Jump to content
Naimisiin.info

Oletko koskaan saanut ravintolassa hyvää viiniä 12 cl?


FridaM

Recommended Posts

Mä en nyt oo oikein varma, tajusinko oikein...Mutta siis kyllä, olen saanut hyvää viiniä ravintoloissa useinkin. Teidän hääjuhla on ilmeisesti ravintolassa? Se "hyvyys" riippuu siitä, minkä kanssa sitä juo ja omista mieltymyksistäkin. Lämpötila on ravintolassa usein aivan liian kuuma (punaviineissä siis), oikea olisi noin 18C, mutta useasti sitä pidetään huoneenlämmössä.

Jos mä nyt ymmärsin tän tärkeemmän pointin vielä oikein, niin haluaisit ilmeisesti jotenkin varmistaa, että teidän häihin tulee hyvää viiniä? Ravintoloissa tulee tietenkin avattua pulloja normaalisti "tarpeen mukaan", mikä tarkoittaa sitä, että ne saattavat olla auki kaapissa päivän tai pari (ja joo, olen ollut joskus muinoin nuorena ravintolassa töissä). Juhlaan kannattaa tietysti painottaa, että ette ota yhdestäkään aiemmin avatusta pullosta vieraille tarjottavaksi. Ja samoin, voitte sanoa tuosta lämpötila-asiasta. Liian lämmin viini on...no, "niinkuin lämmitettyä viiniä joisi". Punaviinipullot kannattaa avata hapettumaan esim. tuntia ennen tarjoilua (tai aikaisemmin). Kannattaa lisäksi kysellä suosituksia eri ruokien kanssa.

Mutta mä en ole edelleenkään varma, ymmärsinkö oikein, joten jos etsit jotain muuta vastausta, niin voisitko tarkentaa?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos. Luin mielenkiinnolla... Aloitin ketjun, sillä asia kiinnostaa ihan tavallisena ravintola-asiakkaana ;).

Pöytäviinit kyllä ovat häihin vielä ostamatta (itse hankitaan) - joten saa toki niitäkin suositella! Niin, ja kuohuviinejä.

Tarapacaa olen pöytäviiniksi itse alustavasti ajatellut liha/kalaruokavaihtoehdon kanssa. Sitä on niin valko- kuin punaviininä.

Loppuillan hanapakkausvalinnatkin täytyy jossakin vaiheessa tehdä... Ehkä Graffigna Malbec, Espíritu de Chile Cabernet Carmenère tai

Quay Landing Shiraz. Valkoviineissä menee vielä vaikeammaksi.

Link to comment
Share on other sites

No hyvä, että tajusin oikein. ;) Mun pöytäviinisuosikkeja on usein Shirazit ja sen sekoitukset. Itse pidän Argentiinalaisesta Triventosta (Shiraz Malbec, muitakin laatuja on) ja se on mielestäni hinta-laatusuhteeltaan hyvä. Valkkaria on samaa sarjaa, mutta en ole maistanut. Kuohareista osaan suositella vain puolikuivaa, Ballet Demi-Sec on hinta-laatusuhteeltaan kehuttu (ja hyvää). Niitä kannattaa kuitenkin kokeilla, kaikki edellä mainitut ovat edullisia (ja mun mielestä siis hinta ei ole laadun tae). Alkon sivuiltakin voi hakea sopivia viinejä esim. jonkin tietyn ruoan kanssa.

Edit: Muistin väärin, ei se ollutkaan Chilestä... :blush: Sori.

Muokattu: , käyttäjä: Malssi09
Link to comment
Share on other sites

No hyvä, että tajusin oikein. ;) Mun pöytäviinisuosikkeja on usein Shirazit ja sen sekoitukset. Itse pidän Chileläisestä Triventosta (Shiraz Malbec, muitakin laatuja on) ja se on mielestäni hinta-laatusuhteeltaan hyvä. Valkkaria on samaa sarjaa, mutta en ole maistanut.

Kiitos vinkistä! Kokeilen ensi viikonloppuna!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

luin joskus jostain jutun viineistä ja siinä sanottiin, että hyvänä yleissääntönä voi pitää sitä, että chileläisiin viineihin voi lähes aina luottaa. tarkoitti siis sitä, että chilessä viinin tuottaminen on halvempaa kuin useimmissa muissa maissa ja näin ollen halpakin chileläinen viini on laadukasta verrattuna muiden maiden samanhintaisiin viineihin.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on melko raskas ruoka (pääruokana härkää punaviinikastikkeessa), joten ihan kevyt viini ei käy. Näillä näkymin otetaan muutama hanapakkaus Collection Valpolicella Superiore Ripassoa. Tuli testattua viime viikolla. Oli aika kehno pelkkänä seurusteluviininä, kun otettiin ensin illalla maisteltavaksi. Seuraavana päivänä ruoan kanssa oli kuitenkin ihan eri maailmasta. Suosittelen lämpimästi. Valkkari vaan vielä pitäisi päättää...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...