnollistamaan sitä.

Tarvitaan 2 noin 30 cm pituista rautalankaa.

Ensimmäinen rautalanka törkätään pystyyn varren jatkoksi mahdollisimman syvälle.

Toinen rautalanka työnnetään varren läpi poikittain. Ruusu liikutetaan keskikohtaan ja päät taivutetaan alas.

Kiersin vielä kukkateippiä noin 2cm matkalle tähän liitoskohtaan.

rautalangat.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä keskustelussa kuvaamani kimppu oli siis harjoituskimppu. Ystäväni häät ovat huomenna ja tänään aloitan mittavan kukkaprojektin. Tarkoituksena on tehdä morsiuskimpun lisäksi viehe ja heittokimppu. Laitan kuvia kunhan saan jotain valmista aikaiseksi.

Kaikki muutkin laittakaa ihmeessä kuvia luomuksistanne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täähän oli just semmonen sivu minkä tarviikin keväällä. :) Ajattelin itsekin tehdä kimpun tai ainakin jonkun avustuksella. Ja materiaalit taitaa tulla aika kohtuu hintaisiksi? Tiedä vaan sitten miten tuommoinen onnistuu lemmikeillä ja ehkä orvokeilla... eli miten laitetaan ohutvartiset kukat?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Noniin urakka on valmis. Tässä kuva morsiuskimpusta:

annenkimppu021.jpgannenkimppu022.jpg

Lisäksi tein 2 viehettä, heittokimpun ja morsiusneidolle pikkukimpun.

annenkimppu019.jpg

Ruusuja ostin yhteensä 45. Ruusut, harso ja salali maksoivat yhteensä 43 euroa ja silkkinauha, kukkateippi ja rautalangat muutaman euron lisää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Todella hienoja kimppuja!! Yksi kysymys: mistä saa ostaa kukkateippiä? Myydäänko sitä ihan markettien hyllyillä vai pitääkö kysellä kukkakaupoista?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kukkateippiä saa ainakin Tiimarista hintaan 2,20 €, vihreänä ja ruskeana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kauniita ovat ever dreamin kimput!

Löytyyköhän netistä jostain ohjeita kimpun sitomisiin? Olisi mukava vilkaista erilaisia, ennenkuin ryhtyy puuhaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mahtava palsta!

Ajattelin itsekin tehdä/kaasoni tekisi kimpun itse, mutta haluaisin kimpun joka olisi pallo (roikkuisi helminauhasta).

Miten tällainen kannattaisi tehdä? Oasis vaiko häh?

Ajattelin harjoitella kaasoni kanssa ja mahd. kaasoni saisi itse kimpun sitten valmistaakin (tekee paljon kuivakukkajuttuja jne).

Mutta tosiaan tuo pallomainen muoto vähän askarruttaa, kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässähän rupeaa itsekin pohtimaan jos tekisi itse kimpun. Sen olen jo aiemmin päättänyt että en aio maksaa yli 50e kimpustani ja ever dreamin kimput olivat sen verran kauniita, että ehkä sitä itsekin harjoittelulla saisi hyvän kimpun aikaiseksi. Täytyypä lähteä heti huomenna ostoksille. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tosi upeita kimppuja! :D

Houkuttaisi hirveästi itsekin kokeilla kimpun sitomista. :)

Haluaisin mahdollisesti jotain laventelin väristä ja keltaista kukkaa kimppuuni. :D Keltainen ruusu olisi ihana, mutta mikähän olisi hyvä laventelin värinen kukka sen kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hienoja kimppuja!

Olen itsekin ajatellut että tekisin kimppuni, ihan jo siitäkin syystä että saa juuri sellaisen kuin minkä haluaa, ja myös ihan rahallisista syistä. Esimerkiksi mitä järkeä on maksaa heittokimpusta 20 euroa ja se saattaa jopa sinkkujen kiivaassa taistelussa mennä palasiksi.

Muutenkin olen suunittelemassa hyvin pienibudjettisia häitä, mutta kuitenkin itselleni mieleisiä ja oman näköisiä, ja olisipa kiva sitten sanoa että on omatekemä kimppu.

Lisää kuvia ja kokemuksia kiitos!!

Entä onko kukaan tehnyt siihen valkoiseen muovihäkkyräpohjaan jossa on se sieni? Sellaiseen ajattelin tehdä, ja voisin punoa jonkun kultametallilanka/helmi/miniruusu roikkuvan siihen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lainasin eilen kirjastosta kukkien sidontaa käsitteleviä kirjoja, aivan loistavia ohjeita ja vinkkejä aseltelmiinkin. Päätimmekin sulhasen kanssa, että aivan ehdottomasti teemme itse kaikki kukkajutut (kummallakaan ei siis aiempaa kokemusta, mutta ohjeet kirjoissa niin selkeitä ja hyviä, että mekin pärjäämme ;D), täytyy silti ennen häitä testata.

Ainoa asia mikä mietityttää... kukkien säilyvyys. Tekevätkö kukkakaupat kimput jo edellisenä päivänä ja pitävät yön yli kylmässä?! Tosin selviäähän sekin kokeilemalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään