Guest Uniqzer

appivanhemmilta käsittämätön häälahja!

424 viestiä aiheessa

En oikein tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa... kun en oikein tajua, että tämä on edes totta. Voitteko kuvitella, millaisen summan rahaa mieheni isä ja äiti antoivat meille tänään häälahjaksi... prameassa kirjekuoressa oli kokonaista 50 euroa !!!

Emme me mitään älyttömyyksiä odottaneetkaan, emmekä tosiaan laskeneet mitään lahjojen varaan, mutta kyllä tuo nyt on jo lievästi sanoen vähän mautonta...  olisivat sitten ostaneet vaikka kukkapuskan ja jonkun kammottavan lasivaasin tai jonkun muun tilpehöörin, josta ei ainakaan heti päällepäin arvaa, kuinka vähän se on maksanut...  :-/

Omille vanhemmilleni en ikimaailmassa kehtaa sanoa, mitä me mieheni vanhemmilta häälahjaksi saimme... siis eihän tätä uskoisi edes kukaan! :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehkä sen oli tarkoitus olla jotenkin symbolinen. Lapsena kun avasi pankkitilin sai sinne pankilta 5mk tai jotain, jonka tarkoitus oli kannustaa säästämään.

Mitä on miehesi näkemys asiasta - hänhän tuntee appivanheimpiesi sielunelämää paljon paremmin...?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmh, itse olisin hyvinkin iloinen jopa tuosta 50 eurosta, joillekin se on ns. isompikin raha. En yhtään pistäisi pahakseni vaikka appiukkoni lahjaksi moisen setelin meille antaisi. Kyllä minä aina rahalle käyttöä keksin  ;D

Enkä näe moisessa lahjassa mitään mautonta, vaan olisin iloinen että saimme häneltäkin edes jonkunlaisen muistamisen tärkeänä päivänämme (muutakin kuin mahd. läsnäolon, joka on meille hyvin tärkeätä) :)

Mutta tästä lienee taas yhtä monta mielipidettä kuin morsiotakin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

[quote author=tinni Mutta tästä lienee taas yhtä monta mielipidettä kuin morsiotakin :)

Niinpä taitaa olla... jotenkin minun kokemusteni ja ajatusmaailmani perustella tuo summa vain sopii paremmin annettavaksi jollekin avioituvalle kaverille, ei sentäs omalle lapselle  ::) varsikin, kun mihinkään kustannuksiinkaan ei sieltä päästä tullut senttiäkään avustusta...

Susie - mieheni on ihan melkein yhtä puulla päähän lyöty kuin minäkin; ei siis mitään selkeyttä sieltäkään taholta...  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voisikohan olla kyseessä ihan silkka erehdys? Siis jos on ollut tarkoitus laittaa enemmänkin rahaa, mutta muut rahat ovat unohtuneet kuoresta tai ovat jotenkin katsoneet että tuo 50 euron seteli olikin isompi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tai jos eivät ole vielä sisäistäneet euron arvoa ja luulevat antaneesa enemmänkin..?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jospa se heille on iso raha? Kyllähän sitä välillä näkee, että joku itkee kun täytyy antaa 10 euroa häälahjaan :-/. Tai jospa te saatte jonkun hienon paketin jouluaattona :D?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luulenpa, että omalta tulevalta anopiltani tulee 20 euron seteli. Toisaalta ei hänellä niin ole varaa, toisaalta hän ei todellakaan pidä tulevasta miniästään (mikään ei ole yhtä hyväksi pojalleen kuin hän itse).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikö pääasia ole muistaminen eikä se, että kuinka suuri summa tulee rahaa tai shekki?!!!!

Ole onnellinen, että ovat "edes" tulleet häihinne! Eihän häillä ole tarkoitus rahastaa ketään?

Itselleni on tärkeintä se, että vieraat tulevat juhlimaan kanssamme tärkeää päivää eikä se kuinka suuren shekin tai summan rahaa kukin tuo!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä 50 euroa on iso raha, sillähän saa jo hankkittua jotain tarpeellista tai laitettua säästöön. Ehkäpä heillä ei ole antaa rahaa enempää. Mun mielestä ne lahjat eivät saa olla pääosassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä 50e on tosi vähän ja olisin todella häkeltynyt niin pienestä summasta tulevilta appivanhemmiltani kun itse laitan lahjaan kun lahjaan sen verran. Mutta se saattaa olla joillekin iso raha. Sinä varmaan tiedät onko se vai ei.

Kuitenkin tärkeintä on ajatus eikä summa. Mitä mieltä muuten miehesi oli siitä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä tuo 50 euroo on ihan hyvä summa.

Jos tarkoitus ei ole ollut rahastaa niin... Ja kyllähän tuolla summalla saa jo ostettua jotain tarpeellista tai voi laittaa vaikka säästöön.

Joillakin ei välttämättä ole varaa antaa enempää. Ja jos appivanhemmillasi on nyt sellainen tilanne. Ja sitäpaitsi he edes muistivat teitä hääpäivänänne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oho, aika mielenkiintoisia kannanottoja... ehkä olen sitten suuruudenhullu, mutta minusta tuo summa oli kyllä vanhemmilta saatuna todella pieni eikä sillä saa edes ostettua yhtään mitään järkevää yhteiseen kotiin; kerrallahan tuollainen summa menee ruokakauppaankin!  Niinkuin mieheni sanoi "50 euroa on summa, joka annetaaan naapurin tytölle, kun se pääsee ylioppilaaksi" Tämä on minunkin käsitykseni.

Eihän rahastaminen ole kai (toivottavasti) kenenkään häitään järjestävän tarkoitus - ei kyllä meidänkään - mutta silti... olisin nyt silti olisimme nyt silti odottaneet jotain hieman merkityksellisempää lahjaa mieheni vanhemmilta, jotain, jolla he olisivat osoittaneet kunnioittavansa päätöstämme ja olevansa iloisia puolestamme - joko kunnollista rahasummaa, jos kerran rahaa halutaan välttämättä antaa (emme toivoneet rahaa),  tai sitten vaikka jotain ikivanhaa huonekalua tai esinettä, mitä heillä suvussa kulkee; sillä olisi ainakin ollut tunnearvoa! Lisäpointtina mainittakoon, että mieheni veli sai heiltä häälahjaksi metsää - ehkä arvo oli "jonkin verran" enemmän kuin 50 euroa!

Mutta jos suunnilleen kaikki täällä ovat sitä mieltä, että 50 euroa on hurjan paljon rahaa, niin kai se on sitten uskottava...  :-/    Olen kyllä edelleen katkera ja loukkantunut, eikä tätä muuta mitään.  Mielestäni he pistävät meitä halvalla ja haluavat osoittaaa, etteivät pidä liittoamme minkään arvoisena. Köyhiä he eivät ole, kyse ei siis ole siitä, etteivätkö he olisi halutessaan voineet antaa meille jotain muutakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mä oon sitten varmaan yks harvoista joka luulen ymmärtäväni mitä sa ajat takaa... siis nimittäin jos omalle kohdalle mietin niin kyllä munkin appivanhemmilta ootan enemmän kun 50 e(jos nyt siis rahaa tulee)... ja ihan siihen  perustaen, että teidän heillä olevan halua ja varaakin enempään... en oota mitään kuuta taivaalta...sehän ei missään nimessä ole edes tavote...mutta kuitenkin.

Jos taas ajattelisin kummitätini antavan tuon verran niin se taas olisi paljon, koska tiedän hänen rahojensa olevan paljon tiukemmassa.. ehkä tuolla appivanhempien(rahallisella) taustalla on tässä kohtaa PALJON merkitystä.. 50 euroa teille ja veljelle pala metsää...ei mee nyt kyllä ihan tasan noin rahanarvollisesti

Sekavasti selitetty...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei 50 euroo kyllä ole mikään vanhempien häälahja pojalleen ja tämän vaimolle.  ::) Itse en kehtaisi pienemmällä lahjasummalla kenenkään häihin edes mennä, saatikka sitten, että häät olisivat jonkun noin läheisen kun oma lapsi. Johan tarjoilut+tilanvuokrat ym. maksavat melkein tuon verran per vieras.

Ehdottomasti olisin myös ollut hämilläni, jos miehen vanhemmilta olis 50 euron häälahja tullut, kun vieraammatkin antoivat enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Johan tarjoilut+tilanvuokrat ym. maksavat melkein tuon verran per vieras.

Olen samaa mieltä siitä, että 50 euroa vaikuttaa aika vähäiselstä summalta appivanhemmilta. Mutta sitä en ymmärrä, että tähän asiaan sotketaan häiden kustannukset. Ei vieraiden ole tarkoitus antamallaan lahjallaan kattaa kustannuksia, joita heistä syntyy hääparille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä pitäisin viittäkymppiä lahjana mieheni vanhemmilta loukkauksena. Nimenomaa loukkauksena :o Heille ei 50 ole paljoa rahaa ja se on juuri sellainen naapurin tytölle ylioppilaslahjaksi annettava summa. Sydämellinen halaus ja suukot poskille olisi paljon arvokkaampi, kuin 50 euroa appivanhemmilta. Tuo on jotenkin sellainen, että tietyllä tavalla tietoisesti alleviivaten on haluttu loukata. Varsinkin jos siis velipojalle on annettu vastaavassa tilanteessa lahjaksi metsää ja toiselle annetaan pari nollaa pienempi lahja, niin onhan se aika epätasaveroista kohtelua vanhemmilta.

Ja muuten minä todellakin olen tottunut omassa suvussani epätasaverroiseen kohteluun ja koen juuri tuon pienen setelin suurempana loukkauksena, kuin ei mitään.  Ja koska olemme menossa salaa naimisiin, niin odotan saavani juuri ei-mitään, mikä ei haittaa ollenkaan. Mutta jos joku lähisukulaisista antaisi 50 euroa häälahjaksi, niin vetäisin herneen nenään.  Täydet sympatiani siis sulle Uniqzer :-/

p.s. Ja Maaretan kanssa samaa mieltä, että kustannuksia ja häälahjoja ei saisi sekoittaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä minäkin olisin pitänyt tuollaista lahjaa vähän loukkauksena - varsinkin, jos tietää, että mahdollisuuksia olisi enempäänkin ja jos velipoika oli saanut paljon paljon enemmän. Ei tietenkään se ole tärkein pointti (eikä edes tärkeä), että montako nollaa lahjasummassa on, mutta onhan se nyt selvää, että jossain on vikaa, jos toinen saa metsää ja toinen 50 euroa!! Kyllä vanhempien olisi poikiaan kohdeltava edes jotakuinkin tasavertaisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mutta sitä en ymmärrä, että tähän asiaan sotketaan häiden kustannukset. Ei vieraiden ole tarkoitus antamallaan lahjallaan kattaa kustannuksia, joita heistä syntyy hääparille.

Lähinnä tarkotin sitä tapaa, jolla me aina lasketaan lahjasumma. Eli annetaan ainakin sen verran, yleensä enemmänkin, mitä hääpari meistä joka tapauksessa maksaa. Niin, että tavallaan voi ajatella, että hääparille jää jotain "käteenkin".

Se oli siis vaan mun oma laskentatapa, jonka kerroin. En toki tarkotakaan, että vieraiden pitäisi häät maksaa! ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No, mä olisin ainakin superloukkaantunut, jos appivanhemmilta tulisi moinen rahasumma lahjaksi. Siis oikeesti. 50 euroa on todellakin naapurin tytön ylioppilaslahja... Eipä sillä, sain kyllä omalta isältänikin aikoinani 300 mk ylippilaslahjaksi.  :-/  Mutta häälahjaksi kyllä odotan enemmän ja uskon että myöskin saamme, vaikka isäni onkin aika p.a.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko vielä kommentoida tätä kysymystä...

Musta on ihan KÄSITTÄMÄTÖNTÄ, että näinkin suuri joukko naikkareista ottaisi LOUKKAUKSENA jos tulevilta appivanhemmilta tulisi VAIVAISET 50E lahjarahaa!!!!

Eikö teidän päässä liiku muu kuin raha!!!???? Kyllä tärkeintä (ainakin meille) on itse juhlaan osallistuminen. Ja jos sanotte, että kyllä niillä appivanhemmilla rahaa on, niin ulkokuori voi pettää. Tiedän tapauksia jossa pariskunnalla LUULTIIN olevan rahaa ja kun totuus paljastui he olivat ihan pa....

Herkästäpä loukkaannutte jos tuollainen 50E lahjaraha mielenne pahoittaa. Itse en olisi antanut teille mitään jos tietäisin kuinka loukkaantuneita olisitte lahjan saatuanne!!!

Kyllä sitä elämässään voisi hieman pitemmälle katsoa kuin omaa nenänvarttaan pitkin. Ja jos joku tästä kirjoituksestani loukkaantuu niin ihan rauhassa. En voi muuta kuin pudistella päätäni ja ajatella kuinka raha-ahneita ihmiset nykyään ovat. Omilta appivanhemmilta 50E, apua, hirveää, kamalaa. Ette olisi ansainnut kyllä penniäkään!

Hyvää joulua kaikille ja toivottavasti Uniqzer saa puolisoineen hyviä ja KALLIITA joululahjoja! (Rahassahan te ilmeisesti kaiken mittaatte?)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä Mafa, muista netiketti :o

Eikö teidän päässä liiku muu kuin raha!!!????

Herkästäpä loukkaannutte jos tuollainen 50E lahjaraha mielenne pahoittaa. Itse en olisi antanut teille mitään jos tietäisin kuinka loukkaantuneita olisitte lahjan saatuanne!!!

Minun päässäni esimerkiksi, koska olin kai ensimäinen vastaaja, joka olisi loukkaantunut 50e:n lahjasta appivanhemmiltani, liikkuu paljonkin muita asioita, kuin raha. Itseasiassa raha ei ole minkäänlainen teema tai ajattelunaihe.

Taisinkin sanoa jo, että mieluummin ei mitään, kuin jotain huonon vitsin verran. Ajatus on tärkeintä, mutta tietyissä kokonaisuuksissa (siis jos sitä viiskymppistä ei eroteta kontekstista) pieni lahja kertoo ilkeämielisestä ajatuksesta. Mikäli Uniqzerin mies, vanhempiensa poika sanoo heillä 50e:n olleen naapurin tytölle annettava ylioppilaslahja ja hänen veljensä saaneen saman tapauksen (avioitumisen) johdosta metsää onnittelulahjana, niin kyllä jotain kummaa on liikkunut hänen vanhempiensa mielessä sen viisikymppisen ojentaessaan. JOS vanhempansa ovat konkurssin partaalla tms. olisi ollut normaalia käytöstä kertoa siitä pojalleen ja kertoa, etteivät kykene antamaan samanlaista lahjaa hänelle, kuin antoivat veljelleen.

Ja kyllä minäkin appivanhempani sen verran tunnen, että tiedän heidän olevan jotain vallan muuta, kuin pa ::)

::) Ja tosiaan ... muista netiketti ennen, kuin tuomitset toisia kirjoittajia.  Taas ne asiat - ihmiset... you know 8)

Ja oikein hyvää joulua myös Mafalle, ilman mitään piikkejä  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin tai näin. Mielestäni perheen jokaisen lapsen tulisi saada suunnilleen saman arvoinen lahja, on se sitten mitattu rahassa tai tunnearvossa. Muutoinhan perheen lapset ovat eriarvoisia! Piste.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, en ole mikään tuomari, joten tarkoitukseni ei ollut tuomita ketään. Kunhan kirjoittelin mielipidettäni...Tapanani on kirjoittaa asiat ja sanoakin ne niinkuin itse ajattelen. Joten hiiteen netiketti tai mikä nyt sit onkaan...Ymmärrän kyllä, että tapellutantere näistä palstoista yleensä tulee kun hieman "aremmista" asioista kirjoitellaan. Ja jos joku haluaa kaunistelua niin voi lukea sen tekstini välistä.

Mielipiteitä on monia ja minä seison omani takana. Toiset ovat vain herkempiä kuin toiset...Mutta nyt jätän tämän aiheen ennenkuin joku ihan tosissaan repii ne pelihousunsa. Kaikki saavat kumminkin luettua mun mielipiteen asiasta eikä se mihinkään muutu. Jees...Hymmyssäsuin vietän joulua ja ajattelen ettei hääjärjestelyistä tulisi ilman teitä mitään. Välillä teitäkin tarvii "piikitellä" ettette kulje pilvilinnoissa vaikka häitä meistä suurinosa suunnitteleekin!

Onnea ja menestystä kaikille t-a-s-a-p-u-o-l-i-s-e-s-t-i vuodelle 2003!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään