Jump to content
Naimisiin.info

Hankalat ja epäkäytännöliset sormukset?


Luppis_

Recommended Posts

Haluaisin kuulla kokemuksia millaiset sormukset ovat osoittautuneet hankaliksi arkikäytössä.

Itse alunperin olisin kihlaani helmen halunut, ja miehellekkin asiasta joskus maininnut. Kun hän sitten lähti kihlasormusostoksille niin oli sanomiseni painanut korvan taakse. Koru liikkeissä hänelle oltiin kuitenkin suoraan sanottu, että helmisormusta ei kannata ostaa. Sanoivat, että päivittäisessä käytössä helmi tulee aivan varmasti putoamaan.

Vihkisormukseksi haluaisin sellaisen yksi timanttisen sormuksen missä sormus nousee timanttia kohden ja timantti on koholla. Vaikea selittää niin, että kukaan ymmärtäisi. Lisään kuvan heti kun pystyn.

Äidilläni on tälläinen vihkisormus ja hän sanoi sen olevan todella hankala. Jää kuulemma kiinni kaikkeen ja hanskojakaan ei kunnolla saanut käteen.

Muokattu: , käyttäjä: Lalu
Link to comment
Share on other sites

Juu tuollaiset "kohotimantit" voivat olla tosi hankalia, jos niissä on kiinnityksestä johtuen teräviä reunoja. Jotkut vaatemateriaalitkin voivat mennä helposti rikki sormuksen osuessa kankaaseen.

Itselläni on valkokultainen kihla, enkä ollut tajunnut ajoissa perehtyä aineen ominaisuuksiin. Koska käytän sormusta koko ajan töissäkin, tässä näkyy nopeasti rodinoinnin kuluminen. Lähinnähän se on tietenkin kosmeettinen haitta ja käy rahapussille :) vihkiksi harkitsen itse kuitenkin vaikka esim. palladiumia.

Link to comment
Share on other sites

timanttisormus-valkokultaa.jpg

Tämän tyylisestä timanttisormuksesta puhuin alussa. Onko kellään käyttökokemuksia?

Itse pelkäisin tuossa sitä mitä essi. sanoi, että repisin vaatteitani tuolla, itse kun tykkään pitsisiin vaatteisiin pukeutua.

Haluaisin kovasti tietää, onko kellään tietoa pitsisormusten käytännöllisyydestä ja kestävyydestä?

Muokattu: , käyttäjä: Lalu
Link to comment
Share on other sites

timanttisormus-valkokultaa.jpg

Tämän tyylisestä timanttisormuksesta puhuin alussa. Onko kellään käyttökokemuksia?

Itse pelkäisin tuossa sitä mitä essi. sanoi, että repisin vaatteitani tuolla, itse kun tykkään pitsisiin vaatteisiin pukeutua.

Haluaisin kovasti tietää, onko kellään tietoa pitsisormusten käytännöllisyydestä ja kestävyydestä?

Käyttökokekusta ei ole tuollaisesta, mutta tiedän, että varmasti tuontyyppinen sormus ottaa kiinni vaatteisiin, mutta kivi näyttää olevan kiinni rungossa sen verran hyvin, että sormukelle- eikä kivellekään pitäisi tulla mitään vaurioita. Korkeintaan vaatteet kärsivät :)

Link to comment
Share on other sites

Minä olisin halunnut vihkikseni äitini vanhan sormuksen. Kävin näyttämässä sormusta liikkeessä ja siellä oltiin sitä mieltä, että sormus on niin ohut ettei se kestä päivittäistä käyttöä vääntymättä, varsinkaan kun teen töitä käsilläni. Olen muistaakseni lukenut täältä naikkareissakin jonkun kokemuksen ettei ohut sormus pysy pyöreänä.

Link to comment
Share on other sites

Minä olisin halunnut vihkikseni äitini vanhan sormuksen. Kävin näyttämässä sormusta liikkeessä ja siellä oltiin sitä mieltä, että sormus on niin ohut ettei se kestä päivittäistä käyttöä vääntymättä, varsinkaan kun teen töitä käsilläni. Olen muistaakseni lukenut täältä naikkareissakin jonkun kokemuksen ettei ohut sormus pysy pyöreänä.

Ohut sormus pysyy pyöreänä, mikäli siinä ei ole mitään timantteja tai muitakaan kiviä.

Mutta mikäli sormuksessa on jonkinlainen (ei tarvitse olla edes kovinkaan iso) kivi, niin sormus saattaa muuttaa muotoaan. Upotetut kivet taas saattavat aiheuttaa pieniä murtumia ohuen sormuksen runkoon

Link to comment
Share on other sites

Minä olisin halunnut vihkikseni äitini vanhan sormuksen. Kävin näyttämässä sormusta liikkeessä ja siellä oltiin sitä mieltä, että sormus on niin ohut ettei se kestä päivittäistä käyttöä vääntymättä, varsinkaan kun teen töitä käsilläni. Olen muistaakseni lukenut täältä naikkareissakin jonkun kokemuksen ettei ohut sormus pysy pyöreänä.

Ohut sormus pysyy pyöreänä, mikäli siinä ei ole mitään timantteja tai muitakaan kiviä.

Mutta mikäli sormuksessa on jonkinlainen (ei tarvitse olla edes kovinkaan iso) kivi, niin sormus saattaa muuttaa muotoaan. Upotetut kivet taas saattavat aiheuttaa pieniä murtumia ohuen sormuksen runkoon

Kivellisestä sormuksesta oli mun kohdalla kyse.

Link to comment
Share on other sites

Jos et tee työksesi tai harrasta sormus kädessä mitään poikkeuksellisen ruumiillista, niin hyvin kruunuistutuksen (se on tietääkseni tuollaisen "kohotimantin" kiinnityksen nimi) kanssa pärjää. Oma kihlani ei ole kruunuistutettu, mutta muusta syystä pidin sellaista sormessani päivittäin monen vuoden ajan. Todella harvoin muistan minkään siihen tarttuneen ja minä sentään käsittelen tekstiilejä todella paljon. Hanskojakin käytän paljon, mutta en niin tiukkoja, että kivi olisi niihin tarttunut. Mutta tämä on varmaan persoonastakin kiinni: tiedän monta naista, joiden mielestä korkokengillä käveleminen on hankalaa ja meikkaaminen työlästä, mutta itse en ole koskaan sellaista huomannut :girl_haha: .

Kävin parin vuoden välein tarkistuttamassa kiinnityksen kultasepällä, ettei se vain ollut löystynyt (jos istutus löystyy, kivi saattaa pudota), mutta ei sitä koskaan tarvinnut edes korjata. Jotkut suosittelevat tarkistusta jopa vuoden välein.

Helmisormusta en sen sijaan ottaisi päivittäiseen käyttöön, sillä helmi on orgaanisena materiaalina herkkä kulutukselle ja kemikaalaille (saippuat, voiteet ym.). Sen pinta kuluisi äkkiä himmeäksi, ja sen joutuisi vaihtamaan aika ajoin - tai sietämään kulunutta helmeä. Jo helminauhojenkin kanssa kehotetaan varovaisuuten hajuvesien ja meikkien kanssa (helmet laitetaan vasta parfyyminen kuivuttua), ettei niiden pinta kärsi.

Link to comment
Share on other sites

Minulle tulee myös koholla oleva timantti vihkisormukseen (solitaire-sormus), mutta istutus on neljällä kynnellä eikä niinkään perinteisellä kruunulla (tarkalleen ottaen en edes tiedä, mikä ero on kruunulla ja kynsillä istutetulla timantilla - jos mikään). Tämän sormuksen käytännöllisyydestä en oikeastaan ole enää huolissani keskusteltuani asiasta kultasepän kanssa. Kynsistä tehdään pyöreät ja malliltaan sellaiset, etteivät ne takerru mihinkään. Istutus on myös erittäin kestävä.

Sen sijaan tämä kokenut kultaseppä kertoi minulle suoraan, että kihlaksi tilaamani kanavasormus ei tule kestämään päivittäistä käyttöä, vaan kiviä tulee todennäköisesti jossakin välissä irtoamaan (pienikin osuma tms. runkoon aiheuttaa tämän). Kaiken lisäksi sormusta on tämän jälkeen käytännössä mahdotonta korjata, jolloin tilalle täytyisi siis tehdä kokonaan uusi sormus. Kanavasormuksessa timanttien väliin kertyy kuulemma myös likaa (kosteusvoidetta yms.) helposti ja sormusta joutuisi pesemään/liottamaan jatkuvasti. Näin ollen vaihdoin tilauksen kanavasta raeistutukseen ja olin todella kiitollinen, ettei tätä tarvinnut kokea itse kantapään kautta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lalu: kanavasormuksessa kivet on istutettu sormuksen sisään "kanavaan" eli suorakaiteen muotoiseen kuoppaan, tässä yksi hyvä esimerkki: http://www.kultajous...itemcode=C30189.

