Jump to content
Naimisiin.info

SAA LUKITA! Ohjeita USA:n viisumeiden hakuun K-1 (kihlattu)


Recommended Posts

onko teillä tietoa kuinka usein suomessa tulee hylätty K1? mun tietojen mukaan aika paljon muun kansalaiset saa niitä hylkyjä. onkohan meillä suomalaisilla yhtään paremmin asiat?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tammikuussa pitäis laittaa K1 vireille, kovasti oon jo henkisesti valmistunut tulevaan taistoon!!  ;)

Link to comment
Share on other sites

me lähetetään se ensiviikolla.se on kyllä hätäisesti kyhätty. en tiä kuinka käy me käytettiin yhessä siihen 2 päivää ja sitten mun sulhanen on sitä yhtenä päivänä vähän tulostellut ja mä täälä repinyt hiuksia päästä ja sonkännyt jotakin paperille ja ottanut parista ainoasta passin leimasta kuvan mitä mulla oli tän vuoden puolelta ainoastaan. tää on aivan kauheeta.

Link to comment
Share on other sites

Täällähän on ollut paljon epätietosia morsiamia. Ite oon ollut niin kiireinen, etten oo ehtinyt kommentoida, mutta kiva kun muut on ehtineet

sofma, ei hätiä, vaikka tuo kaikki tuntuu pelottavalta ja monimutkaselta, siitä selviää.

Todisteita tapaamisista: Onko sulla jäljellä jos esim. netistä oot tilannut lentomatkoja, niin sitä Itinerarya mistään? Tai onko sulla kuitteja ostoksista, mitä oot ostellut kun oot ollut paikan päällä? Kuvat on varmasti kyllä vahvin todiste siitä, että ootte tosiaan tavanneet. Vielä parempi, jos on jotain sulhasen sukulaisia kuvissa mukana. Ja kuvan taakse vaan kevyesti tussilla, että ketä siinä on, millon otettu ja missä. Entäs onko teillä sähköposteja tallessa, että ootte muuten olleet säännöllisesti yhteydessä senkin kautta? Puhelutiedot on hyviä. Jos teillä on noista tapaamisista vähän tietoa, voi pyytää jotain kirjottamaan suosituskirjeen teidän puolesta. Eli joku läheinen / tuttu ihminen kertoo kirjeessä, että olitte yhdessä silloin ja tällöin, tai että on nähnyt teitä yhdessä, tai jotain.

Itse valittiin K-1, koska en ois halunnut olla 6 kk tai enemmän erossa uudesta aviomiehestäni (K-3-tapaus). Jotenkin oli "helpompi" olla erossa sulhasesta, kun aviomiehestä (go figure)  

Suomalaista en oo kuullut että hakemuksia ois hylätty, mutta se riippuu täysin siitä, miten hyvin todistaa, että on ollut yhteydessä ja tavannut. Se on kai suurin syy, miks pomppaa hakemuksissa. Ja paperit on täytettävä tosi tarkasti, koska ne lähettää lisäpyyntö-vaatimuksen (RFE) tosi helposti.

tx: Asutteko te molemmat Irlannissa nykyisin? Jos asutte, voi olla, että voitte hakea CR1-nopeutettua viisumikäsittelyä USCIS:n Lontoon toimiston kautta. Ymmärtääkseni Irlanti kuuluu Lontoon alueeseen, jolloin sulhasesi voi hakea sitä kautta käsittelyä, jos on asunut Irlannissa vaadittavan ajan. Tuo täytyy kuitenkin varmistaa, 100% varma en ole asiasta.

Eli, jos menette Suomessa tai Irlannissa naimisiin, saattaa olla mahdollista laittaa paperit Lontooseen, ja kenties jopa hakea Irlannin konsulaatista CR-käsittelyä.

Oman kunnan terveyskeskuksesta saa arkistosta todistuksen niistä rokotuksista, joita on saanut koko kouluajalta (lukioon/ammattikouluun asti) Sen jälkeen, jos on esim. muualla saanut rokotuksia, ne täytyy pyytää erikseen kyseisestä koulusta. Rokotuswaiveristä ei ole kokemusta. Jos olet kerta haastattelussa konsulaatissa, saat viisumin passiisi samana iltapäivänä. (Jos ymmärsin kysymyksen oikeen)

Paljon onnea kaikille morsiammille ja tsemppiä. Alku näyttää tuskaiselta ja hankalalta, mutta eläviä esimerkkejä on, että se menee hyvin. Ja lopussa varmasti on kaiken sen vaivan arvosta. USCIS:ta kohtaan mulla ei ole vieläkään mitään lämpimiä tunteita, vaikka hankalin etappi on jo takana, mutta pian se on vaan etäinen muisto, kun pääsee vihdoin rakkaansa kanssa alkamaan loppuelämäänsä

Olkaa vaan huolellisia hakemusten täytössä ja varmistukaa, että mukana on kaikki mitä tarvitaan. Ja mitä enemmän todisteita tapaamisesta, sen parempi. Tsemppiä! Kyllä siitä selviää!

Link to comment
Share on other sites

MiaMaria, asuttiin Irlannissa yhdessa vajaa vuosi, toinen puoli on taas USAssa.

Ei mulla ole mistaan Suomessa (tai muualllla) asuttuna olleista kouluista ole ikina ollut mitaan muuta rokotuspapereita kuin ala-asteen pahvilapyska.

Rokutuspapereiden lisaksi olen asunut noin 10 eri maassa yli 6 kk, "ihanaa" lahtea niita poliisipapereitakin hakemaan taalta "ulkomailta" kasin.

Paperit K3/CR/IR on ollut haussa huhtikuussa lahtien ja ei ole mitaan nakya niiden loppumisesta, joten onnea vaan niille joilla k3 tai ir tai cr kestaa tosiaan vaan pari viikkoa tai pari kk. Blah.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei siis apua! Nyt ne paperit on lähetetty! :-X Olen täällä ihan tohinoissa lueskellut keskustelupalstoja ja yrittänyt selvittää mitä nyt tapahtuu...

Kysymyksiä on herännyt lisää, eli MiaMaria: kirjoitit jossain ohjeessasi, että kaikki dokumentit on käännettävä englanniksi valtuutetulla kääntäjällä. Mihin dokumentteihin tämä ohje liittyy? Virkatodistus, rikosrekisteri? Mistähän sellaisen "valtuutetun" kääntäjän löytää?

Onko kellään tuoreinta tietoa käsittelyajoista eli kuinka kauan NOA2 käsittelyssä menee tällä hetkellä? En oikein uskalla luottaa siihen USCIS:n sivuilla olevaan käsittelyaika-taulukkoon. Onko kellään tietoa siitä, kuinka paljon uusi käytäntö on ruuhkauttanut palvelua?

TÄÄ ON NIIN SIISTII!!!! Vihdoin tuntuu siltä, että olen menossa naimisiin! :-X :-X :-X

Link to comment
Share on other sites

^ Hienoa!! Nyt on eka etappi ohitettu ja sitten vaan odotellaan! Onneks olkoon!! :)

Noista käännöksistä. Mä hankin virkatodistuksen ja rikosrekisterin suoraan enkunkielisenä. Laitoin muistaakseni noi linkit molempiin tuonne jonnekin viestiin. Siinä ei tarvi mitään käännellä. Ja kun sulla on sitten suomenkielinen lääkäri, jolle ekaks meet, se ymmärtää kaikki rokotustodistukset kyllä ja kääntää ne sitten enkuks, mitä tarvii.

Meillä tais mennä koko viisumiprosessissa semmoset 6 kk kokonaisuudessaan. Välillä kuuluu uutisia, että niillä on ruuhkaa ja menee kauemmin, kannattaa vaiks rekisteröityä tonne Visajourneyn sivulle. Sinne yleensä luodaan osiot kaikille, jotka on tietyn kuukauden aikana laittaneet hakemukset menemään. Siellä voi sitten vertailla toistensa edistymistä, ja siitä tietää, millon ite voi alkaa huolestumaan, jos mitään ei oo näkynyt.

Ja mitään varmaa tietoa ei mulla tosiaan ole siitä, miten paljon ruuhka viivästyttää hakemuksia. Mutta meillä se normaaliaika on just jotain 6 kk. Jotkut sanoo, että voi kestää vuodenkin ruuhkien takia, mutta en jaksa uskoa siihen. Tsemppiä vaan! Iso askel eteenpäin on otettu :)

Link to comment
Share on other sites

Heippa vaan kaikille :)

Me ollaan laitettu K-1 hakemus viime heinäkuussa, ja tällä hetkellä USCISin käsittelyajat ovat hieman venyneet ruuhkan takia, meillä meni 6 kk, jonka jälkeen on sitten tapahtunutkin aika nopeaan tahtiin. NVC:n käsittelyaika on myös 2-4 viikkoa tällä hetkellä. Kaikki johtuu todennäköisesti siitä, että käsittelymaksuja päätettiin nostaa aika roimasti viime heinäkuussa, ja kaikki tietenkin yritti saada hakemukset valmiiksi ennen sitä. :)

Ei se odottelu niin pahasta ole, kun tietää ettei se jatku ikuisesti. :)

Tsemppiä vaan kaikille!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos tiedoista MiaMaria ja Miu! Joo, eihän tässä mitään hätää ole - olen muutenkin lupautunut olemaan töissä vielä kesään asti ja sittenhän onkin jo ihanaa nauttia Suomen kesästä! :) Lähinnä tässä tulee vaan hiukan vainoharhaiseksi... Mutta kai se aika menee kuitenkin lopulta nopeasti asioita järjestellessä ja häitä suunnitellessa.

