Jump to content
Naimisiin.info

Suomessa naimisiin Amerikkalaisen kanssa?


Recommended Posts

  • 2 months later...
  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heippa leidit, olisi mukava kuulla miten kannattaa toimia sillä luettuani koko aiheen en edelleenkään oikein saanut selville tarvitsemaani, tilanne olisi siis sellainen että olemme poikaystäväni kanssa (asuu jenkeissä, minä suomessa) harkinneet kovasti naimisiin menoa. Olisi mukava saada selkeä ohjeistun miten tästä ns. nollatilanteesta kannattaa lähteä etenemään ja mitä vaatimuksia tulee täyttyä?

Todennäköisesti menisimme naimisiin siis suomessa, mutta onko matkalla mitään selkeitä esteitä/hidasteita muuten kuin jo aiemmin täällä mainittu paperityö ja viisumien kanssa sähläys (kuten jenkeissä suhteen aitous tutkitaan ym.), ja toki myös se että mitä se todellisuudessa vaatii että hän voi tulla tänne ja mennä naimisiin kanssani, siis avioesteiden selvityksen lisäksi? Jostain olin lukevinani että hän ei tarvitse minkäänlaista vii

sumia tullakseen tänne ja avioituakseen kanssani vaan viisumin voisi hankkia tämän jälkeen huomattavasti nopeutetummin? Tarkoitus olisi avioitumisen jälkeen sitten jossain kohdin alkaa muuttaa minua jenkkeihin päin, mutta nyt olen aivan hakoteillä että miten tästä pitäisi lähteä eteenpäin.. Jatkan aiheen lueskelua edelleen mutta jos teillä on neuvoja/vastauksia, arvostaisin niitä kovin.

Link to comment
Share on other sites

Mina en tieda mika on nykypaivan tilanne viisumeihin Amerikkaan mutta tassa minun tietoni. Kannattaa lukea Visajourney:ta mista loytyy paivitetyt tiedot.

Joko haette kihlattuviisumia (K1 ???) jolloin odotat viisumia Suomessa, muutat sen saatuasi Yhdysvaltoihin ja menette siella 3kk sisalla naimisiin ja jatkatte oleskelulupaprosessia sielta kasin.

Tai sitten menette Suomessa naimisiin ja alatte sitten hakemaan viisumia sinulle. Siina oli kaksi vaihtoehtoa, toisessa jatkaisitte oleskelulupaprosessia Yhdysvaltoihin muuton jalkeen ja toisessa saisit heti oleskeluluvan kun saavut maahan. En muista naiden viisumeiden nimia. Talloin joudut odottamaan Suomessa koko viisumiprosessin ajan eli vahintaan 6 kuukautta.

On olemassa supernopea viisumi mutta sita voi vain kayttaa jos Amerikkalainen puoliso on asunut Suomessa yli 6 kuukautta putkeen viisumia haettaessa.

Visajourney on kullanarvoinen paikka! Lykkya tyko!

Link to comment
Share on other sites

Heii,

Tinja meillä oli juuri tarkoituksena mennä naimisiin Suomessa ja aloittaa siten viisumin haku. Päädyimme kuitenkin Vegas häihin jonka jälkeen minä palasin Suomeen ja laitoimme tämän I-130 for Relative (spouse) Outside the US minulle hakuun. (Eli CR1). Kannattaa lukea täältä enemmän: http://www.visajourney.com/content/i130guide1

Paperit laitoimme sisään syyskuun lopussa ja nyt reilun kolmen kuukauden jälkeen NOA2 ilmoitus vihdoin saapui!:) itse olin aivan yhtä ulkona kaikista mahdollisuuksista mutta tuo cr1 tuntui parhaalta vaihtoehdolta meille. Onhan tämä uuvuttavaa odottamista mutta nyt jo tuntuu että on hiukan lähempänä sitä yhteistä aikaa. :) Minulla on nyt edessä lääkärikäynti, kaikkien paperin etsiminen jne... :) Nopeaa tietä ei siis ole, mutta täytyy sanoa että kun kaikki tämä on takana niin suhteestamme on tullut vain vahvempi kaiken tämän erossa olon myötä..:)

Link to comment
Share on other sites

Suomessa naimisiin ja oleskelulupa Suomessa: amerikkalainen osapuoli ei tarvitse viisumia tullakseen Suomeen vaan saa tulla koska vaan ja oleskella maassa 3 kk. Naimisiin menon jälkeen haetaan oleskelulupaa perhesiteen perusteella paikalliselta poliisilta. Amerikkalainen osapuoli saa olskella lupakäsittelyn ajan Suomessa. Vaatimuksista ja paperitöistä voi lukea Maahanmuuttoviraston hyvin kattavilta sivuilta www.migri.fi. Joskus voivat haluta lisätietoja suhteesta ja silloin saattavat haastatella, yleensä ratkaistaan pelkästään papereiden perusteella. Ulkomaalaisen esteidentutkinnasta naimisiinmenoa varten on tälläkin palstalla runsaasti kirjoituksia, helpointa on ehkä käydä vannomassa naimattomuus USA:n lähetystössä Helsingissä ja sen jälkeen viedä paperit maistraattiin. Ei mikään monimutkainen homma pitäis tuon olla. Eli tarvitaan ainoastaan passi ennen Suomeen tuloa, muut hoituu Suomesta käsin.

Jos vieras _tinja_ jäätte asumaan Suomeen ja muutatte vasta myöhemmin Jenkkeihin, voitte mahdollisesti hyödyntää tuota Io:n mainitsemaa nopeutettua käsittelyä. Jenkkien prosesseista muuten osaavat kertoa muut paremmmin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Taidamme kuulua vähemmistöön eli heihin, jotka naimisiin menon jälkeen ovat jääneet Suomeen. Tätä ketjua lukiessa voi vain todeta että HUH ja ONNEKSI, sillä nuo viisumijutut USA:n suuntaan kuullostavat melkoiselta sotkulta. Toisaalta mistä sitä tietää vaikka olisi vielä joku päivä itselläkin edessä...

Mies siis tuli Suomeen vuosi sitten ja avioiduimme kesäkuussa 2010, ihan pelkällä turistiviisumilla (vaikka poliisin virkailijaneidit kovasti siitä mulle säksytti et ei niin saa tehä...!:)). Hän toi muistaakseni USA:sta mukanaan todistuksen esteettömyydestä ja se vain kiikutettiin maistraattiin noin viikko ennen vihkimistä. Itse avioitumisessa ei siis mitään kummempaa mainitsemisen arvoista ollut, pikku juttu.

Sitten se oleskeluluvan haku avioliiton perusteella. Täytimme paperit ja veimme kaupungin poliisilaitokselle. Meille kerrottiin ihan suoraan, että vaaditaan lisäksi jotain todisteita siitä, että tunnemme entuudestaan; miten, missä ja milloin tapasimme, kuinka olemme pitäneet yhteyttä, milloin kihlauduimme yms. Kaiken kaikkiaan he saivat asian kuullostamaan todella monimutkaiselta ja hankalalta. Jos tarkempia neuvoja erehdyimme kysymään, niin vastauksia tuli todella nihkeästi ja katsottiin nenän vartta pitkin. Ei siis mikään miellyttävä kokemus.

Hankimme parilta yhteiseltä kaverilta käsinkirjoitetut kirjeet, joissa he todistivat historiamme eli toisin sanoen vakuuttivat, että tämä ei ole mikään järkätty liitto, vaan ihan rakkauden asialla ollaan. Tuli todella yllätyksenä meille molemmille, että Suomessakin syynätään avioparit näin tiukkaan, luulin että nämä tämmöiset on jotain amerikanhaihatteluja?? :D Onkohan näissä hakukäytännössä paikkakunnittain eroja vai mitä teille muille Suomeen jääneille on tullut eteen?

Oleskelulupa tietysti heltesi muutamassa viikossa, ei siinä mitään. Aika kultaa muistot ja koko prosessi tuntuu nyt jälkeen päin ihan pikkujutulta, mutta sen kyllä muistan että iso huokaus pääsi kun tuli se lopullinen päätös ja tiesi, että nyt päästään jatkamaan "normaalia elämää" ilman epätietoisuutta.

Tsemppiä kaikille muille "erilaisille pareille" ;)

Link to comment
Share on other sites

Niin joo, sellainen juttu vielä tuli mieleen, että kun meillä on suunnitelmissa käväistä jouluna miehen vanhemmilla Kaliforniassa, niin mahtaako tulla jotain ongelmia maahanpääsyn kanssa? Olettavatko ne rajahemmot, että aiomme jäädä maahan vaikka paluuliput olisikin varattuina? Joutuuko hirveänä todistelemaan aikomuksiaan vai uskotaanko rehellisen suomalaiseen sanaan? :) Kokemuksia?

Link to comment
Share on other sites

Nani, koska miehellasi on selkeasti Suomessa oleskelulupa tms, ja varsinkin jos teilla ei ole aikomustakaan muuttaa nyt USAan, tai hakea sinne green cardia tms, pitaisi olla yksinkertaisempaa vieraillessa.

Mutta ei vara venetta kaada, eli ei varmaankaan haittaa vaikka olisi vahan enemmankin todistuksia mukana.

Siis vaikka miehen oleskelulupadokumentit tms (tottakai ne siis tietenkin on mukana mutta silti), tiliote (josta kay ilmi saannollisia tuloja tms), jotain jostain isommista lainoista jos on (asunto, auto yms. Nuo kun yleensa on siteita asuinmaahan), ja vaikka viela tyosta lappu englanniksi josta kay ilmi etta olet lomalla ajalla x.x. - y.y. ja palaat toihin sen jalkeen.

Luulisin etta teidan tapauksessa on selkeampaa jos menette samasta jonosta USAn puolelta. Kun mies on talla kertaa se jolla on se oleskelulupa, ja tassa tapauksessa Suomeen, ettehan te edes pystyisi yrittelemaan niita tavallisia adjustment of status-jippoja.

Link to comment
Share on other sites

Me ollaan käyty useasti avioparina Usassa eikä koskaan ole kyseenalaistettu sitä että meinattaisiin jäädä. Tarkoitusperiä on kyselty muutaman kysymyksen verran ja on esitetty paluuliput (jos on lennetty) ja kolmannen maan oleskeluluvat, muita dokumentteja ei ole ollut mukana. Ei ole totta puhuen koskaan edes tullut mieleen.

Ja lennettäessä tosiaan on menty yhdessä kentällä Yhdysvaltojen kansalaisten jonosta.

muoks: ja kyllä pareilta tosiaan Suomessakin vaaditaan ulkomaaalaislain mukaan tarvittaessa todisteita avioliiton aitoudesta. Niin kuin varmaan kaikissa muissakin maissa. Ei siinä ole musta mitään ihmeellistä tai edes kovin työlästä, jos liitto on aito. Hyvähän se on että saadaan lumeliittoja karsittua. Ne kun ei varmaan ainakaan lisäisi myönteistä suhtautumista maaahanmuuttajiin.

Muokattu: , käyttäjä: Lainie
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei,

Olen miespuolinen hlö ja minulla on tyttöystävä, joka amerikkalainen. Olemme myös miettineet naimsiinmenoa ja ihan yleistä faktaa tarvitsisin. Olen lukenut kirjoitukset läpi ja auttaneet kylläkin hieman :))

Kannattaako mennä naimisiin Suomessa vai yhdysvalloissa? Kumpi prosessi on nopeampi ja helpompi? Kaunko prosessi kestää jos Suomessa naimisiin / Kauanko Usassa? Paperityöhän on valtava molemmissa, mutta sille nyt ei voi mitään. 'Yhdessä emme ole virallisesti asuneet, mutta vierailleet usein toistemme luona kuukausia ja näistä on esim. lentolippuja todisteena yms yms..