  • Epäkäytännöllisimmiksi sormuksiksi laittaisin kovin korkeaistutukselliset=ulkonevat sekä todella ohuet rinkulat (koskee myös kivipuolelta paksuja, kämmenpuolelta ohuita), kuten tässä muutkin ovat jo sanoneet.
  • Istutus on tärkein kuitenkin. MM. kynnet ja tynnyri ovat hyviä.
  • En ottaisi missään nimessä helmeä, ei vain kestä joka päiväistä käyttöä. Timantti on luonnollisestikin kovin ja yleisin käytetty jalokivi, mutta minusta muukin jalokivi tai puolijalokivi käy, jos se "suojaisassa" istutuksessa. Luonnollisestikaan sormusta ei saa kohdella kaltoin milloinkaan :)
  • Hopea voi taasen värjätä ihoa.
  • Kannattaa myös välttää sormuksia, joihin on istutettu todella tiuhaan suuri määrä kiviä -nämä sopivat juhlakäyttöön kyllä - kivet irtoavat herkästi kolhusta, kun jokaisella ei ole omaa "karsinaa".
  • Huomioon kannattaa ottaa myös mahdollinen koon muutos, sormet tuppaavat turpoamaan iän/raskauden myötä. Kaikkiin malleihin ei voi tehdä muutoksia.

Link to comment
Share on other sites

On aivan höpöhöpö-juttua, että ulkonevat ja kruunuistutuksella varustetut sormukset olisivat epäkäytännöllisiä :) Itsellä on vihkinä juuri ylempänä olevan Lalun kirjoituksen kuvassa näkyvän tapainen sormus. Hyvin se on pysynyt sormessa jo parikymmentä päivää ;) Oikeassa kädessä minulla on lisäksi huomenlahjaksi saatu sormus, jossa puolestaan kolme ulkonevaa timanttia ja hyvin senkin kanssa mennään :) Ainoa epäkäytännöllisyys on se, että sormukseni ovat niin hirveän kauniita, että en voi välillä olla tuijottamatta niiden kimallusta ;) Suosittelen valitsemaan vihkiksi sellaisen sormuksen, jolle sydän sykkii..Kannattaa toki valita laadukas merkki, koska kyllä varmaan huonosti istutetut timantit voi olla hankalia käytössä, jos laadusta on tingitty. Mutta jos valitsette laadukkaan sormuksen, niin ottakaa ihmeessä se kruunuistutus, jos se on mielestänne kaunein :)

Link to comment
Share on other sites

Unsku, mielestäni ulkonevat sormukset eivät ole epäkäytännöllisiä siksi, että ne tippuisivat sormesta (hyvä, että parikymmentä päivää pysynyt sinulla ;)), vaan koska ulkonevat sormukset tarttuvat neuleisiin, pitsiin yms. kankaisiin sekä painavat esim. nahkahanskojen alla jos sinne mahtuvat. Se on tietysti subjektiivista, mikä on kenestäkin kaunista ja mikä epäkäytännöllistä -onneksi vaihtoehtoja riittää kaikille!

Link to comment
Share on other sites

timanttisormus-valkokultaa.jpg

Tämän tyylisestä timanttisormuksesta puhuin alussa. Onko kellään käyttökokemuksia?

Itse pelkäisin tuossa sitä mitä essi. sanoi, että repisin vaatteitani tuolla, itse kun tykkään pitsisiin vaatteisiin pukeutua.

Haluaisin kovasti tietää, onko kellään tietoa pitsisormusten käytännöllisyydestä ja kestävyydestä?

Mulla on juurikin tämä sama sormus, ja yllättävää kyllä, ei ole yksikään vaate mennyt rikki tai edes sukkahousut revenneet. Ainoa hankala juttu on käsien kuivaus pesun jälkeen, mutta siinäkin nopeasti oppii kuivaamaan vasemman käden vähän varovaisemmin :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Kait se riippuu hieman sormuksen kantajasta, mieltääkö sormuksen hankalaksi. Itselläni on ollut 3 vuotta keskisormessa 0,30ct solitaire timanttisormus ja kihlana nimettömässä 0,40ct solitaire sormus, eikä ole ollut mitään hankaluuksia niiden kanssa. Oikean kokoisina eivät ole pyörineet ympäri, mitä nyt vähän on joskus joutunut "suoristamaan" sormessa. ^_^ 

Itse olen sitä mieltä, että kannattaa valita juuri sellainen sormus, mikä itseään miellyttää. Yksikivisen kanssa ainut "hankala" asia on ollut sukkahousujen laitto ;) Silloin itsekin otan sormukset pois sormesta, etteivät vedä sukkahousuja rikki.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...