Risto_Reipas

G: Mitä ja miten toivottu häälahjaksi?

928 viestiä aiheessa

En tiedä onko tälläinen gallup jo ollut, mutta en ainakaan Etsillä löytänyt joten:

Mitä ja miten toivotte häälahjaksi?

Meillä tämä puoli on hoidettu vieraiden kannalta mahdollisimman helposti; kutsussa tilinumero, johon voivat tallettaa vapaaehtoisen, haluamansa summan.

Pik(k)ainen tausta:

Aloimme tulevan Vaimoni kanssa tuossa jo aikaa sitten pohtimaan mitä tarvittaisiin ja päädyimme että emme oikeastaan tarvitse mitään - ainut asia häälahjatoivelistalla olisi ollut kauan jo kuolaamani Alessin kahvallinen vati (tosta ei tyylikkäämpää esinettä taida löytyä ;) ja Vaimokkeenikin tykkää).

Tuon kerätyn summan käytämme loppujen lopuksi erittäin hyödylisesti vaihtamalla (vuokra)asuntoa (syyt muuttoon vievät siinä määrin tilaa etten jaksa kirjoittaa - katsokaa http://www.kyttaajat.net ;)) ja ehkä saan sittenkin (mikäli sukulaiset ovat avokätisiä) tuon Alessin vadin ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä sikäli sama tilanne että olemme jo muutaman vuoden yhdessä asuneet ja koti on ikäänkuin "valmiina" joten sinne emme mitään tarvitse.

Mekin mietimme sitä tilinumeroa kutsuihin mutta se tuntui meistä vähän siltä että se on häihin tulijoille vähän "helppo" vaihtoehto... ´Kun en mitään keksi niin laitetaan rahaa`?

Ja meidän takiahan _kaikkien_ pitää nähdä vaivaa... ;D

Ja sitten siinä on myös sekin että meidän ystävistä aika iso osa on vielä opiskelijoita/yh tai jotain ja näissä perheissä rahavarat ei ehkä ole niin mittavat että sellaista summaa (jota ei muka tarvitsisi hävetä) ehkä irroiteta kun mietitään että ostanko tänään ruuaksi makaroonia vai vaihtoehtoisesti nuudeleita. Tuntuu että tilinumero kutsussa olisi heille "vaatimus" että tyhjin käsin ei saisi tulla.

Olipa selitys... Mutta vastaus kysymykseesi on siis se että kaikille meiltä asiaa tiedusteleville on selitetty tämä sama litania:  

Meille ei tarvtse tuoda mitään, tärkeintä että itse olet paikalla. Jos haluat jotain tuoda niin emme siitä kieltäydy ja jos et mitään keksi niin anna vaikka lahjakortti.

Häät on siis vasta 20.03.2003 ja voin vasta sen jälkeen kommentoida miten litania on toiminut! ;)

*ja sit kun vielä oppis kirjottamaan*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ja meidän takiahan _kaikkien_ pitää nähdä vaivaa... ;D

Ja sitten siinä on myös sekin että meidän ystävistä aika iso osa on vielä opiskelijoita/yh tai jotain ja näissä perheissä rahavarat ei ehkä ole niin mittavat että sellaista summaa (jota ei muka tarvitsisi hävetä) ehkä irroiteta kun mietitään että ostanko tänään ruuaksi makaroonia vai vaihtoehtoisesti nuudeleita. Tuntuu että tilinumero kutsussa olisi heille "vaatimus" että tyhjin käsin ei saisi tulla.

Aivan - helpoin vaihtoehto ;D.

En nyt muista miten tuon tekstin viimeinen versio meni, mutta jokseenkin "Hääpari ei ota vastaan lahjoja, vaan mahdolliset häälahjoitukset voi laittaa tilille XXXXXXXX-XXXXXXXX" tjsp.

Ja tuohan on vapaaehtoista... Mutta kuinka se muotoillaan - se selviää tulevissa jaksoissa (kunhan viimeinen vedos kutsusta saadaan valmiiksi) ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me on kanssa asuttu yhdessä jo muutama vuosi, eikä tarvita mitään kodin tarvikkeita, joten päädyttiin erillisen matkatilin avaamiseen. suunnitelmana olis tehdä sellanen suoraan matkatoimistoon, jos se vaan on mahdollista.

koska olen vielä opiskelija, ei meillä oikein edes ole varaa häiden jälkeen kustantaa vielä matkaakin, niin tää tuntui parhaimmalta vaihtoedolta.

riippuen sit kertyneestä rahasummasta (ja häistä jäljelle jääneistä senteistä), lähdetään sinne minne rahat riittää. eli matkavarausta ei tietenkään voida tehdä, joten lähdetään äkkilähdöllä ties minne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tulemme toivomaan: Keltaisia Teema-sarjan tarjoiluastioita, Paratiisi-sarjaa, Hacmannin kattiloita, Tuulia-aterimia, Iittalan lasia (vaaleanvihreä) ja maljakoita sekä posliiniesineitä Arabia - esim. Runfree.

Tästä listasta pitäisi löytyä jokaisen kukkarolle jotakin sopivaa. Tilinumeroa emme laita kutsuun. Se ei vaan jotenkin tunnu hyvälle. Esim. mummilta tulemme saamaan rahaa, mutta hän tuo sen kirjekuoressa, kuten aina ennenkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee näillä näkymin jonkinlainen häälahjatoivelista vanhemmille, jos sitä vieraat ilmoittautuessaan kysyvät. Kutsuun ei tule mainintaa lahjatoiveista. Toivelistalla ovat lähinnä astia- ja aterinsarjojen täydennykset, jotain liinavaatteita yms. käyttötavaraa.  

Tilinumeroa emme halua laittaa kutsuun, koska se olisi meidän mielestä ehkä liiankin helppoa ja osoittelevaa. Raha on lahjavaihtoehtona ihan mieluinen, mutta sen antaminen onnistuu myös käteisenä tai lahjashekkinä. Siinä mielessäkään ei koeta, että olisi tarpeen ohjata vieraita tilinumerolla.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jonkun viestistä sattui silmään tämäntyylinen kohta: (en muista sanamuotoa tarkkaan) älä lahjoihin rahojasi tuhlaa suotta, olemme yhdessä asuneet jo monta vuotta... -no periaate on sama kuitenkin...

mulla nimittäin särähti korvaan tuo "hääpari ei ota vastaan lahjoja", eli mieluummin vähän noin niin kuin sivuraiteen kautta.........

taikka vaikka että "hääpari ei tarvitse lahjoja"

emmää tiiä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
mulla nimittäin särähti korvaan tuo "hääpari ei ota vastaan lahjoja", eli mieluummin vähän noin niin kuin sivuraiteen kautta.........

taikka vaikka että "hääpari ei tarvitse lahjoja"

Ihan samaa ajattelin minä! Meille tulee lahjatoivelista pariin liikkeeseen, johon listaamme laajan hintahaitarin tuotteita. Meilläkin on jo lähes kaikkea, kun oma talous on ollut niin pitkään. Lahjalistalla haluamme minimoida

"turhat" lahjat (vaikka tuo julmalta kuulostaakin). Rahaa tietenkin tarvitsisi aina, mutta itsestäni on vaikea antaa rahaa lahjaksi ja vielä vaikeampaa sitä on pyytää.

Serkkuni aloitti rakennusprojektin heti häiden jälkeen. Niinpä he olivat pyytäneet lahjakortteja eri liikkeisiin: puutarha-, rauta-, huonekalukauppaan ym. Toimi hyvin. Lahjakorttikaan ei tunnu ihan yhtä suoralta toiminnalta kuin puhdas käteinen ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä päädyttiin näiden lahjatoiveiden kanssa sellaiseen ratkaisuun, että tehtiin listat molempien äideille, jotka ilmottautumisten yhteydessä voivat toiveita kertoa, jos niitä kysytään. Lähinnä toivomme "matka-avustusta", mutta kun monet eivät kuitenkaan tykkää antaa rahaa, niin listattiin sitten lisäksi niitä astioita ja liinavaatteita ym...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
jonkun viestistä sattui silmään tämäntyylinen kohta: (en muista sanamuotoa tarkkaan) älä lahjoihin rahojasi tuhlaa suotta, olemme yhdessä asuneet jo monta vuotta... -no periaate on sama kuitenkin...

mulla nimittäin särähti korvaan tuo "hääpari ei ota vastaan lahjoja", eli mieluummin vähän noin niin kuin sivuraiteen kautta.........

taikka vaikka että "hääpari ei tarvitse lahjoja"

emmää tiiä

emmää tiiä??? No tiesithän ;)

Tuo teksti elää vielä tuosta... Tuo "tarvitse" kuulostastaa jotenkin sopivammalta kuin tuo "vastaanota" (tai ainakin mun mielestäni) - pistetään korvan taakse, jos sinne enää mitään mahtuu ;). Mulla nyt on vaikeuksia pyytää oikeastaan mitään (tuntuu aina jotenkin kerjäämiseltä), mutta jonkin sortin ohje vieraille on kuitenkin pakko antaa lahjojenkin suhteen. Ollaan eletty ennen kuin tapasin tuon upean tulevan Vaimon yksinämme, joten kaikkea on (tai oli - ollaan päästy melko hyvin eroon tuplista) kaksin kappalein.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Serkkuni aloitti rakennusprojektin heti häiden jälkeen. Niinpä he olivat pyytäneet lahjakortteja eri liikkeisiin: puutarha-, rauta-, huonekalukauppaan ym. Toimi hyvin. Lahjakorttikaan ei tunnu ihan yhtä suoralta toiminnalta kuin puhdas käteinen ;)

Jeep - jos olisi vain jotain tuon tyylistä... Bestwomanini menee naimisiin vielä ennen kuin me (itseasiassa muutaman viikon kuluttua) ja heidän lahjalistansa on "Älkää vahingossakaan ostako mitään tavaraa! Tänne ei mahdu!" Eli kuulemma lahjakortin kylpylään tai muualle saa viedä, mutta ei mihinkään kauppaan. Tai toinen vaihtoehto on ostaa sitten isompi tuparilahja kunhan pääsevät sinne "oikeaan" omaan kotiinsa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

MÄ olen iste ajatellut ilman kultaani, että käytetään ainakin sitä Sokoksen lahjapalvelua _JOS_ sieltä nyt löytyy jotain mielekästä.

Ja sit olen arvellut etä antaa toisen listan vaikka mun tulevalle anopille tai jotain.. Tosin häihin on vielä TOOOSIII paljon aikaa, joten no panic

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä taisteltiin viimeks eilen täsät rahaa vai ei kysymyksestä... Mun mielipide kun se, että meillä on jo kaikkea tavaraa ihan tarpeeks ja liikaakin niin raha vois olla hyvä kun sitä taas ei koskaan ole liikaa... No, mies sitten sano, että ei rahaa voi pyytää, että keneltä me oikein sellasta saatais..

kuitenkin kun oamkotitalo olis haaveena josksu saada niin tuo pesämuna olis ihan kiva.. täytnee jatkaa keskustelua... onneks tällä aisalla ei oo ihan vielä kiire...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekin on mietitty sitä vaihtoehtoa jos kehtais matkakassaan pyytää rahaa.

Me kun on viime maaliskuussa muutettu omaan yhteiseen kotiin. Kun alettiin seurustella (kolmisen vuotta sitten) mulla oli oma koti Tampereella ja vuokra kämppä Helsingissä. Kun sitten muutin tulevan mieheni luo, ongelmia tuli kun oli 3 mikroa, silitysrautaa ja lautaa, kahvinkeitintä, paahdinta, pesukonetta, astioita aivan älytön määrä ym. Niitä sitten urakalla hävitettiin. Luulisi kaikkien ymmärtävän yskän, ylimääräisestä tavarasta on juuri päästy eroon (tai ei vieläkään ihan kaikesta) ja kun matkalle tekisi mieli niin voisiko joku ihan todella siitä loukkaantua tai pahaa ajatella ???  jos matkakassaan lahjukset pyydettäs?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mekin on mietitty sitä vaihtoehtoa jos kehtais matkakassaan pyytää rahaa.

...ja kun matkalle tekisi mieli niin voisiko joku ihan todella siitä loukkaantua tai pahaa ajatella ???  jos matkakassaan lahjukset pyydettäs?

Mun mielestä ei voi loukkaantua... Rahan pyytäminen lahjaksi on tietty jotenkin arka aihe, mutta sitä aika paljon pehmentää se, että ilmoittaa selvästi mihin lahjan aikoo käyttää. Meistä ainakin tuntui, että kun kerran rahaa lahjaksi toivotaan, pitää antajan kuitenkin tietää, mihin se menee. Sillä lailla rahaa lahjaksi antaneellekin tulee sellainen olo, että on jotain ikään kuin vähän konkreettisempaa antanut...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me pyydetään myös rahaa. Mietittiin tosin asiaa tosi pitkään ja keskusteltiin vaihtoehdoista molempien vanhempien kanssa. Kaikki oli sitä mieltä että ainakin molempien suvun keskuudessa rahan pyytäminen on vähän riskaapelia, vanhoillinen suku ottaa helposti nokkiinsa. Niinpä sovittiin, että vältellään kaikkia mahdollisia fraaseja, jotka vois vähänkin särähtää korvaan, kuten "raha" tai "tilinumero". Apu löytyikin täältä naikkareista, kun joku nerokas oli loihtinut kauniin runon, josta kukaan ei voi loukkaantua!

Kun turvana on rakaan syli,

voi huoletonna matkata merten yli.

Niinpä esitämme toiveen vienon,

josko saisimme häämatkaan

avustuksen hienon?

Huomaatteko kuikna salakavalasti runo muokkaa ensin ihmisten mieliin kuvan unelmamatkasta, sitten pyyhkii meidän kasvot kaikesta pahasta esittämällä vienon toiveen ja lopuksi vielä vihjaisee, että rahasumma voisi olla hieno eli aika iso! Nerokasta ;D

Kuitenkin tiedämme, että joukkoon mahtuu niitä, jotka haluavat tuoda jotakin konkreettista. Sen takia teemme pienen lahjalistan, jota voipi kysellä ilmottautuessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun turvana on rakaan syli,

voi huoletonna matkata merten yli.

Niinpä esitämme toiveen vienon,

josko saisimme häämatkaan

avustuksen hienon?

Huomaatteko kuikna salakavalasti runo muokkaa ensin ihmisten mieliin kuvan unelmamatkasta, sitten pyyhkii meidän kasvot kaikesta pahasta esittämällä vienon toiveen ja lopuksi vielä vihjaisee, että rahasumma voisi olla hieno eli aika iso! Nerokasta ;D

Tuo on nerokasta ;D

--- Ja varsinainen viesti, joka piti postata ---

Tuli taas mieleen... Kun Mahjonggia pelasian (auttaa ajattelussa :))

Ne häät, joissa mä olen ollut ja on ollut lahjalista käytössä niin mulla ei ole vielä kertaakaan ollut varaa ostaa siltä mitään. Yleensä se on mennyt niin että olen joutunut pyytämään isiä tai äitiä ostamaan munkin puolesta jotain samalla kun käyvät hakemassa omat lahjansa (tai pyytämään rahaa) - vieläkään en tiedä minkä väriset satiinityynyliinat "annoin lahjaksi" serkulle ja hänen vaimolleen. Nyt varmastikin olisi jo vähän paremmin rahaa häälahjaan ja voisimme oikeasti antaa lahjan *meiltä*.

Tuon rahan antamisen helppouden lisäksi sen määrän voi itse päättää. Esimerkiksi siskolta ja hänen mieheltään saatu 5€, tai vain se että joutuvat käyttämään rahansa matkustamiseen, on enemmän kuin joltain vakavaraiselta sukulaiselta saatu 100€.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun turvana on rakaan syli,

voi huoletonna matkata merten yli.

Niinpä esitämme toiveen vienon,

josko saisimme häämatkaan

avustuksen hienon?

Huomaatteko kuikna salakavalasti runo muokkaa ensin ihmisten mieliin kuvan unelmamatkasta, sitten pyyhkii meidän kasvot kaikesta pahasta esittämällä vienon toiveen ja lopuksi vielä vihjaisee, että rahasumma voisi olla hieno eli aika iso! Nerokasta ;D

Nerokasta todellakin - toi on tosi hyvä!!!  ;D

Me emme tehneet mihinkään kauppaan (esim Stocka) listaa. Haluamme että ihmisillä on mahdollisuus ostaa tavarat mistä haluavat, vaikka sitten Vapaa Valinnasta... Listalla oli Arabian keltaista Teemaa, Pentikin Hallaa - ihan sokerikosta, tarjoiluvateihin. 32 " telkkari - emme todellakaan odota tätä mutta jos sukulaiset haluavat ostaa kimppalahjaa.

Listan annoimme sulhon äidille ja annoimme tulijoille hänen puhelinnumeronsa.

Tää on useimman kohdalla toiminut ihan hyvin. Muutama kommentti on tullut tyyliin "En mä mihinkään rupee soitteleen!"  ::)  Ihme puhelinfobia joillain...

Rahaa tulee isovanhemmilta, kuten aina. He ovat kyllä kertoneet sen etukäteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekin ollaan asuttu jo pari vuotta yhdessä sulhon kanssa mutta silti osaan keksiä tuhat ja yksi asiaa mitä vielä tarvittais. Ollaan ajateltu tehdä lahjalista sokokselle ja laittaa siihen juttuja laidasta laitaan, alkaen n. viidestä eurosta aina kohtuuhintaan (joka sitten onkin vaikeampi määritellä). Toivomuksistamme ei löydy astioita mutta kaikkea muuta tarpeellista, kuten lakanoita, pyyhkeitä, sanakirjoja, seurapelejä, matkalaukku jne... Eihän lahjalistan tarvitse tarkoittaa sitä, että kaikki toiveet ovat erilaisia kuppeja ja kippoja. Raha tulisi eniten tarpeeseen mutta myönnän minäkin, että en kehtaa laittaa tilinumeroa kutsun mukaan ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osoitteessa http://www.mtv3.fi/helmi/lahjalista/ voi tehdä oman lahjalistan. Tosi kätevä, aion itse käyttää sitä. Varmaankin kaikilla vanhemmilla ihmisillä, jotka eivät itse osaa nettiä käyttää, löytyy joku auttamaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me pyydetään myös rahaa koska kaikki tarpeellinen on omasta takaa ja itseasiassa tavaraa on enemmän kuin tilaa.

Häämatkatili oli ensin ajatuksissa, mutta koska lahjoitusten määrää ei voi tietää etukäteen, päätettiin lähteä matkalle vasta 1. hääpäivä.

Tällä hetkellä kutsun tekstiversio on: "tavaranpaljoutta meiltä ei puutu, joten mahdollisena häälahjana voitte kartuttaa häälahjatiliämme xxxx-xxxx, jolle kertyvät varat käytämme kunnollisen ruokailuryhmän hankintaan ja kuherruskuukauteen."

Jos jollakulla on antaa mielipidettä tai parannusehdotuksia niin kiitollisena otan vastaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee runon muotoon jotenkin näin että ensin on lueteltu utopistisia haaveita kuten merenrantatontti, purjevene yms ja sitten loppuun laitetaan et :

...ei koalaa, ei valasta o kumpikaan me nähty, siks häämatka Australiaan on kuin meille tehty. Jos siis haluat meitä juhlassa muistaa, on tällä helppo lahjahuolista luistaa.

Tämä nyt vain siis ideana, että kyllä näitä vaihtoehtoja riittää. Ei tarvitse laittaa suoraan että halutaan rahaa (en halua onnea, haluan rahaa-Wagner), jos ei halua. 8)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on parhaillaan oma lahjavinkkilista hääsivuillamme. Sieltä voi valkata tai sitten olla valkkaamatta.  :) Sulho väkersi hienon tietokantasysteemin siihen niin, että valitsemansa/ostamansa lahjan voi "ruksata pois", niin että muut vieraat tietävät että ko. item on jo varattu. (Ihmeen hyvin ovat ihmiset systeemin toimivuuden hokasseet.  :)) Asiat ovat siellä tyyliin "kippo, 1 kpl", "kuppi, 2 kpl" - nyt tekis mieli laittaa sinne kohta "kattoremontti, 1 kpl".  8)

Eli minun mielestäni voi oikein hyvin laittaa rahaakin toivelistalle, varsinkin siis jos on joku isompi hankinta tulossa, johon sitä rahnaa tarvitsee. Esim. sohva, sänky, häämatka, remontti, tms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me on avattu Stockmannilta häälahjalista. Stocka kun on iso talo ja sieltä löytää niin edukasta kuin tyyristäkin. Meillä on keräilykohteena paria astiastoa ja niitä olisi tarkoitus laittaa listaan.

Toinen hyvä syy oli se, että suurin osa vieraista tulee joko pääkaupunkiseudulta tai sitten Turun suunnalta, joten Stockaan on helppo päästä ostoksille  ;D

Sitä paitsi mulla on systeri ollut töissä Stockalla ja heillä oli myös lahjalista siellä: todettiin sulhon kanssa, että se on ihan kätevä tapa.

Tottakai nuo varttuneemmat toimittavat "pakolliset" avustukset, mutta yleensä käteisenä tai tilisiirrolla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos tykkäsitte, että toi mun aikasemmin kirjottama runo loi toimiva juttu, niin tässä vähän lisää. Korostan, että nää kaikki on kopioitu täältä naikkareista, en siis ole itse riimitellyt!

Yhteisiä vuosia on takana yli viisi hulvatonta,

joten lahjan keksiminen ei taida olla ihan vaivatonta.

Tavaraa ei meiltä puutu mitään,

ja mielemme tekisi häämatkaa viettämään.

Älä siis ajattele pahaa,

vaikka toivomme lahjaksi rahaa!

Kotimme on jo täynnä tavaraa,

enemmän kaipaamme maailmaa avaraa,

jos lahjan haluat meille antaa,

voit häämatkarahastoomme kortesi kantaa,

lähdemme kauas, uimaan ja paahtamaan kamaraa.

Kaasolla olevan lahjalistan lisäksi

on talouden, jossa kaikkea on jo kaksi,

varmaan turvallista pyytää lahjaksi rahaa

ilman että kukaan ajattelee pahaa?

Kun turvana on rakkaan syli

ja aikeena lähteä matkaan meren yli

niinpä esitämme toiveen vienon:

josko saisimme häämatkaavustuksen hienon.

Nyt liitetään liittoon talous

jota vaivaa tavarapaljous

(tai: jossa yleistä on tavaroiden tuplaus)

että vaikka Kaasolla on lahjalista

on varmaan turvallista

pyytää häämatkarahaston kartuttamista?

Kun turvana on rakkaan syli

ja aikeena lähteä matkaan meren yli

eikä haluaisi tinkiä rahasta,

niinpä pieni apu ei olisi pahasta.

Koska yhteisiä vuosia on takana jo monta,

ei lahjan keksiminen ole ihan vaivatonta.

On kattilat, lakanat ja padat,

astioitakin jo useammat sadat.

Niinpä ois vieno lahjatoive tää,

vois sisältö kuoren enemmän viehättää.

tavaraa ei puutu mitään, mutta mielemme tekisi kauaksi itään !

Kun turvana on rakkaan syli

ja aikeena lähteä matkaan meren yli

eikä haluaisi tinkiä rahasta,

niinpä pieni apu ei olisi pahasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään