Jump to content
Naimisiin.info

Uusi ajokortti


Recommended Posts

Guest Paulina

Minä asun Ruotsissa ja hain nimenmuuton jälkeen ihan vapaaehtoisesti ruotsalaisen ajokortin, kun tulin siihen tulokseen, etten viitsi vaivautua suomalaista ajokorttia uudelle nimelle hankkimaan.

Viraston tätit kyllä varmisti, että ihanko todella tahdon suomalaisen 50 vuotta voimassa olevan kortin vaihtaa ruotsalaiseen vain 10 vuotta kerrallaan voimassa olevaan korttiin. Ja minähän tahdoin.

Minkä vuoksi sinä et suomalaista korttia voi hankkia? Olisikohan näin ollut asian laita minullakin, jos olisin lähtenyt Suomen korttia vaihtamaan?

Link to comment
Share on other sites

Heippa Paulina! Ajoneuvontavirastosta sanottiin että EU:n sisällä uusi ajokortti tulee hakea siitä maasta missä asuu. Mulla vaan ei ole suunnitelmissa jäädä tänne monta vuotta joten tuntuu hullulta olla saksalainen kortti suomalaisena kun (jos) muutamme Englantiin....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Haet Suomalaisen kortin vaan, minulla on Aussi ja Suomi. Asuin nimen vaihdon aikoihin Lontoossa, mutta hain uuden kortin ja osoitteeksi pistin isani osoitteen joka on siis postiosoitteeni Suomessa vaikka en ole maassa asunut -99 lahtien.

Eivat he sita mitaan kyselleet. Isani sitten haki poliisilaitokselta  (valtakirjalla) ja sain kortin seuraavalla Suomi kaynnilla isani luota.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Itsellani on sama tilanne - nyt pitaisi siis olla hakemassa belgialaista ajokorttia. Voisin kokeilla tuota suomalaisen kortin hakemista vanhempien osoitteella, mutta eivatko he poliisilaitoksella kuitenkin nae vaestorekisterista osoitteen? Mina nimittain ilmoitin maistraattiin etta nykyinen kotipaikkani on Belgiassa... No, pitaa katsoa josko sen belgialaisen ajokortin hankkiminen onnistuisi. Mitakohan muuten seuraa jos ei uusi ajokorttia vaan ajaa surutta kortilla jossa on vanha nimi?

Link to comment
Share on other sites

Niin minakin olin tehnyt osoitteenmuutoksen virallisesti, silti kortti tuli ilman mutkia. Muistaakseni anomuksessa oli kohta siis asuinpaikka johon pistin Lontoo ja jos eri postiosoite tayta tama eli isukin osoitteen pistin siihen. Eika ikina kysytty mitaan. Tulikin mieleen, etta heilla vielakin on Lontoon osoitteeni.....

Muuten mina en sita suomalaista lapyskaa antanut taalla Ausseissa pois, koska se on tosiaan se suomalainen voimassa vaikka kuinka ja kauan. Takalainen vain max 5v. Eli kaksi korttia nyt loytyy :)

Muokattu: , käyttäjä: London
Link to comment
Share on other sites

Mullekin selvisi tuo avioliiton solmimisen jälkeen että sen maan ajokortti missä asut. Ja minä en halunnut silloin itävaltalaista korttia kun oli sitä 70luvun (?) paperimallia mistä meillä Suomessa on luovuttu jo vuonna viis ;) Joten ajelen vieläkin vanhalla "nimellä" ;) Jostain luin että jos se vaan on käypä niin sitä saa käyttää kunhan todistaa vihkitodistuksella nimenmuutoksen tai jotain tuommoista. No täällä byrokratian luvatussa maassa saat muutenkin kulkea kopio vihkitodistuksesta mukanasi kun koskaan ei tiedä missä sitä pitää näyttää.. argh.. onpa nimittäin välillä niiiiiiiiiiiiin syvältä nämä paikalliset kiemurat.. joten siis en ole vielä tähänkään päivään menessä korttia vaihtanut, eikä sitä ole tarvinut missään näyttää (minne koputtelen ) :D

Nyt ovat sitten ihan viime aikoina saaneet ne luottokortin kokoiset ajokortit, joten josko sitä saisi hommattua uuden kortin. Ei minulla muuten ole väliä mistä maasta kortti on, tiedän vain, että ensi yrittämällä se kortin haku ei kuitenkaan onnistu, kun olen "unohtanut" (lue: en tiennyt) että tarvitsen jonkun A4 paperin, jossa on toisen viraston leima, että saan todistettua että toinen paperi on aito..

