Jump to content
Naimisiin.info

SAA LUKITA! Ohjeita USA:n viisumeiden hakuun K-1 (kihlattu)


Recommended Posts

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Moikka! Congrats Pabe, yippee!!!

Munkin viisumi on varmaankin tullut, tai siis kirjattu kirje odottaa ainakin postissa hakemista. En vaan valitettavasti ole sillä suunnalla kun taas vasta ens viikolla enkä pääse asiaa varmistamaan ja kuorta postista hakemaan, mutta eihän mulla mikään kiire ole kun PoE on vasta 23.9. enivei :-)

Hyvä että sä Pabe löysit kuitenkin hyvän lennon!

Herrajestas miten te muuten ootte ehtineet pakkaamaan elämänne ja noin nopeesti pääsette lähtee jo matkaan?! Musta tuntuu että koko ajan revitään joka suunnalle ja siltikin aika loppuu kesken enkä ehdi kaikkia kavereita näkemään ja kaikkea tekemään mitä perhe ja kamut suunnittelevat. Ihan kun en koskaan olisi tulossa enää Suomeen :rolleyes:

mä olen alkanut miettimään uudelleen sitä sukunimena vaihtoa, että oisko kuitenkin helpompi elää tulevaisuudessa amerikkalaisen sukunimen kanssa kuin suomalaisen, jossa mulla on kaupan päälle kunnolla ääkkösiäkin. Etunimet onneksi taipuu oikein hyvin englanninkieleen, mutta toi sukunimi.. Alkaa vaan jo valmiiks laiskottaa kun ajattelee vielä niitä nimenmuuttamisen paperisotia kaupan päälle koko AoS -härdelliin. blaaahhhh. Eli jenkkilässä pitää muuttaa SSN-kortin nimi ainoastaan, muutoinhan tietty kannattaa anoa heti uudella sukunimella Green Cardin ja muut AoS-paperit? Uuden passin uudella sukunimellä saa varmaan suurlähetystöstä? Entäs ajokortti, pankkikortit ja luottokortit, kun aion kuitenkin säilyyttä tilin Suomessa ja suomalaisen luottokortin? yleensähän nuo pitäis käydä pankissa vaihtamassa, mutta mulla on suunnitteilla tulla vasta ens kesänä Suomeen. Voikohan vanhoja käyttää siihen asti? Tuskinpa nää kaikki maistraatin kautta hoituu :huh:

Sorry, voi olla että kyselen tyhmiä, mutta tää juolahti mun mieleen vasta tänään.. Danke taas teille!

Link to comment
Share on other sites

Heh.. onnea myös sinulle Eve! :) Ja tunne on ihan sama, ei millään meinaa kaikkea ehtiä tekemään ja revitään joka paikkaan. Se on tietysti ihanaa kun kaverit soittelee ja haluaa nähdä mutta toisaalta takaraivossa pakottaa kuitenkin koko ajan tekemättömät hommat. Ja on pakko omalla ex-heppallakin käydä ratsastamassa kun sitähän tulee tietenkin ikävä. Mun oli sitten pakon edessä laitettava elämä nopeasti pakettiin kun sain asunnon niin nopeasti myytyä ja kaupassa yllättäen sovittiinkin vähän aikaisempi asunnon vapautumispäivä. Mutta nyt siitä on selviydytty... vaikkaki pää ihan pyörällä ja vielä on vähän tavaroita joita pitää varastoida mm. auto ihan täynnä. Auto on vielä myymättä mutta onneksi velipoika auttaa. Ja kaikki huonekalut sain myytyä. Huh huh.. Me myös ollaan suunniteltu Suomen lomaa ensi kesänä niin voi taas ottaa mukaan tänne jääviä tavaroita.

Mä olen ajatellut vaihtaa sukunimen myös syystä että en kertakaikkiaan jaksa sitä tavaamista siellä. Ja etunimi on mulla ihan kansainvälinen. Mutta tosiaan aika rumba on sitten noiden Suomen korttien kanssa.. eikai ne varmaan niin päivän tai kuukauden päälle ole kun ei niitä juuri ehdi käyttämäänkään. Mä luulen että saan pankkiasiani Suomen tilille hoidettua ihan s-postilla tai tavallisella postilla jos pitää allekirjoitella jotain koska tunnen pikkupankin virkailijat. Luottokunta onkin sitten eri juttu visa-kortin osalta.. tosin tuskin käytän sitä enää sitten ja ajattelinkin että lopetan sen sitten ensi kesänä kun tulen jos näyttää siltä että en sitä tarvi enää. Hmm.. Ja ajokortti ym. on mulle kanssa ihan arvoitus .. taidan hoitaa senkin sitten ensi kesänä. Passista taisi olla tässä viestiketjussa aiemmin tai jostain luin että LA:n suurlähetystön kautta saa sen uusittua.

Mitähän muuta tässä pitäisi osata huomioida... aika paljon on ollut kaikenlaista muistamista. :girl_sigh: Osoitteenmuutos/väestörekisteri ja muut asunnostani lähtemiseen liittyvät ilmoitukset, lisää väestörekisteriotteita mukaan, ilmoitus Kelalle että muuttaa ulkomaille, osoitteen muutos pankkiin, eroanomus liittoon, verotoimistoon tietoa (ne kuulemma saavatkin väestörekisterikeskuksen tiedot).... mitä muuta?

Muokattu: , käyttäjä: Pabe
Link to comment
Share on other sites

MHerrajestas miten te muuten ootte ehtineet pakkaamaan elämänne ja noin nopeesti pääsette lähtee jo matkaan?! Musta tuntuu että koko ajan revitään joka suunnalle ja siltikin aika loppuu kesken enkä ehdi kaikkia kavereita näkemään ja kaikkea tekemään mitä perhe ja kamut suunnittelevat.

Mä olen alkanut miettimään uudelleen sitä sukunimena vaihtoa, että oisko kuitenkin helpompi elää tulevaisuudessa amerikkalaisen sukunimen kanssa kuin suomalaisen, jossa mulla on kaupan päälle kunnolla ääkkösiäkin. Etunimet onneksi taipuu oikein hyvin englanninkieleen, mutta toi sukunimi.. Alkaa vaan jo valmiiks laiskottaa kun ajattelee vielä niitä nimenmuuttamisen paperisotia kaupan päälle koko AoS -härdelliin. blaaahhhh. Eli jenkkilässä pitää muuttaa SSN-kortin nimi ainoastaan, muutoinhan tietty kannattaa anoa heti uudella sukunimella Green Cardin ja muut AoS-paperit? Uuden passin uudella sukunimellä saa varmaan suurlähetystöstä? Entäs ajokortti, pankkikortit ja luottokortit, kun aion kuitenkin säilyyttä tilin Suomessa ja suomalaisen luottokortin?

Vastaan tässä seuraavan lainauksen alla parhaan kykyni mukaan kaikkeen, mihin kuvittelen tietäväni vastauksen tapaista...

Ja ajokortti ym. on mulle kanssa ihan arvoitus .. taidan hoitaa senkin sitten ensi kesänä. Passista taisi olla tässä viestiketjussa aiemmin tai jostain luin että LA:n suurlähetystön kautta saa sen uusittua.Mitähän muuta tässä pitäisi osata huomioida... aika paljon on ollut kaikenlaista muistamista. :girl_sigh: Osoitteenmuutos/väestörekisteri ja muut asunnostani lähtemiseen liittyvät ilmoitukset, lisää väestörekisteriotteita mukaan, ilmoitus Kelalle että muuttaa ulkomaille, osoitteen muutos pankkiin, eroanomus liittoon, verotoimistoon tietoa (ne kuulemma saavatkin väestörekisterikeskuksen tiedot).... mitä muuta?

Oma elämä on vielä suureksi osaksi mummun kellarissa, ja ellei se hävinnyt muutossa, jotain yksittäistä sälää on vielä äitini luona. Paljon tuli annettua kavereille tai jopa heitettyä kokonaan pois. Pitää sitten Suomen reissulla ottaa ja pakata tai postittaa niitä (ja kinuta lainakirjoja kavereilta takaisin...)

Mitä nimenmuutokseen tulee, SSN kannattaa hankkia saman tien noin 2vk maahantulon jälkeen ihan tyttönimellä. Nimenmuutos pitää ilmoittaa täällä USAssa erikseen jokaiselle virastolle. Meillä riitti ihan kopio vihkitodistuksesta monessa paikassa, ja AoS-paketissa meidän "cover letter" mainitsi, että kyseinen alien saapui maahan nimellä [tyttönimi], mutta on tästedes [miehen nimi], ja meni läpi. :)

Sotun kanssa voi sitten mennä tuonne DMV-toimistolle (ovat surullisenkuuluisia useamman tunnin jonoistaan, miehen vaihtaessa BC:n kortti WA:n kortiksi, jono oli 2h 10 min. Ehdittiin käydä ravintolassa ennen kun kutsuivat jononumeromme luukulle), ja hankkia ajokortin. Washingtonin osavaltiossa joudun teoriankokeeseen ja inssiin. Ei olla vaan vielä vaivauduttu sinne, kun miehen pitää ottaa vapaata, ja töissä on kiirettä. Käytännössä ajan siis hieman juridisesti harmaalla ajokortilla, kun nämä kelpuuttavat mm. Saksan EU-kortin osavaltiossa. Liekö jäämä vanhalta ajalta ennen unionia? En ole varma. Ehkä pitäisi yrittää saada oman osavaltion kongressiin lakiehdotusta oman edustajan kautta..? :P

Verotoimistoon piti kait ilmoittaa erikseen vapaamuotoisella kirjeellä, samaten Esikuntaan, jos on reserviläinen tai muuten asevelvollinen, maistraatille pitäisi lähettää tieto Ulkomailla Tapahtuneesta Vihkimisestä liitteineen. Eli käytännössä yhden sivun lomake plus apostillella varustettu certified copy avioliitosta. Samaisessa lomakkeessa on myös kohta "sukunimi vihkimisen jälkeen".

Passiasiaa löytyy suoraan suurlähetystön sivulta. Käytännössä postitat yllämainitun lomakkeen apostillellisella (hui mikä sanahirviö!) vihkitodistuksella lähimpään pääkonsulaattiisi, ja sieltä se sitten välitetään eteenpäin väestörekisteriin. Ennen kun tieto päivittyy VTJ:n päässä ( ="VäestöTietoJärjestelmä", olin joskus työn puolesta sen kanssa tekemisissä ja lyhenteet jäävät päähän), et voi saada passia uudella nimellä. Jos Los Angeles on lähin, kannattaa harkita lomaa sinne. Itse todennäköisesti päädyn NYC:n lähetystöön, kun se on "matkan varrella" samassa osavaltiossa sijaitsevaan anoppilaan jouluna. Saadaanpa nähdä, sillä ei ole vielä kiire.

Apostillesta sen verran, että ilmeisesti pystyn tilaamaan sen puhelimitse Washingtonin osavaltiossa ihan luottokortilla. Jeee! :D

Link to comment
Share on other sites

Onnea Pabelle ja Evelle!

Tuohon nimenvaihtoon kommentoin sen verran, etta Suomessa yleisesti ottaen riittaa, kun tieto menee vaestorekisteriin. Pankkeihin yms menee tieto sielta ja esim visa-korttia voi kayttaa vanhalla nimella, kunnes se vanhenee ja automaattisesti tulee uusi uudella nimella. Itse en joutunut vaihtamaan nimea erikseen muualla kun yliopistolla ja tietty hain uuden passin.

Vaihdettiin myos lapsukaisen nimi (oli siis mun sukunimella) ja nyt mun pitais saada lapsen nimi vaihdettua myos Yhdysvaltoihin pain. Uusi passi pitaa hakea kuulemma henkilokohtaisesti Helsingin embassysta ja uutta SSN-korttia varten pitaa otta yhteys Norjan Yhdysvaltain suurlahetystoon, Helsinki ei sellaisia kuulemma hoida. Omaa SSN:aa en aio uusia uudellen nimelle ennenkuin jos muutetaan takaisin Yhdysvaltoihin, se on kuitenkin ihan hyodyton taalla Suomessa.

En ole vielakaan muuten tottunut olemaan Mrs Amerikkalainen Sukunimi, tosi outoa! Onneksi on suomalaisittainkin helppo ja yleinen englanninkielinen sukunimi. Ma pitkaan mietin, etten vaihda sukunimea, mutta miehelle oli tarkeaa, etta ollaan kaikki samansukunimisia. Jos miehella olisi ollut joku tosi vaikea Nasralvhrnec-tyylinen sukunimi, niin en olisi kylla vaihtanut. Nyt mun nimi ei enaa kylla kuulosta ollenkaan suomalaiselta ja se vahan harmittaa, olen kuitenkin niin ylpea siita, etta olen suomalainen :)

Muokattu: , käyttäjä: Ellinora
Link to comment
Share on other sites

Hmm... mutta mitenkäs sitä sitten voi matkustaa Suomeen passia noutamaan jos passi on siinä vaiheessa jo väärällä nimellä? Eikä muutenkaan voi matkustaa ihan heti ennen kuin paperisodat on ohi. Olin kyllä jostain lukevinani että Los Angelesin Suomen suurlähetystön kautta passin uusiminen onnistuu kyllä Usa:sta käsin, olenko siis ymmärtänyt väärin? Ja muistaakseni suomalaisten yhteysverkostoltakin tuli vasta s-postia että San Francisossa oli joku päivä kun ottavat vastaan passinmuutos asioita suomalaisilta. Meillä on menoa Losiin jouluna muutenkin koska mieheni suku on siellä joten pystyisin häiden jälkeen hoitamaan sen samalla siellä. Olemme suunnitelleet ensi kesälle Suomeen tuloa joten täytyy sitten hoidella loput jutut Suomessa kuntoon.

Itselläni on SSN-kortti koska olen ollut yli kymmenen vuotta sitten vaihto-ohjelman kautta Usa:ssa töissä, mutta nimen muutos siihenkin tarvitaan.

Link to comment
Share on other sites

Pabe, jos olet viela Suomessa, tilaa passi viela maassa ollessasi, saat sen halvemmalla.

Jos tarvitset sen nopeasti, pikapassikin on Suomessa halvempi kuin hitaampi USAssa tilattuna.

5v passi, viikossa 53 e. Pikana (2-3 pv) 63 e, Express (1 pv) 82 e, Suomessa haettuna

$ 168 passin hakeminen (myos kielteinen) - Washington ym.

http://usansuomalaiset.maxforum.org/2011/06/15/hyva-pitaa-mielessa-passi-on-nopeampi-ja-edullisem/

Ja aina/jos kun on eri nimi passissa tai papereissa kuin virallisesti, wedding certificate ym mukana jotta voi todistaa olevansa sama henkilo kun lipussa, kunnes saa paperit omalla nimella.

Link to comment
Share on other sites

Olin kyllä jostain lukevinani että Los Angelesin Suomen suurlähetystön kautta passin uusiminen onnistuu kyllä Usa:sta käsin, olenko siis ymmärtänyt väärin?

Suomen USAn suurlähetystön sivulta löytyy ohjeita passin hankkimiseen Yhdysvalloissa. Eli Los Angeles, Washington D.C. ja New York City ovat ns "pääkonsulaatit", joilla on laitteisto ja valmiudet tehdä niitä biopasseja, joihin tarvitaan sormenjäljet yms yms.

Linkki on seuraava -> http://www.finland.org/public/default.aspx?nodeid=35847&contentlan=1&culture=fi-FI (kuten edellisessä viestissä, mutta tämä foorumi ei korosta linkkejä hirveän hyvin. Itsekin tuppaan missaamaan ne. :) )

Muistaakseni täkäläisen lain mukaan vihityillä on automaattinen oikeus muuttaa sukunimensä avioitumisen jälkeen vuoden ajan, minkä jälkeen voi tulla jotain kommervinkkeliä tai mutkaa matkaan. Se kannattaa varmistaa jostain, en nyt löydä sitä vihkitodistuksen kanssa tullutta esitettä, jossa nämä eritellään, kun meillä on pieni huonekalujensiirto-operaatio päällä, että saadaan kotitoimisto/vierashuone pystyyn, ja ruokailutilaan oikea ruokapöytä. (Edellisestä designista vastasi mies. Kyllä se poikamiehelle sopii, ei niinkään vaimolle...)

Link to comment
Share on other sites

Tx olen vielä Suomessa torstaihin saakka.. mutta en ole vielä mennyt naimisiin joten tuskin voin hakea uutta passia eri uudella ennen kuin olen naimisissa. Ja minulla on nyt tässä passissa viisumi joten en voi vaihtaa enää passia.

Kiitos linkistä PennyV.

Muokattu: , käyttäjä: Pabe
Link to comment
Share on other sites

Heips! No niin, nyt on paketti haettu postista, ruskea sinetöity kuori odottaa passintarkastukseen pääsyä Bostonissa kuten myös passi ja passissa oleva viisumi!

Pabe, tsemiä sulle viime hetken rutistuksiin, ylihuomenna jo lähtö! Mua jänskättää sun puolesta :-)

Ellinora, kiitos sullekin tiedosta! Munkin mahdollinen tuleva sukunimi on onneks myös suomalaisittain helppo lausua, joten sinänsä kaipa helpoimmalla pääsisi (siis näiden inhojen paperisotien jälkeen) kun vaihtaisi nimen. Passin saa tosiaan vaihdettua USA:ssa uudelle nimelle, ja pankki- sekä luottokortit toimivat vanhentumiseensa asti myös vanhalla nimellä. Ajokortin voi käydä vaihtamassa seuraavalla Suomi-reissulla.

Nyt on vähän pohdituttanut vakuutusasiat... surullisenkuuluisa Murphyn laki kun kuitenkin alkaa kummittelemaan jos ottaa riskin ja on kokonaan vakuutuksetta siihen asti että ehditään naimisiin ja liittämään mut miehen vakuutukseen. Mutta, ainakaan If ei asiakaspalvelun mukaan tarjoa vakuutusta, jos ei ole palaamassa Suomeen tai jos paluupäivää ei ole tiedossa. Miten te olette vakuutukset hoitaneet? Vai oletteko menneet riskillä sen muutaman kuukauden?

Link to comment
Share on other sites

Hei Eve, itse menin sen kolmisen viikkoa ilman voimassaolevaa vakuutusta ihan ok. Olen miehen vakuutuksessa hääpäivästä saakka, joten asiat kyllä meni omalta kannalta ihan hyvin. Ilokseni minulla lohkesi etuhampaasta pala (ei akuutti, mutta tuntuu tietty hassulta, kun pinta on kieltä vasten erilainen), joten taitaa hammaslääkärikäynti hieman aikaistua. Sain jo ihan kortinkin, joten lompakossa on nyt mukana semmoinenkin... :)

Apostillellisen vihkitodistuksen tilaaminen onnistui Washingtonin osavaltiossa ihan puhelimitse pankki-/luottokortilla, ja tulee postissa parissa viikossa. Nyt pitäisi keksiä, missä saadaan notarisoitua passikopiot. En ole ennen sellaista joutunut tekemään, joten hippasen ihmetyttää tuo. Osaako joku neuvoa tyhmää? :D

Link to comment
Share on other sites

No nyt tässä sitten mennään.. eli junassa kohti HKI-Vantaan lentokenttää ja Frankfurtin kautta San Franciscoon. Viime päivät on pitänyt sellaista haipakkaa että en ole paljoa ehtinyt jännittämään tai ylipäätäänsä miettimään hyvästien sanomisia. Nyt on sitten parit pikku-itkutkin tirautettu.. onneksi sentään perhe ja jokunen ystävä on tulossa häihin että heille pystyin vain sanomaan että nähdään Usa:ssa. Jotenkin sitä ei oikein ymmärrä että tällä reissulla ei takaraivossa enää jyskytä se kotiin menopäivä tai loman loppumispäivä. Nyt alkaa pikku hiljaa totuus valjeta ja alkaa vähäsen jännittämään POE. Ajattelinkin että luen täältä vielä viime hetken vinkit.. heh.. eli mitäs lomakkeita koneessa sitten täytänkään.

Pitäkää peukkuja! :)

Link to comment
Share on other sites

Apostillellisen vihkitodistuksen tilaaminen onnistui Washingtonin osavaltiossa ihan puhelimitse pankki-/luottokortilla, ja tulee postissa parissa viikossa. Nyt pitäisi keksiä, missä saadaan notarisoitua passikopiot. En ole ennen sellaista joutunut tekemään, joten hippasen ihmetyttää tuo. Osaako joku neuvoa tyhmää? :D

Pankeissa pystyy notarisoimaan papereita. Menkaa omaan pankkiinne niin sen pitaisi olla ilmaista pankin omille asiakkaille.

Mina matkustin tyttonimisella passilla parikin reissua ennenkuin uusin passini Suomen reissulla. Tilasin matkaliput passissa olevalla nimella ja minulla oli marriage certificate siella valissa mukana. Silla reissulla kun uusin passin niin piti sitten siella Suomen paassa vaihtaa matkalippuihin naimanimi joten kannattaa ostaa liput missa on mahdollisuus niita tietoja muuttaa.

Meilla on nyt edessa taman nuorimmaisen rekisterointi Suomeen ja jossain vaiheessa ensi vuoden puolella haetaan minulle kansalaisuutta.

Link to comment
Share on other sites

Huomenta nyt sitten täältä Kaliforniasta ja kiitos että olette hengessä mukana! :)

Lento tuntui pitkältä koska odotin niin kovin perille pääsyä ja sitten viime hetkellä iski varmaankin stressin vuoksi pikku flunssa jonka takia lennolla toinen korva lukittui tosi pahasti. Täytyy sanoa että nyt tiedän miltä korvatulehdusten täytyy tuntua.. auts..kyllä oli kipeä koko illan! Itse maahan tulo oli todella postiivinen kokemus. Lennolla sain sen valkoisen I-94 lomakkeen ja sinisen tullilomakkeen jotka täytin. San Franciscon kentällä ei ollut juuri jonoja ja menin suoraan New immigration jonoon. Sieltä minut kuitenkin ohjattiin takaisin Visitors jonoon sillä virkailija sanoi että pääsen nopeammin läpi sitä kautta ja että siellä pystyvät prosessoida paperini heti. Mukava naisvirkailija ottikin siellä paperini, jutteli mukavia ja leimasi passini. I-94 lomakkeesta niitattiin palanen passiini ja hän sanoi että saan AOS:n aikana ohjeet mitä sille lappuselle tehdään.. oletan että siinä on varmaankin se Alien number josta PennyV on puhunut. Koko hommaan meni varmaankin 4 minuuttia. Yay! Ja sitten oman kullan kainaloon ja kotiin!

Vielä en oikein ole tajunnut sitä että tältä reissulta ei tarvitse enää palata.. ei tarvitse katsella kaihoisasti taivaalla lentäviä lentokoneita ajatuksella että olen sitten taas kohta koneessa, nyyh. Ehkä senkin pian tajuaa! :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Io, suurkiitos notarisointivinkistä! Ja hyvä myös tietää, että vanhalla (tai vanhanimisellä) passilla voi matkustaa ongelmitta - voipi olla, että itsekin jätän passin uusimisen suosiolla sitten Suomen reissuun asti. Mielettömät onnittelut myös pikkuprinsessan johdosta!!!!!

Pabe, tosi hieno juttu että sulla meni PoE helposti ja nopeasti, varsinkin jos olit raukka kipeä! Mäkin sain viime viikolla flunssan, ja vieläkin se pannahinen sinnittelee köhän merkeissä. Toivottavasti sulla menee lenssu nopeasti ohi, ja oli vain lentokoneen ilmastoinnista johtuvaa kipuilua! Osaan kuvitella että matkalla oli vaikee rentoutua kun jänskättää ja odottaa niin kovin... Voi vitsit mullakin on jo NIIN toinen jalka lentokoneessa ja matkalla uuteen kotiin, ei niin MILLÄÄN enää malta olla täällä! Noh, kaks viikkoa vielä.. Eiköhän se aika mene nopeasti. Onnittelut vielä Pabe kotiinpääsystä!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei, oma vastaukseni tuli hippasen myöhässä Paben raporttiin nähden. :)

Sain itse kanssa todella kipeän korvan lennolla. Jouduin syömään hengitysteiden (johon korvat kuuluvat ilmeisesti) limakalvoja supistavaa allergialääkkeen tapaista (Claritin-vastine, vähän vahvemmat annokset ja tiuhempi pillerinottotahti) että kipu hellitti.

Sitten sen verran, että oma Bank of America-toimisto ei notarisoi "kopioita", eli dokumentteja kyllä, mutteivät passikopioita, mutta suosittelivat sieltä, että kannattaa käydä FedEx/Kinko's-toimistolla kysäisemässä. Saa jäädä maanantaille tuo.

Hyvä kuulla, että Pabekin pääsi turvallisesti miehensä luokse. Hurraat sille! :D

Huomenna on edessä elämäni ensimmäisen "oman" auton hankinta. Tai siis, käydään uusimassa leasing-soppari autoliikkeessä, ja vaihdettaneen uudempaan malliin. Saadaas nähdä, miten tässä käy!

Ja pankki muuten järkkäsi meille uudet luottokortit, joka tulee minun luottoluokitukseni kannalta olemaan tärkeää, kun talon ostamisesta tulee ajankohtaista. Uutena asukkina täällä kun tuo credit rating on alkuun nolla, ja asuntolainaa varten sen kannattaa olla korkeampi, että lainan saanti helpottuu. Taas näitä pikkuisia juttuja.

Mites teillä muuten... oma mies sanoo, että voin ihan surutta ajaa "kortitta", eli EU-kortillani, vaikka paikallinen DMV-sivusto käskee hankkimaan osavaltion kortin 1kk sisällä muutosta. Jos poliisi pysäyttää, antavat kuulemma non $500 sakon, ja päästävät menemään. En oikein usko pystyväni ennen oman kortin hankkimista ajelemaan kovinkaan kauas kotoa. Olenko mä vaan ihan liian lainkuuliainen? :girl_mad:

Link to comment
Share on other sites

Apostillellisen vihkitodistuksen tilaaminen onnistui Washingtonin osavaltiossa ihan puhelimitse pankki-/luottokortilla, ja tulee postissa parissa viikossa. Nyt pitäisi keksiä, missä saadaan notarisoitua passikopiot. En ole ennen sellaista joutunut tekemään, joten hippasen ihmetyttää tuo. Osaako joku neuvoa tyhmää? :D

Pankeissa pystyy notarisoimaan papereita. Menkaa omaan pankkiinne niin sen pitaisi olla ilmaista pankin omille asiakkaille.

Pankki ei notarisoinut papereita, FedEx ei enään tehnyt sitä, mutta löysin lopulta pikkuisen paikallisen postikonttorin, jossa omistaja tekee notarisointeja. Ihana kiltti täti notarisoi kopiot alle minuutissa kun ei ollut jonoja, ja maksoi $10 per paperi. Eli passi x2 ja sitten tuo NoA x1, joten halvallahan tuosta selvittiin.

Onneksi selvitin etukäteen, mistä paperihommia hoitava henkilö löytyy, koska puhelimitsekin meni asia suunnilleen "sorry, we don't have a notary on staff anymore, but if you call X they're bound to have that service..." neljässä paikassa ennen kun tärppäsi. Kävelymatkan päässä, ja heidän kauttaan saa postitettua mitä vaan. :)

Surullinen uutinen, sukulainen tulee nukkumaan pois ennen vuodenvaihdetta (tätini on ollut jatkoajalla viimeiset pari vuotta avosydänleikkauksen nro 9 jälkeen) kotimaassa, ja tämän kissa (oman Rontti-poikani veli) on jäämässä orvoksi. :(

Ihana hullu puolisoni on sitä mieltä, että sen sijaan, että haetaan satasella eläinsuojelusta "vieras" kissa, rahdataan Suomesta toinen hihnassa kuin koira kävelevä maatiaiskissa Seattleen. Oliko se Eve, joka on lennellyt koiran kanssa Bostoniin? Mites nuo tulli/karanteenijutut? Viimeksi vein kissan Kanadan kautta, ja autolla rajan yli, jolloin katin papereissa ei tarvinnut olla kuin mikrosirun numero ja rokotuskortti. Vinkkejä?

Link to comment
Share on other sites

PennyV, naytti riippuvan nuo karanteenit myos osavaltiosta.

Me katottiin pari vuotta sitten miten olisi ollut (myos parin mustan maatiais)kissan tuonti Texasiin (ja pitkalle samoista syista, paitsi etta olisi tuotu koko perhe kerralla), ja silta ajalta oli bookmarkeissa

http://www.aphis.usda.gov/import_export/animals/animal_import/animal_imports_pets.shtml

http://www.aphis.usda.gov/import_export/animals/animal_import/animal_imports_states.shtml etsi tuolta osavaltiosi

http://www.petsonthego.com/impus.html

Silta ajalta oli outoa huomata etta kissojen tuonti Texasiin olisi ollut helppoa - rokotteet ja kissapassit ja sirut peliin, 30 pv aikaa rokotuksista, sitten lentamalla tanne ja kaikki ok. Vs kuinka paljon kauemmin kestaa vaikka puolison (tai sukulaisten) tuonti! No, ehka me joskus tuodaan jostain vaikka bengal...

Link to comment
Share on other sites

Heips Penny!

Nyt en muista kuka olisi ollut koiraa tuomassa Bostoniin, mutta minä se en ollut sillä en valitettavasti omista kotieläintä :-)

Kurja kuulla tädistäsi - otan osaa Penny!

Uuden passin hankkimista vartenko tarvitsit noita notarisointeja? Aos:nhän sä muistaakseni jo lähetit? Pitikö siihen hommata myös notarisointeja papereihin?

Itsekin vähän olen pohtinut tuota luottokorttijuttua - eli osaatteko sanoa mistä sellaisen saa hommattua, jos haluaa omansa eikä että tuleva siippa cosignaa kortin? Veikkaisin että on parempi omien luottotietojen rakentamisen kannalta että kortti on vain omissa nimissä, mutta siitäkään en ole varma? Olen kuullut korteista, joissa voi antaa tietyn summan "takuuksi" ja sitten voi korttia vinguttaa tuon summan edestä, ja näin sitten jatkaa kunnes on sen verran krediittiä että luottavat maksukykyyn ilman tuota takuusummaakin. Itse kun ajattelin, että heti SSN:n jälkeen seurava hanke on hommata paikallinen luottokortti. Naimisiin me mennään varmaan vasta joulukuun alkupuolella, vaikuttaako tämä kortin hommaamisessa suuntaan tai toiseen?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos linkeistä, tx! Vaikuttaa siltä, että meidän tapauksessa, jos saadaan Oskulle joku kotipaikka talven yli, voidaan ottaa hänet käsimatkatavaroissa Washingtonin osavaltioon ihan sellaisenaan rokotustodistuksineen. Tai jos äitini tulee käymään, pistää "mummi" tuomaan minulle uusi vauva... (hinta n €250 KLM-lennolla käsimatkatavaroissa, mutta niitä ei tule suoraan Seattleen. Pitää tutkailla mahdollisuuksia...)

Me naurettiin viime vuonna kanssa sitä, että Rontti pääsi maahan laillisesti ilman mitään haloota, kun syynäsivät minut raja-asemalla ekstratarkkaan, että en vaan jäisi luvatta maahan silloin vuosi sitten (meillä oli miehen muuttokuorma mukana silloin). Onneksi viisumihässäkkä on vaan kerran.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...