Kuinka pitkä aika teillä meni siitä, kun vihdoin saitte vastauksen USCISlta siihen, kun saitte viisumin käteenne? Tämä aikaväli (NOA2 -> viisumi myönnetty) on itselleni vielä aika iso mysteeri eli onko realistista varata siihen yksi kuukausi vai menenkö aivan pieleen arvailussani? Ymmärrän kyllä, että varmaa vastausta tähän ei voi saada mutta jonkunlainen arvio auttaisi, jotta voisi pistää sitten hääkutsuja menemään.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos tiedoista MiaMaria ja Miu! Joo, eihän tässä mitään hätää ole - olen muutenkin lupautunut olemaan töissä vielä kesään asti ja sittenhän onkin jo ihanaa nauttia Suomen kesästä! :) Lähinnä tässä tulee vaan hiukan vainoharhaiseksi... Mutta kai se aika menee kuitenkin lopulta nopeasti asioita järjestellessä ja häitä suunnitellessa.

Kuinka pitkä aika teillä meni siitä, kun vihdoin saitte vastauksen USCISlta siihen, kun saitte viisumin käteenne? Tämä aikaväli (NOA2 -> viisumi myönnetty) on itselleni vielä aika iso mysteeri eli onko realistista varata siihen yksi kuukausi vai menenkö aivan pieleen arvailussani? Ymmärrän kyllä, että varmaa vastausta tähän ei voi saada mutta jonkunlainen arvio auttaisi, jotta voisi pistää sitten hääkutsuja menemään.

No sitä en vielä tiedä, sain paketin suurlähetystöltä vasta viime perjantaina. :) Minullakaan ei siis viisumia vielä ole. Riippuu paljolti muista tekijöistä kuin sinusta. NOA2 tuli joskus tammikuun lopulla ja ilmoitus NVCltä viikko sitten tiistaina. Ja paketti saman viikon perjantaina. Varatessani aikaa lääkärille olisin saanut sen jo seuraavalle päivälle, mutta se olisi ollut vähän liian äkkiä. Ohjeissa sanotaan, että lääkärintarkastuksen prosessointi vie noin viikon. Rikosrekisteriotteen postittamisessa menee kuulemma noin viikko myös.

Kannattaa pistää tuleva aviomies lähettämään tarvittavat dokumentit sinulle hyvissä ajoin (vaikka NOA2 saapumisen jälkeen). Ne löytyy viimeisestä laatikosta tältä sivulta:

http://www.visajourney.com/forums/index.ph...mp;page=k1guide

Sitten voitkin lähettää checklistin suurlähetystöön, jonka jälkeen saat ajan haastatteluun. Voin kertoilla itse sitten kun sen saan. Asioiden hoidon reippaudesta päätellen suurlähetystössä ei ole kauheaa kiirettä. Tai sitten ne on vain tehokkaita. :)

Link to comment
Share on other sites

Harmi, kun en hirveen tarkasti enää muista noita aikoja... Kaikki on jotenkin pyyhkiytynyt mielestä, niinkun paha uni ;) Pitäs varmaan koittaa tehdä jonkunlainen sisällysluettelo tuohon alkuun.

Munkin muistaakseni NOA2n ja lähetystön ilmotuksen välinen aika oli alle kuukausi, siitä sitten ehkä pari viikkoa tai jotain haastatteluaikaan ja sitten haastattelupäivänä, iltapäivästä, saat viisumin.

Link to comment
Share on other sites

Ajattelin nyt kaiken tämän takia rekisteröityä tänne. :) On vain mukavaa jos voin olla avuksi asiassa ja mahdollisesti kysyä apua muilta jotka on käyny tän kauheen ruljanssin läpi. :)

Täytyy kyllä myöntää, että pistää vaan rakastamaan kumppaniaan enemmän kun jaksaa sinnitellä tällä tavalla. :-X

Link to comment
Share on other sites

Täytyy kyllä myöntää, että pistää vaan rakastamaan kumppaniaan enemmän kun jaksaa sinnitellä tällä tavalla. :-X

Ensinnäkin, tervetuloa :) Ja toiseksi, niin se on, että tämä koko ruljanssi vahvistaa suhdetta tosi paljon. Että tosiaan toisen takia käy tämän kaiken vaivan läpi. Ja sittenhän se on entistä ihanampaa, kun kaikki on selvää ja vihdoin saa olla yhdessä rakkaansa kanssa.

Vaikka eipä se paperisota siihen häihin lopu, mutta sitten ainakin saa loppuajan olla yhdessä :)

Link to comment
Share on other sites

Joo, siihen voi kai luottaa, että paperisotaa saa käydä koko loppuelämän, mutta onneksi silloin on oma kultu vierellä. Tuo etäisyys tuntuu niin kauhealta - asuisipa se muru edes itärannikolla! Mutta jos positiivisesti ajattelee niin onneksi en ole muuttamassa Alaskaan! :grin: Kalifornia on kuitenkin vielä ilmastollisesti houkuttelevaa aluetta.

Kuinka paljon teillä on mennyt rahaa lääkärintarkastukseen ja paljonko se itse viisumi maksaa? Pitänee alkaa säästää siihenkin.

Link to comment
Share on other sites

Kuinka paljon teillä on mennyt rahaa lääkärintarkastukseen ja paljonko se itse viisumi maksaa? Pitänee alkaa säästää siihenkin.

Se paperisota loppuu jos hakee kansalaisuutta. Ainakin USCIS:n osalta :rolleyes: Muuten joutuu 10 vuoden välein uusimaan Green cardin, mutta eipä se mikään mahdottomuus ole.

Muistaakseni lekurille meni joku 350 €, eri todistuksiin (rikosterikesteri ja virkatodistus) joku 5 €, haastattelumaksu 80 $ (sormenjälkimaksu). Sitten iso pumpsi tulee kun haette AOS:aa jenkeissä, eli Green Cardia: 1010 $.

Link to comment
Share on other sites

Noita maksuja on hieman päivitetty:

Rikosrekisteriote 10 €

Application fee 94,30 €

Virkatodistus 3,70 €

Henk.koht mulla meni lääkäriin 363 €

Pitää olla myös jenkkikoon passikuvat, eli 50x50 mm, ja kun niitä tarvii viisi, ja arkille menee kaksi, niin piti ottaa kuusi ja niihin meni yhteensä 30 € (10€/2 kpl).

Sitten kun ottaa huomioon kaiken Helsingissä ramppaamisen, niin täytyy myöntää ettei tämä halvaksi tule. :)

Link to comment
Share on other sites

Piti ihan kaivella viime vuoden almanakka esille... Meidän NOA2 tuli 3.8. ja ilmoitus konsulaatista 5.9. Mä olin käynyt lääkärintarkastuksessa ja saanut rokotukset ym. jo aikaisemmin (kun vielä kuviteltiin menevämme naimisiin Suomessa...ja sit tuli nää sääntömuutokset!) eli siltä osin kaikki oli jo hoidossa. Muistaakseni meiltä kuitenkin puuttui joku paperi ja F lähetti sen mulle USAsta, eli siihen meni jokunen lisäpäivä. Kun tarvittavat paperit oli tulleet USAsta, soitin konsulaattiin ja sain haastatteluajan alle viikon sisällä. Eli viisumi myönnettiin sit 26.9.

Tässäpä tämä mun aikataulu... Onpas hassua muistella tuota aikaa. Viime syksy on toisaalta niin lähihistoriaa, mutta silti tuntuu, kuin siitä olisi jo useampi vuosi!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

minulla on sitten haastattelu ensi viikolla... jännittää ihan hirveästi. :blink: Osaisiko joku antaa jotain käytännön vinkkejä? Lähinnä pelottaa ettei minulla ole tarpeeksi nuita todisteita... no, sitten kait sen näkee.

:-X

Link to comment
Share on other sites

Paljon paljon paljon onnea haastatteluun Miu.!!! Kyllä se varmasti hyvin menee! :) Oletteko jo miettineet häitä? Voi kun olisin itsekin jo tuossa vaiheessa!

Ikävä kyllä meillä on sellainen tilanne, että lähetettiin hakemus 18.2. eikä olla vielä saatu edes kuittia. Sulho soittikin jo viime viikolla California Service Centeriin ja sieltä sanottiin, että kuitin saamiseen voi hyvinkin mennä 4-15 viikkoa!!!!!! Tästähän mä romahdin sitten ensimmäisen kerran ja toinen romahdus tapahtui kun aloin yhtäkkiä miettiä, että ollaankohan me edes lähetetty meidän hakemus oikeaan osoitteeseen... Hetkellisten itsesyytösten ja massiivisten itkuraivareiden jälkeen löysin oikean osoitteen netistä ja tarkistin, että se on tosiaan se paikka, jonne meidän hakemus on mennyt ja rauhoituin hieman.

Silti en voi kuin ihmetellä sitä, että visajourneyn palstoilla ihmiset kertovat onnellisina siitä, kuinka he lähettivät hakemuksensa maaliskuun alussa ja saivat kuittinsa parissa päivässä! MIKSI HEIDÄN HAKEMUKSENSA ON KÄSITELTY ENNEN MEIDÄN???? Eikös tämä nyt siis tarkoita sitä, että noiden muiden hakemukset ovat jo siinä varsinaisessa jonossa ENNEN MEITÄ? Ja he ovat kuitenkin hakeneet myös Kaliforniassa - aivan kuin mekin! Pistää vihaksi...

Näinköhän itse hakemuksen käsittelyssä menee suhteessa yhtä paljon aikaa kuin noa1 saamisessa? Ja jos tämä käsittely pitkittyy näin paljon, tulee väkisinkin kova tarve lähteä kyläilemään turistiviisumilla. Uskaltaisinkohan kokeilla?

Pahoittelen tätä tunteiden räjähdystä, mutta oli kova tarve saada purettua näitä ajatuksia... :P

Link to comment
Share on other sites

Välillä kyllä tuntuu aika uskomattomalta. Mutta ei passaa nuolasta ennen kuin tipahtaa. Meidän "kihlajaiset" oli kahdenkeskinen tapahtuma, joten todisteita on aika vähän. Mutta toivottavasti ne riittää. :)

No, voin kertoa että toi 4-15 viikkoa on ihan totta Kaliforniassa. :( Meillä meni muistaakseni kuukauden päivät että saatiin ilmoitus. Siellä on aika mieletön ruuhka vissiin, meillekin aluksi kerrottiin, että hakemuksen käsittelyyn menee korkeintaan 3 kk, mutta aika tuplaantui, koska hakemusten määrä kasvoi niin paljon. Sinne palkattiin lisää porukkaakin purkamaan tuota sumaa jossain vaiheessa.

https://egov.uscis.gov/cris/jsps/Processtim...eviceCenter=CSC

tuolta sivulta näkee missä mennään suurin piirtein. Tämän hetkinen päivitys on tosin helmikuulta.

Link to comment
Share on other sites

Ja en tiedä tuosta turistiviisumilla kokeilemista. Itse en uskaltanut kokeilla onneani, lähinnä sen pelossa että ne pistää sitten 5 vuoden kiellon siihen päälle. Siihen ei auta sitten viisumitkaan. Kiltisti olen odotellut. :) Kulta tuli käymään tosin täällä muutamaksi viikoksi, joten ihan erossa ei tarvinnut olla. :-X

Link to comment
Share on other sites

No niinhän tässä sitten kävi, että neiti hätähousu oli taas ihan turhaan paniikissa - noa1 tuli eilen ja nyt sitten odotellaan kärsivällisesti noa2:sta. Mahtavaa!

Ja ilmeisesti ainakin Vermontin päässä käsittelyajat ovat nopeutuneet; joillekin hakijoille on lähetetty noa2 viikossa!!! Hämmentävää! Meidän hakemushan pyörii tietysti siellä Kaliforniassa, jossa byrokratian pyörä pyörii hitaasti, mutta lokakuun ja joulukuun välillä lähetettyjen hakemusten käsittelyaika on ollut (visajourneyn timeline-taulukkojen mukaan) n. 3kk, joten eihän se paha ole. Pakko ajatella positiivisesti ja luottaa siihen, että se kauhea suma on jo saatu purettua ja meidän hakemus käsitellään viimeistään kesällä. Jännää!!!

Miu.: Joko sun haastattelu on ollut? Miten meni?

Link to comment
Share on other sites

Ihan hyvin se meni, kiitos kysymästä. :) Jännitin näin jälkeenpäin ajateltuna ihan turhaan. :rolleyes: Kohta tulee lähtö, ja henkilökohtaisesti se suurin koettelemus, nimittäin lento. :blink: Minäkun jostain syystä pelkään lentämistä aika kovin. Mutta toisaalta sekin on vielä pieni hinta. :)

Ja onnittelut. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...