Jump to content
Naimisiin.info

Voiko hääkutsussa toivoa tietynlaista pukeutumista?


Guest querelle

Recommended Posts

Guest querelle

En löytänyt nopealla vilkaisulla toista keskustelua tästä aiheesta (vaikka tällainen todennäköisesti jostain löytyy), joten aloitan uuden postauksen. Olemme sulhaseni kanssa visioineet suhteellisen suuribudjettisia häitä, joiden teemassa yhdistyy rento vihkiminen ulkona sään salliessa ja suhteellisen formaali vastaanotto (vihkimisen jälkeen otatamme viralliset hääkuvamme, minkä aikana vieraille on järjestetty cocktail-tunti, ja tämän jälkeen tarjoamme ruoan pöytiin tarjoiltuna). Haluaisimmekin toivoa vierailta, että he pukeutuisivat mustaan ja (tai) valkoiseen. Olen aiemmin ollut häissä, joissa vieraita pyydettiin pukeutumaan mustaan, ja se sopi teemaan loistavasti. Kysymykseni kuuluukin, että olisitteko itse totaalisen järkyttyneitä ja loukkaantuneita, mikäli teille häävieraina asetettaisiin kyseisen tyyppinen pukukoodi? Häävastaanottomme järjestetään museossa, jossa häidemme aikaan on esillä abstraktia ekspressionismia, ja turhamaisena ihmisenä mulle olisi hurjan tärkeää, että vieraamme sopisivat "teemaamme" - niin itsekkäältä kuin se kuulostaakin.

Link to comment
Share on other sites

En mie ainakaan laittaisi pahakseni, jos kutsussa olisi esitetty toive pukeutumisesta. Tottakai se on aina toive, eikä sitä kenenkään tarvotse noudattaa, jos se pahalta tuntuu tai jos kaapissa ei ole kyseistä väriä eikä ole rahaa/viitseliäisyyttä/halua ostaa sellaista. Mut kyl mie pukeutuisi toivotulla tavalla, jos se ei oo mikään ylinolo. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pukukoodi on mustakin ok ja ymmärtäisin täysin. Ehkä jos vaadittaisi jotain naamiaisasua/teemapukeutumista jonka eteen pitäisi nähdä kovasti vaivaa, niin siitä en ihan hirveästi innostuisi, mutta noudattaisin silti ohjetta siitä huolimatta. Normaalit pukukoodit (tumma puku tms) tai tuollainen teemaväri jota mietitte olisi ihan ok. Kiteytettynä siis: voi toivoa tiettyä pukeutumista ja mielestäni olisi vieraalta epäkohteliasta olla sitä noudattamatta. :)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä voi aivan hyvin esittää toiveen tietynlaisesta pukeutumisesta, mutta mainitsenpa tässä nyt kuitenkin, että veljelleni ja hänen vaimolleen tuli kerran kutsu häihin, joihin olisi pitänyt pukeutua juhlavaan iltapukuun. No, veljen vaimo ei sellaista omistanut, koska ei ollut ennen ollut tarvetta, ja tiukasta rahatilanteesta johtuen heillä ei myöskään ollut varaa hankkia sellaista iltapukua, joten tästä johtuen heiltä jäi menemättä kyseisiin häihin. Joten näinkin voi käydä, jos ei satu omistamaan toivotunlaista asua, ja jotenkin minusta tuntuu hiukan epäreilulta, että joku ei voisi osalllistua häihin, kun ei satu omistamaan "oikeanlaisia" vaatteita.

Link to comment
Share on other sites

APUA!

Saimme kutsun häihin, joissa pukukoodina "musta puku"... Eli naisellahan se tarkoittaa vieras-,tai juhlapukua. Väreinä ei mieluiten mustaa, valkoista eikä punaista??? Kaapistani löytyy tasan kaksi hyvää vaihtoehtoa ja toinen musta toinen punainen mekko... Omat häät ois reippaan kk päästä eikä olisi aikaa/valuuttaa pistää uuteen mekkoon. Se punainen olisi niin kaunis! Teenkö kauhean etikettivirhen, jos laitan sen päälleni? Tiedän ettei morsiammellakaan ole valkoista pukua. Auttakaa pliis, kauhea paniikki :DD

Link to comment
Share on other sites

No huh kiitos teille avusta... En tiedä mistä tämän olen aikoinaan päähäni saanut :DD Varmaan vanhanaikaisen mummoni peruja :) Mut joo, punainen mekkoni saa kelvata ja joku huivi peittämään olkapäät kirkkoon mentäessä. Liekkö sekään suomalaisessa kulttuurissa välttämätöntä? ;)

Link to comment
Share on other sites

Ilman muuta saa minusta tuollaista toivoa. Ymmärrän kyllä sen, että jotkut pukukoodit voivat aiheuttaa ongelmia. Esimerkiksi sitä pitkää juhlavaa iltapukua ei kaikilta löydy, eikä ole varaakaan ostaa.

Mutta teidän toivomuksen luulisi olevan helppo toteuttaa. Mustaa ja valkoista. Itse ainakin noudattaisin tätä mielelläni.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä ainakin tulee kutsuun lukemaan "Juhlan teemaväreinä ovat vihreä ja kultainen jotka voitte halutessanne huomioida asustuksessanne. Muutoin pukukoodina toimii tumma puku." En halua ketään velvoittaa pukeutumaan tiettyyn pukuun, mutta toivon että mahdollisimman moni edes hieman näkisi vaivaa, olkoon vaikka sitten vain vihreä huivi tai kultaiset korut.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Guest various

No tuo aloituksen pukukoodi on aika helppo toteuttaa eikä minusta mitenkään loukkaava. Itse kuitenkin arvostan sitä, että kukin vieras tulee omana persoonanaan, pukeutuneena siten kuin itse tykkää! Ei meidän häävieraat olleet mitään sisustuselementtejä. Meidän teemaväri (=väri kutsuissa, miehen paidassa, mun hääkimpussa ja pöytäkoristeissa) oli vaaleanvihreä, mutta eipä mun silmät siitä särkyneet, vaikka yhdellä vieraista oli oranssi huivi, toisella punainen mekko, kolmannella pinkki mekko.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meille on tulossa aika vitsikkäät kutsut, joten oon aatellu sujauttaa sinne lauseen "jos ei nyt ihan farkuissa tultais" siitä selvii hyvin miten pitää pukeutua :D Mut saa nyt nähä mitä muuta vielä keksin..

Minusta kuitenkin hääparilla on oikeus pyytää vieraita pukeutumaan esim. teeman mukaisesti tai tiettyihin väreihin, tosin ei siitä sais myöskään loukkaantua jos joku vieraista ei vaikka tottele kutsua.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

No siis ei kutsussa kyllä kielletä mitään väriä, mutta itse oon jostain lukenu et jos koodi on "musta puku" ni noita edellä mainittuja värejä tulis välttää. Oonkohan mä nyt lukenu jotain ihan soopaa? biggrin.gif

Hiukan vanha tuo tekstisi, mutta jos koodi on musta puku, niin silloin puetaan päälle juurikin tummaa :D Eli olet lukenut soopaa :)

Täällä luettavaksi etikettejä pukeutumisesta: http://www.morsiuspa...opas/pukukoodit ja tässä naisten: http://www.morsiuspa...tikeetiasia/233.

Tottakai saa pukukoodin laittaa ja se on varmasti monelle vieraalle helpotuskin. Aika harva kun osaa juhlavasti pukeutua, valitettavasti..

Link to comment
Share on other sites

No siis ei kutsussa kyllä kielletä mitään väriä, mutta itse oon jostain lukenu et jos koodi on "musta puku" ni noita edellä mainittuja värejä tulis välttää. Oonkohan mä nyt lukenu jotain ihan soopaa? biggrin.gif

Hiukan vanha tuo tekstisi, mutta jos koodi on musta puku, niin silloin puetaan päälle juurikin tummaa :D Eli olet lukenut soopaa :)

Siis eihän tai "tumma puku" pukukoodina tarkoita naisen pukeutumisen kohdalla mitään vaatimusta pukeutua tummaan. Se koskee miehen asua ja määrittelee naisen pukeutumisessa ainoastaan tason, eli kuinka juhlavaa asua tarkoitetaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest tanjaana

^ Näin minunkin mielestä.

Me halutaan pitää rennot juhlat ja kun sulhanen ei suostu laittamaan kravattia tms. niin aiotaan laittaa kutsuun toive, että vieraaksi tulevat miehet noudattaisivat samaa linjaa.

Link to comment
Share on other sites

No siis ei kutsussa kyllä kielletä mitään väriä, mutta itse oon jostain lukenu et jos koodi on "musta puku" ni noita edellä mainittuja värejä tulis välttää. Oonkohan mä nyt lukenu jotain ihan soopaa? biggrin.gif

Hiukan vanha tuo tekstisi, mutta jos koodi on musta puku, niin silloin puetaan päälle juurikin tummaa :D Eli olet lukenut soopaa :)

Siis eihän tai "tumma puku" pukukoodina tarkoita naisen pukeutumisen kohdalla mitään vaatimusta pukeutua tummaan. Se koskee miehen asua ja määrittelee naisen pukeutumisessa ainoastaan tason, eli kuinka juhlavaa asua tarkoitetaan.

No siis ei kutsussa kyllä kielletä mitään väriä, mutta itse oon jostain lukenu et jos koodi on "musta puku" ni noita edellä mainittuja värejä tulis välttää. Oonkohan mä nyt lukenu jotain ihan soopaa? biggrin.gif

Hiukan vanha tuo tekstisi, mutta jos koodi on musta puku, niin silloin puetaan päälle juurikin tummaa :D Eli olet lukenut soopaa :)

Siis eihän tai "tumma puku" pukukoodina tarkoita naisen pukeutumisen kohdalla mitään vaatimusta pukeutua tummaan. Se koskee miehen asua ja määrittelee naisen pukeutumisessa ainoastaan tason, eli kuinka juhlavaa asua tarkoitetaan.

Hups, pahoittelen että tekstini on harhaanjohtava. Puhuin juurikin miehen puvusta :D Mutta itse en ole kuullut, että se estäisi naisen pukemasta tiettyjä värejä.

"Iltapuku

Kun kutsukortissa lukee smokki tai tumma puku naisen tulee pukeutua iltapukuun. Kutsukortin tumma puku antaa naiselle kuitenkin monia mahdollisuuksia persoonalliseen juhlapukeutumiseen, sillä iltapuvun lisäksi vierailupuku sekä juhlapuku ovat vaihtoehtoja.

Iltapuku on juhlavasta materiaalista valmistettu yksimittainen tai kaksi osainen täyspitkä, nilkkapituinen tai polvipituinen puku tai juhlava housupuku. Iltapuku seurailee muotivirtauksia juhlapukua herkemmin. Kenkien tulee olla sirokorkoiset ja juhlavat. Laukun tulee myös olla juhlava ja pienikokoinen.

Kengät : Sirokorkoiset avokkaat tai juhlasandaalit.

Sukat: Juhlasukat asun värin mukaisesti. Smokkijuhlissa tilaisuuden luonteen ja asun mukaisesti hopealle tai kullalle välkehtivät tai muuten hillitysti koristellut.

Laukku: Siro pieni kirjekuorimallinen.

Käsineet: Käytetään nykyisin harvemmin. Voivat olla puolipitkät tai lyhyet.

Korut: Arvokorut, fantasiakorut kuten strassi- ja lasikorut.

Hattu: Ei käytetä yleensä. Voi olla asukokonaisuuteen kuuluva sisäkäyttöön tarkoitettu päähine tai hattu.

Päällysvaatteet: Turkki, turkisjakku, juhlava takki, viitta.

Muita ohjeita: Yleensä ei käytetä kunniamerkkejä. "

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Minä olen varmaan kauhea diktaattori. Kuten jo toisessa ketjussa kommentoinkin, meillä Hääinfoon tulee näin:

Pukeutuminen
Toivomme vierailtamme erityistä panostusta päivän ulkoasuun, mukaillen pukukoodia "tumma puku" oman persoonansa ja tyylinsä mukaisesti. Naisten toivomme välttävän kokomustiin pukeutumista. Valkoinen väri on varattu morsiamelle.

 

Link to comment
Share on other sites

^ Kyllä minua aluksi kovasti mietitytti, kehtaako tollaisia vaatimuksia laittaa, kun esim. "ei naiset mustiin tai valkoisiin" PITÄISI OLLA ITSESTÄÄNSELVYYKSIÄ. Mutta kun on näitä hei oikeasti nähty.. Musta on mielestäni suruväri tai sitten cocktailkutsuille hyväksyttävä ;) Mutta kyllä minun niskakarrrrvat nousee pystyyn, jos näen hääjuhlissa mustaan pukeutuneita naisia. GRRR!

 

Ja on niiiiin hävytöntä, jos joku pukeutuu valkoiseen!!!! Vaikka morsian itse pukeutusi saakeli vieköön sateenkaarilippuun, niin muut eivät saa pukeutua valkoiseen.

 

Ugh, olen puhunut.

Link to comment
Share on other sites

Me ollaan mietitty tätä pukukoodia NIIN paljon että tulen kohta hulluksi. Tämän hetken ajatus on että lukisi näin: Kesäinen smart casual (miehillä pitkät housut - ei farkkuja). Mitä te laittaisitte päälle tuolla tavalla kirjoitettuna? Meillä oli aluksi mietinnässä että olsi laitettu vain "Lavatanssit", mutta sitten tuli hirveä määrä mielikuvia shortseista ja sellasista lyhythihasista kauluspaidoista (mallia taksikuski) ja mua alko ellottamaan. Toi farkkuasia on hankala koska jos miehellä on siisti asukokonaisuus johon kuuluu vaikka kauluspaita, pikkutakki ja tummat siistit farkut niin mun mielestä ihan ok. Mutta jos heittää päälle vanhat virttyneet vaaleansiniset farkut niin se ei ole kovin siistiä. Mutta riittäisikö jos sanoo että kesäinen smart casual & miehillä pitkät housut? Koska jumaliste jos nään siellä jonkun miehen shortseissa niin sitten ..  :skilletgirl:

 

Edit: Ja ei kai kukaan oikeasti laittaisi valkoista päälle ilman että sitä erikseen mainitsee? 

Muokattu: , käyttäjä: kinuskimansikka
Link to comment
Share on other sites

^ Kinuskimansikka, jos vieras on yhtään fiksu, niin ei kukaan farkkuja laita, vaikka smart casual lukekein, mutta itse kun pukeutumisdiktaattori olen, enkä luota vieraiden etikettitietämykseen, niin sinuna laittaisin "kesäinen smart casual (ei farkkuja)". Ihan varmuuden vuoksi. Minä tiiän monia nuoria herroja, jotka käsittävät smart casualin farkkujenpitomahdollisuutena.

 

ja edit: kyllä minä olen näitä "pukeudun-valkoiseen-toisen-ihmisen-häissä -tyyppejä olen nähnyt!! Kumma kyllä. Kuten ylempänä kerroin, minä laitan infoon maininnan, että valkoiseen pukeutuneilla ei meidän häihin ole asiaa. Väännetään rautalangasta, ettei omana hääpäivänä tule mulkoiltua kiukkuisesti tolloja.

Muokattu: , käyttäjä: Rouvaksi_2015
Link to comment
Share on other sites

Niin. Mutta se on just se että munkin mielestä smart casual sallii tummat siistit farkut jos ne on yhdistetty kauluspaitaan (ja pikkutakkiin). Eli mulla on vaan epäsiistejä farkkuja vastaan :D En mä halua että ne vieraat LIIAN hienosti pukeutuu kun itse olen paljain varpain (vaikakin muuten täysin tällingissä) ja koska mun sulho laittaa tennarit jalkaan. Eli siistit farkut on ok. Mutta tosiaan ne shortsit ei.. Eli pitäsköhän ottaa se "kesäinen" pois niin ei tulisi houkutusta laittaa shortseja :)

 

Edit: Ois vaan niin kiva kun vois sanoa kaikille suoraan että laittakaa tällaiset vaatteet päälle niin on hyvä. Mutta kai niillä vieraillakin jotain sananvaltaa omaan pukeutumiseen pitää jättää :D

Muokattu: , käyttäjä: kinuskimansikka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...