Olemme miettineet myös vain mennä Las Vegasiin ja siellä naimisiin, mutta olla anomatta tätä k1-visaa sitä varten... Sitä ei varmaan suositella?... vai..

Oisko mahdollista saada muutama update oleva linkki näistä asioista jos löytyy?.. Kiitos!=)

Kiitti paljon kaikille vinkeistä, ja paljon onnea häiden johdosta! :)) Ja tämän paperi prosessin pyörittämiseen.

Toivottavasti saisin hyviä vinkkejä ; )

Link to comment
Share on other sites

No itse naimisiin pääsemisessä ei varmaan ole kauheasti eroja, sen jälkeisissä oleskelulupa-asioissa enemmän.

Suomessa jos menette naimisiin, pitää kihlatullasi olla todistus siviilisäädystä (ks. lisää mm. www.maistraatti.fi) ja kun haette esteettömyystodistusta, voitte siitä viikon kuluttua solmia avioliiton.

Yhdysvalloissa pitää hakea ensin avioliittolupa paikalliselta viranomaiselta (kestää vissiin yleensä joitain päiviä) ja sitten solmia liitto. Eli suht simppeliä tämä molemmissa.

Tietysti jos menette Suomessa naimisiin, pitää avioliitto sen jälkeen vahvistaa Yhdysvalloissa. Tästä ja monesta muusta varmaan lisää tässä keskustelussa:

Tuosta turistina olemisesta ja sinä aikana naimisiinmenosta täälläkin aina välillä kinataan. Toiset niin tekevät ilman mitään ongelmia, mutta todettakoon nyt taas kerran, että se ei virallisesti ole luvallista ja sinun voidaan katsoa valehdelleen maahanmuuttoviranomaisille matkasi tarkoituksesta maahan saapuessa ja siitä voi seurata ongelmia.

Muuten kattavaa ja ajankohtaista informaatiota löytää parhaiten Visa Journey sivustolta: http://www.visajourney.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Maahanmuuttoviraston sivuilta varmaan löytyisi tilastoja. Vajaa 900 oleskelulupahakemusta Yhdysvaltain kansalaisilta jätettiin muistaakseni Maahanmuuttoviraston tilastojen mukaan vuonna 2010.

Oma muruni ja minä pelasimme samaa strategiapeliä netissä, ja siitä sitten jutellen niitä näitä iski kipinä. Nyt ollaan jo onnellisesti naimisissa, tosin odotetaan jännittyneinä, miten ja milloin vihdoin USCIS (United States Citizenship and Immigration Service) ilmottaisi meille, että green card -hakemukseni on otettu käsittelyyn. Kestää ja kestää, mutta ainakin ollaan yhdessä samalla mantereella tällä hetkellä.

Muoks: tuli sähköpostiin kuittaus, nyt odotellaan vielä, että tulisi sama kuitti postissa.

Muokattu: , käyttäjä: PennyV
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

hei!

olipa kerrassaan ihana sivusto ja niin ihanaa huomata, että samanmoisia pareja on sekä suomessa, että usassa. Minä tapasin mieheni netissä ja ajan kanssa sitten päästiin monen mutkan kautta pisteeseen, että hän kosi :D ensi kesänä olisi tarkoitus sitten mennä naimisiin. olen lukenut teidän juttuja ja kääntänyt niitä sitten miehelleni sitä mukaa kun jotain tärkeää infoa on tullut eteen. :D iso iso apu! meillä on tarkoitus jäädä suomeen asumaan, koska itselläni on edellisestä liitosta lapsia ja meillä on yhteishuoltajuus. vierailut usaan tulevat jatkumaan mahdollisesti tiuhaankin, jahka mieheni jatkaa firmansa pyörittämistä suomesta käsin.

Tiina

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Apua!

Mä lueskelin tätä foorumia ja täällä näytti olevan paljon tietoa eri lain kiemuroista...

Voisko joku VIELÄ KERRAN selvittää mulle mitä kaikkee tarvitaan, että päästään naimisiin?

Elikkäs, mä asun Suomessa ja mulla on amerikkalainen sulhanen, naimisiin olis tarkotus mennä ens kesänä ja vasta sen jälkeen alkaa miettiin asumisjärjestelyjä eli nyt en stressaa niillä pientä päätäni. Voisko joku neuvoa mitä kaikkia papereita sulhaseni täytyy hankkia, mitä mun tarvii hankkia ja entäs sitten kun haluaisin papin meidät vihkimään, mutta sulhaseni ei ole ev.lut. onnistuuko se silloin vai pitääkö mennä maistraattiin ja kuinka nää maistraatti asiat sitten järjestetään (paperit ym.) ja onko kuitenkin mahdollista maistraattivihkimisen (jos se nyt sitten on ainoa vaihtoehto)jälkeen saada papin siunaus?

Mä oon niin stressin kourissa just nyt ja tän pitäs olla ihanaa aikaa ja tästä pitäs nauttia, mut nää hemmetin laki/paperikiemurat pyörii mun päässä ja mä oon ihan moro =(!

Voi ihanaiset auttakaa mua!!! KIITOS jo etukäteen!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Olen seuraillut tata palstaa, mutta en ole loytanyt tilanteeseeni sopivaa ketjua.

Tahtoisimme menna avomieheni kanssa naimisiin Suomessa, silla se vaikuttaa helpoimmalta tavalta, mutta sitten muuttaa Yhdusvaltoihin.Miehellani on tyoviisumi Suomeen, joten kaikki tama olisi laillista.Naimisiin menisimme maistraatissa ja pitaisimme kunnon haat myohemmin USA:ssa. Monilla taalla on ollut tilanteena, etta mies lentaa Suomeen ja lahtee sitten takaisin USA:an odottelemaan. Emme ole hakemassa miehelleni lopullista oleskelulupaa Suomeen, vaan haluamme muuttaa Jenkkeihin, mutta emme myoskaan halua olla erossa (3kk kaukosuhdetta riitti meille, on matkusteltu edestakaisin liian paljon 3kk kerrallaan). Onko kellaan tietoa, kuinka pitaa toimia, jotta saamme laillisesti lahtea Suomesta yhdessa jenkkeihin miehena ja vaimona, ilman, etta mieheni taytyy lahtea maasta, jossa han on toissa viela? Toivottavasti ei ollut liian sekavasti kirjoitettu:)

Link to comment
Share on other sites

Hei, Tuolla K1-viisumiketjussa on tokassa viestissä ( -> Linkki kys. viestiin <- ) ohjeet K3-viisumin (eli USAn ulkopuolella hankitun puolison maahantuontilupa käytännössä) hakuun.

En itse tuota K3-prosessia käynyt läpi, tulin USAan lopulta K1-statuksella, mutta tuosta voisi aloittaa hakuprosessin tutkimisen. Toivottavasti tuosta on apua. :)

Muoks, anteeksi, jos siis mies ei halua lähteä Suomesta eka... Tuostakin on tuolla K1-puolella ollut keskustelua, en nyt vaan muista yksityiskohtia. Melkein suosittelisin että vaikka miehesi ottaa yhteyttä USAn Helsingin lähetystöön, ja kysäisee sieltä.

Tuolla toisessa ketjussa johon linkitin, on myös pari toisinpäin tehnyttä, eli eka Suomessa vihille, ja sitten USAan viisumi. Anteeksi, ettei tästä nyt tullutkaan suoraa vastausta. :girl_impossible:

Muoks 2.0... Tuli hippasen paha mieli, kun en löytänyt samantien vastausta... Toinen ketju, jossa oli keskustelua, oli tuo "Suomessa naimisiin Amerikkalaisen kanssa"-ketju.

Tällaista tietoa oli vuodelta 2006, mutta tuosta voisi ruveta katsomaan alkua. Täällä on moni muu, jotka on eksperttejä. Mie vaan taaplaan...

Ensinnäkin, CR1-viisumia voi hakea vasta kun olette naimisissa. Jos haluat ns. kihlatunviisumilla USAan, on prosessi paljon monimutkaisempi ja silloin sinuun pätee useat matkustus- ja tyontekorajoitukset. Suosittelen, että menette ensin naimisiin Suomessa (oli se sitten pikainen visiitti maistraattiin tai jotain suurempaa) ja sitten haette viisumia. Me jätettiin hakupaperit heti vihkimisen jälkeen. Miehen pitää olla Suomessa vain hakuprosessia aloittamassa (siis voi ihan hyvin mennä turistina naimisiin) - hän menee ensin dokumentteineen haastatteluun (joka kestäänoin 5 minuuttia!), ja sen jälkeen hänen ei enää tarvitse olla maassa. Kun mies on jättänyt paperit suurlähetystoon ja käynyt haastattelussa, voit sinä varata ajan omaan haastatteluusi. Sitä varten sinulla on oltava kaikki hakemuspaperit valmiina - minä sain ajan viikon päästä miehen haastattelusta ja oman haastatteluni päätteeksi oli viisumi kädessä ja kaikki kunnossa. Tämän jälkeen seuraava byrokraattinen toimenpide onkin vasta 2 vuoden päästä, jolloin oleskeluluvan statuksesta tulee permanent (nyt siis ensimmäiset 2 vuotta conditional).

Dokumenteista: sinun miehesi pitää tuoda papereita kahta eri tarkoitusta varten, eli a) esteidentutkintaa ja B) viisumia varten. Esteiden tutkintaa varten miehesi tarvitsee todisteet siviilisäädystä, eli todistuksen, ettei ole naimisissa - Tämän voi tehdä kahdella tavalla, joko vannomalla affidavitin suurlähetystossä Helsingissä tai esittämällä apostille-leimalla varustetun dokumentin siviilisäädystä. Helpompi se on ehkä hoitaa suurlähetystossä niin selviää yhdellä käynnillä. Esteidentutkintahan pitää sitten hoitaa vähintään 1 vko ennen naimisiin menoa. Esteidentutkintaa varten miehesi ei tarvitse olla paikalla, mutta hänen allekirjoituksensa pitää olla esteidentutkintapyynnossä. Kannattaa kysyä vielä tarkemmat ohjeet esteidentutkintadokumetteihin vihkipaikasta, eli seurakunnasta tai maistraatista (tuntuu nimittäin vaihtelevan!). Viisumia varten miehellä pitää olla verotustiedot ja kirje tyonantajalta (hänen on todistettava, että voi elättää sinut) ja pumaska kaikenmaailman lomakkeita - saat näistä lomakkeista listan suurlähetystostä. Lisäksi hänellä on oltava syntymätodistus mukana (ja kai kopio passista?).

Sinä tarvitset lähinnä virkatodistuksen (joka toimii vihkitodistuksena ja syntymätodistuksena), passin (muistathan miettiä mahdollisen nimenmuutoksen ja passin uusimisen), viisumihakulomakkeen ja poliisirekisteriotteen (oikeusrekisterikeskuksesta). Lisäksi sinun pitää käydä lääkärintarkastuksessa, jonka tulosten saamisessa kestää noin viikko. Lääkärintarkastuksen voi kuitenkin jo tehdä etukäteen, jos haluaa vauhdittaa prosessia. Suurlähetystostä saat hakupaketin, jossa on tietoa lääkärintarkastuksesta - kannattaa nimenomaan pyytää sitä suurlähetystostä, sillä muuten he eivät anna sitä ennen kuin miehesi on käynyt haastattelussa. Vain muutama lääkäri Suomessa on valtuutettu tekemään tämän tarkastuksen ja se on aika hintava käynti. Jos haluat kysellä lääkärintarkastuksesta, niin ainakin Erkki Helle Mehiläisessä tekee tarkastuksia ja oli ihan ok. Lääkärintarkastusta varten sulla on oltava alkuperäiset rokotustiedot kaikista aiemmista rokotuksista, eli niitä kannattaa alkaa metsästämään (esim. lapsuusajan/kouluajan terveyskeskuksesta tai nykyisen asuinkunnan rekisteristä/arkistosta).

Jonkin aikaa siis menee dokumenttien keräämiseen ja kannattaakin pyytää hakupaketit (sekä miehelle lähetettävä, että sinulle lähetettävä) jo hyvissä ajoin, että voi ruveta keräämään dokumentteja. Mutta itse viisumin haku on sitten nopea. Varatkaa haastatteluaika miehelle hyvissä ajoin (heti naimisiin menon jälkeen), niin saatte sen sille päivälle kun haluatte, ja sitten miehen haastattelun jälkeen heti sinulle oma aika. Minä sain siis viikon päähän ajan ja samana päivänä haastattelun jälkeen sain viisumin, Green Card tulee sitten automaattisesti postissa (kun jo olet USAssa), samoin sosiaaliturvatunnus. Voit matkustaa USAan heti kun saat viisumin, eli jos ei mitään ongelmia ole, niin luultavasti saat viisumin haastattelupäivänä.

Muokattu: , käyttäjä: PennyV
Link to comment
Share on other sites

Avioliittoon vihkimistä varten miehesi tarvitsee todistuksen siitä, että ei ole jo naimisissa. Sellaisen saa mahdollisesti omasta osavaltiosta tai sitten miehesi voi Suomessa ollessaan käydä ns. vannomassa asian Yhdysvaltojen suurlähetytössä Helsingissä. Sinne pitää erikseen varata aika ja maksaa jotain (en nyt muista mitä, mutta sieltä suurlähetystöstä se selviää.)

Sinulta ei tarvita mitään papereita, vaan sitten kun teillä on tuo sulhasen paperi olemassa, menette paikalliseen maistraattiin, täytätte esteidentutkintapyyntö lomakkeen ja saatte avioliittoluvan viikon kuluessa. Lupa on voimassa 4kk ajan.

Kirkollisesta vihkimisestä ja siunauksesta: kirkko vihkii teidät, jos sinä olet ev.lut-seurakunann jäsen ja sulhasesi kuitenkin kuuluu johonkin toiseen kristilliseen seurakuntaan ja voi osoittaa jäsenyytensä. Tarvittavista papereista on varmaankin helpointa kysyä suoraan omasta kirkkoherranvirastosta.

Mikäli taas sulhasesi ei kuulu mihinkään kristillseen seurakuntaan, teidät vihitään maistaatissa ja sen jälkeen voitte tosiaan saada liitollenne kirkollisen siunauksen.

Link to comment
Share on other sites

Ymmärtääkseni voitte hakea sinulle oleskelulupaa Yhdysvaltoihin Suomen Yhdysvaltojen suurlähetystöstä, jos miehesi on asunut Suomessa yli 6kk. Pitäisi olla suhteellisen helppo ja erityisesti nopeampi prosessi, monilla on mennyt ihan viikoissa.

Lisätietoja on muistaakseni täällä Ensin naimisiin amerikkalaisen kanssa- ketjussa ja Suomi-Amerikka-parit ketjussa. Lisäksi tietysti suurlähetystön nettisivuilta ja VisaJourney.org.sivustolta.

Link to comment
Share on other sites

Ongelmana tassa olisi se, etta mieheni oleskelulupa paattyy Helmikuun puolessa valissa ja mietimme, taytyyko hakea uutta vai ehtisikohan tuo k-3 prosessi valmiiksi siihen mennessa jos menemme Marraskuussa naimisiin..? Onko kellaan tietoa?:) Suurlahestystoonkin olen ajatellut laittaa mailia, mutta pelkaan, etta estavat haat tai jotakin:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...