Ei, en ole mitenkään käärmeissäni tämän maan tavoista!!! ;)

Mutta tuo että kortin saisi Suomesta jos laittaa vanhempien osoitteen.. hmm.. kuulostaa erikoiselta. Onko kukaan muu kokeillut ja toimiiko?!

Link to comment
Share on other sites

Itsellani on sama tilanne - nyt pitaisi siis olla hakemassa belgialaista ajokorttia. Voisin kokeilla tuota suomalaisen kortin hakemista vanhempien osoitteella, mutta eivatko he poliisilaitoksella kuitenkin nae vaestorekisterista osoitteen? Mina nimittain ilmoitin maistraattiin etta nykyinen kotipaikkani on Belgiassa... No, pitaa katsoa josko sen belgialaisen ajokortin hankkiminen onnistuisi. Mitakohan muuten seuraa jos ei uusi ajokorttia vaan ajaa surutta kortilla jossa on vanha nimi?

Kerrotko mulle miten sujui, jos päätät hankkia belgialaisen ajokortin? Kauhistuttaa jo ajatuskin lähteä byrokratian hampaisiin. Me siis asutaan molemmat täällä Brysselissä, häät on vasta lokakuussa (Suomessa tosin) ja mä olen ajatellut vaihtaa sukunimeni. Siispä kortit vaihtoon. Mieli tekisi kyllä yrittää ensin Suomesta ja sitten vasta täältä...voisi onnistua helpommin ;)

Link to comment
Share on other sites

Moi Lesser Belle,

Meilla oli juuri haat siis Suomessa ja otin kaksoisnimen. Soitin Suomessa entisen kotipaikkakuntani poliisilaitokselle varatakseni ajan ajokortin uusimista varten ja sanoivat etta turha tulla edes kaymaan, se ei onnistu enaa kun en ole (enka ole muuten ollut enaa vuosikausiin...) Suomessa kirjoilla, ja kaskivat hankkimaan belgialaisen kortin.

Ajattelin olla viela vahan aikaa vanhalla ajokortilla ja sitten kysya samalla kun kaymme taalla kunnantalolla rekisteroimassa avioliiton etta miten onnistuu belgialaisen ajokortin hankkiminen. Ainoa hankaluushan asiassa on vaan se, etta Belgiassa ihmiset eivat koskaan muuta nimeaan naimisiin mennessaan joten jo pelkka uuden nimen rekisteroiminen paikallisessa vaestorekisterissa voi tuottaa hankaluuksia... Kerron kokemuksistani lisaa kunhan asia selviaa.

Link to comment
Share on other sites

Minakin jouduin vaihtamaan suomalaisen korttini englantilaiseen, kun ajoin taalla moottoripyorakortin - Briteissa ajettua kun ei olisi millaan saatu lisattya suomalaiseen korttiin, ainakaan taalta kasin. Samalla siita havisivat kaikki ne eriasteiset B- ja C-luokat sun muut, mitka Suomessa oli automaattisesti laitettu alkuperaiseen korttiini. Miehella on taalla alunperinkin ajetussa kortissaan paljon enemman kirjaimia <_<. Muuten ei harmita (tuskin sita traktoriakaan tulee koskaan ajettua :grin:), mutta jos ikina tulee mitaan rikkeita, nyt tulee korttiin niita pirun pisteita. Onneksi ei ole viela yhtaan, eika toivon mukaan tulekaan (*koputtaa puuta).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...