Guest Kuuraneiti

Kutsun teksti

947 viestiä aiheessa

Mä oon ehkä vähän perfektionisti, mutta tarkastin kotimaisten kielten keskuksen nettisivuilta, että vastausta pyydetään lyhennettäisiin Vp. Kuitenkin aika usein näkee tuota lyhennettä v.p. Mihinköhän tässä nyt luottais sitten? :wacko: Oon myös miettiny että pitääkö kutsussa kirjoittaa "teidät" isolla vai pienellä..?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon ehkä vähän perfektionisti, mutta tarkastin kotimaisten kielten keskuksen nettisivuilta, että vastausta pyydetään lyhennettäisiin Vp. Kuitenkin aika usein näkee tuota lyhennettä v.p. Mihinköhän tässä nyt luottais sitten? :wacko: Oon myös miettiny että pitääkö kutsussa kirjoittaa "teidät" isolla vai pienellä..?

Voi olla, että menee metsään, mutta kirjoittaisin pienellä, jos puhutaan monikossa. Isolla kirjoittaisin, jos olisi kyseessä vain yksi kutsuttava, siis teitittely-keissi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon ehkä vähän perfektionisti, mutta tarkastin kotimaisten kielten keskuksen nettisivuilta, että vastausta pyydetään lyhennettäisiin Vp. Kuitenkin aika usein näkee tuota lyhennettä v.p. Mihinköhän tässä nyt luottais sitten? :wacko: Oon myös miettiny että pitääkö kutsussa kirjoittaa "teidät" isolla vai pienellä..?

Voi olla, että menee metsään, mutta kirjoittaisin pienellä, jos puhutaan monikossa. Isolla kirjoittaisin, jos olisi kyseessä vain yksi kutsuttava, siis teitittely-keissi.

Mä vähän luulen, että on makukysymys miten tuon kirjoittaa. Miehen toiveesta kirjotettiin nyt sitten kuitenkin isolla vaikka mä oisin ehkä laittanu pienellä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon ehkä vähän perfektionisti, mutta tarkastin kotimaisten kielten keskuksen nettisivuilta, että vastausta pyydetään lyhennettäisiin Vp. Kuitenkin aika usein näkee tuota lyhennettä v.p. Mihinköhän tässä nyt luottais sitten? :wacko: Oon myös miettiny että pitääkö kutsussa kirjoittaa "teidät" isolla vai pienellä..?

Voi olla, että menee metsään, mutta kirjoittaisin pienellä, jos puhutaan monikossa. Isolla kirjoittaisin, jos olisi kyseessä vain yksi kutsuttava, siis teitittely-keissi.

Mä vähän luulen, että on makukysymys miten tuon kirjoittaa. Miehen toiveesta kirjotettiin nyt sitten kuitenkin isolla vaikka mä oisin ehkä laittanu pienellä :)

Jokainen saa toki kirjoittaa lopulta niin kuin haluaa, tärkeintähän lienee tulla ymmärretyksi, mutta oikeinkirjoitussääntöjen mukaan Teidät kirjoitetaan isolla vain, kun on kyse yhdestä henkilöstä, jota teititellään ja pienellä, kun tarkoitetaan useampaa henkilöä. Useampaa ihmistä ei siis voi teititellä yhtä aikaa samalla ilmaisulla :D Itse asiassa tuo teitittely tulee esille myös siinä, kirjoitetaanko esim. Olette tervetullut (siis yksi kutsuttava teititellen) vai Olette tervetulleita / tervetulleet (enemmän kuin yksi). Iso T on varmaan tarttunut suomen kieleen englannista, jossa usein You kirjoitetaan isolla tyyliseikkojen takia. Mutta kuten totesin, jokainen voi tehdä niin kuin haluaa kunhan tulee oikein ymmärretyksi :)

Muokattu: , käyttäjä: Helmiina_M

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee tälläinen:

Ilolla teille nyt tiedon jaamme;

ihan pian yhteisen sukunimen saamme.

Siis pukekaa itsenne juhlapukuun,

kun Nuuskamuikkunen tuo Pikkumyyn Muikkusen sukuun.

Nyt on lähellä tuo päivä suuri,

siksipä kutsun saattekin juuri:

heinäkuun 6. päivänä 2013 klo: 14.00

*** kirkossa toisemme saamme,

jonka jälkeen matkaamme puolisoina jaamme.

*** on juhlamme majana,

sen jälkeen ilonpidossa vain taivas on rajana.

Tulkaa kanssamme juhlimaan,

yhteistä onneamme iloitsemaan!

PikkuMyy ja Nuuskamuikkunen

V.p 21.6.2013 mennessä

040-1234567/ PikkuMyy

050-1234567/ Nuuskamuikkunen
Muokattu: , käyttäjä: -PikkuMyy--

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun katselee noita ensimmäisiä tämänkin ketjun sivuja ja vertaa viimeisiin, niin väkisinkin alkaa miettiä minkä takia tämän(kin) asian takia on pitänyt alkaa puljaamaan niin älyttömästi?! Joskus yksinkertainen olis oikeesti kauneinta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä luki seuraavaa

Kymmenen vuotta sitten kohdattiin,

ei silloin vielä arvattu että mentäisiin naimisiin.

Nyt se viimein todettu on,

ilman toista olla on mahdoton.

Kutsumme teidät

todistamaan kun

M + V

solmivat avioliiton

Heinolan Hopearannassa 1.9.2012 klo 13

Sitten pyyntö ilmoittautumisajasta ja erityisruokavalioiden ilmoittamisesta päivämäärään mennessä ja osoite mihin ilmoittautua.

Lahjaruno (esitettiin toivonus ettei tarvita enempää tavaraa meidän huusholliin)

Ja paikan osoite

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun katselee noita ensimmäisiä tämänkin ketjun sivuja ja vertaa viimeisiin, niin väkisinkin alkaa miettiä minkä takia tämän(kin) asian takia on pitänyt alkaa puljaamaan niin älyttömästi?! Joskus yksinkertainen olis oikeesti kauneinta.

Jokainen tyylillään :) Jos haluat yksinkertaisen niin mikäs siinä, ei kukaan teitä kiellä. Mutta itse haluan ainakin tehdä kutsusta omannäköisen ja omaperäisen :) Ja jos nauttii askartelusta ja tekstin kirjoittamisesta, niin ei se tunnu edes miltään "pakkopullalta" :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sen verran on tämän osalta minun suunnitelmani muuttuneet, että kutsuun taitaa tulla vain ketkä menee, missä menee ja monelta. Missä jatkot ja ilmoittautumispvä + kenelle ilmoittautuminen,.

Infoon tulee puhetta mm. ruokavalioista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eli meille tulee nyt sitten tällainen :) Erikseen ei laiteta juhlaohjesääntöä vaan pääkohdat on laitettu tähän. Eiköhän suurin osa vieraista kuitenkin tiedä, miten häissä käyttäydytään :D

Laki hääpäivästämme

1 § Tätä lakia sovelletaan 17.08.2013 kello 15.00 tapahtuvaan vihkimiseemme X:n kirkossa (osoitteessa plaaplaaplaa) ja sen jälkeiseen hääjuhlaan Y:n juhlatilassa (osoitteessa plööplööplöö), joihin Teidät on kutsuttu.

2 § Pukeutuminen juhlaan on vapaata, mutta suotavaa.

3 § Kirkossa tulee esiintyä kaikella vakavuudella ja parhaalla suomalaisella jäykkyydellä. Olisi suotavaa saapua paikalle ajoissa. Mikäli juhlija huomaa olevansa myöhässä tai väärässä kirkossa, välttäköön hän suuriäänistä asiasta valittamista lisävahingon rajoittamiseksi.

4 § Itse hääjuhlassa on tarjolla ruokaa ja juomaa. Ruuat pyritään mahdollisuuksien mukaan tekemään laktoosittomina, mutta muita erikoisruokavalioita ei kyetä erikseen huomioimaan. Ruuan kanssa ja myöhemminkin illalla on tarjolla alkoholijuomia. Pyydämme kuitenkin nirsoimpia (ja janoisimpia) vieraita varautumaan myös omin eväin. Juhlassa tulisi syödä, juoda, nauraa, tanssia ja pitää hauskaa mahdollisuuksien mukaan pikkutunneille saakka.

5 § Juhlassa on tarkoitus nauttia monipuolisesta ohjelmasta, johon kuuluu ainakin tanssia, musiikkia, leikkejä ja iloista seurustelua. Jos vieras haluaa esittää juhlassa jonkun ohjelmanumeron, se on sallittua ja toivottavaa. Tästä voi vinkata kaasoille C (puh.num) tai D (puh.num).

6 § Lahjoja tärkeämpää on osallistumisesi juhlaan. Mikäli lahjoituksia kuitenkin halutaan tehdä, yksi keino niiden toteuttamiseen on meidän häämatkatilimme FIxx xxxx xxxx xxxx xx kartuttaminen.

Terveisin, morsian ja sulho

Ps. Ilmoitathan tulostasi viimeistään heinäkuun ensimmäiseen mennessä.

morsian/puh.num

sulho/puh.num

Itse olen ainakin tähän tyytyväinen, ja toisen kaason kanssa ollaan teksti käyty läpi ja sulhokin hyväksynyt :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Erikseen ei laiteta juhlaohjesääntöä vaan pääkohdat on laitettu tähän. Eiköhän suurin osa vieraista kuitenkin tiedä, miten häissä käyttäydytään :D

Laki hääpäivästämme

--

3 § Kirkossa tulee esiintyä kaikella vakavuudella ja parhaalla suomalaisella jäykkyydellä. Olisi suotavaa saapua paikalle ajoissa. Mikäli juhlija huomaa olevansa myöhässä tai väärässä kirkossa, välttäköön hän suuriäänistä asiasta valittamista lisävahingon rajoittamiseksi.

--

Anteeksi. Ensin sanot, että eiköhän vieraat tiedä miten käyttäydytään. Kuitenkin laitat kutsuun, että on suotavaa olla ajoissa? Minusta tuo on ehkä typerintä mitä kutsuun voi laittaa. :unsure:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siis pääkohdat tulee kutsuun, mutta erikseen ei tule juhlaohjesääntöä, sen vuoksi sanoin, että eiköhän vieraat osaa käyttäytyä ilman sitä juhlaohjesääntöäkin, johon tulisi tarkkaan tiedot järjestyksestä, jossa ruokaa otetaan yms. :) Ja kutsun sävy nyt on hieman humoristinen, ei mitenkään otsa rypyssä kirjoitettu ;) Jos lukee koko kolmos pykälän, niin ymmärtää, ettei se toimisi ilman tuota lausumaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä luki suomalaisten kutsuissa näin...

"Heinäkuun seitsemäs kun koittaa

saa navetassa bändikin soittaa

Klo 15 me toisillemme tahdon sanomme

ja puolisoksi parhaan ystävän saamme

On vihkipaikkanamme ***:n pihamaa

siis sateensuojaa pilvisäällä mukaan ottakaa

Koska sulhanen ei ole turhan fiini,

jätä siis kaulasta turha kraka tai mirri

Ilmoittautuminen on suotavaa,

jotta osaamme varata tarpeeksi juotavaa"

Muille vieraille oli samansisältöinen kutsu, mutta kotipaikkamme murteella. Tekstin sisältö oli toistettu myös pienessä infossa, koska en luottanut oman runosuoneni selkeyteen. Lisäksi infossa oli kelle ja mihin mennessä ilmoittautuminen kannattaa tehdä.. Kaikki osasivat tulla oikeaan paikkaan ja varautuivat sateenvarjoilla..onneksi. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eli meille tulee nyt sitten tällainen :) Erikseen ei laiteta juhlaohjesääntöä vaan pääkohdat on laitettu tähän. Eiköhän suurin osa vieraista kuitenkin tiedä, miten häissä käyttäydytään :D

Laki hääpäivästämme

1 § Tätä lakia sovelletaan 17.08.2013 kello 15.00 tapahtuvaan vihkimiseemme X:n kirkossa (osoitteessa plaaplaaplaa) ja sen jälkeiseen hääjuhlaan Y:n juhlatilassa (osoitteessa plööplööplöö), joihin Teidät on kutsuttu.

2 § Pukeutuminen juhlaan on vapaata, mutta suotavaa.

3 § Kirkossa tulee esiintyä kaikella vakavuudella ja parhaalla suomalaisella jäykkyydellä. Olisi suotavaa saapua paikalle ajoissa. Mikäli juhlija huomaa olevansa myöhässä tai väärässä kirkossa, välttäköön hän suuriäänistä asiasta valittamista lisävahingon rajoittamiseksi.

4 § Itse hääjuhlassa on tarjolla ruokaa ja juomaa. Ruuat pyritään mahdollisuuksien mukaan tekemään laktoosittomina, mutta muita erikoisruokavalioita ei kyetä erikseen huomioimaan. Ruuan kanssa ja myöhemminkin illalla on tarjolla alkoholijuomia. Pyydämme kuitenkin nirsoimpia (ja janoisimpia) vieraita varautumaan myös omin eväin. Juhlassa tulisi syödä, juoda, nauraa, tanssia ja pitää hauskaa mahdollisuuksien mukaan pikkutunneille saakka.

5 § Juhlassa on tarkoitus nauttia monipuolisesta ohjelmasta, johon kuuluu ainakin tanssia, musiikkia, leikkejä ja iloista seurustelua. Jos vieras haluaa esittää juhlassa jonkun ohjelmanumeron, se on sallittua ja toivottavaa. Tästä voi vinkata kaasoille C (puh.num) tai D (puh.num).

6 § Lahjoja tärkeämpää on osallistumisesi juhlaan. Mikäli lahjoituksia kuitenkin halutaan tehdä, yksi keino niiden toteuttamiseen on meidän häämatkatilimme FIxx xxxx xxxx xxxx xx kartuttaminen.

Terveisin, morsian ja sulho

Ps. Ilmoitathan tulostasi viimeistään heinäkuun ensimmäiseen mennessä.

morsian/puh.num

sulho/puh.num

Itse olen ainakin tähän tyytyväinen, ja toisen kaason kanssa ollaan teksti käyty läpi ja sulhokin hyväksynyt :)

Huippu hyvä!!!! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eli meille tulee nyt sitten tällainen :) Erikseen ei laiteta juhlaohjesääntöä vaan pääkohdat on laitettu tähän. Eiköhän suurin osa vieraista kuitenkin tiedä, miten häissä käyttäydytään :D

Laki hääpäivästämme

1 § Tätä lakia sovelletaan 17.08.2013 kello 15.00 tapahtuvaan vihkimiseemme X:n kirkossa (osoitteessa plaaplaaplaa) ja sen jälkeiseen hääjuhlaan Y:n juhlatilassa (osoitteessa plööplööplöö), joihin Teidät on kutsuttu.

2 § Pukeutuminen juhlaan on vapaata, mutta suotavaa.

3 § Kirkossa tulee esiintyä kaikella vakavuudella ja parhaalla suomalaisella jäykkyydellä. Olisi suotavaa saapua paikalle ajoissa. Mikäli juhlija huomaa olevansa myöhässä tai väärässä kirkossa, välttäköön hän suuriäänistä asiasta valittamista lisävahingon rajoittamiseksi.

4 § Itse hääjuhlassa on tarjolla ruokaa ja juomaa. Ruuat pyritään mahdollisuuksien mukaan tekemään laktoosittomina, mutta muita erikoisruokavalioita ei kyetä erikseen huomioimaan. Ruuan kanssa ja myöhemminkin illalla on tarjolla alkoholijuomia. Pyydämme kuitenkin nirsoimpia (ja janoisimpia) vieraita varautumaan myös omin eväin. Juhlassa tulisi syödä, juoda, nauraa, tanssia ja pitää hauskaa mahdollisuuksien mukaan pikkutunneille saakka.

5 § Juhlassa on tarkoitus nauttia monipuolisesta ohjelmasta, johon kuuluu ainakin tanssia, musiikkia, leikkejä ja iloista seurustelua. Jos vieras haluaa esittää juhlassa jonkun ohjelmanumeron, se on sallittua ja toivottavaa. Tästä voi vinkata kaasoille C (puh.num) tai D (puh.num).

6 § Lahjoja tärkeämpää on osallistumisesi juhlaan. Mikäli lahjoituksia kuitenkin halutaan tehdä, yksi keino niiden toteuttamiseen on meidän häämatkatilimme FIxx xxxx xxxx xxxx xx kartuttaminen.

Terveisin, morsian ja sulho

Ps. Ilmoitathan tulostasi viimeistään heinäkuun ensimmäiseen mennessä.

morsian/puh.num

sulho/puh.num

Itse olen ainakin tähän tyytyväinen, ja toisen kaason kanssa ollaan teksti käyty läpi ja sulhokin hyväksynyt :)

Tämä on hauska! :D

Meillä on kutsuteksti pohdinnan alla, tässä on ideaa jota voisimme pienillä muutoksilla hyödyntää. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitä kutsuun kun vihkimisen yhteydessä on kuopuksen kaste?

Pää lyö niin tyhjää..

Meillä on vihkiminen ja sen jälkeen kaste juhlapaikalla, vieraita n.40.

Pääpaino ehkä kumminkin enemmän häissä.

Mut miten mä saan järkevästi sanottua että kutsutaan molempiin juhliin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mitä kutsuun kun vihkimisen yhteydessä on kuopuksen kaste?

Pää lyö niin tyhjää..

Meillä on vihkiminen ja sen jälkeen kaste juhlapaikalla, vieraita n.40.

Pääpaino ehkä kumminkin enemmän häissä.

Mut miten mä saan järkevästi sanottua että kutsutaan molempiin juhliin?

" Tervetuloa vihkiäisiimme ja pienokaisemme kastejuhlaan"

aika ja paikka ja nimenne alle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pienokainen ei kyllä sovi meille :D

Mutta vaikka poikamme..

Haluaisin siihen myös jotain muuta kuin "tervetuloa".

Joku runo tai laulu ohessa ois ihana, mutta se kun ei sais viitata erityisesti kumpaankaan juhlaan, vaikeaa.

Tai sitten jos ei mitään erillistä runoa, niin toi kutsu osuus jotenkin kauniimmin/pidemmin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heipparallaa!

 

ois pienoinen ongelma kutsun sanojen kanssa...

Meidät on vihitty kohta 2v sitten maistraatissa ja tarkoitus olisi juhlia nyt keväällä yhtä aikaa ristiäisiä sekä häitämme. Tarkoitus olisi samalla uusia vihkivalamme.

 

Tässä esimerkki; (kuulostaako tämä jotenkii pöljälle?)

 

"Olette tervetulleita todistamaan,

kun valamme uudestaan vannomme  
sekä
pieni prinsessamme/ prinssimme saa
kasteessa nimen"

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Kuulostaa mielestäni sopivalta, vaikkakaan kasteessa ei saada nimeä ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmm, julkeasti voisin käyttää ylläolevaa hyödykseni hieman muokattuna

Olette tervetulleita todistamaan,

kun sanomme toisillemme tahdon

sekä samalla pieni prinssimme saa kasteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä menikii suunnitelmat uusiks..

 

ensin ois kaste ja sitten tuo vihkivalan uusaaminen. Ymmärtääkö immeiset väärin, jos kirjotetaan noin vai pitäisikö vielä muokata tekstiä sopivammaksi?  :rolleyes:

 

Kiirus tulee, kun ens vkolla pitäis olla kortit valmiina postiin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Ei mun mielestä! Kyllä meilläkin on kaste ekana, mut en ees ajatellut että sillä ois tossa kutsussa merkitystä :)

Ei ne vieraat ees muista kumminkin sä oot ne kutsussa ilmoittanut. :)

Mun mielestä se kuulostaa paremmalta noin päin kirjoitettuna.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään